Gå til innhold

2-åring - når bør de legges?


ringblomst

Anbefalte innlegg

I vinterhalvåret har vi startet leggingen umiddelbart etter barne tv. Vask, tannpuss og av med tøy - på med pysj tar tid, så barna (2 1/2 og 4 1/2 år) er nok ikke i seng før 19.00.

Akkurat sånn gjør jeg det også!! Har en gutt på snart to og ei jente på fire. Om de sover på dagtid, så sovner de nok ikke før i 9-tiden, så det har jeg sluttet med selv om de har en periode på dagen da de er VELDIG sure og grinete. Da finner jeg heller på noe rolig å gjøre på. Som å se på film, lese bok e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lilletroll

Jeg har ei jente på 20 mndr, som sluttet å sove på dagen for ca et halvt år siden. Grunnen til at vi sluttet med det var nettopp vanskelighetene på kvelden. Nå blir hun trøtt i 17 tiden og legger seg 18!! Ser at det er mye tidligere enn andre her, men det fungerer bra for henne, og det fungerer bra for oss foreldre som slipper å streve med en overtrøtt unge. Hun sier gjerne fra når hun vil ha kveldsmat, og da går det som regel slag i slag med pysj, tannpuss og legging. Hun har fått en deilig døgnrytme som vi vet å sette pris på. Tror jeg hadde blitt UTROLIG sliten hvis jeg hadde hatt ett barn som holdt det gående til midnatt..... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Seraphine: Et godt poeng du har der. Det blir selvfølgelig en helt annen sak hvis barnet er syk. Glemte å nevne det. Datteren min har ikke vært så mye syk, men de gangene hun har vært det, har hun for det meste fått ligge i midten i dobbeltsengen. En hører forskjell på om barnet skriker fordi der er selskapssykt eller fordi det er sykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt mine mellom 19.30 og 20.00.

Ho på 5 gjør det enda, stort sett...

Viktig å være konsekvent dær.

Blir litt skrik og hyl til å begynne med når di er små, men det går fort over når di skjønner at det ikke nytter!

Voksentid er absolutt nødvendig for å få et forhold til å fungere!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksentid er absolutt nødvendig for å få et forhold til å fungere!!

Veldig viktig!Ja.

Kan ikke la en unge ødelgge forholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok en av de mødrene mange av dere fnyser over...

Jeg samsov med Knotten fram til han var 19 mndr. Det var det absolutt riktige for oss. Han var utrygg og trengte/ trenger fortsatt mye nærhet.

I januar begynte han å sove i sin egen seng helt frivillig. Men jeg lå fortsatt ved siden av i storsenga frem til han sovna. Da sang vi, holdt i hånda eller bare lå ved siden av hverandre til han sovna. Han sovner av seg selv, uten byssing og bæring. Vi bysset fra oss de første 10 mnd av hans liv. :blunke:

Nå klatrer han ut av sprinkelsenga si, og har derfort begynt å sove i storsenga med meg igjen. Når vi flytter til Trøndelag i løpet av denne måneden, skal han få seg ny, egen seng.

Det skaper ikke nødvendigvis problemer å la barnet selv bestemme når det er klart for å sove alene.

Jeg er tilhenger av at natten også skal være en tid da barnet kan føle seg trygg på at mamma/pappa alltid er der for det.

Min sønn skal ikke måtte gråte seg i søvn fordi noen har bestemt at han SKAL være trygg nok til å sove alene.

Det finnes ikke bare en løsning på alle "problemene" rundt søvn. Det som passer for en del av dere, passer absolutt ikke for meg og mitt barn. Det betyr ikke at det JEG gjør er galt, eller vil føre til at han aldri klarer å sovne alene.

Det kan man jo bare spørre de millioner av mennesker i verden som sover med barna sine, og som mener at skrikemetoder ikke har noe med barneoppdragelse å gjøre. :blunke:

Knotten sovner i 20.00 tiden om kvelden. Da har vi vært inne på soverommet sammen siden 19.00-19.30.

Nå holder vi på og slutte med hviling på dagen, tror jeg, og da sovner han nok litt tidligere om kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

enig at det ikke finnes bare en løsning på problemet.Noen velger ditt og noen velger datt.Du valgte å la knotten din bestemme selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å la ham bli uavhengig i et tempo som er riktig for ham, ikke bare for meg.

Ingen presser vel barna sine til å lære å krype?

Eller gå?

Eller slutte med bleie?

For meg er dette med søvn akkurat det samme.

Han begynte å sove i egen seng helt frivillig, uten det minste problem. Etter 19 mndr. der han hadde sovet sammen med meg eller pappaens sin HVER eneste natt.

Så at barn klarer å slutte med samsoving/at noen ligger ved siden av, det er jeg helt overbevist om.

Jeg har det ikke travelt.

Min sønn er bare liten en kort stund, og jeg nyter den tiden sammen med ham.

Uavhengighet kommer når det er naturlig for barnet, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

krype og gå er jo en del av motorikk-utviklingen.

Noen ganger MÅ man faktisk "lære" ungene sine ting.Ikke alt kommer så naturlig.

Ingen unger har vondt av å bli vist at sengen deres er et trygt sted å være.Alle unger trenger å være litt uavhengig og ikke dilte i baken på foreldrene dag og natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

Fra Tulla var 7 månder har hun lagt seg kokken 20.00

Hun har ikke fått komme ut av rommet så sant hun ikke har värt frisk da etter kolkken 20.00

mating og allt har fåregått på rommet etter klokken 20.00.

Nå legger hun seg et sted mellom 20.00 og 20.30 det kommer helt ann på hvor trött hun er og hva hun gjör på.

Det er viktig for meg å ha kvelden,dagen er hennes tid der hun får oppmerksomhet ol. kvelden er min tid og vår tid som kjärester.

da hun var 7 månder sluttet jeg med å ta henne opp i sengen til meg og siden har ikke vi sovet i samme seng hun liker rett og slett og ligge i sin seng netopp fordi hun er vennt med det.

det er viktig med rutiner og at voksne får tif for seg selv,må jo slappe av i balndt også og få roet ned til man skal legge seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at barn bør ha grenser. Det har min sønn også. At man samsover el. lignende betyr ikke at man bedriver fri barneoppdragelse.

Og selv om mange mener at barn trenger å lære å sove alene, så mener altså jeg noe annet. Jeg mener at Knotten er fullt ut i stand til å ta ansvar for det selv. Når han er klar for å sove alene, så sover han alene. Det er noe jeg merker godt på ham. Akkurat som jeg merket veldig godt når han var klar for å sove alene i sin egen seng.

Kanskje det viktigste for meg er at jeg ikke ser på nattevåk og hjelp ved innsovning som problemer. For meg er det helt naturlig at barnet trenger den hjelpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To-åringer skal ha 12 timers søvn, og som regel sover alle to-åringer på dagen. Jeg husker min sønn sov nesten tre timer på dagen da han var to år, men det er veldig individuelt. Noen barn sover kanskje bare et kvarter. Alle toåringer trenger hvile på dagen. Det høres veldig rart ut at barnet over dere er oppe så lenge. Det kan være at de kanskje kommer fra et annet land og har andre rutiner enn det vi har i Norge. Jeg bor for tiden i USA og har en fam. fra Brasil som nabo. En kveld ved ca.2130 tiden kom hun og hennes to-åring over til oss. Det var rart at hun kom så sent og med to-åringen med seg. Min fireåring hadde da allerede rukket og sovet to timer. Min sønn er fire år og han får 10-12 timer søvn hver natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Modesty Blaise: de over oss er så norske som det går an å bli, men er kjent med at sovetider kan være annerledes praktisert i andre land enn Norge.

En oppdatering på familien over oss, det virker for oss som moren er hjemmeværende og kanskje av den grunn liker å sove lenge om morgenen? Er ikke helt sikker på dette, da jeg drar på jobb forholdsvis tidlig. Men må si det er kjipt å våkne i halv ett-tiden av at de over oss krangler mer enn høylytt og vi hører at barnet er involvert med gråt :roll: Ser også ut til at de liker å gjøre ting på kveldene hvor de har med 2-åringen, og da kommer de gjerne ikke hjem før i ni-ti-tiden. Nå virker jeg sikkert som den største snokeren :oops: , men det er ganske lytt i både trappeoppgang og mellom leilighetene. Ja, ja det er vel en vanesak dette her, som sagt før, jeg synes mest synd på dem kan ikke være så hyggelig å krangle så og si hver kveld om dette.

ringblomst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...