ringblomst Skrevet 30. april 2003 #1 Del Skrevet 30. april 2003 Tenkte jeg skulle spørre alle mødre og fedre der ute. For en stund siden flyttet vi inn i blokkleilighet. Over oss har vi en småbarnsfamilie; mor, far og et barn på rett under to år. Det jeg lurer på er når bør barn i den alderen legge seg? Er det vanlig at de sover i løpet av dagen? Lurer fordi dette barnet ikke legger seg før i 23-24-tiden, og da virker det for oss som om det er en kamp å få barnet til å sove med trusler og gråt. Synes at dette barnet er veldig sent oppe, eller tar jeg feil? ringblomst - som ikke trenger å tenke på leggetider lenger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smil Skrevet 30. april 2003 #2 Del Skrevet 30. april 2003 Jeg synes 23-24 er for sent for en toåring. Tror det er veldig variabelt hvor mye barn sover på dagen. Har selv ei jente på to år. Hun har en liten dupp på opp til en time, nesten hver dag. Og hun sovner mellom halv ni og ni om kvelden. Jeg ville prøvd å kutte ut soving på dagen, hvis ungen min ikke ville sove om kvelden. Tror også det er lurt at barnet står opp til omtrent samme tid hver dag. Hvis to-åringen over dere sover til klokken 12 om dagen, er det ikke rart at han ikke blir trøtt om kvelden. Men når det er sagt, er det sikkert ikke skadelig for barn å legge seg så sent, bare de får den søvnen de trenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ellapille Skrevet 30. april 2003 #3 Del Skrevet 30. april 2003 Ja det er altfor sent,mange timer for sent . Et barn på ca 2 skal være i seng i halv åtte tiden, det mener jeg. Har selv 3 barn mellom 5 og 15, så jeg har prøvd meg litt jeg også. Om barnet ikke vil legge seg, så kanskje det sover om dagen og da er det på tide å slutte med det. Man må få opp ungene i vettug tid om morgenen så det blir trøtt og utslitt til kvelden. Unger reagerer også på å få søtsaker om kveldene, det kan gjøre de aktive. Noen har kanskje barn som bare er vrange og da er det viktig med det samme ritualet hver kveld. Det er hardt, vanskelig og noen ganger frustrerende, for det er så enkelt å bare ta barnet opp, for da slipper man den grininga. Så er det lett å komme i en vond sirkel med skriking og trusler og det synes jeg 2 åringer er for små til. Ja det skal jo ikke forekomme egentlig i det hele tatt, men 2 åringer er da så små enda. Jeg begynner rett før halv sju om kvelden å gjøre barna klare for kvelden, da er det kveldsmat,tannpuss,sang på sengekanten og kyss og klem. Dette tar over en time, så da blir det normal leggetid for de minste. Om man har problemer uansett hva man forsøker, så finnes det gode råd på helsestasjonen og det å snakke med andre foreldre hvordan de gjør det. Mye jobb er det. Hvilke barn som helst kan bli natteranglere om ikke foreldrene har rutiner. Hadde jeg plutselig gitt blaffen og latt mine barn få bestemme, så hadde dette problemet også vært hos oss. DET FINNES BARE EN SJEF OG DET ER MEG Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smil Skrevet 30. april 2003 #4 Del Skrevet 30. april 2003 Du har et veldig godt poeng der! Jeg tar aldri opp jenta mi fra senga etter at hun har lagt seg. Hvis en først gjør det en gang, selv om det skjer sjeldent, vet barnet at det nytter å skrike. For av og til får en belønning for det.... Det lønner seg å være konsekvent. Tror ikke det gjør så mye om barnet legger seg halv åtte eller halv ni. Så lenge det ikke skal tidlig opp for å dra på barnehagen e.l. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birgitte242 Skrevet 30. april 2003 #5 Del Skrevet 30. april 2003 I vinterhalvåret har vi startet leggingen umiddelbart etter barne tv. Vask, tannpuss og av med tøy - på med pysj tar tid, så barna (2 1/2 og 4 1/2 år) er nok ikke i seng før 19.00. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Johanna Skrevet 30. april 2003 #6 Del Skrevet 30. april 2003 Synes en toåring bør være i seng klokka 20.00. Det er en fin vane å ta med seg. Dessuten så får man litt fritid før man selv legger seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sivi Skrevet 1. mai 2003 #7 Del Skrevet 1. mai 2003 At en 2-åring bør legges seg senest kl. 20.00 er jo fordi de antagelig skal tidlig opp dagen etter, eller rett og slett våkner tidlig. Men det går ann å ha en annen døgnrytme, og dersom det er tilfelle, så er vel det greit? Mine barn forandrer døgnrytmen i ferier, og sånn har det vært fra de var ganske små. Ingen grunn til å legge seg tidlig en sommerdag. At barn ikke vil legges seg kan en jo oppleve uansett når leggetid? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seraphine Skrevet 1. mai 2003 #8 Del Skrevet 1. mai 2003 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~nette Skrevet 1. mai 2003 #9 Del Skrevet 1. mai 2003 Mine unger har alltid hatt leggetid kl. 19.00, vi starter da stellet etter barne-tv. Dette gjelder nå for 3-åringen (snart 4) og 6-åringen. I helgene får de være oppe lenger, men ikke lenger enn kl. 21.00. Den eldste på 10 år må legge seg kl. 21.00 (dvs være i seng, i helgene ser vi det litt an. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. mai 2003 #10 Del Skrevet 1. mai 2003 Allerede fra de er noen måneder startet jeg med nedrappingen av leggetid. Begynte som smått med en 1/2 time i gangen og endte på 19.30. Min 1 årige datter legger seg nå kl 19.00 - 19.30 avhengig etter som. Min gutt på 5 år legger seg kl 20.00. Jeg har alltid lagt dem ned for kvelden, sagt god natt og slått av lyset. Har aldri/skjelden opplevd at de har våknet eller stått opp etter sengetid. Vi står opp i ukedagene da kl 07.00. I helgene blir det jo litt lengre. Minstejenta har dupp midt på dagen (ca 3 timer). Synes det er helt uhørt at små barn dominerer over foreldrene på denne måten. Har hørt om flere som bruker tid og energi på å få barna til å sove for kvelden. De får både saft og godteri som bestikkelser. Noen ligger ned barnet til de har sovnet. Lær de helt fra starten av å legge seg selv, så tror jeg mye av problemet er løst. Ta f.eks den siste halvtimen før leggetid til å slappe av, lese en bok, kose eller roe ned barne. Dette har i allefall funket for mine barn og jeg har aldri hatt problemer med å legge barna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trebarnsmor Skrevet 1. mai 2003 #11 Del Skrevet 1. mai 2003 Jeg har alltid lagt mine klokka 19.00-19.30 når de var 1-2 år. Klokka 23.00 er jo helt utrolig :o Det hadde aldri gått her.Søvn er viktig for barns utvikling.Nattesøvn altså. Min eldste på 6 år legger seg 20.00,aldri senere utenom en halvtime/time lenger oppe når hun har ferie og vi koser oss. Jeg har alltid vært veldig streng på det området.Og det var en lang periode der de laget rabalder og var skikkelig umulige når de skulle legge seg.Men nå kan jeg takke meg selv for at jeg var så pass streng,for nå er det ikke en "pip" inne på rommet etter leggetid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seraphine Skrevet 1. mai 2003 #12 Del Skrevet 1. mai 2003 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trebarnsmor Skrevet 1. mai 2003 #13 Del Skrevet 1. mai 2003 Greit nok at det ikke er noen problem for foreldrene, men synes ikke du at det er bra for ungen å ha faste rutiner der foreldrene bestemmer?Er det ikke bra at ungen legger seg før foreldrene til en rimelig tid? Man kan ikke alltid bare gjøre det sånn og sånn fordi det er OK for oss som er forelder. Når det gjelder helsesøster,så spurte jeg min om hva som var vanlig leggetid for en 3 åring.Hun svarte meg at kl. 19.00-19.30 er det som er bra. Og til slutt,jo det er mulig å ha en bestemt tid veldig tidlig av. Ungene som hyler og griner hver kveld er jo egentlig overtrette og klarer ikke å sove.Man KAN forandre på det.Det er en vanesak det der,bare man gidder å prøve. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seraphine Skrevet 1. mai 2003 #14 Del Skrevet 1. mai 2003 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trebarnsmor Skrevet 1. mai 2003 #15 Del Skrevet 1. mai 2003 Mener du at man skal legge seg med ungen? Vel,ok det er din mening.Men langt i fra min.Jeg har sittet på sengekanten og sunget,snakket og strøket ungene i håret.Men har ikke sittet der for at de skulle sovne. Ikke har jeg lagt meg oppi sengen deres heller. Man kan venne ungene til alt.Og dette er det jeg har gjort. Andre får gjøre hva de vil,men jeg rynker litt på nesen av tanken selv. Angående det å bruke lokkemidler/bestikkelser..........å jeg blir skikkelig provosert av sånt.Virker utrolig svakt. Det går ann å snakke med ungen og forklare,bruke humor osv men å lokke/bestikke med godterier eller ditt eller datt er ufyselig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seraphine Skrevet 1. mai 2003 #16 Del Skrevet 1. mai 2003 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trebarnsmor Skrevet 1. mai 2003 #17 Del Skrevet 1. mai 2003 Ja da,enig i det. Alle har sine metoder å gjøre ting på.Men de må ikke begynne å klage den dagen de skal legge ungene og ungene blir helt umulig. For den dagen kommer .....at mamma eller pappa ikke ligger i sengen med dem til de sovner. Regner med at de ikke ligger i sengen med dem til de er mye eldre. Jeg misunner ikke dem for de problemene de får da. Det er det samme som når man skal venne ungene av med feks. flasken.UFF............ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 1. mai 2003 #18 Del Skrevet 1. mai 2003 Har en gammel klassevenninne med en sønn på 9 år. Hun må den dag i dag legge seg sammen med gutten - ellers får han ikke sove. :o Til de som sier at det er ikke lett: Tål noen kvelder med skriking. Vend det døve øret til. La barnet se hvem som bestemmer. Vær konsekvent. Så ordner det seg. Ellers mener jeg at leggetid for en 2-åring bør være kl. 19.00. Jeg som voksen trenger tid uten barn for å "lade batteriene"... Og barnet trenger nattessøvnen sin... Nå er gutten min 6år og må legge seg kl. 20.00. I helger og fridager får han være oppe til kl. 21.00. Rådet jeg fikk: Øk med 15 minutter for hvert år han blir eldre. Vi hadde en innkjøring på dette med legging: Masse kos før han la seg. Lese eller synge etter tannpuss. Inn i seng: mørkt og god natt. Ingen kosing/pratng eller noe som helst: GOD NATT. Maya30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ringblomst Skrevet 1. mai 2003 Forfatter #19 Del Skrevet 1. mai 2003 Hei og takk for alle svar. Tror nok folk er veldig forskjellig mht legge-rutiner, men det ser ut for meg at mine mistanker om at en 2-åring burde legge seg mye før midnatt var riktige. Har ikke tenkt å ta opp saken med familien over, da jeg egentlig synes mest synd på dem. Når jeg har truffet dem, ser man at barnet har foreldrene i sin hule hånd. Trodde ikke at det skulle være mulig for en 2-åring, men som de sier selv er barnet veldig bortskjemt. Barnet er også veldig bestemt, og ordet nei er vel det ordet jeg har hørt komme ut av barnets munn flest ganger. Virker for meg som de har kommet inn i en ond sirkel, hvor jeg tror de ikke har vært konsekvente nok i oppdragelsen. Men det er vel aldri helt for sent med endringer? Håper i hvert fall at ting bedrer seg for dem. Igjen, takk for alle svar! ringblomst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trebarnsmor Skrevet 1. mai 2003 #20 Del Skrevet 1. mai 2003 Ikke for sent med endringer,nei.Men de burde jo begynne tidligst mulig så de ikke får et helv*** senere.Stakkars folk da........... Virker som om dette gjelder foreldre som er redde for å høre litt barneskrik,og som tror de er bedre foreldre,som gir ungene mere kjærlighet ved å skjemme ungen bort på den måten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå