Gå til innhold

Økologisk melk.


Gjest Wolfmoon

Anbefalte innlegg

Gjest Wolfmoon

Hvor mye koster det for f.eks. økologisk melk i butikken nå, sånn i forhold til "konvensjonell" melk?

Fikk meg en overraskelse her en dag i en samtale med en medarbeider i Tine. Jeg har personlig alltid trodd at økologisk melk er dyrere enn den konvensjonelle (nå drikker jeg bare konvensjonell, så jeg vet egentlig ikke). Han sa at butikkene nå over lengre tid hadde solgt økologisk melk med tap, for å få økt omsetning på disse produktene. Dette økte etterspørselen etter økologisk melk, og dermed et krav om flere produsenter. Dette er jo forsåvidt helt greit, men han mente også at butikkene kom til å sette opp igjen prisene på økologisk melk til de igjen tjente penger på å selge økologisk. Da ville prisen ligge oppimot 4-5 kroner høyere enn for den konvensjonelle melken, dette mente han igjen ville føre til mindre salg av økologisk melk og at mange økologiske produsenter vil få problemer fordi butikkene har skapt et for stort marked for økologisk melk.

Jeg vet som sagt ikke om dette er tilfellet. Jeg vet ikke engang hva prisen på økologisk melk er. Men med forbehold om at dette er sant, så synes jeg det er ganske betenkelig fra butikkenes side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kjenner jeg ikke til, for jeg må innrømme at jeg ikke ser på prisen de gangene vi kjøper økomelk.

Jeg er helt enig i at det virker ganske betenkelig hvis de gjør det på den måten. Samtidig synes jeg det er veldig trist (og tåpelig) om mange slutter å kjøpe økomelk pga de fire-fem kronene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Come To Big Mama

Jeg aner ikke hva vanlig melk koster, men på Coop Mega hvor vi handler koster en liter øko lettmelk fra Tine 14.50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon
Det kjenner jeg ikke til, for jeg må innrømme at jeg ikke ser på prisen de gangene vi kjøper økomelk.

Jeg er helt enig i at det virker ganske betenkelig hvis de gjør det på den måten. Samtidig synes jeg det er veldig trist (og tåpelig) om mange slutter å kjøpe økomelk pga de fire-fem kronene.

Nå hadde jeg heller aldri hørt om dette før denne personen fortalte det til meg. Selvfølgelig er det trist hvis folk slutter å kjøpe økologisk fordi det er litt dyrere, men det virket som om dette var i ferd med å skje flere steder...

Nå skal det sies at jeg vel aldri ser på prisen på melk, hverken vanlig eller økomelk, så jeg har i grunn ikke noe annet grunnlag enn det han sa. Han mente i tillegg at det fort kunne bli produsentene som fikk skylden for at prisene plutselig ble høyere, mens det er butikker som selger produktene med tap som har "skylda" for at prisene plutselig steg med 4-5 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er sånn sett logisk at de er dyrere. Prisen på økologiske varer er ofte mer reell, det er det det faktisk koster å produsere skikkelig mat. Konvensjonelt dyrket mat - og kjøtt - er unaturlig billig fordi vi bruker antibiotika, kraftfôr, sprøyting osv for at planter og dyr skal vokse raskest mulig, noe som verken er sunt for planten, dyret eller oss.

Når det er sagt, så synes jeg staten burde gå inn og subsidiere økologisk mat mer enn det de gjør. Samtidig er det få i Norge som ikke har råd til økologisk mat, vi har bare blitt "bortskjemt" med de unaturlig lave prisene. Men de lave prisene kommer egentlig med en mye høyere pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...