Gå til innhold

Blir blondiner oppfattet som "mindre" smarte......

Gjest Gjest_Nurket_*

Anbefalte innlegg

Nå var vel nettopp poenget mitt at man ikke nødvendigvis må ha "playboybunny blond hår" får å få fordommer slengt mot seg. Nå er ikke overskriften på denne topicen "blir playboybunnies oppfattet som mindre smarte?".

Det er så utrolig snevert å tilskrive jenter med bleket hår mindre intelligens. Argumentet for dette er jo "at det er så forferdelig stygt!" Hvis folk er dumme på grunn av ulik smak når det kommer til hårfarge, så er det vel de som dømmer folk nedenom og hjem som virkelig sitter med problemet.

Men for all del - hvis det er det som skal til for å føle seg bedre og glupere, så fortsett med det. Det er svært få som liker jenter som slenger dritt om andre jenters utseende. Og ja, ,man kan fort komme i fare for å virke både bitter og sjalu. Kanskje fordi nettopp dette utseende er mer atraktivt for maaaange gutter?

Jeg har som regel ikke problemer med andre jenter utseende i forhold til f.eks sjalusi, heller ikke denne gangen.

MEN, jeg må innrømme at jeg har mine tanker om intelligens når det dreier seg om å bleke håret platinablondt, spesielt hvis man følger opp med andre faktorer som går i retning "playboybunny".

Når man gjør det man kan for å bli "playboybunny", lurer jeg av og til på om utseendet er det "sterkeste kortet" man har?

Når dette blir en sterk "reklame" for denne personen, så sender man ikke ut signaler om intelligens, men om seksualitet. Sikkert fint det, men det vitner ikke om en særlig spennende person ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå var vel nettopp poenget mitt at man ikke nødvendigvis må ha "playboybunny blond hår" får å få fordommer slengt mot seg. Nå er ikke overskriften på denne topicen "blir playboybunnies oppfattet som mindre smarte?".

Det er så utrolig snevert å tilskrive jenter med bleket hår mindre intelligens. Argumentet for dette er jo "at det er så forferdelig stygt!" Hvis folk er dumme på grunn av ulik smak når det kommer til hårfarge, så er det vel de som dømmer folk nedenom og hjem som virkelig sitter med problemet.

Men for all del - hvis det er det som skal til for å føle seg bedre og glupere, så fortsett med det. Det er svært få som liker jenter som slenger dritt om andre jenters utseende. Og ja, ,man kan fort komme i fare for å virke både bitter og sjalu. Kanskje fordi nettopp dette utseende er mer atraktivt for maaaange gutter?

Greit - da er vi prinsipielt uenige.

Det er helt greit at du synes at Playboybunnystil sender it signaler av intelligents. Jeg har ingenting i mot det, alle har noe de tjener sin inntekt med - noen med utseende, noen med hjernen.

I tillegg - jeg synes absolutt ikke alle glamurmodeller er dumme, selv ikke de med platinablondt hår. Det finnes sikkert en del som er veldig flinke i business, å tenke strategisk hvordan å selge imagoen sin. MEN - imagoen er klart ikke basert på å være flink eller intelligent. Vi snakker her om hvordan ting oppfattes utenfra. Om det å sende ut dum-men-deilig signaler er bevisst eller ikke bevisst er jo litt annen sak.

Hvordan er det hele her å slenge drit om utseende? Jeg har jo da ikke sagt at det er noe stygt? Nei, det er ikke min smak, men det har sin funksjon i glamurmodellverden og playboybunnyverden, om det er like passende til hverdagen, er jo litt annen sak.

Du slang jo minst like mye drit om dine klassekamerater som går med pannelug og skinnjakker? Er det da som får deg å føle deg penere (ut i fra samme logikk som du nå brukte)? Diskusjonen her er jo ikke om noe er pent eller ikke, det er hvilken signaler noe sender ut.

Da det gjelder hva som gutter synes er attraktivt.. Jo da, det finnes sikkert en del gutter som finner dette attraktivt - men jeg tviler på at de finner det attrakivt fordi de synes de jentene er glupe. Så det har igjen med det å gjøre at en sånn type utseende sender ut et annerledes signal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit - da er vi prinsipielt uenige.

Det er helt greit at du synes at Playboybunnystil sender it signaler av intelligents. Jeg har ingenting i mot det, alle har noe de tjener sin inntekt med - noen med utseende, noen med hjernen.

I tillegg - jeg synes absolutt ikke alle glamurmodeller er dumme, selv ikke de med platinablondt hår. Det finnes sikkert en del som er veldig flinke i business, å tenke strategisk hvordan å selge imagoen sin. MEN - imagoen er klart ikke basert på å være flink eller intelligent. Vi snakker her om hvordan ting oppfattes utenfra. Om det å sende ut dum-men-deilig signaler er bevisst eller ikke bevisst er jo litt annen sak.

Hvordan er det hele her å slenge drit om utseende? Jeg har jo da ikke sagt at det er noe stygt? Nei, det er ikke min smak, men det har sin funksjon i glamurmodellverden og playboybunnyverden, om det er like passende til hverdagen, er jo litt annen sak.

Du slang jo minst like mye drit om dine klassekamerater som går med pannelug og skinnjakker? Er det da som får deg å føle deg penere (ut i fra samme logikk som du nå brukte)? Diskusjonen her er jo ikke om noe er pent eller ikke, det er hvilken signaler noe sender ut.

Da det gjelder hva som gutter synes er attraktivt.. Jo da, det finnes sikkert en del gutter som finner dette attraktivt - men jeg tviler på at de finner det attrakivt fordi de synes de jentene er glupe. Så det har igjen med det å gjøre at en sånn type utseende sender ut et annerledes signal.

Jeg prøver igjen... jeg snakker IKKE om "bunnies" ,men om blondiner generellt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo allerede vært presisert flere ganger i tråden at det er forskjell mellom blond og blond - her har det vært mer snakk om skikkelig blond-blond, ikke de som farger seg litt lysere, eller de som er naturlig blonde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest gabriela

Gwen Stefani er BLOND. Alt har med "pakken" å gjøre. Jeg selv er så lys blond du kan bli uten å bli platina, merker ikke fordommer. Ingen som sier det ser unaturlig ut heller. Folk kler forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LilleBlondine
Poenget er vel ofte at blond henger sammen med høye hæler, kort skjørt og mye sminke, og at det er lett å få støtte for stereotypen dum og blond.

Ehhh... Javel. Tror nok vi to befinner oss på to temmelig forskjellige planeter.

Ellers; jeg er naturlig blond (riktignok ikke platina), og jeg har fått merke blondinestempelet. Dette til tross for at det ikke finnes et eneste kort skjørt i klesskapet (eier nesten ikke skjørt overhodet), ei heller topper med enorme utringninger. Jeg har vel egentlig fått høre blondinekommentarene siden jeg gikk på videregående skole. Senest i år fikk jeg kommentaren "jøss er du smart" da jeg fortalte en fyr hvilket masterstudium jeg holder på å fullføre. Kommentaren ble etterfulgt av "unnskyld, jeg mente det ikke sånn". Fyren var full og det var lenge siden sist jeg hadde hørt lignende kommentarer, men dog... Ellers mangler det ikke på oppmerksomhet fra menn ved de mer sydlige breddegrader (Frankrike, Spania og Italia), jeg får mer oppmerksomhet enn hva mine mørkhårede venninner får.

Dersom jeg misforstår noe eller ikke tar en vits med én gang, så blir hårfargen også raskt kommentert... Egentlig ganske så irriterende i grunn. Tror nok jeg tilhører de som ikke finner blondinevitser det grann festlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Gjest Gjest
Vi bare ler litt av de falske blondinene som tror at løsningen på alt som gikk galt, er å bleike håret.

Åh? Du mener det? Hvem er det som har noen gang påstått at folk farger håret sitt blondt fordi det er "løsningen på alle problema"?

Har du noen gang tenkt på at det faktis er neon som farger håret sitt fordi de kler det bedre?

Etter at jeg farga håret mitt blondt RINGER kundene (jobber i butikk) til sjefen min og spør om de kan få nr mitt.

Det går ikke en eneste dag uten at noen spør etter nr mitt, så kan jo ikke være så grusomt stygt som dere andre skal ha det til

Og nei, jeg går ikke utfordrene kledd, men i jobb uniformen som er fått på jobben. og sminke har jeg heller ikke på meg, om ikke litt maskara i blandt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest bidrag
Betyr dette da at alle som farger håret platinablond, blir pene med en gang? :klø:

det er fint med blondt hår hvis man er lys i huden. men man blir ikke pen av å ha blondt hår hvis man ikke kler den fargen.

det kommer an på hva slags fargetone man har på huden tror jeg.

syns forressten at det er dårlig kultur å se ned på kvinner med blondt hår. det støtter opp under at det blir greit å diskriminere mennesker på grunn av utseende. og kan faktisk i noen tilfeller føre til blant annet seksuell trakassering.

og hva med de som farger håret blondt fordi man syns det er fint, og føler seg vel med det? man er ikke dum selv om man gjør et valg om at man vil ha blondt hår, og smart om man velger å ha brunt hår.

Det finnes sikkert kvinner med brunt hår som vil være blonde, men er redd for å bli stemplet som dum. og det er ikke så rart med tanke på alle FORDOMMENE. som bidrar til å undertrykke kvinner.

så da fikk jeg sagt det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg farga håret mitt blondt RINGER kundene (jobber i butikk) til sjefen min og spør om de kan få nr mitt.

Det går ikke en eneste dag uten at noen spør etter nr mitt, så kan jo ikke være så grusomt stygt som dere andre skal ha det til

Det eneste det beviser er at menn oppfatter blond som tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste det beviser er at menn oppfatter blond som tilgjengelig.

Og DER kom svaret på debatten. Ja, blondiner får et stempel på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glamourgirl

Jupp, jeg er blond. Jeg har også stor munn, store øyne, store pupper og smal midje...

Jeg er ikke spesielt dum, i tilfelle er jeg så dum at jeg ikke skjønner det. Jeg kler meg propert og bruker ikke hauger med sminke, selv om jeg er opptatt av sånt...

Men, mange, svært mange menn ser på meg som ytterst tilgjengelig. Tidvis kan det være provoserende og rett ut sårende alltid å være den i venninneflokken som tydelig blir sjekka kun for sex. Har forsøkt nett-dating også, og staks jeg legger bilde til profilen får jeg tilsendt erigerte peniser.

Det er faktisk helt fantastisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og DER kom svaret på debatten. Ja, blondiner får et stempel på seg.

Så du sidestiller tilgjengelig med dum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glamourgirl

I denne sammenhengen er ikke det en helt bortreist tanke. Vi blondiner er så dumme at vi ikke vet bedre, og ergo er vi tilgjengelige.

Smartere kvinner tar ikke alt de kan få...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du sidestiller tilgjengelig med dum?

Les tråden før du uttaler deg. Veldig mange her benekter at blondiner får et stempel på seg, noe jeg er helt uenig i. Har selv vært både brunette og blondine, og opplevde til stadighet "blondine-stempelet". Og da ikke fra menn i hovedsak - men kvinner.

Jeg vet derimot at hårfarge ikke gjenspeiler hva man har i hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet derimot at hårfarge ikke gjenspeiler hva man har i hodet.

Nei det er jeg helt enig i.

Det som derimot er interessant er hva som skjedde når jenta jeg opprinnelig kommenterte ble blondine. Hun fikk en lang rekk menn på kroken. Forandret hun ansiktet? Kroppen? Personlighet? Klær? Nei, hun ble blond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, jeg er blond. Jeg har også stor munn, store øyne, store pupper og smal midje...

Jeg er ikke spesielt dum, i tilfelle er jeg så dum at jeg ikke skjønner det. Jeg kler meg propert og bruker ikke hauger med sminke, selv om jeg er opptatt av sånt...

Men, mange, svært mange menn ser på meg som ytterst tilgjengelig. Tidvis kan det være provoserende og rett ut sårende alltid å være den i venninneflokken som tydelig blir sjekka kun for sex. Har forsøkt nett-dating også, og staks jeg legger bilde til profilen får jeg tilsendt erigerte peniser.

Det er faktisk helt fantastisk...

Nei, huff, stakkars deg da. Det er jo helt forferdelig hvordan det er...!

Det er ikke greit for oss stakkars blonde og barmfagre, og ellers så skjønne i denne verdenen, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest glamourgirl

Jeg tar det med en stor dose selvironi og ditto klype salt, men selvsagt kan jeg bli superprovosert til tider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt syn på "dumme" blondiner dreier seg om superjålete jenter som ikke tenker på noe annet enn utseendet som har farget håret platinablondt, som oftest ikke naturlige blondiner. Går med superkorte skjørt, har sovet litt for lenge i solarium, og har klæsjet for mye sot svart sminke rundt øynene. Så det skal litt til faktisk...

Kanskje det er det som har ført til den stereotypen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt syn på "dumme" blondiner dreier seg om superjålete jenter som ikke tenker på noe annet enn utseendet som har farget håret platinablondt, som oftest ikke naturlige blondiner. Går med superkorte skjørt, har sovet litt for lenge i solarium, og har klæsjet for mye sot svart sminke rundt øynene. Så det skal litt til faktisk...

Kanskje det er det som har ført til den stereotypen?

Så... Jenter med brunt/svart/rødt/naturlig blondt hår som går med superkorte skjørt, har sovet litt for lenge i solarium og klæsjet for mye svart sminke rundt øynene - de tenker du ikke over? Det utsråler jo alt annet enn overfladiskhet. Men har du farget håret blondt i tillegg!

Da er du dum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Så... Jenter med brunt/svart/rødt/naturlig blondt hår som går med superkorte skjørt, har sovet litt for lenge i solarium og klæsjet for mye svart sminke rundt øynene - de tenker du ikke over? Det utsråler jo alt annet enn overfladiskhet. Men har du farget håret blondt i tillegg!

Da er du dum.

Du later til å være den eneste med vett i skallen her. Jeg har farget håret blondt i mange år, å fikk da en mengde kommentarer fra jenter som mente jeg ville se såå mye bedre ut som brunette, noe jeg prøvde men ikke kledde i det HELE tatt siden jeg er såpass lys i huden osv. De mente det var skikkelig fint, men det var bare gode venner av meg som sa jeg ikke kledde det i det hele tatt. Når jeg ble lys igjen merket jeg surmuling fra disse "venninnene" med en gang, å jeg ble faktisk behandlet bedre når jeg var brunette av enkelte.

Hva f er egentlig greia med at man blir slengt dritt til, blir undervudert og får føle fordommer på alle slags måter KUN fordi man kler en ting bedre og føler seg mer vel med det ene ovenfor det andre? er utrolig kjedelig å konstant møte folk som blir forbauset når de snakker med meg og hører at jeg er smart, ikke er løsaktig hore og sjokket fra enkelte da jeg fikk noen av de beste karakterene i klassen på vgs. Er også sinnsykt irriterende at venninner med mørkt hår og konservativ klesstil slipper lettere unna og blir mindre nevnt hvis de har gjort div ting i fylla. Tror neppe de som slenger med leppa har så veldig bra selvbilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...