Gjest Gjest_Nurket_* Skrevet 14. februar 2008 #1 Del Skrevet 14. februar 2008 Har selv vært platina blond i 7 år (fra jeg var 14 år) Er opprinelig lys brun. Nå har jeg farget håret mitt til en nydelig brunfarge. Jeg kan ikke si at jeg har merket noe forskjell på måten folk har behandlet meg når jeg var blond og sånn som jeg er nå. Er det sånn at mange folk automatisk tenker blond og dum?? Eller er det bare tull. (evt skrivefeil kommer ikke av blondhet, har dysleksi og savner veldig stavekontroll hi hi) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2008 #2 Del Skrevet 14. februar 2008 Selvfølgelig er det ingen som tenker at ens naturlige hårfarge har noe med innholdet i hodet å gjøre. Men det å farge håret platinablondt selv om man har en annen farge er derimot et VALG. Det kan altså si noe om hvem man er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2008 #3 Del Skrevet 14. februar 2008 Fra folk fra land hvor det er normalt med blondt hår har jeg ikke møtt slike fordommer. Fra folk hvor blondt hår er uvanlig derimot... Verst er det dog at du gjerne blir stemplet som løsaktig. Det er lov å tafse på deg, fordi "alle" vet jo at blondiner ikke har noe imot det. Jeg har naturlig laaangt blondt hår, og det er faktisk utrolig plagsomt når jeg er på ferie i land som italia, spania, osv. Og når jeg blir mødt av innvandrere på gaten, som ikke har særlig erfaring med å omgås blondiner. Det er derfor jeg hater blondinevitser. De bygger oppunder et helt feil bilde, og folk som ikke er vandt med blondiner later til å tro at det er en viss grad av sannhet i vitsene. Det er ikke mindre rasistisk med blondinevitser enn det er med pakistanervitser, f.eks. Og nei, det hjelper ikke å si understreke at man mener "mentalt blond", det er som å si "mentalt pakistaner" for å legalisere at man bruker ordet pakistaner på en negativ måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Nurket_* Skrevet 14. februar 2008 #4 Del Skrevet 14. februar 2008 Spør grunnet at min søster sier at folk kommer til å ta meg mer serriøst nå som jeg er brunette??? Føler meg på en måte litt mer annerledes nå en da jeg var blond. Mulig grunnet at jeg følte kanskje at folk tenkte "blondine" når de så meg??? Likte veldig godt å være blond kledde det godt. Men kler brunt også har ikke angrett ett sekund Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk Åberg Skrevet 14. februar 2008 #5 Del Skrevet 14. februar 2008 (endret) Jeg tror dessverre at enkelte kanskje ubevisst kan ta jenter mer seriøst om de ikke er helt blonde. Det samme med jenter som er høye i motsetning til lave. Men jeg tror det hovedsaklig gjelder førsteinntrykk, og ikke hvis man kommer ordentlig i snakk med noen. Jeg syns mao. at man ikke skal tenke så mye på det, men gjøre det man ønsker, og heller sørge for å gjøre et seriøst andreinntrykk. Endret 14. februar 2008 av Frk Åberg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2008 #6 Del Skrevet 14. februar 2008 Poenget er vel ofte at blond henger sammen med høye hæler, kort skjørt og mye sminke, og at det er lett å få støtte for stereotypen dum og blond. Grunnen er ikke at hårfargen gjør en dum, men det finnes en stil mange litt mer overfladiske jenter inntar og denne innebærer i 95% av tilfellene blondt hår. ALTSÅ; det avhenger av resten av stilen. Om man elsker å kle seg i bayrosa og miniskjørt tenker man dum, særlig om jenta er blond. Hårfargen alene er altså ikke avgjørende. Men om man er ei festejente som liker å ha det kjekkt tro jeg at det å være brunette gjør at andre ikke fullt så lett putter en i kategorien "dum" om ikke annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2008 #7 Del Skrevet 14. februar 2008 eh... akkurat... kan ikke akkurat skrive under på forrige (gjest`s) innlegg... Jeg er blond ja. Og merker faktisk litt av fordommene... ikke at de plager meg voldsomt, eller at de er veeldig merkbare, min erfaring er at spesielt voksne/ eldre menn har en litt mere merkbar "sak" der. De ser først det blonde, men så snart man åpner munnen og de sjønner at man er eh...oppegående, ser de annerledes på meg, blir nesten imponerte og snur helt om, som om de tenker "hmm, hu der er jammen ikke så dum.." Vel, det er sånn det føles i alle fall... Og som sagt, det plager meg lite, jeg tenker heller :"hah, der ser du!!" Når det gjelder blondinevitser elsker jeg dem, og forteller gjerne en selv, denne formen for "liksomselvironi" slår alltid an! Faktisk noen som blir imponert/ overasket over at en naturlig blond dame "tør" fortelle blondinevitser!!? Hæ? Jeg synes jo selvsagt de er ekstra artige fordi de er så totaaalt grunnløse, for meg gjør de i grunn ikke (bare ) narr av blondiner, men mer om de som seriøst mener blondiner er dumme som.... for om du virkelig tror at blondt hår gjør deg dum så sier det endel om deg selv... hallais! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 15. februar 2008 #8 Del Skrevet 15. februar 2008 Nå er jeg helt naturlig blond da, og flere ganger truet med å farge håret svart for å se om jeg da blir tatt mer seriøst allerede fra første blikk Ellers tror jeg det har mye å si hvordan man oppfører seg ellers også, som noen nevte kommer det en blondine i miniskjørt med ekstremt utrigning så er det neppe hårfargen som utgjør hele forskjellen.. Har forresten akkurat fått meg nye briller (bruker linser til vanlig, men prøver å variere litt med briller) som er ganske strenge egentlig, og føler at jeg blir tatt veldig på alvor når jeg har på meg de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kitsune Skrevet 16. februar 2008 #9 Del Skrevet 16. februar 2008 Ikke at det har noe direkte med blond å gjøre: Men så et program som der de omtalte et forskningsresultat: Pene jenter blir tatt mindre alvårlig. Hos lege, f. eks., oppfatter legen skjeldnere at pene jenters smerter er reell enn ikke så pene jenter. Rart.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemy8808 Skrevet 16. februar 2008 #10 Del Skrevet 16. februar 2008 Legg inn Firefox i stedet for Internet Explorer, får man ikke norsk stavekontroll der? Eller er det foreløpig bare engelsk (jeg skriver uten stavekontroll så aner ikke). Men et tips verdt å teste ut! Om jeg ser tydelig "bimbo-blondine", ja ta tenker "idiot!!" ganske fort. For min erfaring er at de knapt vet opp ned på seg selv. Da mener jeg blondt hår, mye sminke, "moteriktige og kule"-klær, gjerne korte skjørt og lignende, og sier mye "åh giiid, ikke sant," osv. Snakker med andre som de skulle være 14 år enda. Men jeg må legge til at det ikke alltid er blonde jenter som er sånt. Aner ikke hva jeg har møtt flest av, men har da møtt min del svarte og brune jenter som også oppfører seg som horete fjortisser. Jeg kjenner kun ei naturlig blond, og hun virker jo oppegående, har ikke snakket så mye med henne. Kjenner henne via sambo. Hun går heller ikke kledd slikt som over, bruker jo så klart litt sminke og "moteriktige" klær, men kan like gjerne møte henne i litt mer "vanlige" klær og uten sminke. Er liksom "ånei ingen må se meg slik herregud jeg er så stygg!"-opplegg der, slik en del bimboer kan være. Er også i vennegjengen til sambo da, og de jeg kjenner bedre enn henne der, er jo ganske oppegående og rett og slett bra mennesker! Altså folk som ikke baksnakker og sladrer og svikter venner osv.. og har litt mer "uvanlige" intresser, og tørr å skille seg litt ut i mengden. Så tror ikke hun ville vært med i den gjengen om hun var "bimbo-blond". Men skal jeg være helt ærlig, jeg ser en smule ned på folk som farger håret blondt. Hvorfor gjør man det? Hvorfor velger noen å senke seg "ned" til den standarden? Ofte ser man jo også mørk ettervekst, så alle vet jo at de ikke er blondiner. Man velger jo å bli oppfattet som en "blond bimbo" med en slik stil, spesielt om man kjører "full pakke" med "ikke sant" og å gå rundt lettkledd. Jeg vet ikke helt hva det er de vil oppnå? Man må jo gjøre noe slikt for en grunn? At man vil skifte hårfarge litt kan jeg forstå, men dette er folk som gjør det konstant. Hadde jeg vært født blond tror jeg faen meg jeg ville farget håret svart! Å forhåndsdømme folk pga hårfarge eller hudfarge er like forbanna idiotisk som å forhåndsdømme folk etter fornavnet deres... Så jeg ser ned på "blondiner" om de har den oppførslen jeg beskriver ovenfor. Kan de oppføre seg som folk så hvorfor skal jeg se på dem annerledes enn ei brunette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 17. februar 2008 #11 Del Skrevet 17. februar 2008 Det er da forskjell mellom blond og blond. Er selv blond og har aldri merket noe pga det. Men det er naturlig hårfarge og er litt 'potet-aktig' under og ganske mye lysere på toppen (spesielt på sommeren). Men jeg kan godt si at hvis en er platinablond a la Playboy-bunny, da har jeg en del fordommer. Ja, det finnes mennesker som kan få dette til å fungere med en tøff hårklipp, men som oftest går sånn platinablond sammen med en playboy-bunny-lignende stil og smak. Jeg kan ikke si at det sender ut de jeg-er-flink-signalene til meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirepoix Skrevet 18. februar 2008 #12 Del Skrevet 18. februar 2008 Er blond, men ikke lys blond;) merker ingenting, og venninna mi som er helt blond, har heller ikke vært borti at folk tror hu er dum;) Det jeg syns blir for teit er når blonde "spiller" dumme.. En kamerat av meg spiller på dette konstant, og kommer ofte med :"jeg er jo tross alt blond da".. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 18. februar 2008 #13 Del Skrevet 18. februar 2008 Er blond, men ikke lys blond;) merker ingenting, og venninna mi som er helt blond, har heller ikke vært borti at folk tror hu er dum;) Det jeg syns blir for teit er når blonde "spiller" dumme.. En kamerat av meg spiller på dette konstant, og kommer ofte med :"jeg er jo tross alt blond da".. Det morsomste jeg vet er faktisk å komme inn i elektronikk butikker o.l. Der er det nesten garantert at jeg blir undervurdert, uten at jeg skal si om det bare er fordi jeg er jente eller er blond i tillegg. Når jeg da begynner å spørre etter ganske spesifikke ting til data eller lignende, så er det faktisk en del som omtrent ikke vet hvor de skal gjøre av seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sisu Skrevet 18. februar 2008 #14 Del Skrevet 18. februar 2008 Jeg er naturlig blond og har aldri merket noe. Man kan vel egentlig selv bestemme hvordan folk vil oppfatte en når man åpner munnen - uansett hvilken hårfarge... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gasse Skrevet 18. februar 2008 #15 Del Skrevet 18. februar 2008 Kinderegg er det beste. Brun utenpå og blond på innsiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Ida_* Skrevet 18. februar 2008 #16 Del Skrevet 18. februar 2008 Kinderegg er det beste. Brun utenpå og blond på innsiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nabodama Skrevet 19. februar 2008 #17 Del Skrevet 19. februar 2008 Som andre sier, det å være blond er i seg selv ikke nok for å bli oppfattet som dum, det kommer nok an på hvilke andre signaler man i tillegg sender ut. Klesstil, oppførsel osv. Og som mrs Bond sa, det er forskjell på blond og blond. Farger man håret platinablondt sender man gjerne ut andre signaler enn om man er/farger håret lys blondt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 19. februar 2008 #18 Del Skrevet 19. februar 2008 eh... akkurat... kan ikke akkurat skrive under på forrige (gjest`s) innlegg... Jeg er blond ja. Og merker faktisk litt av fordommene... ikke at de plager meg voldsomt, eller at de er veeldig merkbare, min erfaring er at spesielt voksne/ eldre menn har en litt mere merkbar "sak" der. De ser først det blonde, men så snart man åpner munnen og de sjønner at man er eh...oppegående, ser de annerledes på meg, blir nesten imponerte og snur helt om, som om de tenker "hmm, hu der er jammen ikke så dum.." Vel, det er sånn det føles i alle fall... Og som sagt, det plager meg lite, jeg tenker heller :"hah, der ser du!!" Når det gjelder blondinevitser elsker jeg dem, og forteller gjerne en selv, denne formen for "liksomselvironi" slår alltid an! Faktisk noen som blir imponert/ overasket over at en naturlig blond dame "tør" fortelle blondinevitser!!? Hæ? Jeg synes jo selvsagt de er ekstra artige fordi de er så totaaalt grunnløse, for meg gjør de i grunn ikke (bare ) narr av blondiner, men mer om de som seriøst mener blondiner er dumme som.... for om du virkelig tror at blondt hår gjør deg dum så sier det endel om deg selv... hallais! Skriver under på denne, jeg. Nå har jeg ganske kort, lyslyst hår og nærmer meg 3o med stormskritt, men da jeg var litt yngre og hadde langt hår, merket jeg at en del undervurderte meg, ja. Men det er jo bare artig det - da spiller man på det, og kommer ut som vinner til slutt når man setter inn nådestøtet og viser at man ikke er så dum som hårfargen skulle tilsi. Og ja - jeg stilte opp til fysikk muntlig eksamen iført foldeskjørt og lysrosa angoragenser, rosa penn og rosa notisblokk. Og endte opp med 6'er. Jeg var skikkelig lovelig blond, gitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2008 #19 Del Skrevet 24. februar 2008 Denne holdningen om at blondiner er dumme stammer sannsynligvis ifra sjalu feminister som ikke liker pene jenter. Det er trolig de samme menneskene som synes at silikonpupper burde være forbudt fordi det medfører at andre får finere pupper enn dem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 24. februar 2008 #20 Del Skrevet 24. februar 2008 Denne holdningen om at blondiner er dumme stammer sannsynligvis ifra sjalu feminister som ikke liker pene jenter. Det er trolig de samme menneskene som synes at silikonpupper burde være forbudt fordi det medfører at andre får finere pupper enn dem Betyr dette da at alle som farger håret platinablond, blir pene med en gang? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå