Gå til innhold

Besøksforbud

Fremhevede innlegg

Gjest Søvnløs og lei
Skrevet

Er det noen her som vet noe om besøksforbud? Hvordan får man det, hva innebærer det, hva slags konsekvenser har det for den som blir ilagt det?

Er i en fortvilet situasjon med en eks som er på døra til stadighet- og blir sluppet inn av barna. Vedkommende er kjøpt ut av leiligheten for lenge siden og har sin egen bolig, men har stjålet barnas nøkler ved flere anledninger, og er som sagt god på å "prate seg inn". Og så blir det bråk, da. Krangel og fysisk slåssing. Eksen har sparket, slått, bitt meg til blods (!), knust briller, klippet opp klær for tusenvis av kroner, stjålet min mobil, pc og bilnøkler... lista er lang, og det har pågått i nærmere et år. Jeg får også nattlige telefoner så godt som hver eneste natt. Noen ganger vil eksen kjefte, andre ganger er det bare snakk om å ringe, 5-10-15 ganger.

Et par ganger har jeg fått eksen bortvist av politiet. De har vært veldig imøtekommende i en vanskelig situasjon. Sist gang nevnte en av dem noe om besøksforbud. Men jeg er usikker på hva det innebærer og hvilke skritt jeg evt må ta. Og hvor "alvorlig" det er, både for meg og for eksen. For min del: er situasjonen "ille nok" for å ønske noe sånt? Og for eksens del: Er dette noe som kommer på rullebladet? Vedkommende er avhengig av politiattest for å fortsette i jobben sin, og jeg vil ikke ødelegge jobbsjanser heller. Jeg vil bare ha eksen bort- LANGT bort- og ut av livet mitt. Nå! For snart blir vi gale her, alle sammen... :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Så du synes det er viktigere at han har plettfri politiattest enn at du og barna dine har en trygg tilværelse?

Du skriver at han har mishandlet deg og stjålet ting fra deg og det er ikke nok?

Når det gjelder telefoner om natten så trekk ut ledningen og slå av mobilen, verre er det ikke.

Endret av Antoinette
Skrevet

Her må du tenke på deg selv, og hvis ikke det er nok: Det er en grunn til at politiattest kreves i noen jobber. Er du sikker på at han bør ha den typen jobb han har i dag hvis han er slik du beskriver? Kan denne oppførselen være til skade for andre?

Skrevet

Ta en prat med barna også, og instruer dem i å ikke slippe ham inn. Lettere sagt enn gjort, kanskje, men verdt et forsøk.

Kan hende det holder at politiet "truer" med å ilegge besøksforbud, kanskje han får en vekker, uten at det går så langt som til å faktisk ilegge ham det.

Skrevet
Er det noen her som vet noe om besøksforbud? Hvordan får man det, hva innebærer det, hva slags konsekvenser har det for den som blir ilagt det?

Er i en fortvilet situasjon med en eks som er på døra til stadighet- og blir sluppet inn av barna. Vedkommende er kjøpt ut av leiligheten for lenge siden og har sin egen bolig, men har stjålet barnas nøkler ved flere anledninger, og er som sagt god på å "prate seg inn". Og så blir det bråk, da. Krangel og fysisk slåssing. Eksen har sparket, slått, bitt meg til blods (!), knust briller, klippet opp klær for tusenvis av kroner, stjålet min mobil, pc og bilnøkler... lista er lang, og det har pågått i nærmere et år. Jeg får også nattlige telefoner så godt som hver eneste natt. Noen ganger vil eksen kjefte, andre ganger er det bare snakk om å ringe, 5-10-15 ganger.

Et par ganger har jeg fått eksen bortvist av politiet. De har vært veldig imøtekommende i en vanskelig situasjon. Sist gang nevnte en av dem noe om besøksforbud. Men jeg er usikker på hva det innebærer og hvilke skritt jeg evt må ta. Og hvor "alvorlig" det er, både for meg og for eksen. For min del: er situasjonen "ille nok" for å ønske noe sånt? Og for eksens del: Er dette noe som kommer på rullebladet? Vedkommende er avhengig av politiattest for å fortsette i jobben sin, og jeg vil ikke ødelegge jobbsjanser heller. Jeg vil bare ha eksen bort- LANGT bort- og ut av livet mitt. Nå! For snart blir vi gale her, alle sammen... :tristbla:

Uff, kjære deg da! Dette høres ikke noe bra ut i det hele tatt..

Når det kommer til det med besøksforbud, så har jeg "gitt" besøksforbud til en mann av langt mindre alvorlige grunner enn det du nevner over.

Kort fortalt så var det snakk om en som hadde voldtatt meg når jeg var 15, ble dømt til et halvt år fengsel, og fant ut at han skulle begynne å ringe meg 7 år senere. Han var ikke noe truende i det hele tatt, men fablet om hvor mye vi var ment for hverandre, osv. Psyko!

Jeg gikk til politiet og først ba om voldsalarm, dette fikk jeg på flekken.

Man trenger ikke å ha noe beviser for å få det. Man må ha en troverdig historie. Mtp at du har barn, så tror jeg nok ikke at de nøler med å gi både deg og barna dine en alarm.

Så er det bare å vente. Et feiltrinn fra hans side, som gjør at du trykker på alarmen, som gjør at politiet kommer og ser han der, så har du nok grunn til å få besøksforbud.

Hadde jeg vært deg ville jeg nok også lagt inn en anmeldelse på han, for sånn som du legger det frem, så virker det ikke som han tar et nei for et nei, eller stopper når han burde stoppe. Tenk på helsen din. :)

Og ikke ver redd for å bruke alt du har av venner og familie. Ikke bo hjemme på en stund, kom deg bort og slapp av litt kanskje? Dette krever jo at dine venner og familie bor i nærheten av skole/barnehagen til barna da.. :)

Skrevet

Besøksforbud, det ligger i ordet. Han kan ikke kontakte deg på noen måte. Er usikker på om konsekvensene er like i alle tilfeller, men sist jeg var borti det, var det snakk om fengsling ved kontakt.

Tror det kan være veldig vanskelig å instruere barna. Det er snakk om deres far, og litt avhengig av hvor gammel de er, så kan det oppleves problematisk for dem å måtte stå der å si nei til sin egen far. Og de kan få litt trubbel med at de gjør imot din vilje. Dette burdes ordnes på voksen-måten.

Tror ikke du skal tenke på konsekvensene for han. Det er snakk om din trygghet og at du er konsekvent. Ikke ta telefonen når han ringer eller åpne for han.

Ta en prat med politiet. De vet bedre enn de vi gjør, og det skader ikke å snakke med dem, ikke sant?

Skrevet

Jeg må si jeg reagerer med forferdelse over at hovedinnlegger virker mer bekymret for eksens rulleblad enn sikkerheten til seg selv og egne barn.

Skrevet

Tråden er ryddet. Mette Forumansvarlig

Skrevet

Ved besøksforbud skal det ikke være noen kontakt mellom dere. Hvis barna er hos han kan du ikke ringe for å prate med barna. Han kan ikke ringe deg hvis barna blir syke. Du kan ikke ringe han eller gi beskjeder om barna.

Det er nesten umulig å praktisere besøksforbud hvis dere har barn sammen og spesielt hvis han har samvær med barna.

Hvis han er voldelig mot deg kan du kanskje få voldsalarm og bruke denne hvis han tar seg inn i huset og du føler deg truet. Men for å få voldsalarm trenger du beviser. Dra til politi eller lege og dokumenter blåmerker og andre skader du får.

Skrevet
Jeg må si jeg reagerer med forferdelse over at hovedinnlegger virker mer bekymret for eksens rulleblad enn sikkerheten til seg selv og egne barn.

Hvis han mister jobben kan barna miste sin økonomiske trygghet. Da vil sannsynligvis barnebidraget bli mye lavere. Kanskje ts faktisk tenker på hvilke konsekvenser det vil få for barna?

Skrevet

Vet du hva antoinette, det gjør også jeg! Og jeg skrev omtrent nøyaktig det samme som deg, men merkelig nok har Mette slettet innlegget mitt. Hvorfor det, tror du? :tristbla:

Skrevet
Hvis han mister jobben kan barna miste sin økonomiske trygghet. Da vil sannsynligvis barnebidraget bli mye lavere. Kanskje ts faktisk tenker på hvilke konsekvenser det vil få for barna?

Kan trygghet plutselig måles i penger? Er det greit at barna opplever å se vold/opplever vold, bare de har det greit økonomisk? Merkelig tankemåte, og fullstendig uakseptabel!

Gjest nextlife
Skrevet

Såvidt jeg greier å se omtaler ts han som en eks, og nevner ikke noe sted at han er barnas far.

Dersom det er slik er det jo ingen praktiske eller økonomiske årsaker til å holde igjen på anmeldelse eller besøksforbud.

Uansett så bør hun la hennes og barnas trygghet gå foran praktiske og økonomiske hensyn.

Dersom han setter jobben sin på spill ,med å risikere å ikke få politiattest på grunn av den oppførselen han viser, burde han kanskje ikke ha en jobb som krever politiattest.

Skrevet

Dra til nærmeste politistasjon og oppgi at du ønsker besøksforbud mot eksen. Siden politiet har vært hos deg når han har vært der, har de dette i sine logger og ser at du har en grunn for å be om besøkforbudet. Juristen skriver så et besøksforbud som sendes til retten og blir behandlet der. Deretter blir besøksforbudet forkynt for eksen din. Da har han ikke lov til å kontakte deg eller barna (dersom du ønsker de med i besøksforbudet). Kontakter han deg/dere ringer du politiet og han blir arrestert og må forklare seg.

Et besøksforbud vil ikke synes på en vanlig politiattest, mens en uttømmende politiattest vil det synes på. Kommer an på hva slags arbeid han har. Men, akkurat det, hadde jeg gitt blaffen i, du må tenke på deg og dine barn. Tenk på hva de opplever når han buser inn hos dere og ødelegger ting og deg! Sett barna og deg selv først!

Skrevet
Da har han ikke lov til å kontakte deg eller barna (dersom du ønsker de med i besøksforbudet).

Kan barna inkluderes i besøksforbudet på dette grunnlaget hvis han er faren deres og har samvær? Jeg spør fordi det ikke var mulig i mitt tilfelle. Fordi faren ikke kunne fratas samværet med barna kunne ikke jeg få besøksforbud. Fordi det var umulig å ha null kontakt hvis for eksempel et barn ble sykt. Politiet anbefalte meg voldsalarm istedet.

Og jeg tenke faktisk på at barna ville fått mye mindre barnebidrag hvis han fikk 3 års fengsel som var strafferammen for legemsbeskadigelse. Det kommer mange tanker i en slik situasjon. Jeg tenkte også at jeg og barna kunne bli drept hvis jeg anmeldte. Men jeg valgte å anmelde etter råd fra politiet. Jeg angrer ikke på at jeg anmeldte, men jeg angrer på at jeg ventet så lenge med å anmelde.

Ts, jeg vil anbefale deg å avtale tid for en samtale med politiet. De kan gi deg råd og svare på dine spørsmål. Hvis det blir veldig ille kan du flytte til krisesenteret for en periode.

Lykke til!

Skrevet
Kan barna inkluderes i besøksforbudet på dette grunnlaget hvis han er faren deres og har samvær? Jeg spør fordi det ikke var mulig i mitt tilfelle. Fordi faren ikke kunne fratas samværet med barna kunne ikke jeg få besøksforbud.

Mulig jeg har misforstått, men jeg forsto det slik at han ikke var far til barna. Men, jeg har sett at far noen ganger har fått besøksforbud mot barna også, men har har volden også gått utover de, og da stiller det seg litt annerledes.

Skrevet
Mulig jeg har misforstått, men jeg forsto det slik at han ikke var far til barna. Men, jeg har sett at far noen ganger har fått besøksforbud mot barna også, men har har volden også gått utover de, og da stiller det seg litt annerledes.

Jaha? Går det ikke utover barna at der er vitner til vold og lever i en utrygg hverdag? Kvinner som ikke kan beskytte barna sine bør ikke ha barn.

Skrevet
Jaha? Går det ikke utover barna at der er vitner til vold og lever i en utrygg hverdag? Kvinner som ikke kan beskytte barna sine bør ikke ha barn.

Jo, det gjør det, emn det er ikke like lett å få gjennom hos retten, som at det fysisk går utover barna. Sånn er det dessverre. En kan få gjennom besøksforbud som gjelder barna også om en treffer på rett dommer.

Skrevet

Jo, barn skades like mye psykisk av å være vitne til vold som å selv bli utsatt for vold. Men juridisk får de ikke samme beskyttelse hvis de har vært vitne til vold som de får hvis de har blitt fysisk utsatt for vold.

Det er umulig for en mor å beskytte barna sine uten å gjøre noe ulovlig selv. Da må hun gå i skjul og det regnes som kidnapping hvis det ikke skjer i smarbeid med politiet. Altså at politiet ordner det slik at man får hemmelig adresse. Det er strenge kriterier for dette og dette vil også være en belastning for barna.

Skrevet
Og for eksens del: Er dette noe som kommer på rullebladet? Vedkommende er avhengig av politiattest for å fortsette i jobben sin, og jeg vil ikke ødelegge jobbsjanser heller.

Det er jo ikke du som evt. ødelegger hans jobbmuligheter. Det sørger han for selv når han oppfører seg som han gjør.

Slik du beskriver det, holder dette i lange baner til en anmeldelse. Min erfaring er at politiet etter hvert har begynt å ta slike ting svært alvorlig og at de kan hjelpe deg med å finne en løsning som fungerer for deg, d.v.s. holder eksen unna slik at han ikke plager verken deg eller barna. Både for din egen og barnas del er det i hvert fall ingen tvil om at du må ta noen grep for å få slutt på dette.

Når han trenger seg inn i hjemmet ditt, ringer du selvfølgelig politet med en gang og når han ringer på upassende tidspunkter lar du være å ta telefonen. Ta imidlertid vare på listene i telefonen (Overfør dem gjerne til PC'en og ta utskrift) som viser hvor ofte han ringer og når og selvfølgelig alle SMS'er. Når du har anmeldt forholdet, sender du fortløpende dette til etterforskeren som har saken din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...