Gå til innhold

Politihøgskolen 2008


MorHubro

Anbefalte innlegg

Ja tiden etter intervjuet er vanskelig.

Selv føler jeg veldig på ting jeg ikke fikk godt nok frem. Det er så mye mer som skulle vært sagt...! Enda jeg satt inne ganske så lenge..

Men sånn er det vell for dei fleste, og vi får trøste oss med at iallefall to av nemdas medlemmer har vært gjennom akkurat det samme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forresten noen som har noen fine sider med info om norsk politi? Begynner å bli litt lei av Milforum, politiforum, kvinneguiden og politi.no

Noen som har andre forum eller gode sider?

:kjefte: what...er du lei av oss nå alt???

Hehe..neida..tror jeg skjønner hva du mener..livet drier seg jo tross alt bare om en ting for tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten noen som har noen fine sider med info om norsk politi? Begynner å bli litt lei av Milforum, politiforum, kvinneguiden og politi.no

Noen som har andre forum eller gode sider?

Kan jo ta en kikk på http://www.pf.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten noen som har noen fine sider med info om norsk politi? Begynner å bli litt lei av Milforum, politiforum, kvinneguiden og politi.no

Noen som har andre forum eller gode sider?

Denne tråden på diskusjon.no synes jeg er meget interessant. Der får man mye (ikke-hemmelig) informasjon om PHS og opptaket fra en politistudent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan noen forklare meg dette med 23/5 regelen? hva er dette? har man noen fordeler/ulemper med den?

Da har du kun 6 fag som utgjør ditt snitt. Engelsk, norsk, naturfag, nyere historie og samfunnsfag.

En minus blir jo at du regnes etter ordinær kvoten (den høyeste), og at du kun får alders poeng f.om året du fyller 24.

Tar du voksenopplæring går du etter 23/5 regelen..over 23 år ikke fullført videregående og 5 eller fler år yrkes erfaring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen forklare meg dette med 23/5 regelen? hva er dette? har man noen fordeler/ulemper med den?

23/5-regelen

Søkere som fyller 23 år eller mer i opptaksåret, kan få generell studiekompetanse når de har minst 5 års kombinasjon av yrkespraksis/utdanning og har dekket alle fagkravene. Som yrkespraksis teller også omsorgsarbeid og fullført militær-/ siviltjeneste. Deltidsarbeid blir regnet om til heltid med utgangspunkt i 37,5 timers uke, men 90 % stilling eller mer regnes som full jobb. Deltidsarbeid under 50 % stilling eller arbeidsforhold under et halvt år teller normalt ikke.

Som utdanning i 23/5-regelen teller fullførte og beståtte årskurs i videregående skole, høyere utdanning av minst et års lengde og folkehøyskole. Studiekompetansefagene med et samlet uketimetall på 35 uketimer kan utgjøre ett utdanningsår hvis det ikke er overlapp med fag som inngår i hele årskurs som skal telle med i de 5 årene.

Ny forskrift fra studieåret 2009/2010

Fra studieåret 2009/2010 kan 5-årskravet i 23/5-regelen dekkes med 5 års utdanning, mens man tidligere måtte dokumentere minst et halvt års arbeidspraksis innenfor 5-årskravet. Hele forskriften ser du i Lovdata.

Fagkravene

Fagkravene fra studieretning for allmenne, økonomiske og administrative fag i Reform 94:

* norsk (hovedmål, sidemål og muntlig, 14 uketimer)

* engelsk (5 uketimer)

* samfunnsfag (samfunnslære 2 uketimer og nyere historie 4 uketimer)

* matematikk (5 uketimer)

* naturfag (5 uketimer)

Fagkravene fra Kunnskapsløftet:

* norsk (393 timer)

* engelsk (140 timer)

* matematikk (224 timer)

* naturfag (140 timer)

* samfunnsfag (84 timer)

* historie (140 timer)

Opptaksorganet har også plikt til å vurdere om annen utdanning (f.eks. fra høgskole/universitet) eller annen dokumentasjon av kunnskaper kan godkjennes som tilsvarende ett eller flere av fagkravene.

Poengberegning

Søkere som er studiekvalifiserte etter 23/5-regelen får karakterpoeng på grunnlag av karakterene i alle studiekompetansefagene og i fag som skal dekke evt. spesielle opptakskrav eller som skal gi fordypnings- eller realfagspoeng. Søkere som dekker ett eller flere av fagene på grunnlag av annen utdanning enn fagene i norsk videregående skole, blir ikke poengberegnet, men blir vurdert individuelt.

Kilde: http://www.uio.no/studier/opptak/23-5.html

Endret av artaniz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Mulig dette har vært diskutert før, men jeg spør allikevel: Hva har dere tenkt å gjøre neste år dersom dere ikke kommer inn denne gangen? Jeg regner med de fleste vil søke igjen, men man bør jo nesten ha noe å drive med mens man venter.

Selv er jeg litt usikker. Fullfører en bachelorgrad til sommeren, og har dermed ikke noe fast å gjøre til høsten. Har et boliglån jeg må håndtere, så for min del blir det nok endel jobbing, muligens kombinert med et relevant fag på universitetet. Vurderer å ta vekterkurs og prøve meg på litt jobbing der. Hva med dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette har vært diskutert før, men jeg spør allikevel: Hva har dere tenkt å gjøre neste år dersom dere ikke kommer inn denne gangen? Jeg regner med de fleste vil søke igjen, men man bør jo nesten ha noe å drive med mens man venter.

Selv er jeg litt usikker. Fullfører en bachelorgrad til sommeren, og har dermed ikke noe fast å gjøre til høsten. Har et boliglån jeg må håndtere, så for min del blir det nok endel jobbing, muligens kombinert med et relevant fag på universitetet. Vurderer å ta vekterkurs og prøve meg på litt jobbing der. Hva med dere andre?

JEg vil nok jobbe, å ta opp fag til høsten, med eksamen til jul, slik at jeg kan ettersende karakterene å få de med til neste opptak. SLik jeg har gjort, to år på rad nå... Begynner å bli lei nå, og skjønner virkelig ingenting hvis jeg ikke kommer inn i år. Men man vet jo aldri.

Forresten, hvis man klager på nemdas begrunnelse, får man en ny behandling? er det da en mulighet for å komme inn hvis klagen er bra begrunnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar, kjekke folk her!

Gjelder regelen automatisk eller kan man velge å bruke den?

Tror regelen gjelder automatisk. Har man ikke studiekompetanse, så må man uansett enten ta det, eller oppfylle de nevnte krav for at det skal godkjennes.

Kommer jeg ikke inn jobber jeg fulltid et år til og prøver igjen neste år. Kunne ikke tenkt meg noe annet. Har alt prøvd meg på universitetsutdannelse uten at dette var noe for meg.

Endret av artaniz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg vil nok jobbe, å ta opp fag til høsten, med eksamen til jul, slik at jeg kan ettersende karakterene å få de med til neste opptak. SLik jeg har gjort, to år på rad nå... Begynner å bli lei nå, og skjønner virkelig ingenting hvis jeg ikke kommer inn i år. Men man vet jo aldri.

Forresten, hvis man klager på nemdas begrunnelse, får man en ny behandling? er det da en mulighet for å komme inn hvis klagen er bra begrunnet?

Jeg er fortsatt usikker på om jeg tar pedagogikken eller om jeg tar 1 avd jus. Holder på med tegnspråk på kveldstid og kommer også til å begynne med urdu, så uansett blir det nok et travelt år! Det er jo fint å tilegne seg mer kunnskap, men det verste for meg om jeg ikke kommer inn i år er at jeg blir tvunget til å selge huset. Det har vært en utfordring økonomisk men hva gjør man ikke for å oppnå det man virkelig vil og føler er det riktige her i livet?

Jeg ble stoppet på iniativ/motivasjon i fjor ellers var alt ok. Jeg føler jeg har gjort mye dette året og håper jeg har overbevist nemden, men man vet aldri..Jeg skal ikke legge skjul på at jeg kommer til å bli skuffet i tilfelle jeg ikke kommer inn i år.

Om man klager på nemdas begrunnelse er det styret på politihøgskolen som skal behandle saken. Slik var det iallefall i fjor. Min sak ble behandlet i slutten på juli (tror jeg det var), og du blir oppringt omgående om du får bedhold. I følge GKlem var det satt av 10-12 plasser i fjor til alle klagene var avgjort.

Så Pacem, om det skulle komme en liten ussel konvolutt, er det fortsatt et aldri så lite håp enda en stund:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er fortsatt usikker på om jeg tar pedagogikken eller om jeg tar 1 avd jus. Holder på med tegnspråk på kveldstid og kommer også til å begynne med urdu, så uansett blir det nok et travelt år! Det er jo fint å tilegne seg mer kunnskap, men det verste for meg om jeg ikke kommer inn i år er at jeg blir tvunget til å selge huset. Det har vært en utfordring økonomisk men hva gjør man ikke for å oppnå det man virkelig vil og føler er det riktige her i livet?

Jeg ble stoppet på iniativ/motivasjon i fjor ellers var alt ok. Jeg føler jeg har gjort mye dette året og håper jeg har overbevist nemden, men man vet aldri..Jeg skal ikke legge skjul på at jeg kommer til å bli skuffet i tilfelle jeg ikke kommer inn i år.

Om man klager på nemdas begrunnelse er det styret på politihøgskolen som skal behandle saken. Slik var det iallefall i fjor. Min sak ble behandlet i slutten på juli (tror jeg det var), og du blir oppringt omgående om du får bedhold. I følge GKlem var det satt av 10-12 plasser i fjor til alle klagene var avgjort.

Så Pacem, om det skulle komme en liten ussel konvolutt, er det fortsatt et aldri så lite håp enda en stund:-)

La oss nå håpe at du slipper å selge huset.

Håper og tror at du har klart å overbevise nemda slik at du får en stor og fin konvolutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss nå håpe at du slipper å selge huset.

Håper og tror at du har klart å overbevise nemda slik at du får en stor og fin konvolutt :)

Signerer denne :)

Jeg vil nok jobbe et år till før jeg søker på nytt. Jeg vil ikke studere noe annet i mellom tiden. Er bare politi yrket som kan få meg på skolebenken igjen. Det skulle vært meg en sann fornøyelse!!!

Endret av MorHubro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det nest siste uke med opptak. Er det noen som vet om man får vite hvor mange som har bestått / strøket på de fysiske testene? Hadde vært interessant å vite tallene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_gjest_*
*Sukk*

...

Kan ikke tro at det fortsatt er en MÅNED igjen til vi får vite noe...

Det går da fort:) Om to uker, er det bare to uker igjen (ca.) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...