Gå til innhold

Tannlegeskrekk!


Ambivalent

Anbefalte innlegg

Det er mye her jeg ikke er helt enig i, desverre.

Det er absolutt ikke normalt med en krone på en rotfylt tann, men det hender at man må det.

Og det er sjelden man må "skjære opp" tannkjøttet ved en kraftig betennelse i pulpa (nerven i tannen), det er BARE om det er en abscess (verkebyll), noe som skjer ganske sjelden.

Prisene du informerer om er også ganske høye, iallefall her i distriktet. Her er det mer aktuelt med 4000kr for en krone og 2600 kanksje, for rotfylling (endodonti) av en jeksel.

Det er heller ikke riktig at man bare kan åpne tannen og "sprøytened noe", så kan tannen rotfylles om noen uker. Tannen må åpnes, og tannen må renses ut innvendig vha små håndfiler, så må disse kanalene som nerven i tannen gå i utvides, det må renses grundig, og man kan legge ned et bakteriedrepende innlegg, før man legger en midlertidig fylling. Pasienten må da gå med dette, vanligvis i min. 2 uker, før man kan rotfylle tannen.

Noen ganger kan tannen rotfylles samme dag den åpnes, men det er vanligst ved tannskader.

At vanlige tannleger kun har en suksessrate på 60 - 85 % er også tull, den er høyere om tannlegen gjør jobben sin skikkelig, vanligvis over 90 %. Men ja, det er klart at spesialister kan det bedre i vanskelige tilfeller. Det er absolutt ikke nødvendig å gå til spesialist i normale tilfeller. Det er også svært mange steder i landet det ikke FINNES spesialister i endodonti, feks i en så stor by som Trondheim!

Hei.

Det jeg beskriver er det som rotfyllingsspesialisten har fortalt meg når han har behandlet kona mi for diverse rotfyllinger. Han har dette som yrke og jeg regner med at han vet hva han snakker om. Han bruker sikkert legmanns snakk slik at jeg skal forstå hva han har gjort. Så det er sikkert mulig at jeg har formulert meg litt klossete for å forklare hva som er gjort.

Han fortalte meg at det er normalt at en rotfylt tann (spesielt jeksler) blir såpass svekket etter en rotfylling at tannlegen anbefaler å sette en krone eventuelt med stift. Mange tenner som rotfylles har amalgamfyllinger som kan ha begynt å sprekke opp. Da fjerner man all amalgamen og man har en svekket tann hvor sidene i tannen kanskje ikke kan bære en vanlig fylling. Kona mi går nå til behandling for å rotfylle 8 forskjellige tenner og ALLE disse må ha krone.

Jeg skrev akkurat som deg at dersom man har tannbyll (abscess) så kan tannlegen måtte skjære seg inn til verkebyllen. Jeg nevnte også at dette er veldig sjelden. Så jeg skrev egentlig det samme som deg, men med andre ord. :)

De prisene jeg nevner er helt vanlige i Oslo. Jeg har vært diverse steder og sjekket. Når man rotfyller en tann så koster det rundt 2000 pr. gang og man trenger vanligvis 2 ganger pr. tann. Kronene koster rundt 6000 pr. tann (eksakt 5800 hos min tannlege). Onlay (lokk oppå tannen) er noe billigere. Jeg tror man kan i Oslo få prisen på en krone ned mot 5000. Prisforskjellen ligger endel på valg av materiale etc. Porselenskroner (som er blant det beste) koster såpass mye i Oslo ihvertfall. Det er også viktig å huske på at kostnaden til rotfylling er avhengig av antall kanaler som skal rotfylles. Jeksler har fra 3-5 kanaler og er man uheldig å ha hele 5 kanaler så tar det lengre tid og koster mer. En fortann som skal rotfylles koster nok ned mot 2500.

Jeg har snakket med spesialisten som kona mi går til og spurt ham hva han har gjort etter hver behandling. Om tannen har vært infisert har han sagt at han ikke har renset kanalene, men istedet boret seg ned til kanalene for å sette inn medisin slik at han neste gang kan rense dem.

Teknisk på regningen som kona mi fikk i går står det hva han gjorde: Irrigasjon NaOCl og EDTA. Intrakanal innlegg CA(OH)2. Han fortalte at tannen ikke kan rotfylles nå fordi medisinen må virke og fjerne infeksjonen. Det er godt mulig at hans forklaring ikke er så veldig forskjellig fra din beskrivelse. Poenget er at pasienten ikke får noe særlig smerte av dette og at direkte rotfylling når kanalene er betente er for smertefullt. Hun må gå 2 uker+ med denne medisinen i kanalene. Han sa at han neste gang skal utvide og rense kanalene slik at de kan rotfylles.

Hvis du hadde sjekket de linkene jeg henviste til så ser du at 95% suksessrate for spesialister og 65-85% for vanlige tannleger var skrevet at en rotfyllingsspesialist IKKE av meg. Du vil også se at den allmenne tannlegen i en av linkene (han fra Yannatelieret) på sin WEB side bruker dette til å forklare hvorfor de vanligvis ikke gjør rotfyllinger selv lenger. Hvorfor skulle den vanlige allmenntannlegen henvise til spesialist om de kunne gjøre arbeidet like bra selv? Det er jo å gi bort arbeid til andre. Jeg vet at det allmenne tannlegekontoret utførte rotfyllinger selv tidligere, men begynte for noen år siden å henvise til spesialister. Så det må jo være en grunn til det.

Jeg kan nevne at halvparten av de tennene som kona mi må rotfylle nå er tidligere rotfylt av en vanlig tannlege (forskjellige tannleger) fordi de har begynt å gjøre vondt. Så de må rotfylles om igjen nå. Dette viser jo at det faktisk forekommer at rotfylte tenner kan begynne å krangle endel år etter inngrepet.

Man kan selvsagt diskutere om spesialisten snakker for sin "egen syke mor" ved å fortelle om at de gjør bedre arbeid enn vanlige tannleger, men jeg synes det er litt drøyt å bare avvise det hele som tull og si at vanlige tannleger gjør omtrent like godt arbeid. Jeg spurte selv tannlegen på spesialistkontoret som behandler kona mi om hvorfor de kan gjøre bedre arbeid enn vanlige tannleger. Han fortalte at en av grunnene er at han har spesialistutdannelse i rotfyllinger. Han har selv spesialisert seg på universitetet i flere år kun til den type behandling. En annen grunn er at de har bedre utstyr og instrumenter for rotfyllinger. Dette er veldig dyrt utstyr som vanlige tannleger kan kjøpe billigere varianter av. En tredje grunn er at en rotfyllingspesialist arbeider kun med rotfyllinger og får veldig god trening i dette. Vanlige tannleger utfører mye annet enn rotfyllinger. Gjør du noe 8 timer om dagen tror jeg du blir mer dreven enn om du gjør det kanskje 1-2 timer om dagen.

Jeg sier ikke at vanlige tannleger ikke kan rotfylle tenner på en god måte. Jeg har selv utført dette hos en vanlig tannlege og ikke fått problemer etterpå. Men jeg velger å tro på den tannlegen som har utført dette på meg når han nå henviser slike inngrep til spesialister med begrunnelsen om at suksessraten er enda høyere der. Man må huske på at det koster VELDIG mye penger å rotfylle en tann og deretter sette på en krone. Enda mer om tannen er en del av en bro. Skulle man deretter få vondt i tannen som er rotfylt så må arbeidet gjøres om igjen og man må da få en helt ny krone eller bro også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

TS her.

Har vært hos tannlegen to ganger nå. Tannlegen var snill og forklarte mye, så selve skrekken er mye mindre nå.

Men jeg måtte trekke tanna! Det synes jeg var skikkelig ille. Ikke selve trekkingen, men det faktum at tanna nå er borte. :(

Første timen besto av borring, "medisinering" i tanna og en midlertidig fylling. Gikk med den i to uker, kom tilbake og han sa tanna var frisk og at det holdt med en vanlig fylling! Gjett om jeg ble letta.

Men så fikk han ikke til å legge fyllingen... Så han sa det beste ville være å trekke den. Og jeg hører jo på "ekspertene", selv om det tok rundt 20 minutter å overtale meg. Jeg følte jeg ikke hadde noe valg. Han sa en krone ikke ville være vellykket uansett..? Tanna hadde jo i utgangspunktet et hakk i siden, og han borret bort nesten hele den ene siden av tanna den første timen.

Nå er jeg bare lei meg og sitter igjen med dårelige erfaringer - igjen. :( Å trekke har alltid vært mitt største mareritt. Og jeg føler meg bare skamfull i ettertid... Jeg ville bare redde tanna og nå angrer jeg meg for at jeg trakk. Tenker at en annen tannlege kanskje ville sett andre muligheter?

Neon innspill? Noen andre som har trukket en tann (ikke visdomstann)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trukket en "dårlig tann", og har et glippe etter det. Det er ikke synlig når jeg smiler, eller stort sett ellers. Har ikke angret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen grunn til å skamme seg. Du hadde tannlegeskrekk, men mot nok til å komme deg til tannlegen før hele tannsettet var i krise. Dessuten har skrekken din bedret seg.

Når du får satt inn ny tann, blir resultatet sikkert veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig!

Du har gjort noe veldig bra for deg selv med å faktisk gå til tannlegen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du får satt inn ny tann, blir resultatet sikkert veldig bra.

Det var/er ikke noe snakk om ny tann? Han sa iallefall ikke noe om den muligheten. Jeg har fortsatt problemer med å skjønne hvorfor krone var uaktuelt, roten var helt fin, trengte ikke rotfylling engang. Men tannlegen insisterte på å trekke. Fikk litt følelsen av at det faktum at jeg er student hadde noe med det å gjøre.

Uansett, det er for sent å tenke på det nå. Selv om jeg hater glippen bak der (kjennes ekkelt ut). Og jeg måtte lyve for familien min da jeg var hjemme i ferien, jeg kunne jo ikke spise noe i hele påska.. :sjenert:

Men jeg har nødt til å finne enn tannlege som jeg kan kommunisere med. Han satte opp en time til meg for en generell sjekk i midten av april, men jeg er redd for flere dårlige nyheter selv om jeg ikke har problemer med noen flere tenner. Så vurderer å avbestille. Og heller finne en annen tannlege senere (som faktisk bruker hansker til enhver tid...).

Motivasjonen min for å dra meg til tannlegen var jo at jeg kom til å være så stolt av meg selv etterpå. Men jeg føler meg fortsatt bare skamfull (og blakk). Ingen stolthet! Men jeg kommer sikkert over det, det er jo min egen feil. :) Må bare passe på å ikke le med åpen munn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare et økonomisk tips: Som student er det godt mulig at skolen har en helseordning hvor du får refundert en del av tannlegeutgiftene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt tips fra Tabris :)

Og til de som studerer i Oslo og Bergen (og tror det går i Tromsø og...) er det mulig å få svært billig og god behandling på odontologisk fakultet, men da må man ha god tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et økonomisk tips: Som student er det godt mulig at skolen har en helseordning hvor du får refundert en del av tannlegeutgiftene. :)

Jepp! :) Sjekket med studentsamskipsnaden før jeg i det hele tatt dro til tannlegen etter tips fra noen andre her, og så at de kan refundere 75% av summer over 2500,- Min regning ble til sammen ca. 2100,- så jeg får ikke tilbake noe nå. Men hvis jeg har mer å fikse er det jo mulig å få det ganske billig.

Ok, men hvis det ble trekking på et synlig sted hadde det vel blitt det.

Regner med det. :) Han sa også at hvis det gjaldt en tann lenger framme ville trekking vært uaktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trukket bakre jeksel (ikke visdom, den før) og savner den ikke i det hele tatt. Føles skikkelig rart med tunga, men jeg brukte den jo ikke til noe, tydeligvis. Trenger den ikke til tygging. I verste fall kan man jo tygge på andre siden. Jeg har levd med en dårlig fortann i åresvis (som nå har verdens fineste krone) og det er utrolig hva man blir vant til. Det var helt sprøtt da jeg kunne spise epler igjen :)

Synes du var kjempetøff som turde å dra - husk at det finnes folk som aldri kommer seg til tannlegen og får DEN regninga når de er 40-50. Vær stolt for at du tok tyren ved hornene! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må man skamme seg fordi om man har problemer med en tann, TS?

Og hvorfor kan du ikke si det til familien din?

Du kommer til å få problemer senere i livet om dette føles som skam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte trekke ei tann på mandagen, den hadde rotskader som ikke kunne fikses. Men jeg synes det er bortkasta energi å være flau over det. Det ville kanskje plaga meg litt hvis det var ei fortann, dog.

Jeg fikk beskjed om at det kan settes inn et tannimplantat når alt har grodd og roet seg ned. Det er ikke akkurat billig, men det er i alle fall en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Annonse

Jeg måtte trekke ei tann på mandagen, den hadde rotskader som ikke kunne fikses. Men jeg synes det er bortkasta energi å være flau over det. Det ville kanskje plaga meg litt hvis det var ei fortann, dog.

Jeg fikk beskjed om at det kan settes inn et tannimplantat når alt har grodd og roet seg ned. Det er ikke akkurat billig, men det er i alle fall en mulighet.

Hei! Ser denne artikkelen er noe gammel, men problemstillingen er fremdeles aktuell for mange. Jeg ble veldig flau når jeg måtte sette inn tannimplantat for to tenner som hadde løsnet helt. Har tatt godt vare på tennene, men har dårlige tanngener det fra morsiden. Jeg benyttet en tannlege i sentrum av Oslo og vurderte Budapest også. Uansett de i Oslo var flinke og en god del billigere enn min vanlige tannlege. Du kan lese mer her. Jeg er overrasket over at implantanter ikke merkes og en liten bonus var at når jeg først skulle sette inn et par nye tok jeg med råd til å bleke tennene samtidig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...