Gå til innhold

Tannlegeskrekk!


Ambivalent

Anbefalte innlegg

Det er et par år siden jeg var til tannlegen nå .. siden jeg har ganske ekstrem tannlegeskrekk. :sjenert: Men jeg mistet akkurat en bit av den øverste, innerste jekselen min, og for å være ærlig; det ser ikke bra ut der oppe... Vi snakker stort hull.

Jeg innser jo at jeg må til tannlegen rimelig kjapt, men jeg er så fryktelig redd! :gråte: Tusen tanker går rundt i hodet, hva om jeg må trekke tanna! Hva om de ikke klarer å redde den? Hva om tannlegen rister på hodet og sier at dette ser skikkelig ille ut? Jeg har hatt problemer med den tanna av og til, og jeg er så redd for å få "kjeft" om at jeg skulle ha kommet tidligere...

Noen erfaringer med lignende problemer (både med tannlegeskrekk og det med den ødelagte tanna)?

Noen med gode erfaringer med tannleger i Trondheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

nå vet jeg ikke med trondheim. men det finnes jo tannleger som er veldig flinke på tannlegeskrekk..

dessuten kan du få beroliggende medisiner først, eller lystgass, i verste fall narkose. er alltid hjelp og få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, har lest om tannlegesentre som tilbyr lystgass. Men så var det det med pengene også. Som fattig student har jeg ikke akkurat mange tusen å rutte med. Æsj. Jeg får finne noen med studentrabatt og få det overstått. :/

Hva skal til for at de må trekke en tann (ikke visdomstann)?

Noen som har vært hos tannlegene Weie?

Endret av Ambivalent
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var ikke visdomstannen? (for den trekker de)

det skal det mye til for at de trekker den. de vil jo bevare de tennene du har så lenge som mulig. du trenger de jo til å tygge.

Nå har jo ikke jeg sett verken tann eller røntgenbilder men hvis hullet er veldig stort og du har gått lenge og kjent vondt i den så må den sannsynligvis rotfylles...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått visdomstennene enda, er jeg som mamma er det enda rundt 10 år til de kommer.

Er så godt som 100% sikker på at den må rotfylles ja, men i mine øyne er det best case scenario, egentlig. Alt annet enn å trekke. Har aldri rotfylt (hadde bare overfladiske hull da jeg var mindre, har aldri brukt bedøvelse engang), men har jo hørt at det er et lite mareritt. Men med bedøvelse, kjenner man mye da? Jeg har jo ikke peiling. :sjenert: Har hatt vondt langt oppigjennom tanna når jeg først har hatt vondt.

Tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

gå til legen eller til tannlegen og få beroliggende medisiner først hvertfall. det koster jo ikke så mye.

Det skal jeg definitivt gjøre, takk for tips. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du sier du er redd for sprøyten, da er han forsiktig. si an må sette den sent, da merker du ingenting.

men den er virkelig ikke ille. vi har jo seksåringer som tar den hver dag.

og så er det fort gjort. et minutt av hele ditt liv ( pleier jeg å tenke)!

jeg syns ikke det var vondt og jeg er pingle.

Jeg jobber offentlig og der har vi barn og unge,(regner med du går privat) og da har vi en bedøvende gele som bedøver slimhinnen der stikket skal settes(rosa gele med bringbærsmak. hehe). Du kan jo spør om de har den... for sikkerhetskyld... man vet aldri..

og om man kjenner rotfylling selv med bedøvelse? du kjenner litt. men kommer ann på om du har betennelse på rotspissen og sånn.

bare kast deg ut i det du. få det unnagjort! venter du lenger kommer du til å få skikkelig tannverk, og da kan vi snakke smerter. har sett voksne mennesker hylgrine og dunke hodet i veggen....

Endret av theamoren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tannlegeskrekk, det er helt grusomt. Jeg må ha kjæresten til å følge meg til tannlegen, ellers kommer jeg meg ikke dit. Det kan høres barnslig ut, men angst skal man ikke tøyse med.

Jeg har rotfylt en gang, synes ikke det var noe vondt egentlig. Det var ekkelt, men ikke noe jeg ville vært nervøs for å gjøre igjen.

Lykke til! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. :) Føler meg litt bedre nå.

Tror jeg må få kjæresten min til å følge meg også, selv om jeg har planer om å bruke klinikken på hjørnet her. :fnise:

Ironisk nok har jeg veldig høy smerteterskel, har ingen problemer med smerter generelt, men når det gjelder tannleger... jeg vet ikke hva det er.. dårlige erfaringer med barndomstannlegen kanskje. Den FRYKTEN for å ha hull i tennene... Det jeg er er mest redd for hos tannlegen er luktene, lydene, de hvite klærne, munnbindet og frykten for å få dårlige beskjeder/kjeft. Skammen. Jeg tok alltid borring på strak arm uten bedøvelse tidligere, når jeg først visste hva som skulle skje var det liksom greit.

Jeg skal bestille time og høre om jeg får komme å bare prate om hva som kan gjøres og slikt, samt ta den generelle sjekken med røntgen (koster bare 300,- for studenter fant jeg ut). Så får vi se hva som skjer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_student_*

Jeg har svært gode erfaringer med Trondheim Tannhelsesenter. De var svært flinke til å ta hensyn til meg da jeg fortalte jeg hadde tannlegeskrekk. Flere andre "gode" tannleger i Trondheim har ikke vært det. De har også studentrabatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har svært gode erfaringer med Trondheim Tannhelsesenter. De var svært flinke til å ta hensyn til meg da jeg fortalte jeg hadde tannlegeskrekk. Flere andre "gode" tannleger i Trondheim har ikke vært det. De har også studentrabatt.

Ok, takk for tipset. :) Skal sjekke ut nettsidene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også veldig tannlegeskrekk! Søkte rett og slett på nettet og fant en tannlege her jeg bor nå, der det står på nettsiden at de tar spesielt hensyn til de med tannlegeskrekk.

Nå går jeg hos han, og angrer ikke et sekund! Er ikke så vanvittig redd som jeg var lenger. Han er virkelig helt topp!

Så det kan lønne seg å velge noen som har forståelse for tannlegeskrekk iallefall.

Tror de fleste har forståelse for det i dag. Mange er blitt skremt av de gamle skoletannlegene.. de tok ikke mye hensyn gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må bare rette opp litt her:

Nei, å rotfylle trenger ABSOLUTT ikke være vondt, med god bedøvelse kjenner man så og si ingenting :)

Og om tannen må rotfylles eller ikke er det umulig å si noe om uten å ha sett tannen og røntgenbilder. Om hullet er så stort at det er inn til nerven, må den det ja. Har du hatt/har vondt i tannen, er det mer som tyder på at den må rotfylles :)

Om du sender meg en PM kan jeg tipse deg om tannklinikker som har lystgass o.l i Trondheim, eller gi deg tips om noen hyggelige tannleger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også tannlegeskrekk

Jeg har også tannlegeskrekk, og går til en tannlege på et tannlegesenter på Bakklandet/ved Solsiden.

Jeg vil anbefale lystgass, det er virkelig verdt pengene. Men har du ikke råd, så har du ikke råd. Med bedøvelse gjør det ikke vondt :)

Du skriver at du er student, har du sjekket hvilke ordninger studiestedet ditt har med evt å få dekket noe av regningen? Høyskoler og univeriteter har ofte ordninger slik at man som student får refundert noe av summen, men de annonserer det ikke akkurat. Er vel sjelden man får penger "kastet" etter seg :fnise: Men sjekk det opp, det kan hende du får tilbake en god del!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Det er et par år siden jeg var til tannlegen nå .. siden jeg har ganske ekstrem tannlegeskrekk. :sjenert: Men jeg mistet akkurat en bit av den øverste, innerste jekselen min, og for å være ærlig; det ser ikke bra ut der oppe... Vi snakker stort hull.

Jeg innser jo at jeg må til tannlegen rimelig kjapt, men jeg er så fryktelig redd! :gråte: Tusen tanker går rundt i hodet, hva om jeg må trekke tanna! Hva om de ikke klarer å redde den? Hva om tannlegen rister på hodet og sier at dette ser skikkelig ille ut? Jeg har hatt problemer med den tanna av og til, og jeg er så redd for å få "kjeft" om at jeg skulle ha kommet tidligere...

Noen erfaringer med lignende problemer (både med tannlegeskrekk og det med den ødelagte tanna)?

Noen med gode erfaringer med tannleger i Trondheim?

Anna Karin Sjølund

Sara Bergstrand

hos http://www.trondheim-tannhelsesenter.no/index.php?id=12

er utrolig dyktige. har vert til begge to å har tannlege skrekk. de er flinke med folk som har skrekk og jobber deretter om du sier i fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har også veldig tannlegeskrekk! Søkte rett og slett på nettet og fant en tannlege her jeg bor nå, der det står på nettsiden at de tar spesielt hensyn til de med tannlegeskrekk.

Nå går jeg hos han, og angrer ikke et sekund! Er ikke så vanvittig redd som jeg var lenger. Han er virkelig helt topp!

Så det kan lønne seg å velge noen som har forståelse for tannlegeskrekk iallefall.

Tror de fleste har forståelse for det i dag. Mange er blitt skremt av de gamle skoletannlegene.. de tok ikke mye hensyn gitt...

Det er riktig. Om tannen ikke er veldig betent så vil man oftest ikke merke noe smerte når tannen rotfylles. Er tannen betent, spesielt om man har tannbyll, så er det ikke sikkert at bedøvelsen virker så godt.

Om tannen er betent vil tannlegen ofte bare åpne tannen ned til nerven for å sprøyte inn medisin som kan ta knekken på infeksjonen. Da vil tannen rotfylles etter noen uker.

Om det er tannbyll i rotspissen så kan tannlegen være nødt til å skjære seg inn gjennom tannkjøttet for å tømme verkebyllen før man kan begynne på selve tannen. Dette kan være en smertefull behandling, men om man har tannbyll så er smertene fra infeksjonen allerede stor. Det er viktig å være klar over at de aller fleste som må rotfylle en tann ikke har tannbyll så dette er snakk om ekstreme tilfeller.

I TS tilfelle virker det som om tannen ikke er veldig vond og da er sannsynligheten stor for at hun kan eventuelt rotfylle den uten noen smerte i det hele tatt om rotfylling vil være nødvendig. Det er også mulig at deler av tannen er sprukket (ofte som følge av tidligere fyllinger) og at den er tilstrekkelig å sette på en krone.

Krone og eventuelt stift er vanlig om tannen må rotfylles. Dette er en behandling som ikke er smertefullt, med unntak av den "smerten" å se at lommeboken blir tømt. Det koster ca. 6000 kroner for en helkrone og rotfylling av en jeksel kan koste fra 4000+ avhengig av hvor mange ganger man må til behandling før tannen rotfylles. Trenger man en stift så koster det ytterligere 2000 kroner. Hvis man er heldig kan alle kanalene renses første gang og rotfylles andre gang. Men ofte så må man første gang kun tilføre medisin til tannen for å fjerne eventuell infeksjon, rense kanalene andre gang og rotfylle tredje gang.

Det er imidlertid et moment som mange ikke tenker på om man må rotfylle en tann. Det er å sørge for å bli henvist av tannlegen sin til en spesialist på endodonti (rotfyllinger). Spesialister vil ha en suksessrate på opp mot 95% mens vanlige tannleger ligger mellom 65-85%. Men dette mener jeg om sannsynligheten for at det ikke kommer komplikasjoner noen år etter rotfyllingen.

Les denne artikkelen om fordelene ved å få til en ekspert på rotfyllinger:

http://www.tannatelieret.no/Vitilbyr.aspx?docid=401

Her er info om rotfylling:

http://www.tannatelieret.no/Tannhelseinfo.aspx?docid=75

http://www.festningen-tannklinikk.no/htmlsite/hva.asp?sid=30

Endret av Paladin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har også en ekstrem tannlegeskrekk, som gjorde at jeg fikk stadig voksende problemer (naturlig nok). Etterhvert tok jeg kontakt med en tannlege her i Bergen som gir lystgass ved behandling, og det er en av de meste befriende opplevelsene jeg har hatt noen sinne. Redslen for å dra tilbake dit til neste sjekk/behandling eksisterer ikke, og jeg har sammen med tannlegen laget en plan for hvordan vi skal trappe ned lystgassen over tid - slik at jeg til slutt ikke syns dette er noen sak i det hele tatt.

Så hvis du har råd anbefaler jeg det på det sterkeste. Hvis du først har en god del som må gjøres så koster det ikke så veldig mye mer. Og tennene dine må du nesten investere i uansett.

Send meg gjerne en PM hvis du vil høre mer om lystgass, eller om det er noe annet i forbindelse med tannlegeskrekk du vil snakke om.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig. Om tannen ikke er veldig betent så vil man oftest ikke merke noe smerte når tannen rotfylles. Er tannen betent, spesielt om man har tannbyll, så er det ikke sikkert at bedøvelsen virker så godt.

Om tannen er betent vil tannlegen ofte bare åpne tannen ned til nerven for å sprøyte inn medisin som kan ta knekken på infeksjonen. Da vil tannen rotfylles etter noen uker.

Om det er tannbyll i rotspissen så kan tannlegen være nødt til å skjære seg inn gjennom tannkjøttet for å tømme verkebyllen før man kan begynne på selve tannen. Dette kan være en smertefull behandling, men om man har tannbyll så er smertene fra infeksjonen allerede stor. Det er viktig å være klar over at de aller fleste som må rotfylle en tann ikke har tannbyll så dette er snakk om ekstreme tilfeller.

I TS tilfelle virker det som om tannen ikke er veldig vond og da er sannsynligheten stor for at hun kan eventuelt rotfylle den uten noen smerte i det hele tatt om rotfylling vil være nødvendig. Det er også mulig at deler av tannen er sprukket (ofte som følge av tidligere fyllinger) og at den er tilstrekkelig å sette på en krone.

Krone og eventuelt stift er vanlig om tannen må rotfylles. Dette er en behandling som ikke er smertefullt, med unntak av den "smerten" å se at lommeboken blir tømt. Det koster ca. 6000 kroner for en helkrone og rotfylling av en jeksel kan koste fra 4000+ avhengig av hvor mange ganger man må til behandling før tannen rotfylles. Trenger man en stift så koster det ytterligere 2000 kroner. Hvis man er heldig kan alle kanalene renses første gang og rotfylles andre gang. Men ofte så må man første gang kun tilføre medisin til tannen for å fjerne eventuell infeksjon, rense kanalene andre gang og rotfylle tredje gang.

Det er imidlertid et moment som mange ikke tenker på om man må rotfylle en tann. Det er å sørge for å bli henvist av tannlegen sin til en spesialist på endodonti (rotfyllinger). Spesialister vil ha en suksessrate på opp mot 95% mens vanlige tannleger ligger mellom 65-85%. Men dette mener jeg om sannsynligheten for at det ikke kommer komplikasjoner noen år etter rotfyllingen.

Les denne artikkelen om fordelene ved å få til en ekspert på rotfyllinger:

http://www.tannatelieret.no/Vitilbyr.aspx?docid=401

Her er info om rotfylling:

http://www.tannatelieret.no/Tannhelseinfo.aspx?docid=75

http://www.festningen-tannklinikk.no/htmlsite/hva.asp?sid=30

Det er mye her jeg ikke er helt enig i, desverre.

Det er absolutt ikke normalt med en krone på en rotfylt tann, men det hender at man må det.

Og det er sjelden man må "skjære opp" tannkjøttet ved en kraftig betennelse i pulpa (nerven i tannen), det er BARE om det er en abscess (verkebyll), noe som skjer ganske sjelden.

Prisene du informerer om er også ganske høye, iallefall her i distriktet. Her er det mer aktuelt med 4000kr for en krone og 2600 kanksje, for rotfylling (endodonti) av en jeksel.

Det er heller ikke riktig at man bare kan åpne tannen og "sprøytened noe", så kan tannen rotfylles om noen uker. Tannen må åpnes, og tannen må renses ut innvendig vha små håndfiler, så må disse kanalene som nerven i tannen gå i utvides, det må renses grundig, og man kan legge ned et bakteriedrepende innlegg, før man legger en midlertidig fylling. Pasienten må da gå med dette, vanligvis i min. 2 uker, før man kan rotfylle tannen.

Noen ganger kan tannen rotfylles samme dag den åpnes, men det er vanligst ved tannskader.

At vanlige tannleger kun har en suksessrate på 60 - 85 % er også tull, den er høyere om tannlegen gjør jobben sin skikkelig, vanligvis over 90 %. Men ja, det er klart at spesialister kan det bedre i vanskelige tilfeller. Det er absolutt ikke nødvendig å gå til spesialist i normale tilfeller. Det er også svært mange steder i landet det ikke FINNES spesialister i endodonti, feks i en så stor by som Trondheim!

Endret av Bokormen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal rotfylle en tann på Onsdag. Og jeg gruer meg veldig! :tristbla:

Har aldri rotfyllt før og er redd for at det skal gjøre vondt, selv med bedøvelse.

Var hos tannlegen i Desember i fjor, fordi tanna knakk. Bare sånn plutselig. Det viser seg at jeg har hatt et kjempe stort hull i den, uten å merke noe som helst!

Har visst betennelse helt ned til tannrota :sukk:

Så det vil si at, rotfylling vil gjøre vondt selv med bedøvelse? :sukk:

Uff, nå gruer jeg meg mer! :tristbla:

Endret av Remember
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...