Gå til innhold

Vil ikke ha hunden

Fremhevede innlegg

Skrevet
Dere må friste hunden til å bruke buret.

Han var sånn når vi fikk ham da han var 7 mnd gammel. Likte ikke å sitte i bur da heller, men var litt mykere og letter å ha med å gjøre. Har prøvd å sette buret inne men han liker veldig godt korgen sin og nærmer seg ikke buret engang.

Hadde vært veldig kjekt å ha han i bur innimellom, når han trenger en timeout

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Han var sånn når vi fikk ham da han var 7 mnd gammel. Likte ikke å sitte i bur da heller, men var litt mykere og letter å ha med å gjøre. Har prøvd å sette buret inne men han liker veldig godt korgen sin og nærmer seg ikke buret engang.

Hadde vært veldig kjekt å ha han i bur innimellom, når han trenger en timeout

Buret skal være et tilbud til hunden - ikke en straff. Og burdøra skal ALDRI LUKKES!!! Eller trives du i fengsel?

Dersom hunden har to plasser - både bur og korg, velger den nok å bruke bare en av delene. Og den har valgt korga. Dersom dere nå vil venne den til bur, noe som bør være mulig, med mindre dere har tvunget den inn i buret tidligere og holdt den fast inni der, så må man begynne med små steg. F.eks. ved å legge noe godt eller en leke inni, og rose hunden når den går inni og tar dette, selv om den bare er i buret et par sekunder. Jeg kan ikke mye om burtilvenning, men dersom dere tar kontakt med en hundeklubb vil dere få god veiledning i dette.

Skrevet
Buret skal være et tilbud til hunden - ikke en straff. Og burdøra skal ALDRI LUKKES!!! Eller trives du i fengsel?

Hvorfor har man bruk for et bur hvis døren ikke kan lukkes?? Må jo ha døren lukket til buret når han er i blien??

Sånn som situasjonen er nå så hadde det vert veldig greit med bur som kunne lukkes. For eksempel når jeg lager middag.

Hvis jeg lokker han inne i et annet rom (så må jeg først tømme hele rommnet for ting for han klatrer til og med får å få noe han kan bite istykker) plus at jeg må ha han bjeffende og skrapende på døren hele tiden.

hvis han er på kjøkkenet med meg så er han somregel stille, men han skal være med på alt som skjer (det er jo bare kos at de følger etter deg so ser på hva skom skjer) men han står med forlabbene på benken. Når jeg dytter han ned så får jeg somregel kjeft via bjeffing og han er oppeigjen fort som bare det.

Plus at det er farlig. Når du bærer på noe så hopper han på det i håp om at fatet skal inneholde mat. Det kan gå galt når han hopper og jeg bærer på varme ting. Har brent meg et par ganger.

Får mange bra tips her, men tror også at folk tror jeg gir F*** i hunden. Noe jeg ikke gjør. Jeg prøver så godt jeg kan å få dette til å fungere. Men det er bare at jeg sliter alene her. Mannen synes ikke det er noe problem. Jakthun er jakthund sier han. ???????????????!!!!!!!

Men for at den skal funke som hjemme hund også så må den kunne kontroleres inne.

Skrevet

Buret skal være hundens hule hvor den kan trekke seg bort fra resten av flokken og være i fred.

Ja, buret lukkes i bilen (når hunden er blitt burvant - før det får man ikke kjørt noe sted med hund i bur), men aldri innendørs i leiligheten. Det er oppskriften på å skape en nervøs og utrygg hund som ikke stoler på lederdyrene (dere) i flokken.

Det høres i grunnen ut som om dere har gjorty det meste galt i forhold til å dressere denne bikkja. Men det kan rettes opp, men da må mannen din få en annen holdning til hva en jakthund er. Slik det høres ut som om den hunden der oppfører seg, vil den være ubrukelig som fuglehund.

Skrevet

"Jakthund er jakthund" er et alldeles ubrukelig argument. Her må du egentlig bare sette hardt mot hardt, tror jeg. Enten melder dere dere selv og hunden på kurs og får den hjelpen dere trenger, eller så får dere omplassere hunden til noen som vil ta den på alvor (og nå tenker jeg først og fremst på din mann). Det er et klart 2.-alternativ. Ellers syns jeg ikke det er noe triks å stenge hunden inne på et rom for seg selv, da blir den bare ekstra frustrert, skjønner ikke hvorfor den ikke får være sammen med deg,og blir enda mer stresset.Vond sirkel. Å få hunden til å slutte å hoppe på benken eller på deg når du bærer ting, som varm mat, er en forholdsvis enkel greie, hvis du er villig til å lære triksene.

Skrevet

Jeg synes det virker som om du gjør en bra jobb her og prøver å få dette til å fungere. Jeg synes ikke mannen din gjør det like bra nei.

Joda, du kan lukke burdøren. Men du kan ikke gjøre det før hunden er vant til å være i buret sitt og trives der.

Vil anbefale deg bindetrening. Men det må du nesten få hjelp til i samarbeid med en hundeskole. Første bud for å lære hunden noe er ro i hunden.

Sett hardt mot hardt til mannen din og si at enten går vi begge kurs og begge får kustus på hunden, ellers ingen hund. Og en jakthund MÅ være lydig. Ellers ødelegger den jakten i stedet. Og jakthunder kan trenes til å gå lydighetskonkurranser osv, så det der er bare tull.

Skrevet

Nei han var nærvøs for å sitte i bur da vi fikk han. Men vi hadde han i buret alike vel, men sluttet med det når vi innså at vi måtte true ham inn.

JA NOE ER GALT HER! HVA!

Vi tok han på valpe kurs noen uker etter at vi fikk han. Han greide det så som så. Var jo helt ny. Vi gikk kurset ut (husker ikke hvor mange kvelde det varte)

Han får masse morsjon (kanskje for mye som en av dere sa) vi har trent han på sitt, bli osv noe han gjør med glans når han vil.

Han får masse oppmerksomhet, turer, lekesaker han kan tygge på. Han er sosialisert med andre hunder, og ikke nærvøs eller fientlig mot mennesker (foruten at han blir sur på oss når han ikke får det som han vil)

Problemet er at han er så sta (fungerer utmerket som jakt hund faktisk, går veldig inn for den oppgaven). Han er kjempe flink når han får drive på med akkuratt det han vil der å da.

Når vi trener med han så er han så flink som bare det. Da gjør han nesten alt han blir bedt om. Men når vi er hjemme eller en anne plas hvor han skjønner at det ikke er trening og lek så gidder han ikke.

Gjest Morgan le Fay
Skrevet

De fleste har allerede sagt det meste her, men som gordonsettereier, vil jeg bare få skyte inn noen ord. :)

Har dere forsøkt stille-trening? Dere kan for eksempel få ham (vha godbit) til å ligge på plassen sin, for eksempel i stua. Deretter går dere unna. Hvis han ikke piper, er det ny godbit, og ros. Etterhvert forlenger du periodene han må ligge i ro på plassen sin, og roser selvsagt masse hver gang.

Gordonsettere er overaktive bråkebøtter som gjerne vil være der hvor tingene skjer, men noen ganger er det greit å faktisk tvinge dem til å være i ro, også. Vår rakker liker ikke å bli kommandert på plass, men det er av og til praktisk, og da sovner han gjerne på plassen sin etter en stund. :) Hunden er ikke dum, men den ser en usikker eier, og mange GS-hanner er stolte og stri, og lukker ørene for uønskede kommandoer. :roll:

Men jeg er enig med dem over her som sier at det først og fremst er mannen i huset som må dresseres. Sånne holdninger med at jakthunder bare skal få ta overhånd, skaper mer problemer enn de løser, men han er kanskje ikke moden nok til å faktisk gripe fatt i problematikken. Er han noensinne hjemme alene med hunden mens han skal utføre praktiske gjøremål?

Skrevet

:)

Jo jeg prøver så godt jeg kan. Gubben gjør sin del med turer og jakt trening. Og da er jo hunden grei, da driver den på med ting den liker.

Jeg personlig ville helst ha en valp, som vi kunne passe på å trene fra den var liten. Denne var 7 mnd da vi fikke den. Den kunne alle komandoene da, men den var nok kanskje vant til å være sjefen i flokke??

Problemet ligger kanskje (etter at jeg har lest alle kommentarene igjen) i at vi ikke sammarbeider. For det gjør vi ikke.

Jeg ble overveldet da vi fikk hunden hjem, den var høyt og laft på en gang, men det tok jeg egentlig ganske rolig, for jeg regnet med at den ville roe seg ned.

Vi trente på alle konamdoer, noe han kunne med glans fra dag en. Problemet var å få han til å lye selvom han heller ville noe annet.

Så vi trente masse på å få han til å sitte på plassen sin selvom vi forlot rommet, når vi kom tilbake så fikk han masse skryt. Og hvis han GJØR noe feil under trening så får han ALDRI straff. Da tar vi det bare en gang til.

Har også passet på at treningen ikke blir lang og kjedelig.

Men etter at det hadde gått nærmere fem mnd med ikke noe forbedring, så begynte jeg å klage. Vi hadde bestemt oss for å gå mer på kurs, men grunnet arbeidet til min mann så ble det vanskelig de første mnd. (idiotisk ja)

Så han kan alle komandoene utenatt. Men han vil ikke lye. Hva skal til for å få han til å lye. Vi gjør alle de vanlige tingene for at han skal skjønne sin plass i flokken, spise etter at vi har spist osv...

Noe annet som kan gjøres for å få han lydig. Kan alle komandoer men vil ikke

Skrevet
For en stund siden så bestemte vi oss for å se etter en hund. Mannen min liker å jakte og har hatt hunder før. Jeg derimot har aldri hatt hund før.

Så vi dro til stavanger å kikket på en gordon setter (hannhund 7mnd)

Fin hund og søt på alle vis. Vill og full av energi selvsagt. Nå har vi hatt den i 6 mnd og jeg trives så lite med hunden. Agro (hunden) er ikke slik jeg hadde forventet at han skulle være.

Vi bestemte oss når vi fikk hunden at det skulle være en hund vi begge skulle trives med. Mannen ville ha en jakthund jeg en familiehund. Jakthund det er han ingen tvil om det. Agro kommer fra sterke jakt linjer i Sverige, hva man lærer seg etter hvert. Det er vel det som gjør at han ikke passer seg som familiehund.

Agro er alene en del timer om dagen. Gubben jobber fuldt jeg jobber 80%

Så det er jeg som kommer hjem til det evige kaoset. Vi har hundegård i hagen, men det kan han ikke være. Han kjefter og hyler på alt han ser. Derfor har vi han inne når vi er på jobb.

Nå ser det ut som som vi må tildele det ene gjesteromet til hunden. Han spiser nemlig på ting. Hva som helst. Kan jo ikke drive å rydde ned stua vær gang han ska være alene.

Jeg har prøvd så godt jeg kan å tilpasse meg situasjonen men det går ikke. Når jeg kommer hjem fra jobb så tar jeg Agro ut for en rask tur å tisse i hagen, så setter jeg han i hundegården. Dermed springer jeg att og frem for å prøve å roe han ned når han setter igang å bjeffe på ting samtidig som jeg somregel må vaske og rydde etter han inne.

Når gubben kommer hjem så tar han Agron med inn, da går hunden av skaftet for dan har vært uten sosialt samvær hele dagen. Dermed er det et grusomt bråk under hele middagen. Så fordt vi er ferdig med maten så stikker han ut med hunden i noe over 1 time, mens jeg sitter igjen med all rydding etter mat lagingen.

Så blir det kveld, og gubben kommer hjem med Agro. Da er han sliten, Agro derimot er ikke det så han fortsjetter å strene rundt på gulvet. Gubben ser på tv mens jeg støvsuger og vasker gulvene etter den hunden. Han har bein som han gnager på over hele gulvet, det ligger biter over allt. Teppe kan vi bare glemme å ha, de begynnte å lukte surt etter bare 2 mnd.

Jeg får ikke hunden til å lye hvis den ikke vil eller uten å måtte ta den med makt. Så jeg orker ikke ha den med noen plass, synes det er falut og føler meg veldig slem når jeg må ta den i nakken for at den skal bli på sin plass.

Så vi krangler om hunden da, jeg synes det er uretferdig at vi skal beholde en hund som jeg ikke trives med. Vi ville jo gjerne ha en hund begge to, men slik ble det ikke. Jeg synes at Agro hadde passet bedre hos noen andre, som ikke bor sentralt og som ikke en dag planlegger unger.

Noen som har noen gode råd til meg om hvordan å takle dette????

hvorfor kan ikke mennesker respektere dyreliv?????? HUNDEN HAR IKKE BEDT KOM KOMME TIL DERE. TENK AT HELE BARNDOMMEN DENS BLIR UKOSELIG PGA DU IRRITERER DEG OVER DEN KORTE UNGDOMSTIDA HUNDEN HAR DER DEN FAKTSIK GNAGER PÅ ALT SLIK ER HUNDER. DETTE ER LIVET DENS ET LIV!!!! DEN BA IKKE OM KOMME TIL DERE DEN ER FØDT I HÅPET OM ET GODT LIV. MANGE FOLK FÅR SEG HUND SÅ AVLIVER DEN SOM OM DEN ER BARE EN VERDILØS TING EN KASTER I SØPLA. SKULLE IKKE KOSTA SÅ LITE FÅ HUND . TENK OM FOLK SKULLE BEGYNNE HIVE UNGER OG FOR ØDELEGGER IKKE DE MYE HELT FRA DE ER BABYER TIL DE ER UNGDOMMER???? FOLK ØDELEGGER JO MYE MER. DYR ER VALP KUN EN GANG OG SOM VOKSEN HUND OPPFØRER DE FLESTE SEG EXEMPLARISK. MOTSETNING TIL UNGER.

TYDELIG DU FORETREKKER UNGER MEN FÅR NO SE OM DU SYNE DET ER SAÅ MYE MER MORRO RYDDE OPP ETTER EN UNGE I 16 ÅR. DYR ER VERDIFULLE VESEN SOM FRTJENER KJÆRLIGHET RIVER I HJERTET HØRE AT FOLK ER SÅ IMOT DYR OG IRRITERE SEG OVER DNE KORTE VALPETIDEN SOM FAKTISK BETYR MYE FOR HUNDEN ETTER AT DEN BLIR VOKSEN.HUNDEN VET IKKE HVA GODT DEN SKAL GJØRE FOR MENNESKET . SOM VALP ER DEN BÅDE VANSKELIG OG VILL MEN DETTE ER NOE EN BLIR KVITT VED GÅ KURS OG GI KJÆRLIGHET OG HA TÅLMODIGHET MED DEN. DET LILLE LIVET SOM BLE FØDT FOR AT NOEN SKULLE VÆRE GLA I DEN. I NORGE AVLIVES HUNDER SÅ OFTE AT GJENNOMSNITTSHUNDEN VAR VISST BARE TO ÅR. TENKKKKKKK DE LEVER FAEN BARE TO ÅR I GJENNOMSNITT. FORKASTELIG AT FOLK GIR SÅ FAEN I DYRELIV OG SETTER MENNESKELIV SÅ VERDIFULLT.

Skrevet
hvorfor kan ikke mennesker respektere dyreliv?????? HUNDEN HAR IKKE BEDT KOM KOMME TIL DERE. TENK AT HELE BARNDOMMEN DENS BLIR UKOSELIG PGA DU IRRITERER DEG OVER DEN KORTE UNGDOMSTIDA HUNDEN HAR DER DEN FAKTSIK GNAGER PÅ ALT SLIK ER HUNDER. DETTE ER LIVET DENS ET LIV!!!! DEN BA IKKE OM KOMME TIL DERE DEN ER FØDT I HÅPET OM ET GODT LIV. MANGE FOLK FÅR SEG HUND SÅ AVLIVER DEN SOM OM DEN ER BARE EN VERDILØS TING EN KASTER I SØPLA. SKULLE IKKE KOSTA SÅ LITE FÅ HUND . TENK OM FOLK SKULLE BEGYNNE HIVE UNGER OG FOR ØDELEGGER IKKE DE MYE HELT FRA DE ER BABYER TIL DE ER UNGDOMMER???? FOLK ØDELEGGER JO MYE MER. DYR ER VALP KUN EN GANG OG SOM VOKSEN HUND OPPFØRER DE FLESTE SEG EXEMPLARISK. MOTSETNING TIL UNGER.

TYDELIG DU FORETREKKER UNGER MEN FÅR NO SE OM DU SYNE DET ER SAÅ MYE MER MORRO RYDDE OPP ETTER EN UNGE I 16 ÅR. DYR ER VERDIFULLE VESEN SOM FRTJENER KJÆRLIGHET RIVER I HJERTET HØRE AT FOLK ER SÅ IMOT DYR OG IRRITERE SEG OVER DNE KORTE VALPETIDEN SOM FAKTISK BETYR MYE FOR HUNDEN ETTER AT DEN BLIR VOKSEN.HUNDEN VET IKKE HVA GODT DEN SKAL GJØRE FOR MENNESKET . SOM VALP ER DEN BÅDE VANSKELIG OG VILL MEN DETTE ER NOE EN BLIR KVITT VED GÅ KURS OG GI KJÆRLIGHET OG HA TÅLMODIGHET MED DEN. DET LILLE LIVET SOM BLE FØDT FOR AT NOEN SKULLE VÆRE GLA I DEN. I NORGE AVLIVES HUNDER SÅ OFTE AT GJENNOMSNITTSHUNDEN VAR VISST BARE TO ÅR. TENKKKKKKK DE LEVER FAEN BARE TO ÅR I GJENNOMSNITT. FORKASTELIG AT FOLK GIR SÅ FAEN I DYRELIV OG SETTER MENNESKELIV SÅ VERDIFULLT.

Folk vil hunder skal oppføre seg som en robot og helst ikke gjøre noe galt. mange får jo straff for ethvert lille feiltrinn som er utenfor menneskets lover og regler. de tror dyr er roboter som skal lystre dems krav til enhver tid. tro om dere får unger til bli like veloppdragne som det forlanges av dyr,el har unger lov til skrike, rope, hyle og lage gnål og mas siden de er unger..virker som det forlanges himmelen av dyr mye mer enn det forlanges av mennesker..

Skrevet

Jøss!

Hvis du hadde lest litt mer så tror jeg du hadde sett at vi behandler hunden veldig bra. Han får (som jeg har sagt før i et av svarene minne) over to timer trim vær dag, lange turer i skogen vær helg. Han er altid med oss når vi er ute å reiser, hvis han ikke kan være med så setter vi han hos svigers (de har også hund).

Vi har stor hage med gjære rundt som han får være i masse. Men kan ikke være alene siden han bjeffer og reagerer veldig hvis han ser en fugl

Jeg tror (håper) at han har det bra. Han får masse turer og kjærlighet. Hvis du tror jeg går rundt å er sur på hunden hele tiden så tar du feil. Jeg leker og trener med den (også nevt i tid svar). Det er mer mannen jeg styrer med når det kommer til sinne.

Hunden får mer oppmerksomhet en den har godt av tror jeg, for han krever tot alt av meg når jeg er hjemme. Nå den siste uken så har jeg vært så tømt for krefter at han har fått eneda mer av viljen sin noe som ikke er bra. Men det er ikke så lett å skulle fungere med en hund som ikke lyer av trass.

Skrevet
Folk vil hunder skal oppføre seg som en robot og helst ikke gjøre noe galt. mange får jo straff for ethvert lille feiltrinn som er utenfor menneskets lover og regler. de tror dyr er roboter som skal lystre dems krav til enhver tid. tro om dere får unger til bli like veloppdragne som det forlanges av dyr,el har unger lov til skrike, rope, hyle og lage gnål og mas siden de er unger..virker som det forlanges himmelen av dyr mye mer enn det forlanges av mennesker..

Nei vi forlanger ikke mer en hva en leder i en hundeflok ville gjøre. Vil du ikke at hunden skal ha et bra liv du da? Hunden er ingen robbot det vet vi da alle sammen. Har du lest i det heletatt noe av det jeg har skrevet??

Hunden får ikke straff for den minste ting den gjør galt. Men de store tingene som den ikke skal gjøre (som jeg tror ingen hundeeier ville funnet seg i) blir den irettesatt på. Hvordan har du tenkt å oppdra en hund hvis du ikke lærer den rett fra galt??

Skrevet

Jeg tror ikke hunden blir behandlet direkte dårlig, men det er tydelig at den trenger klare grenser.

Forstår egentlig ikke lenger poenget med denne diskusjonen (det meste er sagt, liksom), det er jo tydelig at det bare er én ting TS kan gjøre...

Og dét er å skaffe hjelp! Jeg gjentar meg selv, kontakt raseklubben i dag.

Skrevet
Vi har hatt hunden på valpekurs, det gikk vel så som så. Han var jo bare 8 mnd ca så det var jo ikke så mye konsentrasjon ute å gikk. Når jeg sier at jeg må ta han "hardt" så mener jeg at jeg må ta han i haldsbånet å legge han ned for å få han til å bli. Vi har lenge prøvd å få han til å lystre på komando (noe han gjør veldig fint hvis han vil) Problemet er når han ikke vil.

Han er ikke dressert ganske enkelt. For å få en lydig hund må man trene, trene, trene og trene enda mere lydighet. Gå kurs. Delta på organiserte treninger i en hundeklubb. Det er ganske så opplagt ut ifra det du skriver at hunden får bare masse løping og slik type aktivitet. Den får ikke det den trenger av mental stimuli.

Hvorfor har man bruk for et bur hvis døren ikke kan lukkes?? Må jo ha døren lukket til buret når han er i blien??

Sånn som situasjonen er nå så hadde det vert veldig greit med bur som kunne lukkes. For eksempel når jeg lager middag.

Du stenger da ikke bikkja inne i buret for at du skal lage middag?!?!

Nei, begynn å tren med bikkja dere - begge to! Mentaltrening og lydighet. La hunden bruke hodet sitt, prøv gjerne sportrening i tillegg til lydighet. Da skal dere se at etter hvert vil dere få en trivelig hund som fungerer både som familiehund og jakthund.

Skrevet

Jeg syns det høres ut som dere fokuserer veldig på hunden når den gjør noe negativt, men lite når den gjør noe positivt. Kan det stemme?

Ros hunden for hver minste ting, gi den belønning.

Jeg syns den høres ut til å ha et snev av separasjonsangst også. En hund skal tåle å stå ute for seg selv.

Vis hunden trinn for trinn at den ikke blit forlatt verken hjemme eller i hundegården.

Det at dere ikke får den inn i bur tror jeg kommer av at dere presser han inni. Det er IKKE riktig fremgangsmåte.

Det at du ikke har lyst til å involvere deg i kurs og liknende vil bare gjøre situasjonen værre for din del. Det er kjempeviktig at hunden vet at den er nederst på rangstiden hjemme hos dere. Først da klarer den å slå seg til ro, og slipper å jage rundt for å finne sin plass i familien.

Fikk dette noen mening for deg?

Så er det jo riktig som de sier her inne at dette er en svært hektisk tid, alderen tatt i betraktning også da....

Gjest Dallandra
Skrevet

Hei.

Her har du fått mye pepper og mange gode råd. Jeg har lagt merke til to ting spesielt. Det ene var dette:

Jo vi har tenkt å ta han på et dresur kurs også.

Da jeg leste det tenkte jeg at "jamen, det er jo ikke HUNDEN som skal dresseres, det er DERE som trenger å lære dere hvordan dere skal hanskes med hunden".

Det andre jeg tenkte var at dere må ha en felles strategi. Hvis dere ikke behandler hunden likt så vil den bare bli forvirret.

Ellers så er det mye av det du sier som får meg til å tenke tilbake til da vår hund var på samme alder. Jeg gikk rundt og forbannet bikkja dagen lang helt til det gikk opp for meg at hunden faktisk var tenåring. Og tenåringsgutter er neimen ikke greie å ha med å gjøre. Da fikk jeg litt mer tålmodighet med ham. (Eksempler på ting som ergret vettet av meg: Ikkefungerende ører og fullstendig ignorering av kommandoer vi visste han kunne.)

Belønn ham etter kort tid når han gjør som han får beskjed om (være stille for eksempel), og mental trening (f.eks. søk). Har hørt en gang at 15 min mental trening er som 2 timers tur i skogen eller noe sånt.

Skrevet
Men det er ikke så lett å skulle fungere med en hund som ikke lyer av trass.

Husk at det er med hunder som med alle andre levende vesener. Det de velger å gjøre, gjør de for en grunn. Det er ikke mange som hadde giddet å reist på jobb dersom de ikke fikk lønn for det. Dere må altså gi hunden en grunn til å gjøre som dere sier. Enten så vil den gjøre det for å unngå noe den syns er ubehagelig, eller så gjør den det for å oppnå noe den liker. Derfor må dere belønne hunden for alt det riktige den gjør.

Det er også sånn at selv om hunden kan noe inne på stuegulvet, betyr ikke det at den kan det alle andre steder. Den må gradvis lære seg å utføre kommandoen i vanskeligere miljø med flere forstyrrelser. Hunden lar ikke vær å gjøre som dere sier på grunn av trass, den kan det ikke godt nok.

Og som flere sier så er det viktig at hunden blir trent til å være i ro. Belønn hunden hver gang den er rolig.

Skrevet

hei!

jeg har ikke lest alle svarene her inne , men slik jeg ser det er hunden deres :

1) i puberteten o full av hornomer og fluer i hodet.

2) usikker på å være alene-har et snev av seperasjonsangst.

hvis det er slik at dere velger å beholde hunden - og det håper jeg for deres del, slik at ikke du blir sittende igjen med oppfatningen av at det er sånn det er å ha hund for det er det ikke- så ta kontakt med enten MANIMAL eller NORSK ADFERDSSENTER FOR SMÅDYR.

der får du/ dere snakke med en adferdskonsulent som kan hjelpe dere å sortere ut problemene og hva og hvordan dere skal gjøre noe med de.

mye bedre at du får hjelp av noen som er skikkelig flinke enn masse humbug ( og sikker mye bra -men hvordan skille klinten fra hveten) fra internett eller her på KG.

Lykke til

www.manimal.no

Skrevet

Må si jeg synes du har fått mye ufortjent pepper her!!Har du snakket med mannen din og fått ham til å skjønne alvoret? Det er jo egentlig to valg her: at dere går på dressurkurs med ham eller at dere omplasserere ham. Jeg synes det er viktig at når man skal ha en familiehund, må alle være komfortable med den. Jeg har selv en omplasseringshund nå på "prøvetid", men kommer ikke til å beholde den da mine foreldre og søstre synes den blir for stor og krevende - de er ikke vant til hunder. Den har også knurret mot dem, trolig pga han kjenner kattelukt. Men som andre skriver - husk at han er tenåring nå, og ekstra vilter og egen! er han kastrert forresten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...