Gå til innhold

Vil ikke ha hunden

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en stund siden så bestemte vi oss for å se etter en hund. Mannen min liker å jakte og har hatt hunder før. Jeg derimot har aldri hatt hund før.

Så vi dro til stavanger å kikket på en gordon setter (hannhund 7mnd)

Fin hund og søt på alle vis. Vill og full av energi selvsagt. Nå har vi hatt den i 6 mnd og jeg trives så lite med hunden. Agro (hunden) er ikke slik jeg hadde forventet at han skulle være.

Vi bestemte oss når vi fikk hunden at det skulle være en hund vi begge skulle trives med. Mannen ville ha en jakthund jeg en familiehund. Jakthund det er han ingen tvil om det. Agro kommer fra sterke jakt linjer i Sverige, hva man lærer seg etter hvert. Det er vel det som gjør at han ikke passer seg som familiehund.

Agro er alene en del timer om dagen. Gubben jobber fuldt jeg jobber 80%

Så det er jeg som kommer hjem til det evige kaoset. Vi har hundegård i hagen, men det kan han ikke være. Han kjefter og hyler på alt han ser. Derfor har vi han inne når vi er på jobb.

Nå ser det ut som som vi må tildele det ene gjesteromet til hunden. Han spiser nemlig på ting. Hva som helst. Kan jo ikke drive å rydde ned stua vær gang han ska være alene.

Jeg har prøvd så godt jeg kan å tilpasse meg situasjonen men det går ikke. Når jeg kommer hjem fra jobb så tar jeg Agro ut for en rask tur å tisse i hagen, så setter jeg han i hundegården. Dermed springer jeg att og frem for å prøve å roe han ned når han setter igang å bjeffe på ting samtidig som jeg somregel må vaske og rydde etter han inne.

Når gubben kommer hjem så tar han Agron med inn, da går hunden av skaftet for dan har vært uten sosialt samvær hele dagen. Dermed er det et grusomt bråk under hele middagen. Så fordt vi er ferdig med maten så stikker han ut med hunden i noe over 1 time, mens jeg sitter igjen med all rydding etter mat lagingen.

Så blir det kveld, og gubben kommer hjem med Agro. Da er han sliten, Agro derimot er ikke det så han fortsjetter å strene rundt på gulvet. Gubben ser på tv mens jeg støvsuger og vasker gulvene etter den hunden. Han har bein som han gnager på over hele gulvet, det ligger biter over allt. Teppe kan vi bare glemme å ha, de begynnte å lukte surt etter bare 2 mnd.

Jeg får ikke hunden til å lye hvis den ikke vil eller uten å måtte ta den med makt. Så jeg orker ikke ha den med noen plass, synes det er falut og føler meg veldig slem når jeg må ta den i nakken for at den skal bli på sin plass.

Så vi krangler om hunden da, jeg synes det er uretferdig at vi skal beholde en hund som jeg ikke trives med. Vi ville jo gjerne ha en hund begge to, men slik ble det ikke. Jeg synes at Agro hadde passet bedre hos noen andre, som ikke bor sentralt og som ikke en dag planlegger unger.

Noen som har noen gode råd til meg om hvordan å takle dette????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ærlig talt ut som dere ikke har særlig peiling på hund- har dere overhode noen erfaring med det fra før? Dere har fått en hungund i hus, med hodet fullt av kaos, og det han trenger er mental trening i tillegg til fysisk-i tillegg trenger tydeligvis dere å gå på kurs med han- "å ta han hardt" er ikke noe godt alternativ. Dere har forpliktet dere, både på godt og vondt ved å skaffe dere hund, nå er det på tide å leve opp til forpliktelsene og ta hunden på alvor og gi han det gode livet den fortjener.

Eller omplassere han til noen som kan gi han et bedre liv enn det han ser ut til å ha akkurat nå.

Skrevet

Ja det er jo det jeg mener. Jeg synes ikke at vi burde ha han. Han får masse trening. Han får springetur om morgenen (gubben jogger) han får som sagt over en times trening før middag og en lang gåtur om kvelden.

Vi har hatt hunden på valpekurs, det gikk vel så som så. Han var jo bare 8 mnd ca så det var jo ikke så mye konsentrasjon ute å gikk. Når jeg sier at jeg må ta han "hardt" så mener jeg at jeg må ta han i haldsbånet å legge han ned for å få han til å bli. Vi har lenge prøvd å få han til å lystre på komando (noe han gjør veldig fint hvis han vil) Problemet er når han ikke vil.

Jeg har to tantebarn, jenter 3 og 5 år. De bor bare ett par hus unda oss, og kommer stadig på besøk. Når de kommer og gubben ikke er hjemme så blir det problemer. (hunden lystrer han noe bedre en meg) Ikke kan jeg sette hunden ut, for han uler og vil inn, vet at vi har selskap. Så jeg pleier å ha han inne så mye som mulig for jeg PRØVER å bygge ett forhold til hunden så godt jeg kan. Han kan ikke leke med barna, han er ikke slem på noev vis, ville aldri bite, men han lekebiter og hopper. Han har alt kloret den minste av jentene så hun fikk store merker på armen alt under voldsom lek. Hvis jeg plaserer han i ett annet rom og lukker døren så hyler og skriker han. Så da må jeg gjennom en "kamp" for å få han til å ligge på plassen sinn. Går som regel gjennom mange ganer med snille "ligg" komandoer. Så strenger i stemmen, flere komandoer, han står bare og ser på deg eller i veggen. Til slutt på jeg ta tak i haldsbåndet å legge han ned. Noen ganger så blir han på plassen sinn, men som regel så reiser han seg og går med en gang. Da er det å begynne igjen. Og uansett hvis jeg forlater rommet så bryter han og går, der er det ingen unntak.

Det er for mye energi i hunden. Han får som sagt masse trening og tur synes jeg?? Gubben er i skogen med han vær helg, og han trener med vaktler sammen med en kamerat veldig ofte, (vaktler er fugler som brukes for å trene hunden på jakte senarioer)

Hva mer kan gjøres?? Vi har stor hage med hundegår, men han bre bråker når han er ute og jeg synes at han må få være inn med oss trass i hans utagerende oppførsel. Hunden kan ikke stå ute alene hele dagen.

Vet ikke helt hva slags folk som vil ha en sånn hund. Kan får jo så mye trim at jeg orker ikke å være med pa alt dette som skjer. Synes også at det er trist, for jeg må si at jeg har ikke lyst til det heller. For jeg klarer ikke å kontrolere hunden i det hele tatt.

Skrevet

Skjønner godt du blir svett av hund og mann slik dere har det i dag....

Kanskje et dressurkurs hadde vært på sin plass?

Da lærer både dere og hunden mye nyttig slik at dere kan omgåes hverandre ;)

Forstår jeg deg riktig, er gutten bare 13 mnd - da har den litt ekstra energi og egen viljekraft. Den vil bli roligere når den blir eldre. Om den i tillegg blir dressert riktig og vet hva som forventes av den, er det ikke sikkert du synes det blir så ille :)

Det er kanskje litt viktig at dere begge går kurs, slik at dere begge lærer å ha kontroll på den.

Lykke til.

Skrevet

Jeg skjønner dere prøver, men hunden er,som siste gjest sier,inne i sin kanskje mest krevende periode, og ting vil bli bedre.Anbefaler dere å ta kontakt med en hundetrener, gjerne få privattimer.Velg en som fokuserer på positiv forsterkning og ikke "nazidisiplin" der man bygger et forhold på angst. I tillegg har hunder godt av å lære at de ikke skal ha oppmerksomheten hele tiden, det skal ikke vøre aktivitet 24/7, han skal lære å finne roen inne, på eget teppe, selv om folk holder på med ting rundt han.Ergo ville jeg også droppet å la han leke noe særlig med småjentene, han er i sin villeste alder, de er små, han kan ikke holdes ansvarlig for hva som skjer mens de leker. Det sies at settere ikke er familiehunder, men de jeg kjenner som har settere bruker dem både til jakt og kos,og de fungerer utmerket på alle vis.Så tiden er din venn, vil jeg si.Tiden og en sunn innstilling til hunden.Det er faktisk du som har ansvar for å lære den det den skal lære.Ikke gi opp!

Og bare for ordens skyld, jeg er gjest nr 1...ikke riktig så frusteret som i sted, da jeg bare syns synd på hunden og "skrev av meg".

Skrevet

Takker :)

Jo vi har tenkt å ta han på et dresur kurs også. Har bare ikke komet så langt enda. Gruer meg til det. Har egentlig ikke lyst til å være med. Kommer til å føle meg så dum med en hund som ikke så mye som ser på en når han blir snakket til.

Jeg har ikke lyst til å ha hunden. Noe gubben vet. Jeg har prøvd flere ganger å inngå kompromiss om at jeg skal prøve å være mer possitiv. Men det har nå gått 6 mnd siden vi fikk hunden å jeg synes ærlig talt at den har blitt værre. Han er jo i puberteten, og derfor ekstra vanskelig. Men jeg orker ikke tanken på å ha en sånn hund for alltid. Har vært så frustret at jeg gråter noen ganger. Da synes gubben jeg er vanskelig og blir sur. (kan jo skjønne det litt, føler meg ganske patetisk av å grine over en sånn ting men jeg blir så frustrert)

Har prøvd å snakke med han på en possitiv måte. Kanskje vi kunne solgt hunden til red pris mot at vi kan låne han på jakt neste sesong. Er ikke negativ til å ha en hund, men den vi har nå er over all forventning ute av kontroll. Men NEI like greit å beholde den vi har, sier han!!!!!!

Noen som har noen gode tips om hvordan få mer kontroll på hunden?? Kontroll på mannen?? Tips til meg om hvordan jeg kan gjøre dette bedre??

Gubben tror jeg hater hunden. Noe jeg på en måte gjør. Det han ikke vet er at når jeg er alene med hunden så strever jeg og trener med han. Vi øver på sitt komando, ligg komando, bli på plass, med bestikkelser med godt. Da er han veldig flink. Så han kan vis han vill, men er så sta. Han er ikke bare sta mot meg men mot gubben å. Men han bruker en metode som jeg ikke orker. Han kan sitte å se hunden inn i øynenen i si ligg komandoen om og om igjen. Seriøst, han kan si det 20 ganger før evetuelt hunden gidder å legge seg. Vel og bra det. Jeg gjør det selv når jeg trener ( i smug) med hunden. Man da kan jeg sitte i fem min (hvis det er det det tar) men jeg kan ikke det i en annen situasjon. Sånn som når vi er hos fremmede folk. Bruker mesteparten av tiden vi er på besøk hos folk til å kontrolere den hunden.

Skrevet

En hund er ingen gjenstand man bare kvitter seg med. Kom dere på dressurkurs, og det er ekstra viktig at du er med, siden du tydeligvis ikke takler hunden.

For øvrig hjelper det ofte å ha bur til "vandrende" hunder - hundebur med åpen dør innendørs som den lærer at er dens plass.

Dere kom sent igang med dressuren, 8 måneder er for sent, så dere får ekstra å slite med. Og som flere her har sagt - hunden er tenåring akkurat nå, og derfor ekstra vilter. Gordon settere er fantastiske familiehunder når de er blitt "voksne". Men husk - det eren jakthund og de er ofte strie og trenger mye stimulering og klare rammer.

Skrevet

Hei!

Jeg har Gordonsetter selv. Ja, de er "ville og gæærne", og derfor er det desto mer viktig at hunden får ro-trening også. Vi trente mye på at hunden skulle kunne være rolig, selv om den kanskje ikke hadde så veldig lyst selv. Det er ikke sikkert at det er masse fysisk aktivitet som er løsningen for hunden deres akkurat nå, den høres mildt sagt litt stresset ut (de er jo gjerne litt overheite i hodet i den alderen). Jeg ville heller tatt den med på rolige snuseturer, og latt den få bruke hodet litt med enkle øvelser i stedet. Men selvfølgelig må den få strekke litt på bena også en gang i blandt.

GS-hannene er ofte noen stabeist med viljestyrke av jern, og kanskje ikke den mest ideelle førstegangshunden. Vi hadde selv litt problemer med vår GS da han var ung, men "redningen" vår ble å melde oss inn i en fuglehundklubb og delta på masse kurs. Vil anbefale dere å gjøre det samme. Alle fuglehundklubbene arrangerer kombinerte dressur-/jaktkurs, disse kursene er helt supre i.o.m. at de er spesielt beregnet for fuglehunder. Og - ingen av de kursene jeg har vært på har vært kurs basert på "hundemishandling", som mange tror fuglehunddressur dreier seg om...

Når hunden er alene hjemme, ville jeg ha plassert den på et trygt, avgrenset område. Rydd bort alle gjenstander den kan få tak i, og lag et lite "rede" til den med seng, vann og tyggeben e.l.. Sett gjerne på tv eller radio også, så får den litt selskap mens dere er borte. Vår hund var også litt gnagete før, men etter at vi begynte å sperre han inne på kjøkkenet på dagtid mens vi er borte, så gjør han aldri noe galt lenger.

Håper dere kommer dere over "kneika", setterne er supre, lojale og morsomme familiehunder når man først får de til. Meld dere på kurs i dag!

Lykke til.

:)

Skrevet

Bur har vi faktisk prøvd:) Brukte det mest i bilen, men hunden er ikke komfortabel i det? Vet ikke hvorfor. Så nå har vi gitter i blien slik at han sitter i bagasjerommet. (har stasjonsvogn).

Han er blitt så stor og sterk nå at ikke en gang gubben gidder å ta opp kampen med å få han inn i buret mer. De har veldig lange bein som kommer i veien:)

Men seriøst, jeg vet at en hund ikke er en ting. Hvorfor tror du jeg prøver alt dette da? Kunne jo bare satt den ut i hagen å la den stå der når mannen ikke er hjemme, men synes ikke det er snilt. Vet at dette ikke er hundens feil, den er bare et dyr med masse innstinkter.

Skrevet

Ifølge en jeg kjenner som driver jakthundoppdrett er det superviktig å trene dressur og lydighet med jakthunder, ike bare for at de skal lyde hjemme men også for at de skal bli gode jakthunder. Man må ha kontroll på bikja også i skogen. En annen ting er at man ikke må overmosjonere i hverdagen, så kanskje det er lurt å erstatte den ene turen med lydighetstrening hjemme? For mange hunder virker mye tur mot sin hensikt, de blir bare mer rastløse av det fordi de blir vant til å alltid få mye mosjon.

Skrevet

Jeg vil anbefale å få opplæring i klikker-trening, det er positiv forsterkning som fungerer på så godt som alle hunder.

Dere må også tenke på at det kan være vanskelig å få oppdratt en hund som er såpass uoppdragen som denne, og derfor burde dere i hvert fall sørge for å begynne nå. Det blir bare verre jo lenger dere venter.

Hunder er flokkdyr med sterke rangordninger, og han har kanskje skjønt at han er under mannen din i rang, men det kan virke som om mannen din ikke er tydelig nok i at han er sjefen og at du også er over hunden i rang. Det er viktig at både du og mannen din viser hunden.

Skrevet
Ifølge en jeg kjenner som driver jakthundoppdrett er det superviktig å trene dressur og lydighet med jakthunder, ike bare for at de skal lyde hjemme men også for at de skal bli gode jakthunder. Man må ha kontroll på bikja også i skogen. En annen ting er at man ikke må overmosjonere i hverdagen, så kanskje det er lurt å erstatte den ene turen med lydighetstrening hjemme? For mange hunder virker mye tur mot sin hensikt, de blir bare mer rastløse av det fordi de blir vant til å alltid få mye mosjon.

Dessuten er det lurt å ha hunder som tåler noen dager med bare korte turer også, i tilfelle dere skulle bli syke feks.

Skrevet

. Det er ikke sikkert at det er masse fysisk aktivitet som er løsningen for hunden deres

Skrevet
Den er veldig krevende på oppmerksomhet. Når den er inne så skal den ha hovedoppmerksomheten hele tiden. Den bjeffer når den ikke får det, da får den kjeft.

Men når dere kjefter, hva er det hunden oppnår da?

Oppmerksomhet!!!

Overse bjeffinga, snu ryggen til, og den skjønner (forhåpentligvis) at den ikke kommer så langt med den oppførselen!

:)

Vær konsekvente, og ikke gi opp. Dersom dere kommer dere på kurs og får ting til å fungere, så tror jeg kanskje holdningene dine vil snus også. Plutselig blir hundeholdet morsomt, og ikke bare slitsomt. Det er dessuten ingen som kommer til å le av dere på kurs, dere vil helt sikkert i stedet få ekstra oppfølgning fordi dere sliter. Jeg har grudd meg selv i forkant av kursene jeg har deltatt på, men alle hundeeiere har sine problemområder (det er en grunn til at man er på kurs!), og hundeeierene pleier å le og nikke samtykkende til hverander når man forteller om problemene man sliter med.

Og tro meg, jeg har også felt et par tårer over "valpen fra helvete" som jeg noen ganger kalte GS'eren min da han var liten...

Skrevet

Ikke kjeft på den når den bjeffer for å få oppmerksomhet. For en oppmerksomhetssyk hund er all oppmerksomhet god oppmerksomhet, og kjefter dere, vil den få bekreftet at bjeffing "funker" for å få oppmerksomhet.

Skrevet

Dette var vondt å lese. Dere har åpenbart ikke peiling på hund og dere har valgt helt feil rase. Gordonsetterere trenger masse mosjon og trenger å få løpe fritt i skogen.

Men dere han ansvar for hunden så kom dere på dressurkurs, bruk mer tid på lufting og rett og slett skjerp dere. Eller bortadopter hunden så den kan komme til noen som vet hva de driver med.

Få ting gjør meg så forbannet som uansvarlige og udugelige hundeeiere.

Skrevet
Få ting gjør meg så forbannet som uansvarlige og udugelige hundeeiere.

Det er jeg helt enig i!!

Jeg er uerfaren med hund. Mannen min har altid hatt hund, hele familien er setter familie.

Som jeg har sagt tidligere i mitt innleg her så får hunden veldig mye morsjon.

Minst 2 timer vær dag, pluss lange dags turer ver helg, pluss mental trenign med fugl titt og ofte.

Vi lar den aldri være hjemme når vi skal noe, hvis det er mulig å ha den med.

De er jo en del alene om dagen så vi passer på at den får så mye samvær med oss som mulig. Hvis vi skal bort mange timer en lørdag som hunden ikke kan være med, så setter vi den også hos han sine foreldre slik at hunden ikke er alene på dagen i helgen, da den ikke er vant til det på lørdag og søndag.

Den får allså mye morsjon og samvær med oss begge. Men en ting den IKKE FÅR er å sprimge fritt i skogen. De gjorde vi i begynelsen men den vandrer for langt vekk fra oss, noe som tli slutt gjrø den for egenrådig på jakt og gir den et for vidt søk til at den klarer å holde kontakt med mannen min.

Synes hunden får veldig mye av det den trenger???? Eller...............som sakt jeg er ikke hundevant. Men den trenger også en "mor" (meg) som trives med den. Og det må jeg si at jeg ikke gjør helt nå.

Trenger mere trening (som mange av dere sier) både hunden og meg. Men har det ikke så lett når gubben iriterer seg over hele greia. Derfor trener jeg med den i smug, sånn at kanskje jeg kan arbeide meg gjennom dette uten han??? Er vel en dum ide det også...men..............

Skrevet
Ikke kjeft på den når den bjeffer for å få oppmerksomhet. For en oppmerksomhetssyk hund er all oppmerksomhet god oppmerksomhet, og kjefter dere, vil den få bekreftet at bjeffing "funker" for å få oppmerksomhet.

Ja det vet jeg:) men den slutter ikke. Veldig sta. I begynnelsen kjeftet vi på den, men så begynnte vi å overse den, nå kjefter vi igjen. Mulig det er mest meg som kjefter, han bjeffer når du står i telefonen. Han liker ikke at han ikke får oppmerksomhet når han vil ha det.

Men du har nok rett, må vel overse han til han gir seg??? Hvis han bjeffer når han skal få mat, så setter vi maten på benken i noen minutter som straff før han får den på gulvet.

Værre er det når han skal hut på do, da kan vi ikke la han vente for lenge he he. da går det galt

Skrevet

Fysisk trening gjør en sånn hund gjerne ennå mer giret. Han trenger mer psykisk stimuli. Bruke hodet sitt selv. Måtte tenke selv gjør at han må konsentrere seg og roe seg ned.

At han ikke liker buret er leit. Da har han vel blitt introdusert til det på en måte som var negativt for han. Det går an å trene det inn til å bli positivt, men det nytter IKKE å dytte han inn der.

Dere trenger hjelp. Oppsøk en hundeskole i nærheten og gå kurs. Og dere må begge på kurs. Dere vil vel begge leve med hunden. De fleste par som går kurs oppdager etterhvert at de faktisk synes det er kjempegøy å trene hund når de gjør det på riktig måte og hunden responderer. Og tro meg, det er IKKE flaut å gå på kurs med en unghund som er overalt og ikke hører. Det har de veldig god erfaring med, det er jo det som er jobben deres. Hjelpe de som sliter med dette. Og god sosialisering for både hunden og dere.

Og som andre sier her: han er i den verste alderen. Men tro meg, dere har mye igjen for det om dere legger mye arbeid i han nå. Han blir bedre og roligere når han er rundt to +-. Ikke gi opp, men søk hjelp.

Lykke til :)

Skrevet (endret)

Dere må friste hunden til å bruke buret.De aller fleste hunder liker å ha noe som er sin egen lille hule, et fristed den kan trekke seg tilbake til, og denne vil nok også sette pris på det med tiden.Men han trenger tid til å venne seg til det, og på en positiv måte. Og ja,hunder kan være forskrekkelig stae, men det eneste som funker er å stå på og være staere.

Ellers har vel de andre sagt det jeg ville si.

Ellers finnes det en veldig effetkiv metode til å lære opp hunden til å holde seg i nærheten av deg, som går ut på at at du gjemmer deg,og hunden må lete deg opp.Hunden vil gjerne vite hvor eieren er på et hvert tidspunkt...men hvis han er helt hyper.....det var ihvertfall det jeg kom på sånn akkurat nå.

Endret av frulou

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...