Gå til innhold

"Syk"/"En tredagers"

Gjest anonym

Har du noen gang sagt på jobb at du er syk når du egentlig ikke er det, men trengte en dag hjemme?  

1 stemme

1. 1. Har du noen gang sagt på jobb at du er syk når du egentlig ikke er det, men trengte en dag hjemme?

• Ja
      25
    • Nei
      27
    • Nei, men har planer om å gjøre det en gang
      0

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg lurer på noe: Har du noen gang sagt på jobb at du er syk når du egentlig ikke er det, men trengte en dag hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Scampi

Jeg har aldri gjort det, kommer aldri til å gjøre det, og har mildt sagt null respekt for dem som gjør det. Litt moral fikk man da inn med morsmelka :evil: Enn du selv da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er forsovet enig med Scampi, men bare til en viss grad. Det finnes ulik grad av det å være syk. Hvis man er skikkelig sliten og begynner å bli lei av alt på jobb kan det hjelpe godt med en dag hjemme. Og kanskje er det fornuftig, så forebygger man lengre sykdomsfravær hvis man virkelig skulle gått på en smell.

...Hvorfor får jeg ikke stemt på dette innlegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - jeg har tatt en tredagers uten å være fysisk syk. Har tom tatt en 7-dagers (På jobb har vi mulighet til å ta åtte dager egenmelding). Grunnen til at jeg var borte var at jeg var utslitt etter å ha gjort både min og min kollegas jobb i nesten et halvt år. Sjefen min er klar over hvorfor jeg var borte. Jeg står for dette, jeg kom tilbake og gjorde en mye bedre jobb. Trengte noen dager på verandaen med en god bok og ikke tenke jobb i det hele tatt. Hadde jeg ikke gjort det, er jeg redd jeg hadde gått på en skikkelig smell...

Skal også inrømme at jeg har tatt EN endagers (aldri tredagers) pga en rotbløyte dagen før. Er ikke stolt av det, men siden du spør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tatt ut sykedager uten å være syk. Faktisk ikke tenkt tanken en gang.

Gjest: Du må være registrert bruker for å stemme :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Embla s
Jeg har ikke tatt ut sykedager uten å være syk. Faktisk ikke tenkt tanken en gang.

Same goes for me!!

(skulle da ellers bare mangle...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gjort det, men jeg må innrømme at jeg har vært hjemme en dag ekstra når jeg først er syk selv om jeg nok hadde klart å gjennomføre en dag på jobb. Følte jeg trengte en ekstra dag for å hente meg inn igjen skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri gjort det, kommer heller ikke til å gjøre det!

Det koster arbeidsgiveren/firmaet utrolig mye penger når de ansatte tar ut tredagers i hytt og pine.

Flere arbeidsgivere burde legge frem dette med tall for de ansatte!

Vi har hatt denne diskusjonen en gang før forresten.

Og nå venter jeg på at Jennifer skal komme med sin kommentar :sjarmor: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har jeg gjort! Ikke ofte, men noen ganger butter det litt. Men når sant skal sies har jeg vel endt opp med å jobbe hjemmefra likevel.....

Nå har jeg jobbet i 10 år og jeg vet egentlig ikke hvor "umoralsk" det er å ta ut en dag i ny og ne. Nå mener jeg selvfølgelig ikke at dette er et mønster som skal gjenta seg, men mer at man f.eks. tar en ekstra sykedag etter sykdom.

Jeg jobber mye ekstra hjemme på kveldene og har ikke dårlig samvittighet.

Jeg jobber i det private næringsliv og jeg har ikke mulighet til avspasering. Så dette er vel min form for avspasering da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det koster arbeidsgiveren/firmaet utrolig mye penger når de ansatte tar ut tredagers i hytt og pine.

Flere arbeidsgivere burde legge frem dette med tall for de ansatte!

.

Det er sant at det er arbeidsgiverne som må betale for disse dagene, men det som virkelig koster i et samfunnsøkonomisk perspektiv er alle de langtidssykemeldte, det er det trygden støtter. De pengene som brukes på enkeltdagene er dråper i havet i forhold. Og i noen tilfeller vil nettopp disse enkeltdagene forhindre helt utbrendhet tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er at det stort sett er mulig å få fri en dag uten å ta en 3-dagers. Man får ikke betalt for den dagen, men likevel synes jeg at det er mest riktig å gjøre det sånn.

Er man på grensen til å bli utbrent, så har men vel krav på sykmelding uansett. Man kan også gi beskjed til arbeidsgiveren sin at man er sliten og føler at det er like før man går på veggen. Hvis arbeidsgiveren er grei, så gir h*n deg enkelre oppgaver, kortere dager o.l. til formen er bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg sier det rett ut jeg: Jeg syns det er forkastelig at folk tar seg en "tredagers" uten at det er noen reell grunn for det! Jeg har aldri gjort det - og det kommer ALDRI til å falle meg inn å gjøre det noen gang. Enkelt og greit!

Vet jeg står i fare for å irritere å meg en hel hop nå, men jeg mener at dere som gjør dette burde SKAMME dere!

*Kverula er streng ikveld!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det har jeg gjort (been there done that...) Om jeg ville gjøre det igjen? Kanskje det, men det ville ikke hjelpe meg særlig mye da det sånn stort sett kun går utover meg selv... (Da tenker jeg på arbeidsmengden etc) Om det er lenge siden jeg gjorde det sist? Ja! Etc etc etc... Beklager den litt likegyldige tonen, men som Lea henviser til lenger opp her så har denne debatten kjørt høyt her inne før, og jeg orker ikke å ta den diskusjonen en gang til (i hvertfall ikke nå.) Men siden jeg ble oppfordret til å svare så...

Vet jeg står i fare for å irritere å meg en hel hop nå, men jeg mener at dere som gjør dette burde SKAMME dere!

Beklager, men sånn "fy skam deg" innlegg klarer jeg ikke å ta helt alvorlig.

Jennifer

-Totalt blottet for moral :blunke: -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er helt utafor en dag, er det kanskje best for alle parter at arbeidstakeren tar en sykedag. Er man helt nede f. eks., får man jo ikke gjort noe likevel. Så hvis det hjelper å få et lite pusterom på en dag, ser jeg ikke noe galt i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt meg både tredagers og vært sykemeldt uten å være fysisk syk jeg! Dratt på stranda og skravlet bort dagen med min beste venninde, uten å ha den minste grad av feber eller noe fysisk galt! Og jeg har allikevel kjempemoral!!

Det er på tide vi skjønner at psykisk sykdom er like viktig å "behandle" som fysisk! Det finnes skrekkelig mange psykiske uballanser som hadde blitt bedre dersom man hadde tenkt litt mer på seg selv, og litt mindre på hva arbeidsplassen synes om det! Og dersom man (jeg bl.a) hadde akseptert i større grad at det faktisk er akkurat like mye grunn til å være hjemme det å være i psykisk uballanse, så hadde kanskje flere lange sykemeldinger kunnet vært unngått! Og det hadde vel de fleste tjent på!

men jeg har derimot ALDRI tatt meg en tredagers "bare fordi jeg hadde lyst"! Å trenge noe og å ha lyst på noe er to vidt forskjellige ting!

(Etter en mnd sykemelding grunnet psykisk uballanse selv, har jeg også lært at man skal være fryktelig forsiktig med å "dømme" andre som kan se ut som er sykemeldt uten synlig grunn! Så lenge man ikke vet hva legen har sagt til den sykemeldte, så VET man faktisk ikke hva vedkommende er borte pga.) (jeg følte ikke noe mot meg, men jeg vet jeg selv har sett skrått på personer som har vært sykemeldt uten at jeg har sett noen god grunn! Har lært bedre etter å ha slitt litt selv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er dumt å bruke opp egenmeldingene på denne måten. Plutselig blir du skikkelig syk og må streve deg til legen, stå i kø der, få resept, stå i kø på apoteket.... o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruke opp? Det var kanskje heller ikke det som var meningen her heller. Forøvrig er det ikke noen regel for antall egenmeldinger her i Danmark. Det fører bare til at høyt utdannede leger kaster bort tiden sin med å skrive ut sykemeldinger til folk som er småsyke og som burde bruke tiden sin på å ligge hjemme under dyna og bli friske istedet.

Jennifer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort det to ganger faktisk, men bare en dag hver gang. Har ikke dårlig samvittighet! Var ikke fysisk syk, men sliten og lei pga forferdelig mye å gjøre på jobb. Gikk jo egentlig bare ut over meg selv, for oppgavene var jo ikke borte når jeg kom tilbake, men jeg hadde mer krefter til å ta tak i dem. Vil gjøre det samme igjen om det blir aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla
Har tatt meg både tredagers og vært sykemeldt uten å være fysisk syk jeg! Dratt på stranda og skravlet bort dagen med min beste venninde, uten å ha den minste grad av feber eller noe fysisk galt! Og jeg har allikevel kjempemoral!!  

Det er på tide vi skjønner at psykisk sykdom er like viktig å "behandle" som fysisk!

Hvis man har behov for en dag på stranda tar man FERIE!

For å ha krav på sykepenger må man være arbeidsufør på grunn av sykdom. Det holder ikke at man "har behov for en dag fordi man føler seg sliten". Det er ikke samfunnet som skal betale for det, det må enkeltmenneske selv ta ansvar for.

Gjest over her sier at det er arbeidsgiverne som må betale og at det som virkelig koster er de langtidssyke. Dette er en påstand som er helt på trynet. Man ser at næringslivet i Norge sliter og at sykelønnsordningen blir diskutert igjen og igjen. Hvis det er for mange som utnytter systemet risikerer vi å få en dårligere sykelønnsordning. Hvem går det utover? Jo, de som virkelig er syke og har bruk for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...