Gå til innhold

"Syk"/"En tredagers"


Gjest anonym

Har du noen gang sagt på jobb at du er syk når du egentlig ikke er det, men trengte en dag hjemme?  

1 stemme

  1. 1. Har du noen gang sagt på jobb at du er syk når du egentlig ikke er det, men trengte en dag hjemme?

    • Ja
      25
    • Nei
      27
    • Nei, men har planer om å gjøre det en gang
      0


Anbefalte innlegg

Det har jeg aldri gjort. Synes det er lite gjennomtenkt av de som gjør det. De andre må ta deres arbeid fordi de føler for å være hjemme noen dager.

Nei det har jeg veldig lite til overs for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja,jeg har skulka og fikk skikkelig dårlig samvittighet.

Ja, jeg har vært hjemme uten å være fysisk sjuk,men langt nede ellers. Flere ganger faktisk.

Har jeg dårlig samvittighet for det? Tja,mnei,kommer an på dagen.Vet at det går utover andre.

Ble en gang oppringt fra jobb etter jeg hadde ringt dem.Jeg var ikke fysisk syk.Jeg hadde brukt opp egenmeldingene mine,noe jeg ikke var klar over.Da hadde jobben drevet "rovdrift" på meg lenge,jeg hadde måttet jobbe mye ekstra fordi andre var syke, pluss at ting toppet seg privat.

Karret meg til lege.Likte det lite, ikke morsomt å måtte blottstille seg for et fremmed menneske.Ble sykemeldt ei veke.

Har jeg dårlig samvittighet for den gangen?Absolutt ikke.

Var det bra jeg kom meg til lege? Sikkert.

Ja, jeg har gått på jobb når jeg har vært fysisk syk og burde ha holdt meg hjemme.Grunn: viktige ting på jobb,visste at det ville bli vanskelig for de andre om jeg ikke kom.

Jeg jobber i et yrke der en helst ikke bør ha en dårlig dag. Når noen blir syke må vi andre dekke opp.Det kan være tungt til tider.

Har jeg forståelse for at folk ikke trenger å være fysisk syke for å ikke gå på jobb? Ja.

Liker jeg egenmeldingsordningen? Ja og nei.

Kan jeg bedømme selv når jeg er syk? Ja.

Liker jeg å gå til lege? Ikke spesielt.

Skulle ønske det ikke var "tredagers",men 12 "frittstående" dager.

Noen ganger er det viktig å ta hensyn til seg selv.

En dag hjemme for å samle krefter,kan hindre et lengre sykefravær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men den ene gangen fikk jeg så dårlig samvittighet at jeg ikke fikk gleda meg over "fridagen", jeg sov hele dagen og orka ingenting fordi jeg følte jeg svikta jobben...

Sånn har jeg det hver gang jeg er psykisk syk.

Å ringe arbeidsgiver og si at jeg ligger med 39 i feber er helt greit. Å ringe å si "jeg er så redd i dag at jeg ikke får puste" er IKKE greit - ikke ville det bli forstått heller. :-(

Og jeg har skikkelig koselig, forståelsesfull og hyggelig gruppeleder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har tatt egenmeldingsdager for å unngå å bli sjuk pga overbelastning. Jeg vurderte det dit hen at ei egenmelding nå forebygger ei lenger sjukmelding senere. Det stemte heldigvis. En til tre dager kan gjøre underverk. Må legge til at egenmeldingsordninga på jobben tillot dette. Jeg ville aldri vurdert å sjukmelde meg for å "ta fri".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tatt ut sykedager uten å være syk. Faktisk ikke tenkt tanken en gang.

:enig:

Kommer nok aldri til å gjøre dette. Har så mye respekt for både meg selv og arbeidsgiveren min at jeg ikke synes noe om dette. Trenger man en dag hjemme, får man heller bruke en fridag. Synes altfor mange har for slappe holdninger til dette med å være hjemme fra jobb, så en del mennesker burde nok vært strammet opp! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man bare har lyst på en dag til å lese, shoppe, tid til å vaske huset e.l burde man avspasere, selvfølgelig.

MEN jeg synes det er helt greit å ta en dag hjemme hvis man er sliten/slapp/småsyk. Det er mye bedre enn å presse seg på jobb altfor lenge og så kollapse og være borte i lengre tid. Og når vi trenger en liten time-out for å hente oss inn, er forskjellig fra person til person. Jeg har flere ganger vært hjemme uten å være spesielt syk, bare veldig sliten. Sliten pga av jobbing. Da synes jeg det er helt greit å ta en sjukedag eller to. Så kommer jeg sterkere tilbake.

loolaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok en egenmeldingsdag når ildern min døde... Vet jeg ikke burde, men gadd ikke sitte å gråte på kontoret heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er borte fra jobb i dag....

Jeg er ikke fysisk sjuk (jo, litt snufsete, men ikke verre enn at jeg hadde takla en dag på jobb). Men jeg har grått omtrent hele dagen, innimellom sovingen. Jeg har hatt 5 angstanfall i varierende grader....

Jeg har ikke vært hos legen for å få en diagnose på min psykiske sjukdom, jeg vet hva det kommer av at jeg er slik akkurat i dag. (Kjenner meg selv såpass godt, tror jeg).

Jeg løy til jobben. Jeg sa jeg hadde litt feber. Hvorfor? Fordi jeg kjenner mine arbeidskolleger. Hvis jeg hadde sagt det som egentlig var hadde alle skula bort på meg og snakka bak min rygg når jeg kommer tilbake på jobb i morra. Likevel har jeg kjempedårlig samvittighet. Jeg har alltid dårlig samvittighet når jeg er borte fra jobb, jeg... Tilogmed om jeg ligger på sjukehuset og skal opereres har jeg dårlig samvittighet fordi jeg ikke er på jobb...

Jeg ville ikke kommet meg gjennom dagen i dag. Ikke i en barnehage som jeg jobber i. Kjenner allerede nå at det er på bedringens vei, så jeg vil nok gå på jobb i morra.

Jeg har gjort dette før, og jeg vil gjøre det igjen. Er dette feil av meg? Er dette dårlig arbeidsmoral?

Jeg vil gjerne høre hva folket mener.

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Lillian: Selvfølgelig kan du være hjemme på en slik dag!!! Det er ikke juks eller dårlig moral.

Derimot synes jeg du skylder deg selv å gå til en lege. Ikke for å få en diagnose, men for å få hjelp til å bli bedre.

God bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...