Gå til innhold

Melodi grand prix

Gjest imli

Anbefalte innlegg

Jeg bryr meg ikke noe særlig om Norge vinner eller ikke, starta tråden fordi jeg undret meg litt over hvordan en så dårlig sang kunne vinne...

Bedre før? Jeg synes hele konseptet var mer fengende før, da jeg var barn og sang med på vinnersangene :) Synes dessuten det var bedre når alle måtte synge på sitt eget språk. Norge har da klart å vinne to ganger på norsk. Det gav sangene mer særpreg, at alle sang på morsmålet. Blir veldig kjedelig med bare engelske sanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er KJEMPE-Grand Prix-entusiast, jeg likte det før og jeg liker det nå. Det betyr ikke at jeg ikke er kritisk innstilt.

På 90-tallet var Grand prix traust og tungrodd med revyartister og håpløse ballader. På begynnelsen av 2000-tallet var det helt krise. Dere husker vel Knut Anders Sørum og Haldor Lægreid? Ikke? Nei, nettopp.

Grand Prix er på vei opp igjen med langt bedre låter, gode låtskrivere tør å delta, det er ikke "flaut" lengre, showet er bedre, entusiasmen er stigende.

Jeg synes vinnerlåta i år er helt topp, absolutt den beste. Den låter amerikansk, noe jeg tror er en fordel i en europeisk konkurranse, skiller seg litt ut. Ellers var det mange andre gode sanger i både semiene og den norske finalen.

Det er mulig Maria blekner i øst-europeisk virak og freakshow-artister med masker, men den norske finalen er på riktig spor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre før? Jeg synes hele konseptet var mer fengende før, da jeg var barn og sang med på vinnersangene :) Synes dessuten det var bedre når alle måtte synge på sitt eget språk. Norge har da klart å vinne to ganger på norsk. Det gav sangene mer særpreg, at alle sang på morsmålet. Blir veldig kjedelig med bare engelske sanger.

Du tror ikke det var derfor da, nettop det at du var barn, og antageligvis har endret deg en god del nå som voksen? Jeg syns også GP var fantastisk da jeg var liten, men ikke pokker om jeg ønsker meg verken sangene eller artistene fra "dengang da" tilbake igjen. Syns også det var gøy med de forskjellige språkene, mest fordi vi ikke forstod et kvakk, og drev med "spontanoversettelse" av tyrkiske og greske og finske tekster.

I fjor, da Guri Schancke vant, var jeg like ved å droppe hele GP-greia ,men nå er det på'n igjen. Jeg er altfor glad i smakløs glam til å gi opp GP, selv om det er litt motstand innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt fascinerende hvor alvorlig mange tar GP. Det er liksom "pinlig" om vi sender en sang ut i verden som vi ikke kan stå 100 prosent for. Og hva mener dere med at det var mye bedre før? Hvilke sanger tenker dere på da?

Jeg er GP-entusiast, men jeg er det jo fordi det jo ikke er viktig i det hele tatt. Det skal jo være gøy!! Det spiller da virkelig ingen rolle om vi vinner eller dummer oss ut. :-D

Syntes det var mange fine sanger i går jeg da. Likte både den som vant, Tinkerbells, Eastern Wind, Veronica Akselsen og faktisk den troll-sangen, selv om jeg ikke likte kostymene og sånn.

Også liker jeg Jahn Teigen. Har vært fan av ham siden han sang Instamatikk... Visst ser han litt sliten ut. Men han er jo ganske herja av Leddgikt da.

Synes han er kul jeg!!

Dette innlegget er jeg 100% enig i. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes sang nr. 4 var fin jeg.. Var det Veronica hun het? Den minnet på en måte litt om nocturne.. Men er ikke sikkert den hadde hatt en sjanse. Likte trollene også jeg.. hehe.. Selv om de "trommisene" var skikkelig dårlige! Slo i utakt og greier. :fnise:

Finland vant jo med de der rare kostymene, så hvorfor ikke Norge? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finland vant jo med de der rare kostymene, så hvorfor ikke Norge? :fnise:

Fordi det ville vært irriterende herming. Vi får finne på noe sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du tror ikke det var derfor da, nettop det at du var barn, og antageligvis har endret deg en god del nå som voksen? Jeg syns også GP var fantastisk da jeg var liten, men ikke pokker om jeg ønsker meg verken sangene eller artistene fra "dengang da" tilbake igjen. Syns også det var gøy med de forskjellige språkene, mest fordi vi ikke forstod et kvakk, og drev med "spontanoversettelse" av tyrkiske og greske og finske tekster.

I fjor, da Guri Schancke vant, var jeg like ved å droppe hele GP-greia ,men nå er det på'n igjen. Jeg er altfor glad i smakløs glam til å gi opp GP, selv om det er litt motstand innimellom.

Helt sikkert. Akkurat som barnetv var mye bedre før, av en eller annen grunn! :fnise:

Men at folk skulle sunget på sitt eget språk, den holder jeg fast på. Nå er det blitt mer "idol-aktig" - ingen har noe særpreg fordi så og si alle synger på engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg syns det var mye rart som vanlig. Den som var vant var den mest interessante, syns jeg, selv om jeg ikke ville merket meg den spesielt om jeg hadde hørt den på radioen. Jeg får virkelig en følelse av at GP er et sted hvor artister dumper sanger de ikke gidder å synge selv. Men jeg ser jo at det ikke akkurat er en musikkkonkurranse, og jeg har ikke så store forventninger til det musikalske.

Datteren til Elias Akselsen var ikke bra forresten. Grusom sang, og ikke helt stødig fremføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men at folk skulle sunget på sitt eget språk, den holder jeg fast på. Nå er det blitt mer "idol-aktig" - ingen har noe særpreg fordi så og si alle synger på engelsk.

I Norge, ja, og det er jo den finalen vi diskuterer. Nevner likevel at i den internasjonale finalen er det mange land som deltar med sanger på sitt eget språk. Er forsåvidt enig i at vi kunne hatt flere norskspråklige sanger i den norske finalen.

Vinnerlåta i år hadde vært særdeles dårlig på norsk, eksempler på gode norskspråklige GP-sanger er Alvedansen fra 2006 og Malin Schavenius' "Under stjernene" fra i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...