Gjest Anonymous Skrevet 29. april 2003 #1 Del Skrevet 29. april 2003 Jeg har lyst til å ta en ordentlig utdannelse innen web- og grafisk design. Ikke noe ala ettårig MI kurs. Noen som kan tipse om skoler/universiteter jeg kan gå, gjerne i utdannet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 29. april 2003 #2 Del Skrevet 29. april 2003 Her finner du en oversikt over skoler i USA som tilbyr dette: http://www.graphic-design-schools.com/ Jeg tok min utdannelse i England. Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. april 2003 #3 Del Skrevet 29. april 2003 Takk for svar Minnie, men i utgangspunktet har jeg ikke lyst til å reise til USA. Heller England, eller Australia. Har du noen tips da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 29. april 2003 #4 Del Skrevet 29. april 2003 Ja, men jeg ser helst at du registrerer deg i og med at jeg ikke helt stoler på Gjester. Har ofte opplevd å gi gode råd som kommer tilbake og "bites me in the ass" og da er det godt og ha ett navn og forholde seg til- for alt jeg vet kan du være samme Gjest som postet ett utrolig sårende innlegg i tråden "Min D-dag" på Kropp og Helse. Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 29. april 2003 #5 Del Skrevet 29. april 2003 Kanskje du bør revurdere - det er ca 250 arbeidsledige grafiske designere der ute nå, og mange av dem har laaaang arbeidserfaring og er dyktige i faget sitt. Konkurransen er derfor beinhard, særlig for den som er nyutdannet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joplaya Skrevet 30. april 2003 #6 Del Skrevet 30. april 2003 Jepp, vanskelig å få jobb etter utdannelsen - det vet sambis og jeg alt om dessverre. Han jobber nå som kundebehandler :-? I Norge finnes det ett sted (utenom MI) du kan ta utdannelsen: Gjøvik. Da får du tittelen grafisk ingeniør (og den tittelen hjalp ikke sambisen min). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 1. mai 2003 #7 Del Skrevet 1. mai 2003 Det er for mange som hiver seg på trender innen utdanning - de finner et yrke som er bra betalt, men glemmer og se om det faktisk er et marked der ute. For noen år tilbake hadde vi en haug med sivilingeniører som kjørte buss, for da var det DET som var det hotte. Nå er det grafiske designere, web designere, IT konsulenter.... osv som er det store. Har en venninne som utdannet seg til grafisk d., og hun fikk jobb. Hun jobbet som assistent i Byggmakker, eller norgros som den delen heter - og satt der og var med på å lage layouten til de store blekkene som byggmakker sender ut ved kampanjer og slikt. er det SÅNN man forestiller seg det yrket, når man velger det? Neppe - etter et par år ble hun rasjonalisert vekk, så nå er hun arbeidsledig.... Nei, det er lurt å sjekke etterspørsel før man tilbyr en vare... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 1. mai 2003 #8 Del Skrevet 1. mai 2003 Nei, det er lurt å sjekke etterspørsel før man tilbyr en vare... Veldig enig i akkurat dette. Råder ingen til å ta IT-utdannelse og langt mindre web. Tidligere trodde man at det skulel bli stor etterspørsmål etter web-designere, men det er virkelig helt feil. Skal man jobbe som webdesigner trenger man massevis av kunnskap og et virkelig naturtalent. Det er det få som har. Et vanlig web-studie holder desverre ikke til å få jobb i denne bransjen! Har selv web-utdannelse, men jobber med noe helt annet nå. Alle årene med IT-utdannelse var fullstendig bortkastet og 90% av de jeg gikk på skolen med jobber med noe helt annet nå (enten fordi de har blitt sagt opp eller fordi de aldri fikk seg noen jobb innen dette)… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 1. mai 2003 #9 Del Skrevet 1. mai 2003 Jeg kan ikke se og ha skrevet noe om at jeg anbefalte Gjest å ta en slik utdannelse- siden alle nå skal advare Gjest. Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 1. mai 2003 #10 Del Skrevet 1. mai 2003 Jeg kan ikke se og ha skrevet noe om at jeg anbefalte Gjest å ta en slik utdannelse- siden alle nå skal advare Gjest. Minnie Neida, jeg ”advarer” helt uavhengig av det jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 1. mai 2003 #11 Del Skrevet 1. mai 2003 Jeg er fullstendig klar over at det er svært vanskelig å få jobb som grafisk designer. I løpet av kort tid har jeg opplevd at svært mange av mine kolleger og andre venner i miljøet har mistet jobbene sine. Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 1. mai 2003 #12 Del Skrevet 1. mai 2003 Jeg kan ikke se og ha skrevet noe om at jeg anbefalte Gjest å ta en slik utdannelse- siden alle nå skal advare Gjest. Minnie Har DET noe å si ? Det er da ingen som trodde det heller ? Det er en svært så kjent sak at det er et labert marked innen data/ it / web / 3D og grafiske yrker. Det merker bl.a min kjære sambo til tross for en god 4-årig utdannelse med påbygg fra høgskole. Du er i allefall heldig, Minnie, som har et yrke innen din utdanning! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 1. mai 2003 #13 Del Skrevet 1. mai 2003 Jeg kan ikke se og ha skrevet noe om at jeg anbefalte Gjest å ta en slik utdannelse- siden alle nå skal advare Gjest. eeeh...nei? Skulle det ha noe med deg å gjøre at vi vil advare ham/henne og be ham/henne vurdere nøye om det er lurt å gå den veien....? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veslejenta Skrevet 1. mai 2003 #14 Del Skrevet 1. mai 2003 Råder ingen til å ta IT-utdannelse og langt mindre web. Jeg er enig i at grafisk designer er en utdanning hvor det er vanskelig å få jobb. Men det er ikke alle IT-utdannelser hvor det er "umulig" å få jobb. Programmere er noe det er mangel på for tiden, og også andre deler av software design er det mye større etterspørsel etter enn web design. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 1. mai 2003 #15 Del Skrevet 1. mai 2003 Hei veslejenta! Vet du sånn mer spesifikt hvor eller hva, sånn ang programmering og jobbmuligheter ? Har en bedre halvdel hjemme her som er jobbsøkende dataingeniør.... Diva :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 2. mai 2003 #16 Del Skrevet 2. mai 2003 Westherdals Reklameskole i Oslo, Skolen for Grafisk Design, Oslo og Statens Kunst og Håndverkskole, Oslo. Ser at det er fokus på vanskeligheter med å få arbeid. Ja - kjenner folk som har måttet sy sammen kataloger og det er kun en kjedelig rutinejobb. Men du har sjansen til å f.eks. illustrere bøker, - kanskje like vanskelig å få en fot innefor, men mulighet for bi-inntekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 2. mai 2003 #17 Del Skrevet 2. mai 2003 Du bør kanskje satse litt bredere enn bare webdesign (mulig du skrev grafisk design generelt..). F.eks på ntnu har de produktdesign (siv.ing) som er veldig mye grafisk design og fysisk design, tenker ergonomi og brukbarhet, lærer å lage hele løsninger og systemer på vidt forskjellige arenaer, ikke bare å lage pent uttrykk på webside. Grafisk design på MI er vel temmelig dårlig (designer fonter og sånt...) mens det nok vil være lurt å ta med litt informasjonsarkitektur og interaksjonsdesign osv. i kunnskapsbasen du skal lage deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veslejenta Skrevet 2. mai 2003 #18 Del Skrevet 2. mai 2003 Hei veslejenta! Vet du sånn mer spesifikt hvor eller hva, sånn ang programmering og jobbmuligheter ? Har en bedre halvdel hjemme her som er jobbsøkende dataingeniør.... Diva :D Diva: Bare at mange av de stillingene ikke blir utlyst på Aetat o.l. Man må nesten ordne gjennom bekjente, som er noe dritt! Heldigvis har jeg noen bekjente som kan hjelpe meg, selv om det ikke er programmering som er det jeg har mest lyst til å jobbe med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2003 #19 Del Skrevet 4. mai 2003 Som mange skriver her inne, er det viktig at man ikke velger utdannelse etter det som er "trendy" og at arbeidsledigheten er høy. Men like viktig er det vel at man velger en utdannelse man brenner for, og ikke nødvendigvis "safer" på en utdannelse der man får jobb, eks sykepleier ol. Dyktige personer er det alltid behov for uansett. Dessuten- fremtidige prognoser viser jo at nettopp innen IT vil det være mangel på folk om en 5 årsperiode, fordi mange ikke tør satse på denne utdannelsen slik markedet er nå. Mitt råd: hvis du brenner for dette, ta utdannelsen. Jeg er selv systemutvikler; en meget dyktig en og , og selv om markedet er labert, får jeg stadig jobbtilbud. Som sagt: dyktige personer trengs!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CeNedra Skrevet 4. mai 2003 #20 Del Skrevet 4. mai 2003 hmm.. man kan ogsaa ta trondheim hoyskole HIST sitt datastudium i webdesign og e handel... To arig studium... Mye bedre&billigere enn MI og IT akademiet iallefall !! men sikkert bedre og morsommere aa reise til det store utlandet :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå