Gjest salma Skrevet 29. april 2003 #1 Del Skrevet 29. april 2003 Datteren min er fire år. Pga jobb kan det være at vi må flytte et stykke unna besteforeldrene hennes på begge sider. Da får jeg et dilemma. Farmora hennes mener at hun kan ta fly alene når hun fyller fem år. Det stiller jeg meg svært tvilende til. Vel er hun selvstendig, og vel er det viktig med kontakt med besteforeldre, men en femåring kan da ikke ta fly alene? :o Hva mener dere? Noen med erfaringer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest A0203 Skrevet 29. april 2003 #2 Del Skrevet 29. april 2003 Hei på deg. Tror faktisk at barn ikke KAN reise alene i fly før fylte 6 år. Men etter det skal det nok gå greit. Har en nevø som dro alene i fly fra Oslo til Stavanger og det gikk kjempegreit - til tross for forsinkelser. Kniba i fleng, Brownie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest salma Skrevet 29. april 2003 #3 Del Skrevet 29. april 2003 Skjønner jo at det sannsynligvis vil gå helt greit. Men er nervøs for at hun skal bli syk, slå seg eller bli redd. Flyvertinnene er sikkert flinke nok, de, men i slike situasjoner er det nok best med mamma. Og hvis vi flytter langt, kan det jo være snakk om flere timer alene med fremmede mennesker. Stakkars lille gullet mitt Men samtidig er hun jo veldig selvstendig, og veldig glad i besteforeldrene sine... Dilemma, dilemma.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 29. april 2003 #4 Del Skrevet 29. april 2003 Barn som flyr alene får ekstra behandling. Da jeg som barn fløy alene (og dette er 25 år siden), fikk jeg en mappe rundt halsen og spesialbehandling fra ende til annen. Ble kjørt i minitog til flyet, fikk egne pakker ombord, fikk sitte helt foran og komme inn i cockpit. Da jeg ble 12 år og ikke lenger var "barn" fikk jeg en kjempenedtur. Tror ikke du skal være redd for dette forutsatt at barnet er selvstendig og kan stole på andre enn mamma. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest salma Skrevet 29. april 2003 #5 Del Skrevet 29. april 2003 Tusen takk, Sissan. Datteren min er selvstendig og takler dette helt sikkert fint. Kanskje det er mammaen som er redd for å se at hun ikke er like "nødvendig" hele tiden... :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Étoile Skrevet 29. april 2003 #6 Del Skrevet 29. april 2003 Jeg fløy alene første gang da jeg var 5 år, fra Stavanger til København for å besøke min tante. Synes det var litt skummelt, men mest spennende og utrolig gøy. Små barn blir passet veldig godt på av flyvertinnene og man får ofte gjøre ting andre passasjerer ikke får, f.ex kjøre el bil på flyplassen og se inn i cockpiten til pilotene og sånn, og så får man masse kjekke leker... Kjempespennende når man er 5! Har hørt fra mamma i ettertid at hun var kjempebekymret og helst ikke ville la meg gjøre det, men jeg er glad for at de lot meg få lov til å reise mye alene da jeg var liten, tror det har hjulpet meg til blant annet å bli mer selvstendig. Så hvis din datter selv ønsker det og du tror hun vil takle det fint, er det bare å sende henne avgårde! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 29. april 2003 #7 Del Skrevet 29. april 2003 Barn som flyr alene får ekstra behandling. Da jeg som barn fløy alene (og dette er 25 år siden), fikk jeg en mappe rundt halsen og spesialbehandling fra ende til annen. Ble kjørt i minitog til flyet, fikk egne pakker ombord, fikk sitte helt foran og komme inn i cockpit. Da jeg ble 12 år og ikke lenger var "barn" fikk jeg en kjempenedtur. Dette var min erfaring også. Barn som flyr alene blir tatt godt vare på, de har hele tiden voksne i nærheten, fra de forlater den som følger dem til flyplassen til de er vel fremme hos den som møter dem i andre enden. Det går helt sikkert bra. Dere kan jo fly sammen med henne de første gangene og forberede henne på at hun skal fly alene senere... Og det er nedtur å bli tolv år og "voksen" når man er vant til ekstraservicen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tule Skrevet 29. april 2003 #8 Del Skrevet 29. april 2003 hei vis hun skal til besteforeldrene så er det vel deres foreldre også da kan dere vel vere med noen ganger og besøke dem. hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy Skrevet 29. april 2003 #9 Del Skrevet 29. april 2003 Barn som flyr alene får ekstra behandling. Da jeg som barn fløy alene (og dette er 25 år siden), fikk jeg en mappe rundt halsen og spesialbehandling fra ende til annen. Ble kjørt i minitog til flyet, fikk egne pakker ombord, fikk sitte helt foran og komme inn i cockpit. Da jeg ble 12 år og ikke lenger var "barn" fikk jeg en kjempenedtur. Det samme er min erfaring, og jeg fløy veldig ofte strekningen Oslo-Tromsø. Og du som voksen får jo følge datteren din så langt som det er mulig, det er helt innne ved gaten dere skilles om jeg ikke tar helt feil. Men det er klart det er litt rart.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 29. april 2003 #10 Del Skrevet 29. april 2003 Fordelen med fly foran andre reisemåter er i alle fall at det skal godt gjøres at en fremmed rasker ungen med seg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 29. april 2003 #11 Del Skrevet 29. april 2003 Min samboer dro alene med tog "tvers over landet" (og byttet til buss da han var nesten fremme) da han var 13. Nå blir hans søster 13. Faren har tilbudt henne at hun kan reise med fly, alene, til besteforeldre eller til å besøke meg og broren (bor altså langt unna familien), og hun synes dette er for skummelt..... Nei, jeg mener IKKE med dette å si at barn på 5-6 år ikke skal reise alene, men heller å oppmundtre til at de skal det, rett og slett for at de skal bli mer selvstendige. Når jenta er 13, kan kjøres til flyplassen, hentes på flyplassen (eller ta flybussen) og ikke tør, ja da synes jeg egentlig at det er synd hun ikke har gjort det før. Joda, jeg hadde sikkert kanskje ikke gjort det selv heller da jeg var 13 (problemet med 13 er altså at man ikke regnes som "barn" på flyet lengre skjønner jeg, men det er en annen sak) men det er fordi jeg var en svært lite selvstendig unge. Og jeg ser dessverre at denne "svigerinnen" min ligner mye på meg på denne måten. Den yngste søstra (nå 11 år) er langt mer selvstendig og "tøff", så henne ser jeg ikke bortifra at vi får et "alenebesøk" av om et par år. Hva det blir til med henne som fyller 13 i mai, det vil tiden vise (fristelsen er at hennes bror har et dataspill her som hun kan få, dersom hun kommer og henter det....) Synes unger har godt av å bli litt selvstendige. Men, du kjenner din egen unge best og skjønner jo selv best hva hun takler, ikke sant? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~nette Skrevet 29. april 2003 #12 Del Skrevet 29. april 2003 Det er da ikke noe problem å sende ungene alene med fly, de blir så godt passet på så! Min eldste har flydd alene 4-5 ganger i året siden hun var 4.5 (JA, VI SA HUN VAR 5!). Den mellomste fløy alene rett etter hun var fyllt 5, begge jentene syns det er helt topp å fly alene og har aldri vært redde. Jeg føler meg helt trygg på å sende ungene alene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 29. april 2003 #13 Del Skrevet 29. april 2003 Min sønn har flydd alene fra han var 5 år. Vi får følge ham helt inn på flyet. På andre siden kommer besteforeldrene helt inn på flyet og henter ham. Går så bra så. Maya30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 29. april 2003 #14 Del Skrevet 29. april 2003 Man må være 5 år for å kunne fly alene. Ved innsjekking må man fylle ut et skjema med opplysninger om mor og/eller far samt de som skal hente barnet. Man er i sammen med barnet helt fram til utgangen. Barn som reiser alene går ombord i flyet før alle andre og blir fulgt hele veien. Når de kommer fram blir de fulgt ut og blir ikke forlatt før de blir hentet. De får ekstra oppmerksomhet ombord i flyet samt noen leker/aktiviteter. Eldstemann dro alene første gang da hun var 5 år. Ingen problemer. Jeg kjente barnet mitt og visste at dette kunne hun takle. Derimot kunne jeg ikke sende broren hennes alene da han var 5 år. Han var en mer forsiktig og engstelig type. Dette ble ikke noe problem for oss da han godtok å dra i sammen med storesøster. Da hadde han den tryggheten han trengte. Det viktigste er at du ser ann barnet. Det er du som kjenner barnet og vet om hun er "stor" nok. Barn er ulike og det må vi foreldre forholde oss til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tule Skrevet 29. april 2003 #15 Del Skrevet 29. april 2003 Det er da ikke noe problem å sende ungene alene med fly, de blir så godt passet på så! Min eldste har flydd alene 4-5 ganger i året siden hun var 4.5 (JA, VI SA HUN VAR 5!). Den mellomste fløy alene rett etter hun var fyllt 5, begge jentene syns det er helt topp å fly alene og har aldri vært redde. Jeg føler meg helt trygg på å sende ungene alene. hei vorfor ventet dere ikke til hun var fem dumt og lyve på alderen barn kan lett røpe seg hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HMSP Skrevet 29. april 2003 #16 Del Skrevet 29. april 2003 Jeg fløy hver sommer fra jeg var ca 4-5 (husker ikke mer, er liksom en stund siden) og til jeg var 13 til mine besteforeldre. Kan aldri huske at jeg var redd eller noe. Det er som andre forteller - kjempegøye ting som skjer. Få kjøre med bil ut til flyet + fra flyet. Leker og mappe rundt halsen. Tur til pilotene. Så jeg slutter meg til mange her: hvis barnet er normalt modent og har lyst til å gjøre det - send henne! Hun vil mest sannsynlig kose seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Murvel Skrevet 29. april 2003 #17 Del Skrevet 29. april 2003 Det er veldig stor forskjell på 5-åringer, og hvordan de vil takle en flytur. Det jeg synes er viktig er at de har vært oppe i fly tidligere sammen med noen kjente, før de reiser alene. Da vet de litt mer hva de går til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. april 2003 #18 Del Skrevet 29. april 2003 Jeg bor i Alta. Faren til sønnen min bor i Trondheim. Han har reist alene med fly fra han var 5 år (som er aldersgrensa). Nå er han snart 7. Jeg har ingen negative erfaringer med å sende han alene med fly. De første gangene var jævlige. Men bare for meg og faren hans. Vi syntes det var fælt å sende han alene med fly. Lille gutten vår på bare 5 år. Selv var han kjempefornøyd. Såååå stolt over å være så stor og flink. Altså undervurderer man ofte ungene sine. De takler og tåler mye mer enn man tror. Dessuten blir barn som reiser alene med fly tatt veldig godt vare på. Uansett om flyet skulle være forsinket (ikke uvanlig vinterstid), så er jeg ikke bekymret lenger. Jeg VET han blir tatt godt vare på:-) Jeg synes du derfor trygt kan sende barnet ditt alene med fly når hun blir 5 år. Hvis hun vil det selv da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 29. april 2003 #19 Del Skrevet 29. april 2003 Det er somregel en langt mer traumatisk opplevelse for foreldrene enn for barnet (men prøv å ikke vise hvor ille du synes det er, barn "adopterer" lett sine foreldres følelser, og kan bli redd...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. april 2003 #20 Del Skrevet 30. april 2003 sønnen min begynte også å ta fly alene da han var fem. Faren bodde på en annen kant av landet,og da var det beste alternativet. Han syntes det var veldig spennende og var aldri redd,veldig god service er det også når barn reiser alene. Også hjelper det godt på å bli selvstendig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå