Gå til innhold

ungdom og hjemme alene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kommer vel an på ungdommen? Jeg var alene hjemme fra jeg var 14-15 og det var aldri noe problem.

Blir overrasket over disse historiene hvor folk kommer ubedt fordi de hører at en er alene hjemme jeg, aldri vært borti eller hørt om noe sånt.. Men kommer vel an på hvem man omgås da, også hadde jeg heller ikke noe behov for å fortelle hele byen at jeg var alene hjemme..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk også være hjemme alene flere ganger da jeg var 15-16 (og etter det, naturligvis), uten større problemer. Jeg fikk alltid "kontaktpersoner" som jeg skulle kontakte hvis det ble vanskelig. Det kunne være bestemforeldre, tanter, onkler, venner av foreldre etc. Alltid på en sånn måte at det føltes trygt.

Jeg tror det er viktig å la barn få "øve" seg på å være alene, og å ta ansvar for seg selv. Men det er jo du som må vurdere om ditt barn er klar for det.

Skrevet
I mine øyne er det direkte uansvarlig å ikke trene opp ungdommen til å være alene hjemme før h*n blir myndig.

Er det mer uansvarlig å ikke la ungdommen være hjemme alene før de fyller 18, enn det er å la de være hjemme alene når man vet at de selv og "vennene" deres kan finne på både det ene og det andre i denne tiden?

Er ungdommen ansvarlig syns jeg det er på sin plass å "trene" de opp til å klare seg alene, men dette gjelder ikke alle for alle ungdommer har ulike venner. Og det spiller liten rolle hvor ansvarlig ungdommen er, om vennene ikke resepkterer dette.

Derfor vil jeg si at det er direkte uansvarlig å la en ungdom være hjemme alene, om man vet at dette kan gå kjempe gale. For det er ikke alle som er klar for å flytte når de fyller 18 heller, men har behov for å bli litt mer voksen. Men de kan flytte når de blir 18, for foreldre kan ikke stoppe de. Men det er ikke min jobb å risikere hus og hjem, bare fordi enkelte mener at ungdommen skal "bli trent opp til å klare å være hjemme alene.

Skrevet
Er det mer uansvarlig å ikke la ungdommen være hjemme alene før de fyller 18, enn det er å la de være hjemme alene når man vet at de selv og "vennene" deres kan finne på både det ene og det andre i denne tiden?

Jeg snakket selvfølgelig om normale forhold. Hvis sønnen er kjent for å holde ville narkofester og bedrive hærverk blir det noe ganske annet. Men jeg tror det gjelder for de færreste, og i følge trådstarter gjelder det ikke i hennes tilfelle.

Skrevet

Det er veldig mange her som ikke tenker på at forholdene har endret seg betraktelig de siste årene.

Selv om det var relativt trygt at vi var hjemme alene en helg for 5-10-20 år siden, er det ikke alltid realiteten i dag.

Det nytter derfor ikke å si "jeg var alene en helg, eller 3 uker da jeg var på den alderen, og det gikk kjempefint!" uten å ta høyde for at forholdene har forandret seg.

Jeg ville latt mine barn være alene hjemme en helg i 14-15 års alderen, men det er fordi vi bor som vi bor, barna er så modne som de er, og fordi besteforeldrene bor i synsavstand fra huset vårt.

Skrevet

Alle 16 åringer klarer seg vel alene? Det er vel heller ikke problemmet her. Det som mange er redd for er at andre skal få vite om det og invadere hus og eiendom. EN 16-åring er ikke mye motstand mot en gjeng med pøbler og det er der problemet ligger.

Jeg ville fått noen voksne til å sjekket en gang i mellom. Ikke fordi jeg ikke stoler på h*n men fordi jeg ikke stoler på ungdomene rundt dem.

Skrevet
Det er veldig mange her som ikke tenker på at forholdene har endret seg betraktelig de siste årene.

Selv om det var relativt trygt at vi var hjemme alene en helg for 5-10-20 år siden, er det ikke alltid realiteten i dag.

Det nytter derfor ikke å si "jeg var alene en helg, eller 3 uker da jeg var på den alderen, og det gikk kjempefint!" uten å ta høyde for at forholdene har forandret seg.

Sønnen min har vært hjemme alene i 2008, så jeg tror ikke nødvendigvis forholdene har endret seg så mye. Det kommer helt an på det individuelle barnet, vennene, hvor man bor osv - akkurat som det gjorde for 20 år siden.

Skrevet

Jeg får inntrykk av at folk mener at det er så mye tryggere at barna er alene hjemme hvis de bor på landet enn om de bor i en by. Jeg må si at jeg aldri ser så mye fyll blant mindreårige som jeg gjør på div arrangementer på bygda. Det er mange på bygdene rundt omkring som fortsatt opererer med konfirmasjon som aldersgrense for å feste, og det er lett å se. Drita fulle 15-åringer er et helt vanlig syn på bygdefester, og 13-14-åringene er ikke så mye bedre. Jeg bor i Oslo, og selv om de under 18 drikker her også, skjer det på en helt annen og mer kontrollert måte enn den bygdefylla jeg har observert. Nå mener jeg selvfølgelig ikke at alle 15-åringer på bygda drikker seg fra sans og samling hver helg og at ingen i Oslo gjør det, men det er veldig naivt å tro at alt er så mye tryggere på landet enn i byen. For det er det nemlig ikke.

Skrevet

Jeg har ingen barn, men kan svare for meg selv fra jeg var rundt den alderen. Gjorde aldri noe "galt" da jeg var hjemme alene, ville aldri turt å ha fest i huset til foreldrene mine. Jeg var så redd for at ting kunne gå istykker eller at det skulle gå over styr. Men det er forskjell på ungdommer. Jeg var ansvarlig, og det tror jeg foreldrene mine visste. Jeg hadde som regel bare et par venninner på besøk og vi så på film og skravlet.

Gjest Gjest_Marte_*
Skrevet
Alle 16 åringer klarer seg vel alene? Det er vel heller ikke problemmet her. Det som mange er redd for er at andre skal få vite om det og invadere hus og eiendom. EN 16-åring er ikke mye motstand mot en gjeng med pøbler og det er der problemet ligger.

Jeg ville fått noen voksne til å sjekket en gang i mellom. Ikke fordi jeg ikke stoler på h*n men fordi jeg ikke stoler på ungdomene rundt dem.

Helt enig med deg .. Det er jo noen som skriver her og tror at enkelte av oss foreldre er redd at sønnen og datteren vår ikke skal klare seg alene en helg eller en uke ... Det er faktisk ikke det vi snakker om .. vi snakker om områder hvor endel som er alene hjemme blir invadert av store ungdomsgjenger .. og jeg har ingen planer om å la min 16-åring være ansvarlig for hund og hus når jeg vet at slikt har foregått like i nærheten av oss.

Jeg har installert innbruddsalarm hvor det er en egen knapp som kan benyttes om noen prøver å trenge seg inn i huset .. Men allikevel så føler jeg meg ikke trygg om han skulle vært alene hjemme.

Enkelte her ser ut til å tro at deres barn er engler og aldri kringkaster til andre at de er alene hjemme .. Er dere virkelig så naive? Har dere i det hele tatt begrep om hvor raskt slikt sprer seg i disse mobiltider?

Jeg var alene hjemme da jeg var 15 - sammen med meg var også min 13-årige søster ... Vi hadde big-party med plenty av alkohol .. jeg er virkelig glad for at mine foreldre ikke hadde den fjerneste anelse om hva vi bedrev den uken ..

Nei, vi har heller valgt å ta et par år uten ferie om ikke minstemann på 16 vil bli med oss å reise .. Jeg lar ham ihvertfall ikke være hjemme alene ... må legge til at jeg langt ifra er alene med slike holdninger. Ingen av min sønns kamerater får være alene hjemme .. enten er de med foreldrene og reiser eller så er foreldrene hjemme ..

Det betyr slett ikke at vi er "direkte uansvarlige" som en så "flott" skrev her lenger oppe .. det betyr at vi faktisk vet hva som foregår og ikke går rundt med skylapper og tror at våre barn er englebarn ... Vi er realistiske ... og realiteten er faktisk blitt så grusom at ungdom ikke bør være alene hjemme mens foreldrene er langt avgårde .. Ihvertfall ikke uten at noen voksne har et ansvar og følger med huset gjennom hele natten.

Gjest Marte (igjen)
Skrevet
Jeg har ingen barn, men kan svare for meg selv fra jeg var rundt den alderen. Gjorde aldri noe "galt" da jeg var hjemme alene, ville aldri turt å ha fest i huset til foreldrene mine. Jeg var så redd for at ting kunne gå istykker eller at det skulle gå over styr. Men det er forskjell på ungdommer. Jeg var ansvarlig, og det tror jeg foreldrene mine visste. Jeg hadde som regel bare et par venninner på besøk og vi så på film og skravlet.

Å jada .. slik som de fleste på KG er .. Herregud, jeg er lei av å lese om alle som var så utrolig voksne. selvstendige, ansvarsbevisste og fornuftige i oppveksten ..

Man trenger faktisk ikke "tørre ha fest i huset til foreldrene" ... har du overhodet lest i avisene hva som faktisk foregår rundt omkring? Hva hadde du gjort om 75 ungdommer stod fulle og rasende utfor dine foreldres hus mens du var alene hjemme? Om de truet deg og knuste og herjet? Ringt til politiet? Jada - men hva når politiet har kjørt? Hvor lenge tror du det går før de er tilbake?

Skrevet

curling foreldra hele gjengen!! når barna er 16 år flytter de fleste vekk fra foreldrene. og da er det jo en smule rart hvis ikke en 15 åring klarer å ha ansvar for huset en helg. en 15 åring er såpass stor at han klarer å si i fra om de såkalte ungdommene som vil feste!

Skrevet
og realiteten er faktisk blitt så grusom at ungdom ikke bør være alene hjemme mens foreldrene er langt avgårde ..

Det er din mening og den er ikke universell, som du later til å tro.

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Var skikkleg ungdom, jeg og mine venner i den alderen også. Men du og du som de alene-hjemme-festene kom ut av kontroll.

Men selvfølgelig. Er hun er 16-åring som vanligvis sitter hjemme uten å finne på noe særlig sprell, så er det vel ikke så stor sannsynlighet for at akkurat denne helgen skal dra i gang et skikkelig fyllekalas, men om hun er en jente som er ute og farter i helgene, på fester o.l ville jeg vært litt obs.

Skrevet

Jeg ville latt henne være alene men få noen til å komme innom og kontrollere at det ikke pågår festing og bråk/hærverk. Sett opp avtaler for at man skal ringe fra hustelefonen etc. Allier deg med naboene som kan ha øynene åpne for deg. Lås vekk alkohol og verdisaker.

Ryktene om at noen er alene hjemme en helg spres fort via Facebook, MSN og SMS. En naiv 16 åring har ikke en sjanse til å hindre folk å ta seg inn.

Gjest Bolledeig
Skrevet

Det er litt morsomt når man hører folk som leverer den "Neida, jeg skulle bare ha noen venner på besøk og plutselig var det fest her". Det skjer ikke, med mindre man enten har annonsert høylytt at man er hjemme alene, eller har invitert til fest selv.

"Det var ikke meningen at det skulle være mer enn meg og to venninner" er da grei å ha i bakhånd hvis man blir tatt til slutt. Unntak eksisterer kanskje, men de fleste som leverer den historien gjør det kun fordi de ble tatt.

Skrevet

Jeg er nok ikke i tvil om at hun klarer seg alene...hun synes det er kjempegodt og være alene uten oss voksne tilstede.

Men det som jeg er redd for er at det kommer masse ungdommer hit, vi bor på landsbygda i trøndelag og her er ungdommen vant med og feste fra de er konfirmert... jeg må nok ta det gradvis som en foreslår her inne.

Tydelig at dette er et emne som engasjerer...takk til alle som har svart meg.

Skrevet
Var skikkleg ungdom, jeg og mine venner i den alderen også. Men du og du som de alene-hjemme-festene kom ut av kontroll.

Men selvfølgelig. Er hun er 16-åring som vanligvis sitter hjemme uten å finne på noe særlig sprell, så er det vel ikke så stor sannsynlighet for at akkurat denne helgen skal dra i gang et skikkelig fyllekalas, men om hun er en jente som er ute og farter i helgene, på fester o.l ville jeg vært litt obs.

He, he hun er nok den som er ute og farter ja...

Skrevet
He, he hun er nok den som er ute og farter ja...

Da hadde hun ikke fått lov til å være alene. Sannsynligvis vet folk allerede om muligheten for fest når dere er borte. Hun ser nok på dette som hennes sjanse til å bli populær og "godtatt" i gjengen.

Skrevet
Hun ser nok på dette som hennes sjanse til å bli populær og "godtatt" i gjengen.

Står det noe sted her at hun ikke er populær og godtatt? Det finnes faktisk tenåringer som hører på foreldrene sine og som vet at dersom de ber inn fullt av folk og dette fører til at ting blir ødelagt, så blir det ikke flere hjemme-alene-helger. Om de har en fest og alt går pent for seg, så kan da ikke det være så farlig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...