Gå til innhold

Jeg lurer på hva jeg skal lese..

elle

Anbefalte innlegg

Er akkurat ferdig med å lese Unni Lindell sin Drømmefangeren.

Jeg syntes denne var kjempe god. Likte ikke Sørgekåpen likegodt. (den var bra den og, men ikke så bra...)

Mitt spørsmåle er da: er det noen lesehester der ute som har noen gode bok tips til meg?

Gjerne norske forfattere.

Klem fra meg

elle

icon_razz.gif

1212[ Dette Innlegg er endret av: elle den 2002-02-23 20:49 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du lest halvbroren (Lars Saabye Christensen)?? Jeg har ikke rukket det ennå, men den har jo fått kjempekritikker!!

Herbjørg Wassmo skriver veldig bra, men det blir en annen type litteratur. Du kan jo prøve deg på Tora-triologien, den er veldig rørende!

Den nyeste til Ingvar Ambjørnsen er visst også kjempebra. Har ikke rukket den heller, jeg... vet om mange som har lest den flere ganger. Den er visst noe av det beste han har skrevet!

De nyeste romanene til Ketil Bjørnstad er også veldig bra. Jeg likte "nåde" veldig godt. Anbefales.

Du får prøve deg frem, dette handler veldig mye om smak! Lykke til!!!!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

hva med Anne Holt likte godt, Demonens død. Karin Fossum med "Mens Djevlen holder Lyset, den er spennende og bra.

En god Humor bok er Louis Jacoby med "Min erotiske Hund, og andre viderverdigheter. Den er full av humor.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Brigdet Jones Diary på engelsk vil jeg anbefale, men om du ikke liker engelsk. Er jo den norske riktig oversatt da icon_biggrin.gif

-------

/Ane icon_wink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker du krim, er Henning Mankell forfatteren for deg (har ikke lest noen bøker fra han, men de skal visst være bra) Han er ikke norsk, men nesten, han er svensk.

1212[ Dette Innlegg er endret av: kierry den 2002-02-25 18:11 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er personlig fan av Herbjørg Wassmo. Triologien om Tora er fantastisk bra. Likte også triologien om Dina.

Knut Hamsun, Amalie Skram, Olav Duun osv. er også gode forfattere om du liker god norsk litteratur.

Jeg liker litt gammeldags litteratur jeg da..

Klemmer fra 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Elle!

Akkurat nå leser jeg "Hvite tenner" av Zadie Smith, og det er lenge siden jeg har vært så begeistra for en bok! Jeg leser den på norsk, men originalspråket er jo engelsk, og det kan sikkert anbefales.

Ellers er jeg hekta på Harry Potter og venter spent på bok nr 5 (noen som vet når den kommer?). Syntes selv at Potter var litt "hypa", men etter å ha lest bøkene skjønner jeg at det er en grunn til det icon_smile.gif Jeg anbefaler en magisk Harry Potter dose til folk i alle aldre...12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte en av de aller beste bøkene jeg har lest: Prozac Nation!! (Av Elizabeth Wurtzel)

Er en selvbiografisk bok om å være ung og deprimert i USA. En tankevekker for de som ikke har erfaringer på det området. Anbefales på det sterkeste!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal lese krim så kan jeg anbefale Gunnar staalesens Varg Veum bøker.Jeg er ikke spesiellt glad i krim men de bøkene fallt jeg pladask for.Skikkelig klassisk krim,med sliten,alkoholisert detektiv.

Som den bokormen jeg er så har jeg haugevis at tips på lager:

-Jan Guillou,veien til jerusalem,tempel ridderen,nå står det stille for meg i farten men det er to til også. Fantastiske bøker.

-John Irving,det meste han har skrevet,særlig garps bok.

-Erik fosnes hansen,salme ved reises slutt.

-Amalie skram,foraadt,på st jørgens,professor hieronimus.

-Isabelle Allende,Paula;det er lenge siden jeg har lest en så gripende bok

Herregud jeg kunne ha holdt på i det uenndelige.Men hvis jeg skulle anbefale noe som ligger mitt hjerte veldig nært så må det bli Asbjørnse og Moe sine eventyr samling,det er utrolig hvor givende det faktisk er å lese eventyr som voksen også.Det er både nostalgisk og nytt på en gang.

Å lese en god bok om igjen er som å treffe en kjær venn igjen etter langt fravær.

-sitat-

Blue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Creo

Hva er gutte bøker og jente bøker? Jeg har aldri helt skjønt det der! Jeg har fått en del kommentarer på at jeg leser "gutte bøker" Det er jeg sterkt uenig i,for jeg har også lest mye Anne Karin Elstad og en del annen klassisk "kvinne" litteratur.Jeg mener det at man skal få lese det enn liker og slutte å kategorisere ting for kjønn.Jeg har ett par venner som jeg deler meninger og bøker med.Vi låner av hverandre og anbefaler.To av de er gutter og en jente.For en stund siden så pushet jeg Bridget jones på de, det er jo en typisk jente bok.de likte den og mente til og med at de kunne kjenne seg selv eller kjæresten igjenn til tider!

blue icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Jeg anbefaler trilogien Bestialitetens Historie av Jens Bjørneboe dersom du ønsker noe litt utenom det vanlige icon_smile.gif

Klem

Jeanie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et krimtips til er Liza Marklunds : "Sprengeren" og "Studio sex" om den svenske journalisten Annika. den tredje boka kommer på norsk i disse dager. Gleder meg!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blue,

vel, det er litt forskjell på oss (generelt sett), men det var ikke noe stort poeng i dette med "guttebøker".

Poenget mitt var at bøkene til MacLean er veldig spennende, og jeg er jente icon_wink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fint icon_smile.gif Jeg har nemlig også veldig sansen for mclean! Har akkurat begynt på Lykkens sønn av herbjørg Wassmo,ser frem til å lese den!

Blue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale bøkene til Nick Hornby!

High Fidelity, Gutter er gutter, Et godt menneske og selvbiografien "Tribunefeber".

Ja, ja, når det gjelder den siste, så kan det jo være en fordel å være interessert i fotball.

Nick Hornby skriver med en lun og varm humor.

Gjeld av Trogrim Eggen er bra, og jeg likte veldig godt "Vredens druer" av John Steinbeck.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også fan av typiske bokklubb-forfattere: Holt, Wassmo, Elstad, Marklund, Staalesen, Lindell osv. osv. Holder kanskje en knapp på Marklund (gleder meg til filmen)

Er for øvrig enig når det gjelder Hornby; jeg har vel aldri ledd så hjertevarmt av noen bok som "gutter er gutter"! Den er bare helt fabelaktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...