Dødspingvinen Skrevet 28. april 2003 #1 Del Skrevet 28. april 2003 Heisann alle dere der ute fra ett nytt medlem :D Jeg og min kjære skal gifte oss om ett år. Problemet er det at vi begge er studenter, og ingen av oss har gjort dette før Derfor har vi ikke så god råd. Kjole har jeg tenkt å kjøpe billig (Ebay er en god ting), men det er alt det andre. Vi skal ha fest i bergen, rettere sagt Askøy hvor vi får leid billig lokale, men trenger noen råd ang middag etc. Hvordan har dere andre litt fattige der ute gjort det får å ha råd til middagen og festen? Ellers skal jeg lage invitasjoner og bordkort selv, men er usikker på hvordan vi kan spare inn på de andre tingene.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karoline Skrevet 28. april 2003 #2 Del Skrevet 28. april 2003 Noen tips om et rimeligere alternativ. 1. Kjolen er dyr! Kjøp den brukt, eller velg bunad hvis du har. 2. Blomster og hår koster fort 3 - 6000 kr. Kjenner du noen som kan hjelpe deg, benytt deg av dem! 3. Transport fra kirken, blir dyrt hvis dere skal leie bil. Dropp det. 4. Alkohol er dyrt. Se på alkoholfrie alternativer, eventuelt alkohol bare til maten, eller bare etter middagen. 5. Finn en som driver med catering, eller ei kokke. Få alternativer på pris. Nok en gang, hvis dere kjenner noen, kan det være dere får ting billigere. (Vi betalte 250 pr kuvert, for hele middagen) 6. Hvis du skal gifte deg på sommeren, bruk ville blomster til å pynte lokalet. Uansett Lykke til i planleggingen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 28. april 2003 #3 Del Skrevet 28. april 2003 Nå er ikke jeg noen bryllupsekspert, men jeg svarer likevel jeg: Bruk alle du kjenner! Har du noen i familien som er flinke til å bake; be dem om å bake en eller flere kaker. Eller en tante som er frisør, eller en onkel som liker å lage hjemmelaget vin. Det trenger jo ikke å være så veldig fancy! Det kan være vanskelig å spørre om sånt, men dere kan jo lage noen fine innbydelser/kort og skrive at dere gjerne vil ha en tjeneste i stedet for en dyr gave. Bestill noe av maten gjennom et cateringfirma og lag noe selv. Mye kan lages dagen i forveien; salater, desserter, kaker.. eller hva med suppe til forrett. Hvis dere ikke vil bruke penger på servitører; lag et koldtbord. Jeg synes at det kan bli litt mye unødvendig dill-dall i bryllup jeg. Hittil har jeg bare vært gjest, men det er mye koseligere når ting er enkelt og greit og man får beveget seg litt. Derfor synes jeg at et koldtbord er like greit som en 3-retters middag som blir servert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dødspingvinen Skrevet 28. april 2003 Forfatter #4 Del Skrevet 28. april 2003 Forloveren min er frisør så ho har ellerede lovt å ordne håret. Ho skal ta seg av sminking og siden ho har en del kurs i det. Ellers skal jeg kjøpe en vanlig bukett, og bake mye selv. Syns dere det er greit om man bare har forrett og middag, når vi skal ha kaker og kaffe litt etterpå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stardust Skrevet 28. april 2003 #5 Del Skrevet 28. april 2003 Kaker i steden for dessert er helt greit. Men koldtbord er også et supert alternativ, det ligger ett koldtbord-tema en eller annen plass i forumet som du kan se på. En annen ting du kan gjøre for å spare penger er å stå for alkohol til maten og kaffen, og be gjestene ta med seg til drinker selv. Har vært i ett bryllup der det ble gjort... det gikk greit, men er kanskje ikke noe jeg ville ha valgt selv. Ellers så er det jo også en løsning å kjøpe inn alkohol og ha bar til selv-kost, dvs at gjestene betaler det det koster for en drink. dette blir jo mye billigere enn full pris ute på byen uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Augustbrud02 Skrevet 29. april 2003 #6 Del Skrevet 29. april 2003 Dette har vært diskustert tidlige og jeg har også da lagt ut mine tips. Legger derfor til disse linkene som gode sparetips jeg, her vil du nok finne mange gode ideer: http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic.php?t=13102 http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic.php?t=10170 http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic.php?t=6222 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirre Skrevet 29. april 2003 #7 Del Skrevet 29. april 2003 Hei. Vi har også prøvd å gjøre ting billig, er ganske overasket over alle som snakker om at bryllupet vil koste over 100 tusen .Vi har nå kommet opp i 20 000, å jeg syns vi har fått det både stilfullt å fint.Det som er dyrt er jo de "Faste utgiftene" som fotograf, ringer, musikk ,lokalleie, kjle etc. Festen blir stort koldtbord med kaffe å kaker til over 100. Når det gjelder mat er vi heldige, vi har gård selv .så vi lager all kjøttmat . Jeg satt opp en kakeliste der de som ville kunne få hjelpe til å bake.Alle kakene er nå fordelt, den nærmeste familien får ingen kaker å bake, fordi mange gode hjelpere har trått til. Jeg har vært flink til å spørre om hjelp, & alle har svart et rungene ja når de har vært spurt. Jeg gleder meg veldig & syns vi har fått dette fint å billig!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Augustbrud02 Skrevet 29. april 2003 #8 Del Skrevet 29. april 2003 Den beste måten å gjøre bryllupet billigere på (sagt i en setning), er å droppe all pirkingen etter detaljer. Dette er det så å si ingen som ser allikevel, og det er utrolig mange som bruker mye penger på ting som aldri vil synes i et bryllup. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Murvel Skrevet 29. april 2003 #9 Del Skrevet 29. april 2003 Den største innsparingsmuligheten er å ha bare nærmeste familie og forlovere til middag, og be alle de andre til kaffen. Middagen er det som er mest jobb med og som koster mest. Ellers så har det jo kommet en masse godt tips fra de andre her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felix Skrevet 30. april 2003 #10 Del Skrevet 30. april 2003 Noen unødvendige og noen uventede utgifter: - Trykksaker; Det koster mer en vi trodde, selv hjemmelaget. Det billigste vil være å kjøpe helt enkle invitasjoner, la kirken ta seg av kirkeprogrammet, lage sanghefte på vanlige ark og sende helt enkle takkekort. Her er det flere 1000 kr å spare! - Blomster; Gift dere mai-juni. Da byr naturen på mye pent! Blomster koster også mye. - Kjolen; Gjør som meg, og kjøp den på Ebay! Du bør klare å få det under 3-4000,- - Bil. Ikke lei bryllupsbil. Lån av noen venner og pynt på tradisjonelt vis med hermetikkbokser etc. ;-) - Be nærmeste familie og gode venninder om å bake kaker. Mat og drikke er en stor utgift. Se nøye her om hvordan dere kan spare! God mat er ikke nødvendigvis dyr mat! - Gifteringer, morgengaver og bryllupsreise har ingenting å si for hvor vellyket festen blir eller om hvor "godt" gift dere blir! Så spar her. - Spill cd-musikk. Her sparer dere nesten 6000,- på ikke å ha innleid. - Fotograf, la den gjesten som har mest talent (og som har best kamera ) om å ta bryllupsbildene. Her er også flere tusen kr. spart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. april 2003 #11 Del Skrevet 30. april 2003 Gode råd fra Felix her.. men jeg har et par kommentarer - Be nærmeste familie og gode venninder om å bake kaker. . alle venner.. ikke bare venninnner.. menn baker også - - Gifteringer, morgengaver og bryllupsreise har ingenting å si for hvor vellyket festen blir eller om hvor "godt" gift dere blir! Så spar her.. dere skal gå med disse hele livet (forhåpentligvis), så dette punktet ville jeg ikke spare på lykke til alle "billigbruder" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felix Skrevet 30. april 2003 #12 Del Skrevet 30. april 2003 - Be nærmeste familie og gode venninder om å bake kaker. . alle venner.. ikke bare venninnner.. menn baker også Menn jeg kjenner baker ikke, unntatt han jeg gifter meg med.. :D - - Gifteringer, morgengaver og bryllupsreise har ingenting å si for hvor vellyket festen blir eller om hvor "godt" gift dere blir! Så spar her.. dere skal gå med disse hele livet (forhåpentligvis), så dette punktet ville jeg ikke spare på Vi har glatte og tynne forlovelseringer som har vært hans mormor og morfars gifteringer. De er døde dessverre, men hele familien er svært glad for at vi valgte dette som forlovelseringer. Det eneste som kostet noe her er inngravering av navnene våre. Vi skal ha andre gifteringer, men jeg ser ikke noe i veien for og egentlig å ha beholdt disse. Selv har vi ikke spart så mye, men kan man spare, så hvorfor ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. april 2003 #13 Del Skrevet 30. april 2003 Menn jeg kjenner baker ikke, unntatt han jeg gifter meg med.. :D bra han du skal gifte deg baker i det minste (det er jo et minimumskrav til en "moderne mann") jeg har heldigvis en omgangskrets der menn baker.. tåler ikke anti-likestillings tradisjonalister.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 30. april 2003 #14 Del Skrevet 30. april 2003 Og jeg er ikke spesielt glad i "gjester" som er spydige i skjul av anonymitet.. Tørr å stå for det du sier. Jeg synes ikke noe om uttrykket "billigbrud", jeg synes synd på folk som spyler ivei alle sparepengene sine og noen tar opp lån for å gifte seg for 100 000 +. Ikke at 80 000 er noe bedre, altså... Sånne folk har et merkelig syn på virkeligheten synes jeg da. Utgiftene til bryllupsfeiring må da samsvare litt med ens virkelige liv. Er man ikke rik, så får man være kreativ og jobbe litt selv for å ordne en fin dag og morsom fest. Jeg kjøpte kjole som er brukt en gang fra utleiebutikk, veldig fin og god kvalitet, 3000 kr. Det er helst i nov de har salg på fjorårets modeller. Trykksaker; vi kjøper en pakke papir i creme hos bokhandel, 500 ark for 250 el.l. og det blir tekstinnlegg i innbydelser, kirkeprogram, meny kanskje etc printet på. Har funnet kartong og gullklistremerker med "innbydelse" på..mye finere enn pakkene med innbydelser. saks som klipper mønster...fant fin snirklefont på internett.. Jeg prøver også å vurdere hva som er verdt penger, og hva som er bare tull. Jeg insisterer på prof fotograf så langt ivertfall. Hyggelig med levende musikk...men kanskje ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dødspingvinen Skrevet 30. april 2003 Forfatter #15 Del Skrevet 30. april 2003 Tusen takk for mange gode svar :D Setter veldig stor pris på det! Kjolen skal uansett kjøpes på ebay. Det er veldig mye fint der, og jeg har inntrykk av at det blir billigere enn å leie.. Vi får prøve å pynte så mye som mulig selv. Og fordele oppgaver rundt til familie og venner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 30. april 2003 #16 Del Skrevet 30. april 2003 Siden jeg har gjort dette to ganger og på to vidt forskjellige måter føler jeg meg kvalifisert til å svare, for ikke å si spare Bryllup kan gjøres veldig billige, men jeg forstår det dit hen at du/dere ser for dere et tradisjonelt bryllup med kjole og stor fest. Det viktigste er kanskje å begrense gjestelisten. Det er ingen som MÅ bes! De mest vellykkede bryllupene jeg har vært i har vært små og intime med under 30 gjester. (Folk du aldri ser har uansett ingen glede av å være til stede). Spar penger på blomster ved å bruke en enkelt blomst i en høy vase/flaske (De blå Farrisflaskene eller klare vinflasker kan godt brukes) som borddekorasjoner. La brudebuketten bestå av en eller flere av de samme blomstene bundet sammen med sløyfebånd eller blomstertråd. Dere kjenner sikkert noen som er over gjennomsnittet flinke til å fotografere og få vedkommende til å ta brudebildene. Bruk digitalkamera, så er dere sikre på å få brukbare bilder. Det gjør det også enkelt å printe ut bilder til takkekort selv. Dropp brudesuiten. Dere vil være alt for slitne til at det spiller noen rolle hvor dere sover. Gjør heller noe ut av den første bryllupsdagen. Morgengaver trenger ikke å være dyre. Det viktigste er at de er gjennomtenkt og, etter min mening, gi et varig minne. Seddelklype i stål med inngraverte initialer kan f.eks. være en idè hvis du skal gi noe til ham. Kjøp 2 mm gullringer som gifteringer. Når og hvis dere får råd og lyst kan dere bytte siden. Hva med å lage litt romantikk ut av f.eks. 5 års bryllupsdag ved å fornye løftet med nye ringer? Levende musikk er bare tull! Blir sjelden vellykket fordi et band som regel spiller en type musikk og en bryllupsfest består av mennesker i mange forskjellig aldersgrupper. Lei/lån et stereoanlegg med litt størrelse på og lån CD'er av venner og kjente. Dere kjenner sikkert noen som kan "kjøre showet" for noen hundrelapper. Blandet musikk gjør dansen morsom for alle aldersgrupper. Vel, det var det jeg kom på i farten, men det kan godt hende det kommer mer... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Augustbrud02 Skrevet 1. mai 2003 #17 Del Skrevet 1. mai 2003 Oppsummering av mine tips: -Når det gjelder maten trenger ikke koldtbord å nødvendigvis bli så mye billigere enn en middag. Vi laget forrett og desserten selv, og dette gikk smertefritt. Hovedretten bestilte vi fra catering. Og 3 retters middag kom totalt på 8000 kroner. Synes ikke det var så ille med mat til 45 personer. -Vi leide ikke bil. Personlig synes vi det var ille å skulle bruke opp til 3000 kroner på å leie en bil i max 2 timer. Vi fikk derfor lånt en splitter ny (og litt uvanlig) sportsbil. Synes dette var minst like stilig som en gammel bil, og det passet faktisk bedre til oss. Hadde vi ikke fått lånt denne bilen gratis, hadde vi brukt vår egen. -Vi kjøpte inn småtteri i Sverige med det samme vi var der. Vi sparte noen kroner på servietter og drink-mix-flasker, selvom det kanskje ikke ble så store summene. -Som skåler til borddekorasjonene brukte vi teracotta-skåler/potter som vi malte med gullmaling. Det samme med "vase" til brudebuketten, der brukte vi en stor teracotta-potte. I tillegg hadde vi små potter som vi hadde tannpirkerene i. -Av lys valgte vi å bruke telys. Vi fikk låne en eske med små drinkglass av moren min og kjøpte i tillegg en eske til selv. Rundt stetten hadde vi sløyfebånd. Siden vi brukte telys brukte vi heller ingen stor formue på akkurat dette. -Lokalet var billig, bare 850 kroner. Her kan man spare mye, og det lønner seg å undersøke ordentlig. Det billigste er selvsagt å velge et lokale der man ordner alt selv. Pass på å ha muligheter for å være litt ute der man skal være. -Skoene mine var billige. Ønsket ikke å brukte over 1000 kroner for sko som skulle brukes 1 dag og som ikke syntes under kjolen. Kjøpte derfor til 400 kroner. De var riktignok ikke så gode å gå i, men det ble faktisk ikke så mye gåing heller. Selvom jeg hadde litt vondt i beina av dem etterpå er jeg glad for at jeg ikke brukte mer penger på det. -Slør kan man spare mye på ved å sy det selv eller kjøpe brukt. (Se markedsplassen på KG eller QXL). Har også lest om folk som har kjøpt det i Sverige og spart mye på det. -Tiara er også dyrt, men man kan kjøpte brukt eller billig via markedsplassen på KG eller QXL. -Skal man ha åpen bar er det lurt å begynne å handle inn tax-fritt. Drikkevarer er en stor utgiftspost og her kan man spare mye! -Bryllupskaken kan man vel strengt tatt lage selv, men også her kan man få den billig. Dessuten trenger man ikke en så stor kake som man egentlig skal ha. Vi bestilte kake til 60 personer (vi var 50) og det gikk kun 3/4 av den nederste etasjen. Forøvrig varierte kakeprisene med 600 kroner på akkurat samme kake da jeg undersøkte priser, så det lønner seg å sjekke litt rundt. -Når det gjelder pynting i kirken kan man ordne det selv, og ikke bestille alle blomstene. det er få som faktisk legger merke til pynten i kirken, og det er derfor lurt å velge billige løsninger og noe man kan ordne selv. (Si i fra hvis du vil ha mer detaljerte tips.) -Kanskje et vanig hotellrom kan være et alternativ til bryllupssuiten? Vi endte opp med det (selvom vi egentlig skulle hatt suiten, men den var til oppusiing), og det var et kjempekoselig rom allikevel. Vi sparte 1000 kr på det også. -Undertøyet kan man kjøpte i vanlige undertøysbutikker, om man ikke trenger litt ekstra til å holde inn magen. Også her varierer prisene mye, så det lønner seg å undersøke flere steder. -Om man velger å droppe den levende musikken kan man spare flere tusenlapper. Ofte gir CD’er eller DJ like god stemning som et lite band. -Den beste måten å gjøre bryllupet billigere på (sagt i en setning), er å droppe all pirkingen etter detaljer. Dette er det så å si ingen som ser allikevel, og det er utrolig mange som bruker mye penger på ting som aldri vil synes i et bryllup. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå