Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg spiser ikke spekemat. Jeg går ikk omkring og bekymrer meg, eller er redd, jeg bare forholder meg til mattilsynets anbefalinger, og det som irriterer meg mest er altså alle som sier at jeg er HYSERISK når jeg forholder meg til statens anbefalinger om å ikke spise kjøtt som ikke er kjennomkokt eller gjennomstekt, fordi det kan være listeria eller toxoplasmose i rått kjøtt. Jada, kvaliteten på norks kjøttproduksjon er høy, men konsekvelsen dersom man får en slik uheldig opplevelse er KATATSTOFALE for barnet. Å få toxoplasmose er lett, men de fleste av oss merker det ikke engang, og om vi merker det, bare som en forkjølelse. For et foster er det potensielt dødelig.

Der er jeg helt enig med deg Malama! Får høre flere ganger at jeg er "hysterisk" når jeg ikke spiser spekemat og dårlig stekt kjøtt. Dette spesielt ifra generasjonen over meg. "I vår tid spiste våre mødre ditt og datt, og se jeg lever og er helt frisk.." Ja, det er nettopp det som er poenget, jeg tror nok at i de aller fleste tilfeller går det bra å spise spekemat. Men i de tilfellene det ikke går bra da?? Da er det ikke snakk om å få et sykt barn, men om at fosteret kan dø av toxoplasmose. De som kritiserer meg i dette tilfelle har ikke tenkt på at dødligheten blandt ufødte barn har gått ned siden den gang de ble født, og mattilsynet kom med sine anbefalinger. Verden går da tross alt fremover. :tommelopp: Så ved å følge de enkle anbefalingene ifra mattilsynet, reduserer jeg iallefall mine sjanser for at det kan gå galt i svangerskapet. Men siden salami er et hett tema her da, så SAAAAAAAAAAAAAVNER jeg salami på brødskiva!!!! :spise::frustrert::grine:

Men softis står vel ikke på mattilsynets liste, så det villle jeg ikke være bekymret over. Spiste masse softis forrige svangerskap, og kommer nok til å gjøre det igjen når det blir litt varmere i været! :is::is::sol::sol:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Norsk salami er meg bekjent laget av kjøtt som er fryst ned til -18 grader før produksjon. Toxo er ikke en bakterie, og tåler ikke dypfrysing. Derfor skal norsk salami være helt trygt for gravide. Jeg spiste medium biff i svangerskapene mine. Frøs kjøttet i en uke før jeg spiste det. Da er faren for toxoplasmose borte.

Skrevet

Men ifølge mattilsynet er det også mulighet for listeria i rått kjøtt, og listeria drepes ikke ved frysing, derfor rådet om å ikke spise kjøtt som ikke er kjennomkokt eller gjennomstekt.

Skrevet
Men ifølge mattilsynet er det også mulighet for listeria i rått kjøtt, og listeria drepes ikke ved frysing, derfor rådet om å ikke spise kjøtt som ikke er kjennomkokt eller gjennomstekt.

Det er sant, men for listeria er det mengden som er farlig. Et stykke ferskt helt kjøtt som blir stekt på utsiden kan umulig inneholde farlig mengde listeria. Oppmalte og oppskårede produkter skal man være nøye på å spise fersk.

Jeg er ellers enig med deg i at man ikke er hysterisk fordi man velger å holde seg til anbefalingene til de som faktisk har greie på dette. Jeg har inntrykk av at veldig mange holder seg unna alt de noen gang har lest på nettet at noen mener er farlig. Dette blir en miks av alt man kanskje ikke skal spise som gravid, ammende, det som var farlig på 70-tallet og det som er farlig i dag, og det noen bare tror er farlig. Mye enklere å forholde seg til fagfolkenes anbefalinger :)

Skrevet
Det er sant, men for listeria er det mengden som er farlig. Et stykke ferskt helt kjøtt som blir stekt på utsiden kan umulig inneholde farlig mengde listeria. Oppmalte og oppskårede produkter skal man være nøye på å spise fersk.

Det er vel nettopp derfor salami ikke skal spises, fordi det er oppmalt kjøtt.

Skrevet

Oppmalt kjøtt som somregel har lang holdbarhet og gjerne har lagt i pakken sin ferdig oppmalt og blandet en stund før det kommer hjem til oss...

Da er det bedre med ferskt pålegg ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...