Gå til innhold

Vask av truser - temperatur

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Donna

vel her var det komet mange innlegg !!!!!

'

Da kommer jeg til å vaske de fine på 40 og de vanlige trusene på 60 ...går sikkert greit det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Starya

Siden jeg bor i blokk der hver vask koster penger, hiver jeg kun på fulle maskiner. Derfor: skal jeg vaske noe på 60 grader tar jeg med alle truser jeg måtte finne. Når jeg skal vaske noe på 40 grader plukker jeg med de jeg kan finne da også.

Kan ikke si det bekymrer meg en smule, med tanke på at jeg skifter hver dag og bruker innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sier bare herregud- Og skitne kan trusene bli! jeg skifter truser hver dag, er jeg plaget med utflod eller mensen bruker jeg truseinnlegg eller bind. Vaskemiddelet tar knekken på evt. sopp eller bakterier, så 40 grader holder i massevis, nå er det jo sånn at jeg har trusene på samme plass, og går ikke rundt med dem på hodet, da hadde jeg kansje vurdert 60 grader... :enig_animasjon:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta
Hehehe. Jeg kokvasker håret mitt og dusjer i klorin tre ganger om dagen. Man må jo opprettholde en viss hygienisk standard!

:ler:

Ble helt opphengt i denne tråden om hvor ofte man skal skifte truser og hvilken temperatur man skal vaske undertøy på. Det var rett og slett morsomt! Så jeg leste og leste, og da jeg kom til denne kommentaren fra Wondergirl lo jeg høyt for meg selv!

Var bare så bra! :ler:

Som en kommentar til selve tråden her, kan jeg si at oi-så mange ulike vaske-regimer vi har! Ser ut som alt fungerer, ingen er syke, så gjør hva dere vil! Mye hysteri ute og går...

Men jeg klarer ikke å la være å kommentere, og MÅ bare meddele at ved 70 grader er så godt som alle mikrober drept. Såkalt pasteurisering av næringsmidler skjer ved 70 grader, mener jeg bestemt å huske. Men da er det snakk om MAT. Nå er det snakk om KLÆR og tøy som vi omgir oss med, og miljøet vi lever i VRIMLER av bakterier (kroppen vår også). Bakterier er ikke farlige fordi de er bakterier, bakterer er bare sykdomsfremkallende om de får slippe inn i kroppen på akkurat DEN måten og på DET stedet som gjør at akkurat DEN bakterien gjør oss syk...

Klesvask er klesVASK, ikke sterilisering! I og med at vi til og med har vaskemidler i vaskemaskinen, er 60 grader en helt tilfreddstillende temperatur på vask av både undertøy, sengetøy, kluter og håndklær. Klær av annet slag vaskes på 40 grader, hvis ikke det er et spesielt stoff som blir ødelagt av det.

God vask alle sammen! :ler:

(Og husk å skifte truser hver dag!)

Klem fra sykepleieren Huldre-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Diva

Åååå, TAKK Huldre-Lise :)

Godt å høre fra en som er sykepleier! Hør på henn, dere som kokvasker alt! Det ER ikke nødvendig!

Flott innspill :D

Klem, Diva : - )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg steriliserer alt av klær, sengetøy osv.

Dette er sant altså og jeg nyter det ikke, da det hører med til historien at jeg har støv på hjernen.

Hjemme hos meg er det mer sterilt enn på et sykehus :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

Diva: Jo, bare hyggelig! :D

Det er klart vi skal være hygieniske, men det finnes grenser! Har hørt et sted at spesielt unge kvinner blir lettere syke nå enn før nettopp på grunn av overvasking, både av kroppen og av miljøet ellers.. Det er fordi man fjerner den naturlige floraen av mikrober som lever på/i kroppen vår.

For å si det enkelt: Fjerner man "snille" mikrober, gir man plass til "slemme" som blomstrer opp og kan lage sykdom. Husk på det, alle som er redde for sopp nedentil!!

God dag til alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...