Gå til innhold

Vask av truser - temperatur

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nødvendig er det nok ikke,men så lenge jeg føler at de er ordentlig rene da, så gjør jeg det....

Det er forresten overraskende at trusene faktisk tåler å vaskes dag etter dag på så høy temperatur..

Det holder faktisk ganske lenge....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He- he! Vi diskuterer mye rart!!! :lol:

Jeg kokvasker alt undertøy, i sammen med kluter, håndklær,barnas pysjamaser og alt sengetøy.

Noen svært få truser blir vasket på 40 grader.

BH'er blir vasket på finvask 30 grader og det synes jeg er hygenisk nok. Truser og BH'er kan ikke sammenlignes sånn sett, selv om alt riktignok defineres som undertøy.

Og Padmee, hvorfor skifter du ikke i steden truse hver dag isteden for å bruke truseinnlegg? Jeg synes det vill vært helt merkelig å gå ut av dusjen å ta på meg samme truse som jeg tok av - truseinnlegg eller ei....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv koker jeg alle truser, bortsett fra et par bokserer som jeg vasker på 40 grader. Grunnen til at jeg vasker de på så lavt er at jeg vil at glitteret skal sittte på lengst mulig. Alle min mann sine bokserer og alle mine topper/bher vasker jeg på 60 grader.

Kristine 80 sa:

Gjør vi ikke? Det gjør iallefall jeg. Hører ikke til de hysteriske menneskene som dusjer og skrifter undertøy hver dag.

JA VELL!!!!!!!!!!!!!!

Hvis du bruker trusene i dagevis, så håper jeg for din sin del at du bruker truseinnlegg.

Hvis ikke så blir det jo et hyggelig liv i dine truser!! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker håndklær' date=' kluter, sengetøy osv samt familiens bumullsundertøy på 90 grader. Vasker mitt "pene" undertøy på 60 grader, tåler det ikke dette får det heller gå i søpla..[/quote']

:enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skifter ikke undertøy hver dag siden det ikke blir skittent hver dag.

Uten å være hysterisk i noen retning, håper jeg virkelig du lærer dine/ditt barn hva hygiene er. Ikke alt som er uhygienisk synes.

Min mor "glemte" å fortelle meg hva hygiene er, men takk og lov jeg har funnet ut av det selv etter hvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker ingenting på 90 grader. Forskning har vist at det overhode ikke er nødvendig å vaske på 90 grader for at ting skal bli reint nok, det holder med moderne vaskemiddel og 60 grader. Fint for klærne mine, fint for strømregninga :)

Bruker selvfølgelig bare trusene en dag, så det hender også at de fineste går på 40 grader i ny og ne. Det kommer an på hva jeg har å vaske det sammen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg vasker alle mine truser på 95grader. De vasker jeg sammen med håndklær, vaskekluter og sengeklær.

Noen (få) truser har blitt stygge, men de aller fleste er faktisk like pene som da jeg kjøpte de! :)

De hører også til historien at jeg elsker og kjøpe undertøy, og handler truser ofte....Har mange å velge i mellom, så det tar en stund å bruke alle... :)

Hvis jeg kommer utfor å ha kjøpt en truse som absolutt ikke tåler 95 grader, synest jeg det er ok å vaske den på 60grader.

Men...jeg vasker helst på 95grader, da jeg føler at de blir "helt rent".

BH-her vasker jeg både på 40, 60 og 95 grader... (95 for de som tåler de).

Mvh Clea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Det er bare en ting som kokvaskes her, og det er kluter og håndklær til kjøkkenet (altså til oppvasken) og INGENTING annet.

Det ville aldri falt meg inn å kokvaske undertøy, aldri. Håndklær vasker jeg somregel på 60, og kaster da gjerne med litt undertøy, men for det meste vaskes mitt undertøy på 40, og det blir RENT NOK! Ja, vi har god såpe, gode vaskemaskiner, og det blir rent. Ingen grunn til å vaske det på 60 og ødelegge det. Jeg anser ikke undertøy som forbruksvare jeg, nemlig. Jeg kjøper klær for å HA dem for en stund, det gjelder også undertøy (har da ikke økonomi til å kaste truser etter to gangers vask, bare fordi jeg vil bruke unødvendig strøm på å vaske dem på mye varmere enn nødvendig, slik er ikke min økonomi nemlig) Ja, et par av mine penere truser har likevel blitt ødelagt. antakelig av en omgang på 60 kanskje, selv om jeg prøer å holde dem utenfor slikt. Mulig det har skjedd på 40 og for den del, jeg kan ikke garantere. Det eneste som er sikkert er at jeg knapt har noe pent undertøy å ta på meg, bare hverdagsklær, fordi vasken dessverre har ødelagt mine favoritter. Nja, når vi en gang får litt mer penger, (feriepenger?) så skal jeg snike meg avsted og kjøpe noe å overraske min samboer med... Og ikke pokker om jeg ødelegger klærne ved å vaske dem for varmt.

40 er nok for mitt undertøy i alle fall. Ja, jeg skifter hver dag, bruker ofte truseinnlegg, opplever aldri at det lukter vondt, har aldri hatt sopp. Å bli for overrenslig er slett ikke bra heller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah, her var det jo mange forskjellige meninger! Men hvorfor driver alle å kokvasker undertøy ? Jeg har ikke r### full av penger, og har heller ikke behov for å STERILISERE tøyet mitt :ler:

Hallooo i luken ?

Som Kverula sier, privat tøy trenger faktisk ikke vaskes på 90 / 95 grader! Jøjemegvel.....

DET mener jeg er hysteri i allefall. Har vi Ebola og Malaria og flatlus alle mann eller ???

Unnskyld uttrykkene :ler: men det var da voldsomt ?

Man kan kalle det sterk kontrast til alle de som ALDRI i livet vasket NOEN form for tøy når det er nykjøpt ? Er ikke DET litt selvmotsigende ?

Milla, du sier at det overhodet ikke er hygienisk å vaske truser på 40 grader,- jeg vil gjerne se dokumentasjon eller kilder takk :)

JEG har i allefall ikke råd til å kjøpe truser så sabla ofte,- så jeg vasker dem godt og med en vaskemaskin jeg vet er god,- for ikke alle vasker like bra faktisk. Men kokvasking blir det ikke hos meg.

Til den som vasker bh`er på 60 grader. Du må ha en rimelig god jobb ? For det koster jo også litt å fornye ???

40 holder i massevis, og tar i blandt 50 hvis de er riktig skitne! Men hvor mange dager bruker du bh`er hvis de er såå utrilig skitne da ?

Siterer hygienisk :

"Er det ingen som vasker undertøy, håndklær, vaskekluter på 95 grader ? Jeg vasker alltid undertøy på 95! Vemmeligt å vaske på 40 i allefall...."

Jeg mener det er unødvendig å vaske på så høy temperatur, men det er nå bare min mening. Det er SYKEHUSUNIFORMER OG PASIENTTØY / SENGETØY SOM KOKES SLIK! IKKE PRIVATTØY!

Jeg mener håndkler og sengetøy bør taes på 60 grader, med mindre man har hatt skabb!

Bomullsundertøy 40 vekselvis med 50 / 60. Kommer an på.

Finere undertøy, legges i bløt først og så tas på 40 grader. Undertøysett til kr 500 eller mer bør ikke ødelegges!

Det er også dumt å vaske truser sammen med sokker, håndkler og sengetøy og loete kluter. For loet og alt avfallet som tråder o.l. kommer og setter seg fast på trusene! DET er jo ikke gøy!

Min vaskeplan :

Bukser og jakker 40 - 50 grader, avhengig av farge og materiale

Sokker : 60 grader

Trøyer : 40 grader

Gensere : 40 grader

Bomullstruser : 60 grader

Vanlige truser / pentruser : 40 grader

Sengetøy og laken : 60 grader

Håndkler og kluter til kropp / ansikt : 60 grader

Vaskekluter hånklær til kjøkken og bad o.l. : 80 - 90 grader

Penklær og kjoler : 40 grader hvis ikke veldig skittent eller rens

Strømpebukser (bare brukt en gang) : 40 grader

Jeg skifter truse hver dag, bh ca annenhver eller hver dag, sokker hver dag, bukser annenhver dag, trøyer hver dag, gensere det samme, cardigan / jakker annenhver osv.....

Jeg dusjer også HVER dag og vasker meg morgen og kveld.

ER det så mye farlige bakterier i oss selv ? For de ufarlige gjør faktisk ikke så mye. Dere skulle bare visst hva som faktisk kravler rundt på kroppen deres! (= les : midd) men den SKAL faktisk være der!

Jeg anser meg selv som en person med normalt god hygiene, selv om jeg ikke kokvasker alt. Kall meg gjerne ekkel, men det er det som funker på meg!

Diva, lettere rystet.... :sjokk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:oops: Vasker trusene mine på 40 grader jeg, bh'ene også... Dusjer hver morgen (minimum) og bruker truseinnlegg som skiftes flere ganger i løpet av dagen.

Leste nettopp at vaskekluter, håndklær, filler og andre ting man vanligvis vasker på 60 grader++, trenges ikke kokes på 90 grader. Det blir like rent om man "bare" vasker det på 60. Grunnen er de gode vaskemaskinene og vaskepulverene vi har idag. Bakteriene blir drept likevel. Så hva med å spare litt energi, og vaske klærne på noen grader mindre enn man pleier? :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eminel

La Padmee være i fred nå dere!! Hvis hun bruker mye truseinnlegg så blir jo ikke trusen skitten like fort - hvertfall ikke på samme måten :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Å vaske undertøy på under 60 grader er uhygienisk!!!

Jeg har en stor svart gryte som jeg koker undertøyet mitt i.

Da drepes alle bakterier.

Jeg dusjer og vasker håret 3 ganger pr dag; morgen, etter trening og kveld.

Skifter undertøy hver gang. Noe annet vil vært uhygienisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og hvordan ser håret ditt ut? :roll:

regner med at dette er bare tull men... man kan jo aldri vite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Frisørene sier at man ikke bør vaske håret hver dag en gang fordi dette fjerner de naturlige oljene i håret, så å vaske hår tre gang om dagen er jo litt ekstremt. Å dusje så mye er heller ikke bra for huden og immunforsvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hehehe. Jeg kokvasker håret mitt og dusjer i klorin tre ganger om dagen. Man må jo opprettholde en viss hygienisk standard!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe.  Jeg kokvasker håret mitt og dusjer i klorin tre ganger om dagen.  Man må jo opprettholde en viss hygienisk standard!
:ler:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg vasker undertøy på 40 grader.

Hvis det virkelig er så viktig å kokvaske undertøy er det jo litt merkelig at det ikke lages mer undertøy som faktisk tåler så høye temperaturer...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det virkelig er så viktig å kokvaske undertøy er det jo litt merkelig at det ikke lages mer undertøy som faktisk tåler så høye temperaturer...?

Vel, nå lager vel gjerne klesprodusentene undetrøy (og klær generelt) av materiale som ikke tåler å vaskes så ofte/hardt nettopp fordi at da blir klærne fort stygge og slitte, og da kjøper vi jo nye klær, - og de tjener mere penger.

Her i huset går undertøy på 40 eller 60 grader, avhengig av om det er jeg eller samboeren som vasker. Jeg mener 60 grader er tingen, men han synes 40 holder. Så da vasker vi annenhver gang, så blir i alle fall klærne skikkelig rene halvparten av gangene de vaskes ;)

Tror vel ærlig talt at 40 holder jeg og, men har nå lært av ho mor at det er 60 grader som gjelder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...