Gå til innhold

"Egoistisk å få barn!"

Gjest TS

Anbefalte innlegg

Jeg har ei venninne som er skikkelig provosert over folk som får egne barn, i en verden der det allerede er altfor mange barn som ikke har det bra. Hun synes det rett og slett er moralsk forkastelig så lenge man kan adoptere noen som trenger hjelp.

Så det hun mener, er at det er greit å adoptere- for da hjelper man noen som allerede er i verden framfor å lage en ny selv? Er det sånn å forstå?

Joda, jeg kan skjønne tankegangen, men som andre har påpekt før er det ikke barebare å adoptere heller. Dessverre er det de færreste barn som har det vondt som blir frigitt for utenlandsadopsjon, og køene er laaange.

Lurer på om hun mener at det er egoistisk å få biologiske barn dersom man er uaktuell som adoptant? Og om det er handlingen- det å få et barn- som er egoistisk, eller om det er tanken som ligger bak? Fordi selv om Mysan har rett i dette:

Det finnes ikke ETT barn i denne verdenen som har bedt om å bli født..

- så kan det jo med styrke hevdes at det ikke er alle barn som er planlagt eller spesielt velkomne heller. Et "arbeidsuhell", så og si. Er det da mer egoistisk å beholde barnet enn å ta abort?

Min personlige mening er at å få barn eller ei ikke kan kobles sammen med uttrykket "egoistisk". Sånn sett er jeg veldig enig med Sheba.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En annen ting er at tankegangen til denne venninnen er någet innsnevret. Vil man forhindre befolkningsvekst, er det andre tiltak som må til. Det viser seg at det er i mindre rike land folk får mange barn, av flere grunner, det kan være tradisjon, religion, levekår: at man må ha mange barn for å få arbeidet på gården gjort... osv. I land med gode levevilkår fødes det færre barn. I Kina hindret man befolkningsvekst med å innføre ettbarnspolitikken. Man kan komme langt med prevensjonsopplysning.

Så dersom hensikten hennes er å redde verden fra overbefolkning, så er det nok ikke i Norge man skal starte... her er det god plass, og barna som blir født fødes inn i hjem der folk har tak over hodet og utdanning til å kunne betale for seg. For å ikke nevne at Norge har et godt oppbygd skattesystem/ sosialistisk system for å kunne ta vare på disse barna.

La meg gjette, denne venninna kan ikke være eldre enn 19-20 år? Snevre argumenter som dette er nok vanligst blandt yngre mennesker som ikke helt har lært seg å tenke litt større. Verden er veldig kompleks, og man kommer ikke langt med å prøve å finne små løsninger på store problemer.

(Jeg mener altså heller ikke at det er egoistisk av familier i "den tredje verden" å få mange barn, for den som kan tro det. Miljø, forventninger og levekår bestemmer hvordan mennesker lever.)

En annen ting er at noen nevner dette med "vi er for mange, jorda tåler det ikke" osv. Vel, det er mye man kan gjøre, både politisk, økonomisk og teknisk, for å hindre at for mye av naturressursene blir brukt. Bedrifter kan tenke miljøvennlig, folk kan kildesortere og installere sparedusj, vi kan bruke miljøren energi, osv... å skylde på befolkningsTALLET ene og alene går ikke. Da må man heller utdanne de menneskene vi har til å ta i bruk (nye) løsninger som gjør at kloden kan takle befolkningstallet bedre. (Og jeg mener ikke at vi bør bli FLERE heller, bare at om 2 foreldre får 1 barn, så vil befolkningstallet gå ned likevel, selv om det fødes barn.)

Altså, færre mennesker er ikke lik en bedre klode. Det er så mange andre ting som spiller inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Nathalie_*
:ler:

Så får man tre barn eller mindre, er mean ikke egoistisk, får man fire eller mer, er man egoistisk. Jo, den var logisk.

Kjære deg, hvor i innlegget mitt kan du lese noe om egoisme i forbindelse med antall barn? Evolusjonsmessig er det en grunn til at vi er kommet så langt som vi har - egoisme har vært en egenskap som har hjulpet oss godt på vei, og den er fortsatt med på å derfinere oss som mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det for mange handler om instinkter. Mange har en naturlig lengsel etter å få barn, en lengsel som ikke har bakgrunn i rasjonelle ønsker. Selvfølgelig finnes det også mange som ikke ønsker barn eller som ikke drømmer om å bli gravid og føde biologisk egne barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, hvor i innlegget mitt kan du lese noe om egoisme i forbindelse med antall barn? Evolusjonsmessig er det en grunn til at vi er kommet så langt som vi har - egoisme har vært en egenskap som har hjulpet oss godt på vei, og den er fortsatt med på å derfinere oss som mennesker.

Du skrev jo at det var forkastelig å få flere enn tre barn...

Jeg mener det å få barn er en naturlig ting som ikke kan omtales som hverken egoistisk eller ikke-egoistisk. Det er naturlig for oss mennesker å ville føre sine gener videre.

Argumentasjonen til TS' venninne bærer preg av at hun sannsynligvis er ung og litt for idealistisk. Ganske snever argumentasjon...

Det er jo ikke slik at det står fattige utsulta unger i kø og venter på å bli adoptert bort. Det skal MYE til for at det barn blir frigitt for adopsjon til utlandet. Det er adoptivforeldrene som står i kø - i opptil 4-5 år - og venter på å bli tildelt et barn. Og så skal fruktbare mennesker gjøre ventetiden enda lengre for dem som ikke kan få barn selv, bare for å føle seg snille og hjelpsomme? DET kaller jeg egoistisk, det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får fnatt av folk som er så håpløst intellektuelle at de skal analysere alt. Til og med noe så naturlig og nødvendig som det å få barn.

Må man på død og liv analysere dette så kan jeg si: Det hadde vel ikke akkurat blitt det helt store genetiske mangfoldet her i verden om størstedelen av befolkningen skulle adoptere overskuddet fra de resterende. Spørs om det hadde vært noe sjakktrekk på lengre sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest lizz

Vist det er sånn at det er egoistisk å få barn, så er muttern og fattern noen av di mest egoistiske menneskene venninnen din kan tenke seg, dem laga 5 stk.!! Og en av di 5 ble meg, og jeg er kjempeglad for det, og jeg er kjempefornøyd med å ha 4 søsken:)

Så HURRA!! for egoismen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vilt med bitre rare mennesker her på tråden....men for å gi et ordentlig svar til venninnen din.

Jeg ønsket mest å adoptere, men det er veldig vanskelig, men må fylle mange vilkår for å få lov, deretter følger det en haug med gebyrer, fra ca 70 000 og oppover og det er i snitt 2 års ventetid. Nå fyller jeg ikke de viktigste vilkårene som å være gift, og har ikke økonomi eller tålmodighet til å betale ti-talls tusen uten å vite om man får adoptere. I tillegg er det som nevnt tidligere overraskende få barn som blir gitt til adopsjon ift de store antallene som er hjemløse og bor på barnehjem. Din venninne burde gå igjennom adopsjonsvilkårene, for denne prosessen er langt fra enkel.

Og til verdenen i dag, det er mye trist som skjer, men må leve der man er og bare gjøre det beste man kan ut av tilværelsen. Det blir litt halvtomt-halvfult diskusjon. For min del er det mest positive og gode ting i tilværelsen, men jeg kan forstå at dersom hun er veldig ung at ting kan virke litt vanskelig og komplisert før ting begynner å falle på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge folk har sex vil det alltid fødes barn! Og hva med de barna som skal adopteres bort?Noen har jo lagd de og...Hvis ingen lager barn forsvinner tilslutt alle menneskene.Men det er kanskje like greit?hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...