Gå til innhold

Asia nok en gang......

Liz

Anbefalte innlegg

Har noen av dere som har bestilt reise til Asia i sommer, avbestilt den pga SARS?? Og hvor skulle dere i så fall....?? Er fryktelig i tvil om hva vi skal gjøre......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener jeg så et innslag om dette i nyhetene på tv...

De oppfordret folk til å ta det med ro og ikke overreagere...

Men.. Det er jo til syvende og sist dere som bestemmer om dere vil dra til de områdene der nede... Det blir jo ikke noe gøy å løpe rundt å være redd for å bli smittet, eller i verste tilfelle løpe rundt med munnbind hele ferien...

Lykke til iallefall..

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært meg så hadde jeg nok vært litt skeptisk...

Det kommer selvsagt litt an på hvor dere skal, hvor mange tette folkemengder dere kommer til å gå i osv. Jeg vet at det er mange som har bagatellisert hele SARS, men det er jo ikke akkurat noen grunn til å oppsøke unødvendig fare... Det siste om SARS er vel at den er mindre smittsom enn antatt, men samtidig mere dødelig.. sjekk med folkehelsa, og samtidig WHO på nettet eller noe sånt. Det norske folkehelseinstituttet var jo omtrent de i verden som var sist ute med advarsler om å reise til Asia...

Lykke til!! Håper det ordner seg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært i Kina nå i påska, og var på ingen måte redde. Vi var ikke i noen av provinsene der det er oppdaget smitte, og dermed helt utenfor fare. Er dere klar over hvor mange mennesker som lever i verden? I Asia? I Kina?

Det er meldt om rundt 5000 tilfeller av SARS på et halvt år, og godt over halvparen er friske igjen for lenge siden. Hvis dere bruker noen minutter på å finne ut hvor mange som dør daglig av malaria, eller av infulensa eller vanlig lungebetennelse vil dere kanskje få ett litt annet perspektiv på saken enn hva VG og Dagbladet prøver prakke på folk...

SARS er ikke noe problem for vanlig friske oppegående mennesker, men vil man være på den sikkre siden holder man seg unna de stedene som Folkehelsa advarer mot. Da er man garantert trygg.

Folkehelseinstituttets SARS-sider:

http://www.fhi.no/tema/smittevern/sars/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal til Thailand (Koh Samui) på bryllupsreise i august. Har ingen planer om å avbestille da SARS ikke er utbredt i dette området.

De sa jo også på nyhetene her forleden at det endelig ser ut til at de har fått kontroll over situasjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skal også mest sannsynlig til Koh Samui i Thailand i august, og så fremt det ikke skjer noe mer eller myndighetene bryter inn å avlyser så reiser vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0

Hei!

Først og fremst lurer jeg fælt på hvor dere skal hen! :D

Jeg kom hjem fra asia en uke før påske. Da hadde jeg vært i singapore, malaysia og thailand i tilsammen 24 dager. SARS startet i singapore da vi var der, men fikk vel egentlig ikke med oss hva som skjedde før en uke senere da vi var i Kuala Lumpur. Jeg må innrømme at vi ble litt nervøse de siste dagene da vi var i bangkok. Der gikk nemlig mange rundt med munnbind og alt ble mye mer virkelig for oss en på en øde øy lengre sør

Jeg er helt enig med de som sier at SARS er veldig "oppskrytt". influensa dreper minst like mange, hvis ikke mange fler, enn det SARS gjør. Det avhenger selvfølgelig av hvor dere skal hen i asia også... Jeg ville holdt meg unna de stedene man blir anbefalt, men ikke bekymret meg så mye hvis jeg skulle et mer øde sted. Sannsynligheten for smitte er jo større der det er mest folk. Sjekk med WHO, ambassaden og vaksinekontorene. De bør ha en del fornuftig å si.

Dere kan jo også vente å se hva som skjer, hvis det blir anbefalt å holde seg unna det stedet dere skal får dere igjen alle pengene dere har betalt for reisen. Det er heller ingen vits i å dra et sted man får ødelagt ferien fordi man bekymrer seg hele tiden... Et godt alternativ kan være cruise i caribien! Det kan jeg absolutt anbefale! :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ihvertfall holdt meg hjemme.

Jeg har små barn å ta meg av, hva hvis vi aldri kom hjem.....

* litt pessimistisk på det området *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Vi reiser til Koh Samui 4.juni og har ikke vudert å avbestille.

Så lenge WHO ikke setter Thailand på "svartelista", anser jeg det som trygt å reise :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar! Vi skal til Fillipinene - kanskje greit å opplyse om.... Vi skal feriere på en ganske liten øy, der skal vi bo på et resort 10-15 min med båt fra to landsbyer. Tror ikke det er så veldig mange folk som bor der. Så skal vi en uke på en dykkebåt som reiser rundt til forskjellige steder i nærheten av resortet. Vi kommer ikke til å oppholde oss noe i Manilla, bortsett fra landing og avgang fra flyplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...