Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Andregangs gravid og veldig vondt i magen (tarmen). Begynte med treg mage, men har tatt litt av i det siste. Kolikksmerter og innimellom nesten full stopp. Må då bruke microklyx og evt gå og legge meg. Får ikkje trent pga håplaust bekken og kynnarar ved minste aktivitet. Såvidt eg greier å jobbe, men sjukmlding sit LANGT inne.

Fekk påvist væskefyllt og utspilt tarm på ultralyd ved forrige kraftige anfall.

Har prøvd Lactulose/Duphalac, men fekk sterke luftsmerter av det, utan å oppnå særleg effekt på tarmen.

Vil i det lengste unnngå klyx.

Nokon som har hatt det slik eller har gode råd?

Dette er jo pokker så vondt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå vet jeg ikke helt om jeg skjønner helt nøyaktig hva problemene dine går ut på. Men generelt så skal biola og linfrø ha en gunstig effekt på magen. Jeg spiser linfrø hver dag, og det samme med biola. Hør med legen din eller jordmor om dette kan være noe for deg.

Skrevet

Uff det er ikke godt å ha problem med magen!

Her er mine tips; først og fremst er det viktig å drikke mye væske, helst vann. Men hold deg unna brus og annet med mye sukker, og unngå også salt og fettholdig mat, som f.eks pommes frites. Mat som er bra å spise er citrusfrukter, lettfordøyelige grønnsaker som salat, paprika, løk, brokkoli osv. Poteter og gulrøtter gir lett forstoppelse. Sterk mat er bra, med f.eks chili. Kaffe er også fint. Men te inneholder et stoff som hemmer tarmbevegelsene, så det bør du drikke lite av.

Jeg får også luftsmerter i begynnelsen når jeg i perioder tar duphalac, men det går over. Prøv å ta det om kvelden, før du skal sove. For at det skal virke er det avgjørende at du drikker MYE vann etterpå,(minst ett stort glass vann) ellers så får du motsatt virkning, altså forstoppelse.

Til slutt, gode dovaner! Ta deg god tid og ikke stress...

Håper noe av dette kan hjelpe :)

Nb: på helsekosten får du kjøpt en grønn pakke som heter frukt & fiber, det er veldig effektivt! Faktisk så effektivt at man må holde seg hjemme en dag eller to etterpå... :fnise:

Skrevet

...Og en ting til; klyx anbefales ikke til gravide som har ei stund til termin, siden det er en liiiiten sjanse for at det setter i gang rier.

Skrevet

Mye vann og grønnsaker/frukt,og være i bevegelse hjelper meg. Samt grovt brød.(husk da å drikke ennå mer vann)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...