Gå til innhold

resirkulering av plast i oslo


salemandra

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tror ikke det er mulig enda, men du kan levere det i Bærum hvis du gidder... Jeg pleier å sortere ut plastposer og hive dem i "kun for plastposer, korker og lokk"-containeren som står rett ved siden av glasscontainerne. Det blir ofte veldig mange plastposer! Jeg forsøker å ikke ta med meg poser, men bor sammen med en som ikke tar dette så nøye, og det flyter fort over, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan levere plastavfall på Brobekk- eller Grønmo gjenbruksstasjon. Håper Oslo kommune snart får til et ordentlig system for resirkulering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke stort bedre i Trondheim. Plastdunken her er ikke tømt siden lenge før jul, og skal vi kvitte oss med plasten på annen måte må vi kjøre på andre siden av byn samt "treffe" åpningstid på mottaket som ikke akkurat stemmer overens med hva vi har mulighet til. Det hadde vært så mye enklere om det kunne stå plastcontainere sammen med papircontainerne rundt omkring,vi flyter over akkurat nå, og enda er det to uker til de tømmer her.Og det er heller ikke enkelt å begrense mengden plast, alt er jo pakket i plast! Irriterer meg grønn over sånne ting som tre-pakningene med hermetisk mais, jeg vil gjerne ha små bokser mais, men trenger ikke den fordømte plasten samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt på siden, men jeg lurer på hvor miljøvennlig dette er med tanke på at plasten, her jeg bor i hvert fall, må skylles i varmt vann og fraktes flere kilometer med bil før den kan kastes. Det samme gjelder papir selv om det selvfølgelig ikke skal skylles. Folk som har små leiligheter, og kanskje heller ikke bil, har jo rett og slett problemer med å bli kvitt avfallet sitt!

Hvis myndighetene virkelig mener alvor når de snakker om miljøvern, så bør de satse på ordninger m.h.p. avfallshåndtering som er brukervennlige og gjennomførbare.

Her tømmes f.eks. komposterbart avfall hver 14. dag. Helt greit om vinteren, men om sommeren er det jo så ufyselig at vi heller finner andre løsninger. Dunken stinker jo helt forjævlig og er i tillegg et paradis for mark og fluer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal plasten bare være noenlunde rein, og den hentes sammen med den vanlige søppelhentinga. Det som derimot irriterer meg er at de ikke kan hente glass og metall. Dette er jo ressurser som det lønner seg økonomisk å resirkulere! Forurensingen fra gruvedrift er enorm, og råvareprisene høye. Hvorfor kan de ikke gi oss en dunk til glass og metall når vi allerede har 3 dunker fra før? Slik det er nå, er det noen få som kjører til nærmeste oppsamlingsstasjon, men de aller fleste kaster bokser og syltetøyglass rett i restavfallet. Så ligger det der og ruster, eller knuses og skader dyr.

Grunnen til at glass og metall kan leveres sammen, er at begge skal smeltes, men de smelter på ulike temperaturer. Dermed kan man sortere ut de ulike komponentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i bydel St. Hanshaugen, og her er er det et pilotprosjekt for plastgjennvinning. Har egne kasser for plastavfall i bakgården, slik som med papirgjennvinning. "Dessverre" er dette litt mer populært enn det noen har forutsett, så med jevne mellomrom er det stappfullt av plast.

Ellers er det egne steder på Brobekk, som andre har nevnt. Så vi tar med oss plast hvis vi skal dit, ellers prøver vi å få stappet det i beholderne hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Mannlig besøkende som lurer på d
Litt på siden, men jeg lurer på hvor miljøvennlig dette er med tanke på at plasten, her jeg bor i hvert fall, må skylles i varmt vann og fraktes flere kilometer med bil før den kan kastes.

Grønn hverdag har svart på et innlegg om dette med miljøgevinsten ved å resirkulere plast. Der i gården mener man det er avgjørende at det skyldes i kaldt vann.

http://www.gronnhverdag.no/sos.php?faqqa_i...3&faqc_id=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Cirkeline_*

Jeg vasker opp for hånd, og da vasker jeg opp plastemballasje i oppvaskvannet før jeg tapper det ut etter en ordinær oppvask. Så jeg bruker ikke noe "ekstra" varmtvann for å vaske plasten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står noe om det på renovasjonetatens nettsider (oslo kommunes nettsider). Oslo kommune har planer om å begynne med resirkulering av plast om et år eller to, men foreløpig blir det nok bare brent selv om man leverer det på Brobekk. Det var ihvertfall det vi fikk beskjed om da vi prøvde å levere store mengder plast på Brobekk. Det gikk rett i restavfall-containeren :(.

Det er noen bydeler som har pilotprosjekt på resirkulering av plast slik Catzy sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her står det noe om det.

Bruk ellers kaldt vann i vask av plastavfall. Hvis det er veldig fettete eller møkkete, kan det fort være mer miljøvennlig å kaste det enn å vaske det i varmt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Er det sant det du sier Lille Katt, at de ikke har noen gjennvinning på plast ennå men brenner sortert plastavall??

Leser på nettet at de resirkulerer, men man kan ikke alltid stole på slikt :)

Har lyst å vite sikkert det da det vil spare en tur til Grønmo og mye skapplass om jeg like godt kan kaste plastembaasje i restavfallet :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare si hva som er min erfaring: vi flyttet fra en kommune hvor vi hadde resirkulert plast, og dro pliktoppfyllende til Brobekk med en stor sekk med plast. Vi spurte en av de som jobbet der hvor plast-containeren var. Da fikk vi til svar at sekken bare skulle slenges i restavfallet. Vi ble jo temmelig overrasket, og spurte igjen, men fikk da en leksjon i hvor miljøvennlig det var å brenne avfallet.... fordi det ble til oppvarming av hundretusener av boliger. Javel.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Brenne plast
Jeg kan bare si hva som er min erfaring: vi flyttet fra en kommune hvor vi hadde resirkulert plast, og dro pliktoppfyllende til Brobekk med en stor sekk med plast. Vi spurte en av de som jobbet der hvor plast-containeren var. Da fikk vi til svar at sekken bare skulle slenges i restavfallet. Vi ble jo temmelig overrasket, og spurte igjen, men fikk da en leksjon i hvor miljøvennlig det var å brenne avfallet.... fordi det ble til oppvarming av hundretusener av boliger. Javel.....

Men det ER miljøvennlig å brenne plast. Det er langt mer miljøvennlig enn å frakte det halve kloden rundt - slik man gjør med enkelte deler av papiret.

Det du hiver i restavfallet blir forbrent i en ovn med både utslippskontroll og såpass høy varme at det blir lite skadelig aske av det. Dette danner energi som brukes til fjernvarme og/eller strøm. Med et godt utbygget system for leveranse av denne gjenvunnede energien så har man resirkulert skikkelig.

Når man smelter plast så må man pr definisjon - i tillegg til transporten og skyllingen - bruke energi både for smeltingen og for produksjon av ny plast. Dermed taper man mer gjennvinningsmessig

fordi:

Lokal forbrenning:

+ Plast (f.eks. 1 liter olje gir mengde X plast)

- forbrenning

= energi (tilsvarende 1 liter olje)

- transport sammen med restavfallet (ukjent mengde)

Transport til langtvekkisstan

+ Plast (f.eks. 1 liter olje gir mengde X plast)

- smelting (ukjent mengde energi)

- ny produksjon (ukjent mengde energi)

= nye plastprodukter tilsvarende 0,x liter olje)

- transport inn til smeltefabrikken

- transport ut fra smeltefabrikken til forbruker

Dette er det regnet på fra de forskjellige renholdsverkene.

Og la meg legge til en ting til: Ingen oppfordrer folk til å sortere ut gjenstander for så å raske det sammen med restavfallet igjen. Men sier kommunen du bor i at det ikke er ordning for plastsortering så betyr det at det ikke er slik ordning for private. For storforbrukere av plast, slik som industrien er det ordninger for mykplast (plastfolie) og dette blir sendt langtvekkistan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen oppfordrer folk til å sortere ut gjenstander for så å raske det sammen med restavfallet igjen.

Jo, men det er det som er greia. På Oslo kommunes nettsider står følgende:

"Plastemballasje egner seg godt til materialgjenvinning. Private kan levere plastemballasje til gjenbruksstasjonene på Brobekk og Grønmo. Her må du spørre etter utplassert sekkestativ for innsamling av plastemballasje."

Da er det jo litt rart at det likevel blir slengt i restavfallet når det kommer til stykket....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brenne plast
Jo, men det er det som er greia. På Oslo kommunes nettsider står følgende:

"Plastemballasje egner seg godt til materialgjenvinning. Private kan levere plastemballasje til gjenbruksstasjonene på Brobekk og Grønmo. Her må du spørre etter utplassert sekkestativ for innsamling av plastemballasje."

Da er det jo litt rart at det likevel blir slengt i restavfallet når det kommer til stykket....

Helt enig. Så hvis Oslo kommune anbefaler dette og du får råd om å slenge det i restavfallet ville jeg klaget. Det hender nemlig at de som står på gjenbruksstasjonen ikke vet hva som gjelder.

Her hvor jeg bor er vi i ferd med å innføre sortering av plast - selv om renovasjonsselskapet mener det er best å brenne det. Hvorfor? Jo fordi sortering er etterspurt og man ønsker å oppfordre folk til å sortere mer ut.

Men miljømessig er dette tull - totalt misforstått faktisk - se regnestykket mitt over.

Jeg tror egentlig man kan gjøre det samme regnestykket på papir - dvs. at hvis man sammenligner det å resirkulere papir med det å produsere fra nytt tre så tror jeg ikke det resirkulerte kommer bedre ut. Og det er fordi det ikke svarer seg å ha llokale gjenbruksfabrikker for papir. Man må tvert i mot transportere dette også lange strekninger.

Miljøvern er å ha to tanker i hodet på en gang og tenke seg grundig om før man hopper på bølgen av ideer som flommer forbi. En del miljøvernorganisasjoner kunne ha godt av å lære dette. Dessverre er de ikke til å stole på fordi noen av dem har en skjult agenda. Noen lokale "helter" her er berømt for å være til salgs til høyest bydende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...