Gå til innhold

Studielån


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Lizbet

Jeg lurer og spekulerer på hvorvidt jeg skal ta opp studielån neste år og. I år har jeg fått, men kun benyttet det til å fylle opp sparekontoen min.

Nå lurer jeg på hvorvidt jeg skal fortsette med dette, eller om jeg skal la være.

Blir liksom en trygghet til rask tilbakebetaling av dette lånet seinere samtidig som det jo er lett å bruke penger man har. I alle fall tenker jeg slik. Har jo klart å sette de vekk til nå.

Er det noen som vet hva som egentlig lønner seg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lånet forrenter seg ikke mens du studerer, vel? Og du får jo rentene fra pengene mens de står på konto.

Ville tatt opp lån, jeg. Det er jo bare å betale tilbake med en gang studiene er over, og så har du jo en trygghet i at pengene står der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånet i lånekassa er noko av det mest økonomiske du kan gjere, dersom du planlegg å kjøpe hus/leiligheit e.l. om ei stund. Lånekassa stiller ingen spørsmål, krev inga sikkerheit, det rentar seg ikkje mens du studerar, og ikkje minst er det veldig lav rente i fht. andre lån som f.eks boliglån. Klarer du å spare pengane, så kan du bruke dei som egenkapital når du skal kjøpe hus, i staden for å ta opp et stort, DYRT lån i banken, som krev sikkerheit, kausjonist og masse gebyr etc. Derfor har eg tatt opp fullt studielån heile vegen, sjølv om eg strengt tatt ikkje har hatt bruk for det under studietida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Hvis du har rett på lån, vil jeg absolutt anbefale deg å søke om dette. (en del av lånet blir vel stipend= gave også). Dette er penger som kan rente seg mens du studerer. Når du blir ferdig studert kan du enten betale tilbake, eller - hvis du er nødt til å ta opp lån for andre formål - er studielånet på mange måter et gunstig lån i forhold til andre typer lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta opp studielån, og om du ikke bruker det; sett det på høyrentekonto eller BSU! svigerinnen min gjorde det, satte på BSU, aberet er jo at du ikke kan sette inn mer enn 15000,- i året, men det blir jo 3000 du får fradrag for på skatten. resten har hun satt på sparekonto, så hun har vel 100`der. først det siste året hun har brukt av lånet, men har jobbet litt som hjemmehjelp ved siden av så hun skal slippe å bruke av lånet.

men på en annen side; jeg tok opp studielån i 2000, fikk nesten 20.000, ikke så mye, med andre ord, men det er noe dritt -rett og slett- å betale på! 2300 hver tredje måned, som alltid kommer like ubeleilig! blir liksom aldri mindre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Selvom du ikke har bruk for studielån syns jeg absolutt du bør ta det! Det er et forholdsvis billig lån, som ikke renter seg under studieperioden og som du rett og slett kan sette på en konto med høy rente og betale det tilbake når utdannelsen er ferdig! Jeg angrer på at jeg ikke tenkte på dette allerede mens jeg gikk mine første år på høyskolen... :roll:

(Jeg har brukt mitt studielån på hjem og bil - og jeg syns det er vel anvendte penger. Uten dem hadde jeg ikke hatt muligheten til å være student og i tillegg ha et liv ved siden av.

Selvsagt blir det surt å betale tilbake pengene, men jeg ser på det som en investering jeg - syns utdannelse er viktig!)

Syns ikke du skal være redd for å ta opp lån hvis du vet at du ikke skal bruke det annet enn ved "kriser"!

Kverula

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fullt lån stående på høyrentekonto. Vil anbefale deg det, da det blir noen tusen i renter etterhvert... Men vær litt forsiktig med å sette de på BSU, for de pengene blir jo låst. Og når du er ferdig utdannet, skal lånet tilbakebetales og da er det renter på det! Var det 8% jeg så på http://www.lanekassen.no ?

Har du det derimot bare på høyrente er det bare å cashe inn hele greia når du er ferdig med å studere, så sant du ikke har lånt litt... HeHe!!

MissS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Slutter meg til innleggene over her, men vil påpeke enda en fordel.

Hvis du fyller opp kontoen din med studielånpenger får du egenkapital som kan være kjekt å ha hvis du skal kjøpe bolig senere. I banker er det som du kanskje vet slik at renta er høyere hvis du må låne hele kjøpesummen enn hvis du låner mindre enn 60 prosent av kjøpesummen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe

Hvordan greier dere å spare hele studielånet?? :o Jeg går på et svært krevende studium og har så og si ikke mulighet til å ha ekstrajobb, og er avhengig av studielånet mitt. Og hver gang det kommer inn nytt, er det andre oppbrukt. Hadde aldri klart meg uten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest katja

Ja, hvordan greier dere det? å spare studielånet?? Synes denne tråden var kjempeinterressant å lese, så jeg jeg håper dere gidder svare på dette oxo. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan greier dere å spare hele studielånet?? :o Jeg går på et svært krevende studium og har så og si ikke mulighet til å ha ekstrajobb' date=' og er avhengig av studielånet mitt. Og hver gang det kommer inn nytt, er det andre oppbrukt. Hadde aldri klart meg uten![/quote']

mitt er oppbrukt to uker før neste dose...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...