Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg sliter me kronisk kraftig migrene og vi prøver å bli gravide..

Er det noen her som har migrene og er gravide og kan fortelle meg hvordan migrenen "oppfører" seg når en er gravid?

Kom plustelig te å tenke på om jeg kommer te å få et mareritt gjennom graviditeten el ei?

Ellers, ha en toppers helg!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sliter mye med migrene. Men har ikke hatt noe mer vondt nå når jeg er gravid enn ellers, men jeg vet ikke om det har mye å si at jeg går til akupunktør nå. Så jeg har vel aldri hatt skikkelig migreneanfall i løpet av disse 19 ukene. Men jeg drikker og mye mer vann enn tidligere! Så satser på at det kommer til å gå bra. Men jeg har nok blitt lettere sliten i hode.

Skrevet

Jeg har hatt migrene i perioder, og var redd for at det skulle blusse opp i forbindelse med graviditeten, men heldigvis har jeg så langt ikke hatt et eneste anfall :) *bank i bordet*

Skrevet
Jeg har hatt migrene i perioder, og var redd for at det skulle blusse opp i forbindelse med graviditeten, men heldigvis har jeg så langt ikke hatt et eneste anfall :) *bank i bordet*

Det er godt å høre.. Da har jeg ikke så møe å bekymre meg for asså :) Krysser fingrene for det beste!! :)

Gjest *englefjes*
Skrevet

Hvis jeg ikke har forstått dette feil-så er det vel slik at de som får migrene i tilknytning til mensen (og det er ganske mange i følge min neverolog) ikke vil oppleve anfall i løpet av graviditeten i det hele tatt.

Så hvis du er en av de- er det bare å glede seg :-D

Skrevet

Jeg hadde ganske ofte migrene før jeg fikk barn; 10-12 anfall i året.

Fryktet også migrene under svangerskapet, men hadde ingen anfall.

Fantastisk nok har migrenen mer eller mindre forsvunnet siden også. Tror jeg hadde maks fem anfall i løpet av de fem årene mellom mine to graviditeter. Nå har jeg ikke hatt migrene siden før jeg ble gravid for andre gang, og det er rundt to år siden.

Lykke til; kanskje du er like heldig!

Skrevet

Det varierer om migrenen kommer i forhold til mensen.. Jeg har anfall ca 20 i året.. Og jah! Det er møe! Samt jeg har svak migrene hver dag... Kjedelig!!!

Men ja, jeg håper for all del jeg kan slippe migrenen under et svangerskap! :)

Skrevet

Jeg har slitt mye med migrene, det meste i forbindelse med mensen (før og under), men også litt utenom.

Jeg er nå 16 uker på vei ca, og har hatt 1 anfall etter jeg ble gravid!!! (mot før ca 10 pr/mnd)

I tillegg så har jeg gått mindre til behandling (gikk før til manuell terapi og akkupunktur) så å bli gravid har hjulpet meg masse! Håper bare det holder seg slik etter babyen er født også, for jeg har flere i familien som nesten er blitt helt kvitt migrene etter de fikk sitt første barn :)

Skrevet

Jeg har hatt en del migrene, men ikke så kraftige anfall som andre her beskriver. Mine anfall forsvant da jeg bytta til Tempurpute. Det høres nok utrolig enkelt ut, men det er faktisk sant.. Jeg hadde fremdeles murringer i hodet da jeg hadde mensen, men etter jeg ble gravid har jeg ikke hatt hodepine en eneste dag. Håper den ikke blusser opp igjen etterpå.

Skrevet (endret)

Når man har en sykdom og blir gravid, er det som regel sånn at en tredjedel blir bedre, en blir verre og en merker ingen endring.

Men det kommer selvfølgelig an på sykdommen. Er det migrene i forb. med mensen, kan du jo få ni behagelige mnd, som nevnt over :)

Det man må huske på er jo sånn ift medisinbruk (hvis det er aktuelt), at man som regel må ha mer medisin når man er gravid enn ellers for at det skal virke, pga økt blodvolum og vektøkning.

Endret av imli
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Når man har en sykdom og blir gravid, er det som regel sånn at en tredjedel blir bedre, en blir verre og en merker ingen endring.

Men det kommer selvfølgelig an på sykdommen. Er det migrene i forb. med mensen, kan du jo få ni behagelige mnd, som nevnt over :)

Det man må huske på er jo sånn ift medisinbruk (hvis det er aktuelt), at man som regel må ha mer medisin når man er gravid enn ellers for at det skal virke, pga økt blodvolum og vektøkning.

Jeg har hatt rundt 20 anfall i året, men har holdt det passelig i sjakk med tabletter og behandling hos naprapat. Da jeg ble gravid fikk jeg oftere og mye kraftigere anfall de første 4 månedene, så ble det helt borte til svangerskapet var over. Dette skjedde begge gangene jeg var gravid. Tabletter kan man jo ikke ta, så da var det bare å legge seg rett ut i de dagene det varte.

Skrevet (endret)

Jeg har migrene ca 2-3 ganger i året, og har anfall med aura (synsforstyrrelser). Da jeg var gravid, eksploderte antall anfall ca halvveis ut i svangerskapet, og anfallene ble tettere. Begynte med 1-2 anfall i uken, og endte på 2-3 anfall i døgnet de dagene anfallene kom. Jeg våknet om natten med anfall, jeg våknet om morgenen med anfall, det kom hvor som helst og når som helst, det var fryktelig slitsomt. De fleste anfallene var "bare" aura med kraftige synsforstyrrelser, og altså ikke alltid den voldsomme hodepinen, men for min del er auraen minst like plagsom som hodepinen. Medisin kan man ikke ta, så det eneste jeg kunne gjøre, var å ligge til det gav seg..

Jeg søkte etter info og leste meg fram til at det er forskjell på hvem som blir bedre og hvem som blir dårligere under svangerskap. De med migrene uten aura blir ofte symptomfrie under svangerskap, mens de med aura ofte blir verre. Men det er ulikt fra person til person, jeg har snakket med mange som har erfaringer som ikke stemmer med de generelle "hovedreglene". Så hva som skjer med deg vet du ikke før du blir gravid! Lykke til i alle fall, Pleiepike, med både prøving og med kommende svangerskap!

Endret av Epona

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...