Bomullstrusa Skrevet 2. februar 2008 #1 Del Skrevet 2. februar 2008 Er det flere enn meg som tilter litt når vi hører eller leser sånt? Er bruken av henne, slik det er skrevet i emnetittelen, et dialektfenomen? "Henne har likeens bukse som meg", hørte jeg ei jente si forleden. Henne? Irr! Og ham da. Ham. Selv har jeg brukt ham helt siden barndommen, og jeg lærte det ikke på skolen eller fra foreldrene mine, men fra Barne-TV! "...brannmann Sam, du kan stole på ham...". Er det ikke vanlig at man lærer bruken av HAM lengre? Det høres mer riktig ut å bruke ham fremfor han. Penere også. Synspunkter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Veronica Mars Skrevet 2. februar 2008 #2 Del Skrevet 2. februar 2008 (endret) -- Endret 2. april 2008 av Gjesten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Farao på ferie Skrevet 2. februar 2008 #3 Del Skrevet 2. februar 2008 Det første du nevner er jeg helt enig i. Når det gjelder det andre så er det nå valgfritt om man vil bruke "han" eller "ham" i objektsform. Selv bruker jeg "ham", men vi kan nok ikke bruke rødblyanten på "han" lenger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2008 #4 Del Skrevet 2. februar 2008 Subjekt = hun Objekt = henne Hun spiser. Jeg møter henne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Veronica Mars Skrevet 2. februar 2008 #5 Del Skrevet 2. februar 2008 (endret) -- Endret 2. april 2008 av Gjesten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 2. februar 2008 #6 Del Skrevet 2. februar 2008 Er det flere enn meg som tilter litt når vi hører eller leser sånt? Er bruken av henne, slik det er skrevet i emnetittelen, et dialektfenomen? "Henne har likeens bukse som meg", hørte jeg ei jente si forleden. Henne? Irr! Og ham da. Ham. Selv har jeg brukt ham helt siden barndommen, og jeg lærte det ikke på skolen eller fra foreldrene mine, men fra Barne-TV! "...brannmann Sam, du kan stole på ham...". Er det ikke vanlig at man lærer bruken av HAM lengre? Det høres mer riktig ut å bruke ham fremfor han. Penere også. Synspunkter? Det er nå valgfritt om du vil bruke han eller om du vil bruke ham. Jeg bruker ham selv fordi jeg syns det høres mye bedre ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caos Skrevet 2. februar 2008 #7 Del Skrevet 2. februar 2008 Jeg er enig i det første du skriver, "henne er søt" det er bare helt feil, og det irriterer meg innmari. Men jeg har lært å si han, ikke ham, og mener begge dele regnes som rett..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 2. februar 2008 #8 Del Skrevet 2. februar 2008 Eg får mark av begge deler, og eg er frå ein plass i landet der det er vanleg å seie "henne gikk til butikken". Fælt er det likefullt, og tekstar som inneheld slike feil kan vere håplause å lese. Han og ham er likestilt no, men det rykkar i raudpenna mi kvar gong eg ser det uansett. Men så irriterer eg meg over feil bruk av de og dem også... Eg er nok godt over medels irritabel når det gjeld grammatikk, ja! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2008 #9 Del Skrevet 3. februar 2008 Fel bruk av henne/hun irriterer meg også, både skriftlig og muntlig (muntlig stort sett i sosiolekt egentlig... de som sier henne® der det skal være hun, og de som sier hun der det skal være henne. Sistnevnte bruker gjerne aldri dem heller...). I dialekter klarer jeg ikke alltid å høre om formene blandes. Jeg tror egentlig jeg irriterer meg fordi det er nokså påfallende sosiolekter der jeg er fra, mer enn fordi det er feil i følge en gammel ordbok Men han/ham plager meg ikke, jeg lærte at begge skrivemåtene er sidestilt, og muntlig er det naturlig for meg å være nærmere han enn ham; "jeg så'n", jeg likte'n" osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2008 #10 Del Skrevet 3. februar 2008 Fel bruk av henne/hun irriterer meg også, både skriftlig og muntlig (muntlig stort sett i sosiolekt egentlig... de som sier henne® der det skal være hun, og de som sier hun der det skal være henne. Sistnevnte bruker gjerne aldri dem heller...). I dialekter klarer jeg ikke alltid å høre om formene blandes. Jeg tror egentlig jeg irriterer meg fordi det er nokså påfallende sosiolekter der jeg er fra, mer enn fordi det er feil i følge en gammel ordbok Men han/ham plager meg ikke, jeg lærte at begge skrivemåtene er sidestilt, og muntlig er det naturlig for meg å være nærmere han enn ham; "jeg så'n", jeg likte'n" osv. .. men fikk lyst til å legge til at jeg i voksen alder har begynt å bruke ham i bestemt form fordi jeg har inntrykk av at folk på generelt grunnlag reagerer litt negativt på han. Skriftlig, da, muntlig er det fortsatt 'n. Jeg er ellers nokså sideform- og endingsfleksibel, merker jeg, og tilpasser gjerne skriftspråket etter hvem jeg skriver med og i hva slags sammenheng. Jeg har blant annet en kamerat som skriver radikalt bokmål, og a-endinger og desslike smitter seg over til mine svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2008 #11 Del Skrevet 3. februar 2008 Eg får mark av begge deler, og eg er frå ein plass i landet der det er vanleg å seie "henne gikk til butikken". Fælt er det likefullt, og tekstar som inneheld slike feil kan vere håplause å lese. Han og ham er likestilt no, men det rykkar i raudpenna mi kvar gong eg ser det uansett. Men så irriterer eg meg over feil bruk av de og dem også... Eg er nok godt over medels irritabel når det gjeld grammatikk, ja! Skriver du ham på nynorsk da..? Endel skriver jo "sideformsbokmål" (altså at man velger mange sideformer fra ordboka) som blir ganske nært nynorsk, egentlig. Han er ikke den mest unaturlige bestemte formen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 3. februar 2008 #12 Del Skrevet 3. februar 2008 (endret) Ham er faktisk ikke påkrevet lenger, han blir også godkjent som riktig. Så jeg tror nok ikke man lærer det på skolen nå. Hmm, jeg tok norskkurs ikke så lenge siden, der nevnte de ikke at det var også godkjent som riktig, og jeg vet at det ble også rettet i oppgavene. Vi ble lært opp at det finnes subjektform og objektform og de må faktisk brukes? :klø: Selv om jeg ikke er norsk, har jeg lagt merke til det ganske ofte; føles litt feil for meg å ikke bruke ham/henne som objektform. Endret 3. februar 2008 av mrs_bond Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Veronica Mars Skrevet 3. februar 2008 #13 Del Skrevet 3. februar 2008 Hmm, jeg tok norskkurs ikke så lenge siden, der nevnte de ikke at det var også godkjent som riktig, og jeg vet at det ble også rettet i oppgavene. Vi ble lært opp at det finnes subjektform og objektform og de må faktisk brukes? :klø: Selv om jeg ikke er norsk, har jeg lagt merke til det ganske ofte; føles litt feil for meg å ikke bruke ham/henne som objektform. Se http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html og slå opp på han. Det finnes fremdeles subjektform og objektform, og de må brukes, saken er bare at han i tillegg til å være subjektform nå også er likestilt med ham som objektsform. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 3. februar 2008 #14 Del Skrevet 3. februar 2008 Jeg synes det er litt irriterende å lese, i alle fall. Passer alltid på å bruke han/ham og hun/henne riktig når jeg skriver. Når jeg snakker, derimot, blir det annerledes. På min dialekt sier vi "ho" istedetfor hun/henne og bruker bare "han", eller helst bare 'n. Men at noen bruker henne istedetfor hun i dagligtale synes jeg høres veldig merkelig ut... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 3. februar 2008 #15 Del Skrevet 3. februar 2008 Skriver du ham på nynorsk da..? Endel skriver jo "sideformsbokmål" (altså at man velger mange sideformer fra ordboka) som blir ganske nært nynorsk, egentlig. Han er ikke den mest unaturlige bestemte formen. Godt spørsmål! Nei, eg skriv ikkje "ham" på nynorsk, det blir feil for meg. Men du veit, nokre nynorskbrukarar kan bokmål også, og nokre bokmålsbrukarar kan nynorsk... Eg brukar dessutan fleire variantar av båe mål - eg skriv konservativt bokmål, radikalt bokmål, "standard" nynorsk og nordnorsk nynorsk. Feil grammatikk er vondt å sjå på uansett målform eller språk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 3. februar 2008 #16 Del Skrevet 3. februar 2008 Man bruker vel ikke ham på nynorsk? Trodde ikke det var "lov" jeg. Har veksla litt mellom de to formene tidligere, dialekten min ligger egentlig mye nærmere nynorsk... Men bokmålsimperiet tar vel snart helt over... Irriterer meg over det, samtidig som jeg er med på det. Vel, det var en digresjon.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 3. februar 2008 #17 Del Skrevet 3. februar 2008 Fordelen med 'ham', er at det hindrer språklig forvirring, derfor bruker jeg det skriftlig, mens jeg i tale skjelden bruker det, uten å prononsere det unaturlig. Med overdreven diksjon. Ordbøkene lages fra talespråket. Når talespråket endres følger ordboka etter, innen noen tiår. Ordbøker er ikke lovbøker. Ordlistene er tilbud, ikke påbud. Men man forutsetter at enhver lærer normspråket, før man tillates å radbrekke det. : ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 6. februar 2008 #18 Del Skrevet 6. februar 2008 Ein brukar ikkje "ham" på nynorsk, nei. Sorry, det var uklart skrive av meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk Åberg Skrevet 6. februar 2008 #19 Del Skrevet 6. februar 2008 de som sier henne® der det skal være hun, og de som sier hun der det skal være henne. Sistnevnte bruker gjerne aldri dem heller...). Jeg syns også det er så irriterende når folk sier "Jeg liker hun." "Han gav meg de." Jeg får en følelse av at en del sier det fordi de oppfatter det som "penere", og det er det som irriterer meg. "Dem"-formen er åpenbart på vei ut av språket, siden jeg syns så mange på tv f.eks. sier "de" når det skal være "dem". Jeg forbinder dette med mange som snakker Oslo-vest-lignende dialekter, og med disse språkfeilene kombinert med kun -en-endinger og avslepent tonfall, blir det litt voldsomt. Syns jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå