Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2008 #21 Skrevet 12. mai 2008 OT: Nå får jeg sikkert så øra flagrer fordi jeg er mann og kommer inn i denne tråden, men er det noen som vet hvorfor det opereres med en grense på 25 år? Er det noe spesielt som skjer rundt den alderen, eller antar man bare at de fleste kvinner er seksuelt aktive når de når den alderen? Det har vel mer med å gjøre at celleforandringer før 25-årsalder er svært lite sannsynlig.Ikke nødvendig å legge beslag på mer ressurser i helsevesenet enn nødvendig.Slike prøver må jo dyrkes frem.
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2008 #22 Skrevet 12. mai 2008 Det er selvfølgelig lurt å ta GU og celleprøver, men man må overhodet ikke dette for å få p-piller! Slutt å kom med usanne påstander, Arkana og dere andre!
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2008 #23 Skrevet 12. mai 2008 OT: Nå får jeg sikkert så øra flagrer fordi jeg er mann og kommer inn i denne tråden, men er det noen som vet hvorfor det opereres med en grense på 25 år? Er det noe spesielt som skjer rundt den alderen, eller antar man bare at de fleste kvinner er seksuelt aktive når de når den alderen? Eh, ja! Det er vel ingen som er jomfru i en alder av 25 med mindre man er nonne eller usedvanlig stygg!
Gjest Elfrida Skrevet 12. mai 2008 #24 Skrevet 12. mai 2008 Eh, ja! Det er vel ingen som er jomfru i en alder av 25 med mindre man er nonne eller usedvanlig stygg! Det er det garantert, sikkert helt vanlig mennesker som av forskjellig grunner ikke har hatt sex med noen. Alt fra psykiske problemer til religiøs overbevisning og sjenerthet. Men de fleste har nok debutert da
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2008 #25 Skrevet 12. mai 2008 Er du voksen nok til å ha sex, så bør du og være voksen nok til å ta det ansvaret som følger med! Nå er jo celleprøven tatt, så hva er egentlig problemet?
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2008 #26 Skrevet 12. mai 2008 Jeg tror leger praktiserer forskjellig når det gjelder dette.Det er lurt å ta celleprøven,men om man velger å la være å ta celleprøve vil det uansett bare gå utover en selv.Mye verre er det at mange aldri tester seg for kjønnssykdommer,og påfører andre helsefare. Og TS: Vet ikke om det allerede er nevnt her i tråden,men på Kreftregisteret sin nettside kan du fylle ut reserveringsskjema dersom du ønsker å stå utenfor "Masseundersøkelsen mot livmorhalskreft".
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2008 #27 Skrevet 12. mai 2008 OT: Nå får jeg sikkert så øra flagrer fordi jeg er mann og kommer inn i denne tråden, men er det noen som vet hvorfor det opereres med en grense på 25 år? Er det noe spesielt som skjer rundt den alderen, eller antar man bare at de fleste kvinner er seksuelt aktive når de når den alderen? Det er pga at da har de "fleste" vært aktive såpass lenge at HPV viruset kan har utviklet celleendinger. Jeg debuterte ikke før jeg var 21, og har aldri utsatt meg for smittefare (kun en partner, og jeg kjenner hans historie), så jeg kommer ikke til å vurdere å teste meg før i 30 åra, sannsynligvis ikke da heller. For uten HPV smitte er faren for livmorhalskreft like lav eller lavere enn faren for de fleste andre kreftformer, og jeg har ikke planer om å teste meg for alle kreftformer som finnes. P-piller ol bruker jeg heller ikke, så skjekk for cyster ol (innvendig UL) er heller ikke noe jeg kommer til å ta før jeg eventuelt mistenker det er noe galt.
LilleMy28 Skrevet 12. mai 2008 #28 Skrevet 12. mai 2008 En må faktisk skrive en god grunn for å slippe å ta celleprøve, og det er det kreftregisteret som skal ha, ikke legen din. Og jeg skriver under på de som sier at dersom du vil ha hormonprevensjon så må du nesten forberede deg på å tåle de undersøkelser som kreves for å hindre evt sykdom. Jeg tar celleprøve hvert eneste år, ikke bare hvert tredje og for 2,5 år siden ble det oppdaget alvorlige celleforandringer og måtte operere bort en del av livmorhalsen. Der fikk jeg beskjed om at siden jeg hadde den alvorligste graden av celleforandringer kunne de ikke se bortfra at det kunne ha utviklet seg til kreft dersom det ikke var blitt oppdaget såpass tidlig. Dvs at dersom jeg hadde hadde holdt meg til kun å kontrollere hvert tredje år så hadde jeg kanskje enten ikke vært her lenger, eller hele livmoren hadde vært fjernet og muligheten for å bli gravid hadde vært helt borte. Og vi hadde heller ikke fått adoptere barn før om mange år pga "karantene" etter kreftsykdom. Men fordi jeg utførte undersøkelsen er jeg nå frisk og gravid med det første barnet vårt. I stedet for å unngå slike unngå slike undersøkelser bør du heller få hjelp til å komme deg over tidligere traumer.
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2008 #29 Skrevet 12. mai 2008 En må faktisk skrive en god grunn for å slippe å ta celleprøve, og det er det kreftregisteret som skal ha, ikke legen din. http://kreftregisteret.no/ramme.htm?start.htm De må ha navn, adresse, og fødselsdato. Jeg har ikke reservert meg ennå, jeg bare kikker på brevene og kaster de etterhvert som de kommer. Det er ingenting som heter "slippe å få ta", det er et tilbud, ikke en plikt. Som andre her har nevnt, celleendringer og hormonprevensjon har lite med hverandre å gjøre, så sant en ikke er utsatt for smittefare for HPV. Det er ingen automatikk i at en har en livsførsel som tilsier større smittefare ved bruk av p-piller, selv om det ofte er sammenfallende. Men at skjekk for kjønnsykdommer er lurt å få gjort er en helt annen sak, men det går an å skjekke uten GU. Cyster og andre hormonforstyrrelser er også lurt å få sett på, men det har desverre få leger som rutine. TS: Les deg opp på hva som er aktuelt for deg, og hvilke undersøkelser du kan ha bruk for, og vurder å bytt lege om du ikke er bekvem med den du har nå. For det stemmer som mange her sier, at legen kan nekte å skrive ut medisiner til deg om han ikke vil.
Gjest Gjest_Tessa_* Skrevet 12. mai 2008 #30 Skrevet 12. mai 2008 Eh, ja! Det er vel ingen som er jomfru i en alder av 25 med mindre man er nonne eller usedvanlig stygg! Tenk deg å være jomfru i midten av 20 årene da! Herregud, noe så flaut!
LilleMy28 Skrevet 12. mai 2008 #31 Skrevet 12. mai 2008 Det fins faktisk jomfruer eller kvinner som bare har hatt en partner som får livmorhalskreft, så ingen må gå rundt og tro at de er sikre. HPV-viruset bare øker sjansen, og det smitter selv ved bruk av kondom. Men dersom folk vil være dumme og ikke sjekke seg så skal ikke jeg stoppe dere... Jeg vil bare si at jeg unner ikke den angsten jeg opplevde når jeg var under utredning for kreft min verste fiende. Jeg er ganske sikker på at alle de søvnløse nettene, klumpen i magen, angsten i hjertet er mye verre enn de få minuttene det tar å ta undersøkelsen.
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2008 #32 Skrevet 12. mai 2008 Samme her. Jeg har knapt fått målt blodtrykket engang når jeg skulle bytte p-pillemerke selv om jeg i høyeste grad er i faresonen for hjertefeil. Slik var det da jeg gikk til legen med styrtblødninger og et jernnivå på 2 da jeg var 15 år, og slik var det og da jeg ble sendt til gynekolog 10 år senere. 2 sekunder med blodtrykksmansjett, skrible - skrible - her har du resepten. Hadet bra. Skikkelig rullebåndsopplegg. Du bør imidlertid ta celleprøve dersom du er seksuelt aktiv, men det brevet du får/har fått i posten er kun en påminnelse og du kan reservere deg mot å få flere slike brev. Det er virkelig skremmende! Jeg ville ha vurdert å levere inn en klage på leger som er så slepphendte.
Gjest Gjest_hannemor_* Skrevet 12. mai 2008 #33 Skrevet 12. mai 2008 HPV-viruset bare øker sjansen, og det smitter selv ved bruk av kondom. Bra at du poengterer dette!!!! Ja folkens; det smitter selv ved bruk av kondom; med andre ord: kondom beskytter ikke mot HPV; man kan faktisk bli smittet dersom man kysser noen med HPV. Så når noen sier de "vet historien" til den de er med er kan dere desverre ikke være på den sikre siden... Man vet aldri om man har HPV eller ikke før man faktisk har testet seg; og gutter blir ikke testet.. Risikosport det livet vi lever med andre ord...
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2008 #34 Skrevet 12. mai 2008 Dere som sier dere har leger som nærmest slenger prevensjon etter dere sånn helt uten videre; hvorfor bytter dere ikke lege? Godtar dere virkelig at noen leker med livet deres på det viset?
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2008 #35 Skrevet 13. mai 2008 HPV-viruset bare øker sjansen, og det smitter selv ved bruk av kondom. Bra at du poengterer dette!!!! Ja folkens; det smitter selv ved bruk av kondom; med andre ord: kondom beskytter ikke mot HPV; man kan faktisk bli smittet dersom man kysser noen med HPV. Så når noen sier de "vet historien" til den de er med er kan dere desverre ikke være på den sikre siden... Man vet aldri om man har HPV eller ikke før man faktisk har testet seg; og gutter blir ikke testet.. Risikosport det livet vi lever med andre ord... Jeg vet det smitter på tross av kondom At det smitter via kyss har jeg aldri hørt om (går ut fra at du her ikke sikter til oralsex), og om du har en pålitelig link så håper jeg du legger den ut her. Ikke at det endrer noe for min del, men kunnskap er alltid greit å ha Klart jeg kan gå ut fra at han lyver, og er utro eller har hatt andre før meg som kan ha smittet han, men med tanke på livshistorien hans generelt sett så velger jeg å leve farlig og droppe både celleprøven og årlig HIVtest. Men klart, skulle jeg vært på den sikre siden så hadde jeg testet meg for både celleendringer, HIV, hepatitt, eggstokkreft, bryskreft osv. Men så lenge jeg er i en lavrisikogruppe for alt dette så velger jeg å la det vær.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2008 #36 Skrevet 13. mai 2008 Dere som sier dere har leger som nærmest slenger prevensjon etter dere sånn helt uten videre; hvorfor bytter dere ikke lege? Godtar dere virkelig at noen leker med livet deres på det viset? De færreste vet at hormonprevensjon kan føre til ulike sykdommer osv. Kjenner heller ikke til noen leger som informerer noe særlig om hverken blodpropp, cyster, migrene, depresjon eller andre ting. Det er tragisk mye slurv på informasjonsfronten på akkurat det området.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2008 #37 Skrevet 13. mai 2008 De færreste vet at hormonprevensjon kan føre til ulike sykdommer osv. Kjenner heller ikke til noen leger som informerer noe særlig om hverken blodpropp, cyster, migrene, depresjon eller andre ting. Det er tragisk mye slurv på informasjonsfronten på akkurat det området. Det er i høyeste grad sant. Jeg vet om flere leger som lar deg bytte p-pille merke over telefon.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2008 #38 Skrevet 13. mai 2008 Jeg vet det smitter på tross av kondom At det smitter via kyss har jeg aldri hørt om (går ut fra at du her ikke sikter til oralsex), og om du har en pålitelig link så håper jeg du legger den ut her. Ikke at det endrer noe for min del, men kunnskap er alltid greit å ha Klart jeg kan gå ut fra at han lyver, og er utro eller har hatt andre før meg som kan ha smittet han, men med tanke på livshistorien hans generelt sett så velger jeg å leve farlig og droppe både celleprøven og årlig HIVtest. Men klart, skulle jeg vært på den sikre siden så hadde jeg testet meg for både celleendringer, HIV, hepatitt, eggstokkreft, bryskreft osv. Men så lenge jeg er i en lavrisikogruppe for alt dette så velger jeg å la det vær. Her er en grei link med masse nyttig informasjon: http://www.kreftregisteret.no/om_kreftregi.../l_hpv.htm#spm2 Kan faktisk også smitte via hudkontakt står det her.... Selvfølgelig skal man ikke løpe til legen og sjekke seg for alt mulig hele tiden; kan jo bli paranoid av mindre. Men ettersom HPV er såpass vanlig som det er og ofte symptomfritt, er det vel ingen som kan si at de er i en lavrisikogruppe i forhold til dette viruset... Desto viktigere med celleprøve:)
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2008 #39 Skrevet 13. mai 2008 Her er en grei link med masse nyttig informasjon: http://www.kreftregisteret.no/om_kreftregi.../l_hpv.htm#spm2 Kan faktisk også smitte via hudkontakt står det her.... Selvfølgelig skal man ikke løpe til legen og sjekke seg for alt mulig hele tiden; kan jo bli paranoid av mindre. Men ettersom HPV er såpass vanlig som det er og ofte symptomfritt, er det vel ingen som kan si at de er i en lavrisikogruppe i forhold til dette viruset... Desto viktigere med celleprøve:) "Det påvises ikke HPV i underlivet hos mennesker som ikke har hatt seksuell kontakt" Så hudkontakt ja, men underlivshud. Håndtrykk ol smitter ikke og det smitter heller ikke via fødsel. Så enkelte er i lavrisikogrupper, men med dagens sexvaner mange har så er det nok desverre få.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2008 #40 Skrevet 13. mai 2008 En må faktisk skrive en god grunn for å slippe å ta celleprøve, og det er det kreftregisteret som skal ha, ikke legen din. Og jeg skriver under på de som sier at dersom du vil ha hormonprevensjon så må du nesten forberede deg på å tåle de undersøkelser som kreves for å hindre evt sykdom. Hvorfor svarer du når du bare kommer med tull? Man trenger ikke noen "unnskyldning" for å slippe å få purring på celleprøve i posten, man må bare si fra at man ikke ønsker det. Den enkelte lege har heller ingen rett til å kreve celleprøve fra kvinner, og ingen rett til å holde tilbake prevensjon for å få sin vilje. Det kreves ikke GU for å få p-piller, med mindre legen synes det er greit å overkjøre pasienten når hun eller han finner det for godt. Det er mye farligere at kvinner ikke får prevensjon, enn at de får prevensjon uten all verdens undersøkelser "for sikkerhets skyld".
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå