Gå til innhold

Celleprøve,frivillig...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei alle sammen!

Jeg lurer på deres synspunkter på en ting.

Jeg fikk som alle jenter innkallelse til celleprøve da jeg fylte 25. Nå har det seg sånn at jeg sliter veldig med leger og spesielt slike undersøkelser, pga. en uheldig hendelse hos legen da jeg var yngre.

Det stod at undersøkelsen var frivillig, så jeg tenkte jeg skulle prøve å våge meg dit den dagen jeg var klar for det,selv om sånt er fryktelig vanskelig for meg. Noen måneder senere gikk jeg tom på p-pilleresepten, og måtte til fastlegen min for å få ny, men da fikk jeg beskjed om at det var ikke snakk om ny resept før jeg hadde tatt denne celleprøven.

Uansett, siden jeg er i et langvarig forhold følte jeg meg tvunget til å ta celleprøven,må jo ha prevensjon. Men iom. at jeg ikke selv kunne bestemme, ble hele greia småtraumatisk og ble gjort uten at jeg var klar for det. Så spørsmålet er, hvor ble det av frivilligheten i denne masseundersøkelsen mot livmorhalskreft? Burde man ikke kunne bestemme over sånt selv, uansett hvor bra det er å undersøke seg, uten at prevensjon brukes som et pressmiddel mot en?

Håper dere har forståelse for at jeg ikke trenger å høre at "celleprøve er viktig og bra" osv.,for det vet jeg veldig godt. Det er flott at vi har et tilbud om å undersøkes!

Det er bare dette med "tvangen jeg reagerer litt på... og med "tvang" mener jeg altså at man ikke kan bestemme når, eller kunne få prevensjon hvis man vil vente en stund slik jeg ønsket.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ingen rett til p-piller. Det er i aller høyeste grad frivillig å ta en celleprøve, men du kan ikke regne med at det valget ikke innebærer visse konsekvenser. En seriøs lege vil ikke gi resepter på p-piller i årevis uten å sjekke undersøke pasienten.

Gjest Veronica Mars
Skrevet (endret)

Må si meg enig med Arkana her. Celleprøven som du får påminnelse om da du er 25 er fullstendig frivillig. Ingen tvinger deg til å ta den.

Men når du går til lege og vil ha p-piller er det viktig at han gjennomfører de undersøkelsene som er nødvendig for at det skal være trygt for at du går på dem. Slik er det for alle andre medisiner også. Du kan altså velge å ikke ta celleprøven, men da kan du heller ikke gå på p-piller. Skjønner at det er trist, vanskelig, dumt og alt det der, men det hadde også vært veldig feil om du fikk gå på p-piller i årevis uten å ta de prøvene som trengs.

Endret av Veronica Mars
Skrevet

Jeg er klar over det at man må undersøkes en gang, det skrev jeg da også. Men det er ikke alltid det passer der og da!

Det var heller ikke snakk om å "gå på p-piller i årevis uten å bli undersøkt", så det blir litt dumt å skrive det syns jeg. Jeg vil bare kunne bestemme når på mitt 25. år jeg vil undersøkes, og det syns jeg ikke er for mye å forlange.

Skrevet
Jeg er klar over det at man må undersøkes en gang, det skrev jeg da også. Men det er ikke alltid det passer der og da!

Det var heller ikke snakk om å "gå på p-piller i årevis uten å bli undersøkt", så det blir litt dumt å skrive det syns jeg. Jeg vil bare kunne bestemme når på mitt 25. år jeg vil undersøkes, og det syns jeg ikke er for mye å forlange.

Du kan bestemme det så mye du vil, men du kan regne med du ikke får ny resept før undersøkelsen er gjort. Du kan si til legen at du skal undersøkes når det passer deg i løpet av året, men han har ingen garanti for at du snakker sant. Legen er ikke ute etter å presse deg til noe du ikke vil, hans interesse er helsen din og å ikke gjøre noe som risikabelt med den, som å gi deg p-piller uten at han har undersøkt deg.

Gjest Veronica Mars
Skrevet

Nå hadde jeg intrykk av at du hadde gått på p-piller før, det var derfor jeg skrev det med årevis. Men det er forsåvidt irrelevant. Når du er 25 år og skal gå på p-piller må legen faktisk sjekke om du har celleforandringer. Det er for å passe på helsen din, og hadde han ikke gjort det hadde han vært en en dårlig lege. Det er ingen som prøver å være slemme med deg og tvinge deg til å gjøre ting du ikke liker bare forid de synes det er gøy.

Jeg synes det er bra at legene er strenge på slikt, de skal ikke skrive ut medisiner før alle undersøkelsene er utført, bare fordi noen lover at de skal gjøre det senere.

Skrevet

Er det å ta celleprøve som er traumatisk eller det å ha en GU?

Celleprøven er frivillig, han kan ikke nekte deg p-pille på grunnlag av at du ikke vil ta prøven.

Men han kan nekte deg p-pille hvis du nekter å ha en GU. Det er hårreisende hvis han allerede har skrevet ut p-piller til deg uten å ha en full undersøkelse først. GU er en del av full undersøkelse (i tillegg til måling av blodtrykk, spørsmål om livsvaner osv) og er også en ting som må gjøres kontinuerlig om man skal gå på p-piller.

Du har ikke krav på p-piller. Du må la legen ta full undersøkelse og fortsette med alle nødvendige undersøkelser når man går på medikamenter. Og selv om du gjør alle undersøkelsene så kan legen fortsatt nekte å skrive ut p-piller hvis helsen din tilsier at du ikke bør/kan ta p-piller.

Mange har problem med GU og det er stor forståelse for det! Men du kan ikke nekte GU, og forvente å få p-pille. Du kan selvfølgelig ta GU når det passer deg, men legen har da i sin fulle rett å vente med å skrive ut resept på p-pille til etter den er fullført.

PS. Hvis du først tar GU håper jeg virkelig ikke at du nekter celleprøve. Dette redder mange liv!

Skrevet

Bytt lege! Det er ingen plikt å ta en slik undersøkelse, det er bare et tilbud.

Skrevet
Når du er 25 år og skal gå på p-piller må legen faktisk sjekke om du har celleforandringer.

Tror ikke det der er helt riktig. Celleprøve er en screening som gjøres på "alle" kvinner for å prøve å fange opp flest mulig som kan få livmorhalskreft.

Celleprøven er frivillig, og det er så langt jeg vet ingen krav om celleprøve for å få p-piller i Norge. Skal du bruke p-piller er det derimot viktig at legen sjekker om du er i faresonen for å få blodpropp.

Jeg synes legen din har gått fram litt spesielt her. H*n kan godt ta den strenge tonen og si at du bør ta celleprøve snart, eller ta den hyggelige tonen og oppmuntre deg til å ta celleprøve ved å forklare hvor viktig det er. Å nekte en seksuelt aktiv kvinne p-piller synes jeg er svært merkelig. Legen bør ha forståelse for at noen trenger å psyke seg opp til en GU/celleprøve, og det er ingen grunn til at du ikke skulle få p-piller når du trenger det.

Jeg ville også ha gått til en annen lege.

Skrevet

Jeg er dypt imot å gjøre ting vanskelig kun av prinsipp.

Dersom trådstarter uansett må ta GU, hva i himmelens navn er da problemet med en celleprøve? Det gjør IKKE vondt og hun ville ikke merket det om ikke legen sa det.

Skrevet

Jeg forstår det sånn at trådstarter sliter med gynekologisk undersøkelse generelt?

Og man MÅ ikke ta GU for å få p-piller. Men man BØR ta celleprøve jevnlig. Det er to forskjellige ting, som legen ikke trenger å blande sammen.

Er man ung og frisk, ikke-røyker, normalvektig og i fast forhold er det ingen grunn til å ikke skrive ut p-piller hvis man trenger det.

Skrevet

Med tanke på at p-piller fører til økt fare for bl.a. livmorhalskreft, samt at når vedkommende bruker p-piller er det som oftest fordi hun har sex, og da kan få en rekke sykdommer, synes jeg faktisk nettopp at en GU hører med når man får p-piller. Ut fra det jeg vet er de fleste leger villige til å gi ett års resept uten undersøkelse, men så må man undersøkes etterpå.

Skrevet
Men han kan nekte deg p-pille hvis du nekter å ha en GU. Det er hårreisende hvis han allerede har skrevet ut p-piller til deg uten å ha en full undersøkelse først. GU er en del av full undersøkelse (i tillegg til måling av blodtrykk, spørsmål om livsvaner osv) og er også en ting som må gjøres kontinuerlig om man skal gå på p-piller.

Er det alderen som har noe å si her? Det eneste som ble gjort på meg var å måle blodtrykk pluss spørre om det var noen i familien min som hadde hatt slag og blodpropp. Jeg er 17 år da(18 nå i feb.)

Gjest *englefjes*
Skrevet
Jeg er dypt imot å gjøre ting vanskelig kun av prinsipp.

Dersom trådstarter uansett må ta GU, hva i himmelens navn er da problemet med en celleprøve? Det gjør IKKE vondt og hun ville ikke merket det om ikke legen sa det.

Jeg kjente i alle fall veldig godt at det ble tatt celleprøve og det gjorde de fleste andre jeg kjenner også.

Synes uansett at pasienten, uavhengig av nødvendigheten av en undersøkelse ikke skal oppleve et urimelig press fra en lege. I dette tilfelle hvor TS åpenbart har problemer med GU burde man kanskje valgt en annen fremgångsmåte?

Skrevet

Føler du deg komfortabel med den legen?

Det er bare legen selv som finner på at du MÅ ha celleprøven for at h*n skal være villig til å skrive ut p-pillen til deg. H*n har ingen spesiell rett til å nekte deg trygg prevensjon fordi du ikke ville ta celleprøve.

Jeg ville ha byttet lege til en som ikke finner på regler for å presse deg til ting du ikke vil. Celleprøven er et godt tilbud til deg, men den er frivillig, og det er ditt valg hvordan du vil ta vare på helsen din og sikre deg mot livmorhalskreft. Legens oppgave er å informere og anbefale, din lege opptrer ikke med respekt for deg som pasient.

Skrevet
Er det alderen som har noe å si her? Det eneste som ble gjort på meg var å måle blodtrykk pluss spørre om det var noen i familien min som hadde hatt slag og blodpropp. Jeg er 17 år da(18 nå i feb.)

Nei. Jeg begynte på p-pille når jeg var 18, aldri røkt, er frisk, normal BMI, trener 5 ganger i uken og hadde ingen "faremomenter" i innledende undersøkelse.

Retningslinjene for legene vedrørende p-pille er ikke absolutte, så noen leger sløver med GU hos pasienter som er unge, friske, ikke-røkende og ikke har genetisk disposisjon for livmorhalskreft eller blodpropp.

Det vanlige er å ha GU før oppstart og så GU hvert 2-3 år. Med økende alder eller hvis det er røykere, folk med disp for livmorhalskreft, blodpropp, høyt blodtrykk bør ha GU oftere.

GU (og celleprøve av livmorhals) er svært viktig for de som går på p-pille fordi det er en forhøyet risiko for å få livmorshalskreft for dem som går på p-pille. Dette tror de har mest med å gjøre fordi når man har aktivt sexliv og ikke bruker kondom, så er sjansen for å få HPV stor, men det er også andre faremomenter hos p-pillen kanskje for med spiral er det ikke samme forhøyningen. Og livmorhalskreft er den vanligste kreftformen hos unge kvinner. Så dette er viktig.

Så jeg blir svært skeptisk til leger som ikke utfører GU. Jeg har gått til tre ulike leger (er student så jeg flytter på meg), og alle har gjennomført og informert meg om standard undersøkelsen mht p-pille. Ingen av dem har tenkt å la være å utføre GU. Valget var å ta GU når jeg orket og bruke annen prevansjon, eller så måtte jeg ta GU når det krevdes og så få p-pille.

Skrevet

Jeg har fått vite av mine leger at GU (og celleprøve) er frivillig. Jeg ble ikke spurt om jeg ønsket det engang før jeg ble 25, da hadde jeg gått på p-piller i mange år. Det samme gjelder de aller fleste av vennene mine. (Og vi har hatt flere og forskjellige leger.)

Selv om man ikke blir tvunget bør man absolutt ta celleprøven. Det handler jo om å ta vare på helsen sin.

• 3 måneder senere...
Gjest Gjest_justme_*
Skrevet
Bytt lege! Det er ingen plikt å ta en slik undersøkelse, det er bare et tilbud.

Men det er en viktig ting å ta celleprøven også da,jeg har tatt den for jeg vil ikke ta sjansen på at jeg kanskje får kreft der nede.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg ble ikke spurt om jeg ønsket det engang før jeg ble 25, da hadde jeg gått på p-piller i mange år.

Samme her. Jeg har knapt fått målt blodtrykket engang når jeg skulle bytte p-pillemerke selv om jeg i høyeste grad er i faresonen for hjertefeil. Slik var det da jeg gikk til legen med styrtblødninger og et jernnivå på 2 da jeg var 15 år, og slik var det og da jeg ble sendt til gynekolog 10 år senere. 2 sekunder med blodtrykksmansjett, skrible - skrible - her har du resepten. Hadet bra. Skikkelig rullebåndsopplegg.

Du bør imidlertid ta celleprøve dersom du er seksuelt aktiv, men det brevet du får/har fått i posten er kun en påminnelse og du kan reservere deg mot å få flere slike brev.

Gjest Mann i hønsereir
Skrevet

OT: Nå får jeg sikkert så øra flagrer fordi jeg er mann og kommer inn i denne tråden, men er det noen som vet hvorfor det opereres med en grense på 25 år? Er det noe spesielt som skjer rundt den alderen, eller antar man bare at de fleste kvinner er seksuelt aktive når de når den alderen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...