Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2008 #1 Skrevet 1. februar 2008 I går klarte "samboeren" min å krympe klær igjen. Mine treningstights er 20 cm for korte og Devold trøya har blitt str. 8 år. Han insisterer på at vanlig tøy må vaskes på 60 grader og håndklær og sengetøy må vaskes på 90 grader. Jeg mener at vanlig tøy skal vaskes på 40 grader og håndklær og sengetøy vaskes på 40 eller 60 grader. Mine argumenter: * Klær blir rene på 40 grader * Klær krymper og blir fortere slitt ved høy temperatur * Stort vann og strømforbruk hvis høy temperatur. Økonomi og miljøhensyn. Hvor mange grader bruker dere?
Gjest Tigerjente Skrevet 1. februar 2008 #2 Skrevet 1. februar 2008 Jeg bruker 40 grader på vanlige klær. Det som ikke kan vaskes på 40 grader vasker jeg for hånd sammen med ullklær. Håndklær og klær til prinsen som er blitt ordentlig skitten, sengetøy og undertøy vaskes på 60 grader, og gaskluter sammen med kjøkkenkluter og håndklær vaskes på 95 grader, men det er en oppsamlingsvask en gang annenhver uke ca.
Caos Skrevet 1. februar 2008 #3 Skrevet 1. februar 2008 Jeg vasker vanlige klær på 40 grader. Hånduker og undertøy på 60 grader. Har ullprogram på vaskemaskinen som funker fint. Duker og denslags vasker jeg på finprogram (aner ikke hvor mange grader jeg bruker..) ellers blir det noe håndvask innimellom. Min kjære har også vært flink til å krympe endel, ikke fordi han insisterer på gradene, rett og slett fordi han vasker så å si alt på kokvask, for det programet vet han "får alt reint" (hann er nektet adgang til vaskerommet...)
Brunhilde Skrevet 1. februar 2008 #4 Skrevet 1. februar 2008 Jeg vasker så og si alt på 40 grader, med unntak av håndklær og sengetøy, det får en omgang på 60 grader.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2008 #5 Skrevet 1. februar 2008 I de aller fleste vanlige klær står det at de skal vaskes på 30 eller 40 grader. Det eneste jeg vasker på varmere temperatur enn 40 er undertøy, kluter, håndklær og sengetøy. Dette går på 60 grader.
Vici Skrevet 1. februar 2008 #6 Skrevet 1. februar 2008 Jeg vasker vanlige klær på 40 grader. Hånduker og undertøy på 60 grader. Har ullprogram på vaskemaskinen som funker fint. Duker og denslags vasker jeg på finprogram (aner ikke hvor mange grader jeg bruker..) ellers blir det noe håndvask innimellom. Min kjære har også vært flink til å krympe endel, ikke fordi han insisterer på gradene, rett og slett fordi han vasker så å si alt på kokvask, for det programet vet han "får alt reint" (hann er nektet adgang til vaskerommet...) Hahaha, sånn er det her i huset også. Så det gjelder å vaske unna både mitt og hans tøy, slik at han aldri trenger å vaske selv. Og kort vask på 40 grader er et program jeg bruker mye på mindre skittent tøy. I tillegg er det svært strømbesparende og bruker bare 1 time. Mens han vasker alt på høy temperatur med forvask og det hele. Hahaha
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2008 #7 Skrevet 1. februar 2008 Jeg vasker vanlige klær på 40 grader. Hånduker og undertøy på 60 grader. Har ullprogram på vaskemaskinen som funker fint. Duker og denslags vasker jeg på finprogram (aner ikke hvor mange grader jeg bruker..) ellers blir det noe håndvask innimellom. Min kjære har også vært flink til å krympe endel, ikke fordi han insisterer på gradene, rett og slett fordi han vasker så å si alt på kokvask, for det programet vet han "får alt reint" (hann er nektet adgang til vaskerommet...) En effektiv teknikk hvis det er noe han ikke liker å gjøre: gjør en så dårlig jobb at du ikke får lov tilå gjøre den lenger. Ærlig talt, det er jo bare å si til ham at han ikke må vaske det så varmt. Hvis han til stadighet kokvasker alt så er det fordi han er en lat slyngel som ikke gidder å gjøre det ordentlig og vil at du skal gjøre det for ham.
Gjest Asti Skrevet 1. februar 2008 #9 Skrevet 1. februar 2008 (endret) ....... Endret 14. desember 2009 av Asti
Gjest Gjest_trønder_* Skrevet 1. februar 2008 #10 Skrevet 1. februar 2008 håndduk tørker vi oss med etter dusjen her i midten av landet. eller henda etter en tur på do. do er da altså WC. knis. hva sier dere da? aldri tenkt over at det er noe rart med håndduk.
Caos Skrevet 1. februar 2008 #11 Skrevet 1. februar 2008 En effektiv teknikk hvis det er noe han ikke liker å gjøre: gjør en så dårlig jobb at du ikke får lov tilå gjøre den lenger. Ærlig talt, det er jo bare å si til ham at han ikke må vaske det så varmt. Hvis han til stadighet kokvasker alt så er det fordi han er en lat slyngel som ikke gidder å gjøre det ordentlig og vil at du skal gjøre det for ham. hehe, neida, han er absolutt ikke lat, han gjør faktisk mesteparten av husarbeidet, siden jeg er kronisk syk. Og ja, han er flink også! Gikk en stund før jeg fann ut hvilket program han brukte, heldigvis gikk det mest på sengetøy og hånduker/håndklær først. Nå forrige uke så jeg han satt med "bruksannvisningen" til vaskemaskinen, for å lese hvilke program som er på maskinen. Kanskje det er trygt å la han prøve seg igjen? Han er ikke den type mann som lurer seg unna med å løse oppgaven feil. hva er en håndduk? hihi, har dere ikke hørt ordet håndduk? Trodde det var helt vanlig jeg? Men det er da det samme som dere sier håndklær til da.. ganske logisk?
Gjest Asti Skrevet 1. februar 2008 #12 Skrevet 1. februar 2008 (endret) ....... Endret 14. desember 2009 av Asti
Gjest Elize Skrevet 1. februar 2008 #14 Skrevet 1. februar 2008 I de aller fleste vanlige klær står det at de skal vaskes på 30 eller 40 grader. Det eneste jeg vasker på varmere temperatur enn 40 er undertøy, kluter, håndklær og sengetøy. Dette går på 60 grader. Slik vasker jeg også mine klær.
ringblomst Skrevet 1. februar 2008 #15 Skrevet 1. februar 2008 Jeg vasker alltid klær, så tar han oppvasken . Vi er kun 2 i husholdningen, så å vaske undertøy for seg på 60 grader blir tungvint. Jeg vasker derfor nesten alt på 60 grader, selv de klærne det står 40 grader på. Men så slenger jeg også nesten alt av klær inn i tørketrommelen også. Håndklær og sengetøy går på 95 grader. Ull og silke går på håndvaskprogram, vasker ingenting for hånd lenger. Det at klærne blir slitt, synes jeg er bare tull. Har klærne mine like lenge som andre som vasker på 40 grader og ikke tør å bruke tørketrommel.
Gjest Opa Skrevet 1. februar 2008 #16 Skrevet 1. februar 2008 Ull går på ullprogram, håndklær, sengetøy, undertøy og veldig møkkete/svette klær går på 60 grader "kraftig flekk" (om omtrent det samme som 90, men snillere mot tøyet og miljøet), og resten på 40 grader.
Nigo-san Skrevet 1. februar 2008 #17 Skrevet 1. februar 2008 I de aller fleste vanlige klær står det at de skal vaskes på 30 eller 40 grader. Det eneste jeg vasker på varmere temperatur enn 40 er undertøy, kluter, håndklær og sengetøy. Dette går på 60 grader. Samme her. Jeg blåser i "30 graders"-markeringen og kjører det på 40 grader, og undertøy, sengetøy og håndklær går på 60. Ellers er jo betraktningen om at "tøy ikke blir rent" på 40 grader det totale nonsens. I store deler av verden vasker man tøy med kaldt vann, og det blir rent for det.
Uno Skrevet 1. februar 2008 #18 Skrevet 1. februar 2008 Jeg vasker også alt unntatt sengetøy, håndklær etc på 40 grader.
Gjest Asti Skrevet 1. februar 2008 #19 Skrevet 1. februar 2008 (endret) ....... Endret 14. desember 2009 av Asti
Frk. Stella Skrevet 1. februar 2008 #20 Skrevet 1. februar 2008 (endret) - Ullklær vasker jeg på 30 grader og ullprogram. - "Finvask"-klær på 40 grader. - Det meste av vanlig tøy, inkl undertøy, på 60 grader. - Sengetøy, håndduker, kluter/kjøkkenhåndkler (vi har bare hvitt eller helt lyst av dette) og alt hvitt tøy som tåler det - 90 grader, rett og slett fordi jeg innbiller meg hvitfargen holder lenger... Jeg sorterer IKKE på hver enkelt farge, men i mørkt/lyst og så har både jeg og samboer en del røde klær som vaskes for seg selv. Endret 1. februar 2008 av Frk. Stella
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå