Gå til innhold

Oppdrettere ... (advarsel!)

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Ville bare advare litt mot useriøse oppdrettere.

Jeg kjøpte for et år siden en dobermann uti Sandefjord. Og fyren ga meg valpen to uker for tidlig (var 6. uker når jeg hentet henne), han sa det var helt greit siden valpene hadde stoppet med melk fra moren sin allerede når de var 3. uker. Jeg tenkte ikke noe mer over dette. Han skulle senere opp til Trondheim med noen valper, var noen som hadde bestilt.

Så fikk vi stamtavlen, der det stod "kan ikke brukes i avl". Moren til valpen var en omplasseringshund som vi fikk vite etterpå! Så fortalte han at den forrige eier hadde sagt at de hadde HD-røntget moren, men jeg ringte den forrige eieren, og det sa hun at de ikke hadde gjort, og hun sa også at Kara - som denne hunden het, ikke skulle brukes i avl. Og etter noen mnd. etter vi hadde hentet hunden, sa oppdretteren at valpemoren var blitt påkjørt på gårdsplassen av en kamerat. Min søster - som har broren til min forrige valp, ringte opp til distriktsveterinæren og spurte om denne hunden, da. Og de fortalte han kom helt vanlig inn, og leverte hunden til avlivning. Ingen form for skade. Han dro på ferie uken etter. Så han avlivet hunden pga. han skulle på ferie. :evil:

Vel - senere, vi måtte ut 10-12 ganger om dagen, men jeg trodde det var normalt, men nei, det var det ikke. Så vi dro opp til veterinæren for å ta en urinprøve. Det viste seg at det var "eggehvite" i urinen. Vi fikk penecilin, og holdt på med denne kuren. Ingenting forbedret seg.

Vi dro opp to mnd. senere med en ny urinprøve. Men da foreslo veterinæren at de kunne sjekke henne, så de tok henne i narkose.

Så sprutet de inn 12ml væske i urinblæren hennes, og alt kom ut igjen. Og det viste seg at blæren var helt oppe ved bekkenet og lå og presset, og lukkemuskelen funket ikke som den skulle. De kunne operere det, men det var ikke 100% at hunden ville bli frisk igjen, og de ville vært mye kontroll fremover. Så de anbefalte at vi skulle avlive henne. Så måtte vi ta farvel. :cry:

Så i går ringte vi de som har de forskjellige valpene fra kullet. Det var 7 valper tilsammen, og 5 av de som jeg allerede vet - er døde. Det er inkludert min forrige hund.

Han hadde med tre valper opp til Trondheim, slik at familien kunne velge ut en valp de ville ha. Den ene av valpen var skikkelig underernært. Men uansett - valpen de valgte fikk magedreining, og døde en smertefull død og ble bare 6. mnd gammel. Magedreining er egentlig ganske vanlig på dobermann grunnet hundens høye buk, og musklene er ikke så sterke rundt i det området. Så hunden skal egentlig ha ro en time før og en time etter den har spist. Gjelder forsåvidt alle hunder med slik buk.

Den andre valpen måtte bli avlivet pga. den var mannevond, og agressiv, og den var helt vill.

Den tredje valpen hadde elefantpels/hud, som kunne utvikle seg verre enn det det var.

Den fjerde valpen hadde en skeiv rygg.

Den femte valpen var jo Kira, som døde pga. urinveiene, bekkenet og lukkemusklene.

Det er ikke alle oppdrettere som er sånn, og de fleste oppdrettere har somregel kennelnavn på hunden, altså slik at hunden får et offisielt navn. Og ja, nei, jeg skal ikke snakk dritt om andre oppdrettere, men dette her har gjort meg forbanna, og grunnet at disse valpene ikke kunne brukes i avl, skulle alle de som har kjøpt valp av denne fyren ha halvparten av det de betalte tilbake.

Jeg vil bare at dere som har tenkt å skaffe dere en valp, sjekke bakgrunnen til oppdretteren deres, og velge valp med omhu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg måtte nesten inn i avhør før jeg fikk min hund. *smiler*

Først snakket vi lenge på telefon, og hun likte meg og sa at hun gjerne ville selge meg en valp. Men hun forbeholdt seg retten til å trekke seg om inntrykket på telefonen ikke stemte ved første møte. Vi møttes første gang da valpen var 4 uker, deretter 1 gang per uke frem til vi endelig (!!) kunne ta han hjem som 8 uker. Alle papirer var i orden (veterinærattest, stamtavler osv), oppdretterne gjorde en grundig jobb.

I ettertid har det vist seg at de ikke har rapportert inn alt som skal til avlsrådet, men utvelgelsen av valpekjøpere får de mer enn bestått på. Mer grundig enn Kripos!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vettu meg hva... :kjempesinna: Sylfrekt! Sånne folk skulle blitt offisielt svartelista gjennom raseklubben! Dessverre så er det ALT for mange oppdrettere som tenker penger,penger og enda mer penger. Dette hørtes jo helt ekstremt ut! Fy flate... Lurt å gjøre grundig reserach ja.

Inntrykket mitt er at det (dessverre) er alt for mange useriøse oppdrettere i Dobermann miljøet (selvf. også i andre miljø).

Julie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte skulle bare ikke hatt dyr! Hvorfor i all verden kan det ikke finnes noen form for oppfølging av hundeeiere.... *sukk*

Ang. kjøp av valp.

Man kan kanskje sørge for å få se stamtavle fra moren og faren før man kjøper valpen...?

Vi passet iallefall godt på da vi kjøpte vår retrievergutt. Det lønner seg.

Finne useriøse, men også mange som absolutt ikke er det.

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg ble også vurdert grundig før jeg fikk kjøpe min Oscar, synes det er skikkelig bra at dette ble gjort. Slike "oppdrettere" som Kira snakker om skulle selv blitt "avlivet"- motbydelige mennesker :evil:

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en liten valp av en oppdretter i Mo i Rana i høst og var kjempe fornøyd med hunden. Men av personlige grunner måtte jeg levere han tilbake dit. Det var i oktober. Damen som solgte meg han ville mer enn gjerne ha han tilbake. Han var visst et prakt eksempel av rasen. Jeg betalte 11000 for hunden og vi ble enige om at jeg skulle få tilbake 5000. Siden damen hadde litt dårlig råd da ble vi enige om at hun skulle betale meg før 1. mai 2003.

I februar fikk jeg brev fra henne om at valpen jeg hadde sendt tilbake var blitt påkjørt og dødd av det. Jeg tenkte ikke mer å det før jeg ringte henne for et par uker siden og skulle spørre om pengene.

Da fikk jeg beskjed om at når hunden var dø så skulle ikke jeg få noen penger. Jeg ble jo forbanna siden jeg hadde vært så snill og latt henne vente et halvt år med å betale meg de pengene. Jeg ringte til Norges kennel klubb og fikk beskjed om at de pengene har jeg rett på og dem syntes at det var lite jeg fikk tilbake for hunden(de 5000). Så jeg skrev et brev til henne og forklarte det dem hadde sagt på NKK. Truet med å gå videre med saken hvis hun ikke betalte. Hun sa hun skulle betale 20. april til meg..

Men de pengene har jeg enda ikke fått.. :sinna:

Noen er bare ikke skikket til å drive med salg av hunder.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke hund, :(

men skal ha det en gang i fremtiden. :D

Da skal jeg sjekke sikkelig før jeg kjøper det :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Ja, når vi en gang i fremtiden skal ha hund, så blir ting sjekket nøye. Jrg forventer at de sjekker oss nøye også (men håper at jeg blir godkjent selv om jeg aldri har hatt hund, og er redd hund.... Sambo har hatt hund som barn, og er mer fortrolig med dem da) Men det er nok naturlig at jeg kommer til å sjekke at kullet er registrert slik det skal, godkjent. Forventer veterinærattest og stamtavle. Nå har ikke jeg tenkt at vår hund skal brukes i avl, men om vi skulle bestemme oss for å la henne (jeg har mest lyst på tispe) få et kull, ja så vil vi jo vite at hun kan. Dessuten så forventer jeg slike ting nettopp for å vise seriøsitet, slik at vi vet at hunden er skikkelig behandlet av noen som vet hva de gjør. Seriøse oppdrettere finnes jo. De behandler hundene rett, og forventer at vi også gjør det. En slik oppdretter skal vi finne, når den tid kommer.

Useriøse aktører finnes dessverre i alle bransjer. Da er det dessverre vi som kunder som må undersøke ting nøye :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte hunden vår privat.

Det har vært en del problemer med "selgeren", men nå skal alt være i orden. Ikke sykdommer eller noe annet tull. Gemyttet er flott og det er verdens flotteste hund (kilde: meg selv og sambo).

Det man skal være klar over er at "godkjente" oppdrettere ikke nødvendigvis har perfekte hunder. Det er mye rart! Særlig gjelder dette oppdrettere av populære familiehunder. Masseproduksjon er ganske vanlig. Og sykdommer er også vanlig, selv om det ikke nødvendigvis er noe galt med foreldrene i utgangspuktet.

En venn av oss kjøpte en Labrador av en "registrert" og annerkjent oppdretter. Der ble han servert historier om at de ikke drev med masseproduksjon og at de var fryktelig glad i hunder.

Etter at de hadde fått hjem denne hunden (bare 6 1/2 uke gammel) fant vår venn ut at oppdretterens tispe hadde produsert et stort antall valper de siste årene. Mer enn det som var forsvarlig. De hadde også en annen tispe som var konstant "gravid".

Hunden ble scannet da den var omkring 1 1/2 år og hadde da middels grad av HD, som grenser i mot sterk grad. Et par av de andre valpene i kullet har også HD. Eieren har gjort det han kan, men hunden er ikke bra. Oppdretteren selger fortsatt valper fra samme tispe i stor stil, 3 år senere.

Alle papirer er OK. Foreldrene er HD-frie og alt ser OK ut. Det er kanskje ikke så vanskelig å jukse det til litt, slik at en annen hund står på stamtavla?

Uansett; vi har hatt flaks! Hunden vår er fantastisk og frisk, selv om den ikke stammer fra en oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Ja, selv de som "ser seriøse ut" er ikke nødvendigvis det. Det er dessverre vi som kjøpere som må oppdage dette. Det anbefales av noen å kontakte andre som har kjøpt av denne oppdretteren før, men... det virker jo litt "ekstremt" synes nå jeg da. Selvsagt kan man få den perfekte flotte hund solgt privat.

Tenk seg at vi kjøper ei tispe, og har henne, hun er frisk, vi passer på henne og elsker henne. Så bestemmer vi at hun skal få et kull, og parrer henne med en flott hund av samme rase, og får flotte, perfekte renrasede hunder, uten sykdommer etc. Vi gjør ikke dette flere ganger, masseproduserer altså ikke på vår hund (kanskje fordi vi syntes det var slitsomt med valper) og sprer derfor gener som ikke det er mange av, på en måte. Dette er jo flott, er det ikke? Vi er ikke oppdrettere, selger dem derfor sikkert privat, de er friske (vi tar den selvsagt til veterinærtest etc) og flotte hunder, de er ikke masseproduserte, mer bare et "engangstilfelle", relativt unike.

Dette var jo rent hypotetisk, men på denne måten KAN det skje. Folk som elsker hunder, passer godt på dem, har friske og flotte dyr etc, som selger privat. Det skjer også at privat solgte hunder ikke engang er helt renrasede, enda de påstås å være det, og begge disse tingene (gode og dårlige ting generelt) kan også skje hos registrerte oppdrettere.

Vi er dessverre uten perfekt infomasjon i dette markedet. Grundige undersøkelser kan lønne seg, men vil aldri fortelle oss ALT likevel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje ikke så vanskelig å jukse det til litt, slik at en annen hund står på stamtavla?

Vel, denne "oppdretteren" vi kjøpte Kira av har tenkt å ta en av de hundene som lever fra kullet til Kira, og flytte den over på en annen stamtavle, slik at den eieren kan drive oppdrett med hunden. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Fant denne tråden på et hundesøk;

hvis dere kjøper hunder hvor stamtavlen dere får viser seg å ikke være i orden, så har dere krav på å velge mellom ny hund eller pengene tilbake.

Min erfaring er at klubbene er såpass strenge, at jeg kan ikke forstå hvordan de skal kunne klare å trikse med stamtavler. For grå elghund, f.eks, så er det ikke lov å avle på hunder med HD i slektslinjen (foreldre, besteforeldre etc), og pga dette er HD-problemet hos grå elghund nærmest tilintetgjort siden 80-tallet.

Jeg er usikker på hvor langt tilbake det er, men hvis ikke HD-attest kan oppdrives for alle besteforeldre f.eks så kan ikke hunden avles på. Det er også uetisk å sette valper på en tispe to ganger i året over lengre tid. Dyrleger synes det er greit med en gang i året i kanskje en femårs-periode, men det er å produsere hardt nok. Dere bør rapportere useriøse oppdrettere til klubbene, så de kan takle problemet. De er/skal være mest opptatt av god og hensiktsmessig avl for rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Jeg vet om enkelte oppdrettere som ikke er helt ærlig mht penger ja...

Jeg fikk ikke tilbake håndpengene da jeg måtte avbestille valpen pga flytting.

Så d er ei kjerring i Stokke som skylder meg 1000 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Jeg vet om enkelte oppdrettere som ikke er helt ærlig mht penger ja...

Jeg fikk ikke tilbake håndpengene da jeg måtte avbestille valpen pga flytting.

Så d er ei kjerring i Stokke som skylder meg 1000 kroner.

Det er ikke alle som gir igjen håndpengene, for det skal være en sikkerhet at du faktisk vil kjøpe hunden, og hun får faktisk mer arbeid med å lyse ut den valpen til salgs en gang til, og beklager, men hun er ikke noen useriøs oppdretter av den grunn, bare en som ser til at salgene går som de skal, og at slike som deg ikke bare skal bestille en valp, og igjen bare avbestille den når du ikke vil ha den.

Hun gjorde rett spør du meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Trudde det var helt normalt at man ikke fikk igjen de pengene om man avbestilte jeg, i alle fall om det ikke var svært tideig i prosessen. Det er jo noe av poenget, om ikke hele poenget, med at de betales i utganspunktet?

Men jeg er uvitende om slikt, har ikke begynt prosessen med å ta en endelig avgjørelse om å skaffe hund eller ei engang vi....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Det er ikke alle som gir igjen håndpengene, for det skal være en sikkerhet at du faktisk vil kjøpe hunden, og hun får faktisk mer arbeid med å lyse ut den valpen til salgs en gang til, og beklager, men hun er ikke noen useriøs oppdretter av den grunn, bare en som ser til at salgene går som de skal, og at slike som deg ikke bare skal bestille en valp, og igjen bare avbestille den når du ikke vil ha den.

Hun gjorde rett spør du meg

slike som meg ikke bare skal kunne bestille en valp?????Jeg er en meget seriøs hundeeier og dit jeg skulle flytte var d ikke helt forhold å holde en så diger hunderase.D ville vært rene dyreplageriet.

Bør ikke oppdretteren si ifra på forhånd at de beholder håndpengene av de grunner du nevner???Hun svarte ikke på E-post heller da jeg etterlyste pengene og tok ikke telefonen heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Ja, vet det er lenge siden denne tråden ble skrevet.

Har du hørt med forbrukerrådet, SS? Du har jo faktisk ikke fått "varen" du bestilte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndpenger får man ikke igjen ved avbestilling - uansett. Hele meningen med håndpenger er jo at man forplikter seg til å kjøpe - og kjøper man ikke, er håndpengene en slags "erstatning" til selger fordi han må finne en annen kjøper i hui og hast fordi han har holdt av til deg.

Samme gjelder f.eks ved bruktbilkjøp (ikke at jeg ellers vil sammenligne bruktbilkjøp med valpekjøp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme gjelder f.eks ved bruktbilkjøp (ikke at jeg ellers vil sammenligne bruktbilkjøp med valpekjøp).

Men Forbrukerkjøpsloven gjør det. Kjøp av hund er det samme som kjøp av bil der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...