Gjest ekteGjeldsslave Skrevet 3. mars 2008 #61 Skrevet 3. mars 2008 Ja jeg er av de. En av disse på tv som burde skamme meg. En av de som er voksen men likevel sitter i et økonomisk uføre. Inkassogjeld på 100'000, skattesmell på 100'000 og forbrukslån. Så hvis noen her sitter inne med spørsmål som de kunne tenkt seg spørre de som er på tv kan dere spørre meg. Jeg sitter i det og kan svare ærlig fra den siden. BARE SPØR Siden det har vært snakk om citybank i denne tråden vil jeg også nevne en annen ekkel ting med luksusfellen. Jeg er medlem i gjelsofferalliansen, der har de en liste over gjeldsmeklere man bør passe seg for. Det er ganske ekkelt av hovedsponsor for dette programmet er en av værstingene når det gjelder usikrede lån(noe som ikke er helt sant, for jeg kan garantere at INGEN bank vil gi så mye som en krone i lån hvis de mistenker at det kan bli vanskelig å få tilbake pengene. Hovedsponsor er Bank2. De bare sikrer lånet på en annen måte enn pant i verdier.). Under er tatt fra GOA sine hjemmesider og sier litt om Bank2 til sine gjeldsoffer medlemmer. gjeldsoffer-alliansen.no <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< Gjeldsmegling AS, Oslo «Vi tar de kundene andre ikke vil ha», uttaler markedsdirektøren i Gjeldsmegling. Det hun ikke sier er at tilbudet bare gjelder kunder som kan stille meget god sikkerhet, personer uten sikkerhet blir avvist. Honoraret for rådgivningen er svært høyt, kr. 40.000 – 50.000. I tillegg kreves det 20 % av den gjeld som blir forhandlet bort. Når forhandlingen er klar, får kunden låne penger til å dekke kreditorgjelden, pluss honoraret til Gjeldsmegling, i Bank2. Denne banken har sterkt fokus på god sikkerhet. Benken opplyser ikke om renten i sin annonsering, men det blir meldt fra kundene at den er i høyeste laget for godt sikrede lån. Eierne av Gjeldsmegling/Bank2 er Øystein Stray Spetalen og Jon H. Nordbrekken. Disse var tidligere hovedaksjonærer i Aktiv Kapital, som høsten 2003 kjøpte 21.200 misligholdte fordringer, verdi 3,7 milliarder fra Nordea for 262 millioner, altså 7 % av verdien. Denne transaksjonen tok GOA umiddelbart opp med Kredittilsyn og Finansminister. Da ble fordringene raskt solgt videre til et svenskeid datterselskap. Siste nytt er at de samme herrer har kjøpt opp inkassobyrået Ahead. Kjekt å ha, i tilfelle noen av kundene skulle finne på å misligholde lånet. <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Leo Skrevet 13. mars 2008 #62 Skrevet 13. mars 2008 Denne tråden begynner å bli litt gammel, men siden serien går fremdeles, svarer jeg her i stedet for å starte en ny tråd. Siden jeg har relativt god kjennskap til hvordan dette oppleves fra den andre siden, altså fra de som skylder penger sin synsvinkel, så ser jeg kanskje programmet med litt andre øyne enn de som ikke har den samme erfaringen. Aktører som Gjeldsmegling og Bank2 har heller ikke jeg så mye til overs for, men jeg ser ikke bort fra at de kan tilby gode løsninger for enkelte. Jeg er også helt på det rene med at problemstillinger etc. er justert en smule for å gjøre dem mer seervennlige. Til tross for det, synes jeg denne serien er veldig bra! De som stiller opp er knalltøffe og fortjener skryt! Det er mange, mange mennesker i Norge som befinner seg i det samme uføret og det fører nok ikke til så rent få personlige tragedier. Så vidt jeg husker, regner man bl.a. med at så mye som anslagsvis 15 selvmord pr. år er direkte relatert til økonomiske problemer. Jeg synes m.a.o. det er bra at noen står frem på TV og innrømmer at dette er et problem og på den måten formidler at dette ikke er noe å skamme seg over og at de som ser på og sliter med det samme ser at de ikke er alene. Det programmet også viser er at det faktisk er mulig å løse problemene dersom man gjør noen grep og virkelig går inn for det. Det er faktisk ikke umulig å gå i dialog med banken, kreditorene, namsmannen, kemneren osv. for å komme frem til løsninger som fungerer for alle parter. Jeg har jobbet en del med slike saker selv og vet derfor at løsningene de presenterer er høyst realistiske og selv om de bruker Gjeldsmegling for å reforhandle gjeld, gjør som regel ikke de så veldig mye annet enn det man faktisk kan gjøre selv. Jeg tror m.a.o. det kan gi håp og kanskje også et lite puff i riktig retning for folk som sliter med det samme. Jeg tror nemlig som sagt at det sitter ganske mange rundt omkring som ikke ser noen vei ut av uføret og derfor bare lar seg trekke enda lenger ned. Faktisk synes jeg GOA (Gjeldsofferalliansen) burde være sjeleglad for et slikt program! Det må da være positivt med et program som viser at det faktisk finnes en vei ut av uføret og gir gode råd om fremgangsmåter etc. i stedet for å innta en offerrolle og bare la "humla suse" og hevde at "ingen forstår noe" og at alle aktører bare er ute etter å tjene penger. Selvfølgelig skal de tjene penger, men det er også noe som heter "win-win" . Ordet "gjeldsoffer" er i det hele tatt et ord jeg misliker sterkt. Man er i bunn og grunn ikke noe offer. Den situasjonen som har oppstått har man som regel skyld i selv og det er bare en selv som til syvende og sist kan gjøre noe med problemet. Det siste synes jeg også programmet får godt frem. Til slutt vil jeg bare få si at de som synes det ser latterlig ut å ha "postskrekk", så er det fordi dere ikke har prøvd selv. Jeg har vel knapt nok fått et inkassovarsel i hele mitt liv, men etter å ha lest nok "trusselbrev" fra inkassoselskaper, Skatteetaten, Statens Innkrevingssentral osv. har jeg full forståelse for at folk slutter å åpne posten. Hvis man ikke har noen som helst formening om hvordan man skal forholde seg til innholdet, som ofte er så komplisert satt opp at man må være jurist eller økonom for å forstå det, og ikke har penger, blir neste løsning å forsøke å fortrenge det. Hvis noen ser programmet som ren underholdning og bare vil le av de dumme menneskene, så er det også helt i orden for meg! Jeg har ingen problemer med å se at det kan se ut som ren og skjær idioti fra utsiden!
Tecka Skrevet 15. mars 2008 #63 Skrevet 15. mars 2008 Nå har jeg også sett 1. episode av Luksusfellen (satt og gapte hele episoden..) Oppdaget at de ligger på web-TV til TV3 Blir nok å se flere episoder. Det er sjelden jeg blir så satt ut av et tv-program
Gjest ektegjelsslave Skrevet 19. mars 2008 #64 Skrevet 19. mars 2008 Faktisk synes jeg GOA (Gjeldsofferalliansen) burde være sjeleglad for et slikt program! Det må da være positivt med et program som viser at det faktisk finnes en vei ut av uføret og gir gode råd om fremgangsmåter etc. i stedet for å innta en offerrolle og bare la "humla suse" og hevde at "ingen forstår noe" og at alle aktører bare er ute etter å tjene penger. Selvfølgelig skal de tjene penger, men det er også noe som heter "win-win" . Ordet "gjeldsoffer" er i det hele tatt et ord jeg misliker sterkt. Man er i bunn og grunn ikke noe offer. Den situasjonen som har oppstått har man som regel skyld i selv og det er bare en selv som til syvende og sist kan gjøre noe med problemet. Det siste synes jeg også programmet får godt frem. Bare så det er klart, jeg representerer ikke noe syn på vegne av GOA. Jeg er bare et enkelt medlem der med mine egne subjektive meninger. Hva faktisk GOA mener vet jeg ingenting om. "innta offerrolle", "la humle suse", "ingen forstrår noe",,, er ikke noe jeg kjenner igjen fra GOA. Jeg vet ikke om du vet hvordan GOA opererer, men min erfaring er at det fungerer mer som en støttegruppe enn noe annet. Hvis man er medlem får man tilgang på medlemssider som inneholder noe ekstra info og et mailforum. Det GOA sier når man snakker med de er i bunn og grunn det motsatte av hva du skrev over. Når jeg ringte de og fortalte om min situasjon var de klare i talen på at det ikke finnes noen vei utenom enn å ta tak i det selv. Først ba de meg kontakte økonomisk rådigiver i kommunen, deretter få oversikt over gjeld og inntekter og heletiden la opp til at jeg må ta tak i ting selv og at nå har jeg fått en smertefull lærepenge. Så GOA fokuserer ikke i det heletatt på at medlemmene er noe "offer" at det er uforskyldt. Så ordet gjeldsoffer er nok heller fordi det er det man kaller det på folkemunn når personer har gjeld de ikke klarer betjene. Jeg er ikke negativ til TV3 programmet, faktisk synes jeg de fleste poengene de har er gode. Ikke minst det at de inspirerer case'ene til å ta tak i ting selv. Men Bank2 og Gjeldsmegling er jeg ganske sikker på ikke kan hjelpe de som virkelig sitter i det. Da blir det litt paradoxalt for meg at de er hovedsponsor for programmet. "win-win" i disse tilfellene tror jeg ikke noe på. Det er dyrt å drite på draget, men veien er nok å leve sparsommelig og få til avtaler med kreditorerne. Det er faktisk lettere enn man tror. Utleggstrekk er også noe jeg synes er posetivt, for da betaler man ned gjeld enten man vil eller ei.
Leo Skrevet 22. mars 2008 #65 Skrevet 22. mars 2008 Bare så det er klart, jeg representerer ikke noe syn på vegne av GOA. Jeg er bare et enkelt medlem der med mine egne subjektive meninger. Jeg er faktisk også medlem og formidler mitt subjektive inntrykk. Imidlertid ser jeg kanskje dette fra en litt annen synsvinkel siden jeg aldri har hatt slike problemer selv (Men utvilsomt har vært personlig involvert!) og dessuten har dette som fag. (Derav resten av innlegget som du ikke siterte...) Egentlig er det nå veldig synd at du ikke kan gå inn på "brukerens innlegg" og se hva jeg har skrevet om dette temaet tidligere! Jeg er nemlig ganske så engasjert i og jeg tror neppe vi er særlig uenige!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå