Gå til innhold

Er det vanlig med kontroll "kort tid" etter ordinær UL?

Malama

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt jeg... for jeg var hos jordmor i uke 12, og hun satte meg opp på ny time i uek 24, og sa at i mellomtiden, da er det UL. (den er uke 18)

Greit nok, tenkte jeg, men stussa litt, i forhold til noe legen min hadde sagt.

Men så ble jeg obs på at Ul, det er KUN UL, og ikke noe "svangerskapskontroll" i så måte, med urinprøve og blodtrykk og sånn.

Det betyr at hverken urin eller blodtrykk sjekkes på 12 uker, hvilket jeg synes er litt lenge.

Så da ringer det i bakhodet mitt, det at legen ba meg bestille en time "rett etter UL, men vent til du har fått UL timen så det blir ETTER ul, så kan jeg forholde meg til det de finner der". Der og da syntes jeg det hørtes rart ut, to kontroller på en uke liksom? Men når UL ikke er en "kontroll", så rimer det litt mer likevel?

Legen min var jo opptatt av at jeg skal få god oppfølging i forhold til svangerskapsforgiftning, siden min mor hadde det i begge sine svangerskap, såpass kraftig da hun fikk meg at hun egentlig var frarådet å få flere barn, i alle fall på lenge... (min bror er spiralbarn)

Nå er jeg meget klar over at svangerskapsforgiftning stort sett oppstår på slutten av et svangerskap, og i alle fall nesten alltid etter uke 20, men fra uke 12 til uke 24 er likevel ganske lenge. Jeg bekymrer meg ikke så veldig for at jeg hadde utslag på proteiner allerede i uke 12, dt var antakelig utflod da jordmoren. Blodtrykket var 120/60 i uke 9 og 130/70 i uke 12, så det er heller ikke noen bekymringsgrunn.

Jordmoren bare ristet på hodet og sa "nei, hvorfor det?" når jeg sa at legen hadde bedt meg bestille en time etter UL, så jeg slo egentlig fra meg den tanken.

Men det har begynt å surre litt i bakhodet i det siste, han BA meg jo om å bestille en time, så jordmoren kan da vel ikke bli "sint" om jeg går dit, enda vi egentlig har avtalt at jeg skal ha "neste kontroll" hos henne, i uke 24. (14. april)

Dte virker litt rart å skulle gå til legen samme uken eller uken etter UL, det står det ikke noe om i ordinære retningslinjer for svangerskapskontroll, er det andre som har en slik "rett etter ul"-kontroll?

(hvor fort får han egentlig resultatene fra UL? (eller er det jeg som får dem og skal ta med til ham? Så lite jeg vet om UL) sånn at jeg vet hvor fort jeg evt skal bestille den timen...

UL er 4. mars, og det føles veldig lenge til 14. april... det er jo fortsatt januar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Lise_*

Jeg har fått beskjed om å komme til kontroll en gang i måneden.

Jeg skal til Jordmor 13. februar, så til UL 2 uker etter, og fastlegen 2 uker etter der igjen.

Slik får jeg jordmortime i februar og legetime i begynnelsen av mars. Jeg teller ikke med UL i det hele tatt i denne sammenhengen jeg.

Hvis jeg var deg, ville jeg bestilt den legetimen. Er vel ikke Jordmors sak når du reiser til fastlegen vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kontroll dagen etter UL da jeg gikk med nummer en. Men da var det til jordmor.

Om du får kontroll hos legen din etter UL vil det jo likevel være minst 4 uker til du skal til jordmor etterpå så det er kanskje for å få kontrollene mer jevnlig. Ellers blir det jo 6 uker mellom UL og neste kontroll.

Jordmor har jo uansett ikke noe med når du er til legen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på UL torsdag oglegen mandagen etter. Når jeg var på kontroll år jeg var ca 11 uker sa han at jeg ikke trang å komme før etter UL. Men han sa ikke nøyaktig når...

Var en tur hos jordmor i mellomtida.

Jeg ringte når jeg hadde fått UL timen, og fikk da time så fort etter. (Nå virker legesekretæren der litt egenrådig da, dså kan godt hende dette var etter hennes skjønn ;) )

Uansett jeg var passert 20 uker når jeg var hos legen og fikk beskjed om at nå ville han ha meg kontrollert hver 4. uke framover. Enten hos han eller hos jordmor. Jeg valgte selv hvor jeg ville gå.

Ville kanskje ringt legen jeg, skader ikke å høre hva de sier.

Og ja, du får resultatet fra UL med en gang. Jeg gjorde i hvert fall det :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fra UL får du med deg et papir med evt. endret termin og alle målene på. Dette bruker jeg å ha sammen med helsekortet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UL regnes som en kontroll etter de nye retningslinjene ja, selv om det ikke er noen kontroll i så måte.

Derfor er "standarden" at man ikke skal ha noen ny kontroll før i uke 24 igjen.

Mange leger og JM vil ha kvinnen inn til en ordentlig kontroll alikevell, men det er altså ikke standard lengre..

Ang UL-resultatene så er det du som får dem med deg på et ark/skjema. Så for den del kan du dra til legen samme dag om du har time tidlig på dagen - det er ikke noen svar å vente på, liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for gode svar.

Jeg tror jeg heller mot å bestille en legetime til rett etter UL da. (muligens rett og slett samme dag, siden UL er på formiddagen, og bare ta fri fra jobb hele dagen (med reise opp på sykehuset og tilbake, og da videre til legen, en time på venterommet (med mindre man har første time på morgenen (og noen ganger selv da, jeg hadde jo time klokken halv ni en gang, men vi var TRE som hadde den timen, så naturlig nok måtte vi vente litt...) er det veeeenting hos min lege) og legetime og så tilbake på jobb...

Får høre litt med mannen, om hva han synes er lettest, han liker jo helst å være med (på ul SKAL han være med)

For.. når legen ba meg om å bestille en slik time... og jeg selv føler at 12 uker er litt lenge å gå uten en kontroll av MEG (og mamma sikkert får fnatt om jeg forteller henne at de ikke skal sjekke meg på 12 uker, jeg har ikke turt fortelle henne om proteinutslaget på kontrollen engang, enda det altså antakelig er pga utflod) så virker det litt logisk å gå.

Selv om det er utenom retningslinjene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodtrykk blir i alle fall målt på UL.

Legetime kan du jo bare bestille når du vil. Om ikke det er standard, så får du det nok om du ringer legekontoret og sier du er bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg er veldig variabelt. De måler ikke blodtrykket når vi kommer på UL her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ordinær UL som en del av en kontroll.. alt det "vanlige" ble også gjort. Jeg ble da satt til 17+4. Neste kontroll var 21+5 hos jordmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, så det varierer såpass fra sted til sted hva de gjør altså...

Noen som har erfaring fra haukeland og hva jeg kan forvente meg der da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke tatt på meg noen av de gangene jeg var på UL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ul i uke 19 og legetime i uke 20

(og jm time i uke 16)..

varier nok veldig fra sted til sted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på at hun som fortalte meg at UL er KUN UL og ikke noe annet jo tilhører Haukeland, så da er det nok kun UL da.

Heller mot å bestille den legetimen ja, legen ba meg jo om det, og jeg føler selv at 12 uker er lenge, særlig siden jeg jo er lovet denne ekstra oppmerksomheten på nettopp svangerskapsforgiftning.

Det er ikke det at jeg går omkring og tror at jeg skal få det, og jeg har klart å berolige mamma til å tro på at det faktisk er større sjangs for at jeg IKKE skal få det enn at jeg skal få det, så det er ikke slik at jeg egentlig tror det skal gå galt, samtidig er på et vis hodet mitt litt innstilt på at det KAN det, og jeg vil gjerne følge litt med at dette ikke går galt... og da føles det rett og slett for lenge å ikke ha kontroll på 12 uker, selv om det fortsatt er ganske tidelig i svangerskapet.

Takk for gode svar, alle sammen, det er godt å ha et sted å få litt fornuftige svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde bestilt time hos lege hvis jeg var deg. Da vet du ihvertfall at du har fått en grundig kontroll. Jeg tok riktignok blodprøve og urinprøve etter UL, men det var som en del av mor og barn undersøkelsen, og de resultatene vet jeg jo ingenting om.

Etter UL fikk vi et ark med alle målene som ble tatt (hode, mage) og der hvor eventuelle komplikasjoner står. Hode og magemål var også plottet inn på hver sin graf, og min nye termindato sto på arket. Fikk også med oss 4 bilder fra UL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...