Gjest :) Skrevet 29. januar 2008 #1 Skrevet 29. januar 2008 Hvordan er det? Jeg skal begynne med gift nå, og gruer meg veldig. Legen har jo fortalt meg hva som kommer til å skje og hvilke bivirkninger jeg vil komme til å oppleve. Men en lege kan jo bare det han har lært på studie.. Dere som har erfaring? Hvordan var det? Hvordan syk ble dere pga giften? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg gjerne vil vite alle mulige bivirkninger dette har, slik at jeg ikke blir redd når jeg sitter midt oppi det.. Er det noe som hjelper? Jeg vet jo at jeg vil få hetetokter, tung pust, håravfall, kvalme, osv.. Er det noe dere gjorde for at det skulle gå så bra som mulig? På forhånd takk
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2008 #2 Skrevet 29. januar 2008 Har ikke erfaring selv. Men hvis du sier hvilken cellegift du skal ta, så slipper du å bli skremt av bivirkninger som ikke hører til din kur. Det finnes også informasjon på nett om kurene. Lykke til med kur
Gjest ts Skrevet 29. januar 2008 #3 Skrevet 29. januar 2008 Har ikke erfaring selv. Men hvis du sier hvilken cellegift du skal ta, så slipper du å bli skremt av bivirkninger som ikke hører til din kur. Det finnes også informasjon på nett om kurene. Lykke til med kur jeg vet faktisk ikke hva den heter eller noe.. jeg vet egentlig veldig lite om det, altfor lite, fordi jeg er så sinna pga dette at jeg klarer ikke å sitte å høre på legen når han gir meg informasjon.. ja, jeg vet at det er helt idiotisk.. men sånn er det. kjæresten min vet ihvertfall alt.. jeg har sagt til legen at han kan få all informasjonen jeg ikke klarer å ta til meg, slik at noen vet det ihvertfall. men klarer ikke å høre på kjæresten heller når han forteller meg ting.
Gjest nextlife Skrevet 29. januar 2008 #4 Skrevet 29. januar 2008 jeg vet faktisk ikke hva den heter eller noe.. jeg vet egentlig veldig lite om det, altfor lite, fordi jeg er så sinna pga dette at jeg klarer ikke å sitte å høre på legen når han gir meg informasjon.. ja, jeg vet at det er helt idiotisk.. men sånn er det. kjæresten min vet ihvertfall alt.. jeg har sagt til legen at han kan få all informasjonen jeg ikke klarer å ta til meg, slik at noen vet det ihvertfall. men klarer ikke å høre på kjæresten heller når han forteller meg ting. Det er utrolig stor forskjell på de ulike typene cellegift, også stor forskjell hvordan hver enkelt pasient reagerer på den cellegiften den får. Ta med deg kjæresten for å få informasjon, og be om å få informasjonen skriftlig, slik at du kan sitte hjemme i fred og ro å lese.
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2008 #5 Skrevet 29. januar 2008 jeg vet faktisk ikke hva den heter eller noe.. jeg vet egentlig veldig lite om det, altfor lite, fordi jeg er så sinna pga dette at jeg klarer ikke å sitte å høre på legen når han gir meg informasjon.. ja, jeg vet at det er helt idiotisk.. men sånn er det. kjæresten min vet ihvertfall alt.. jeg har sagt til legen at han kan få all informasjonen jeg ikke klarer å ta til meg, slik at noen vet det ihvertfall. men klarer ikke å høre på kjæresten heller når han forteller meg ting. Vet du, hvis du forklarer dette og spør, kan du sikkert få en print av notatet legen skriver på deg når du er inne. Da har du de viktigste punktene skriftlig, og kan lese og finne ut ting når du vil, og ignorere hele lappen når du ikke vil. Det er en normal reaksjon å boble over av protester mot en alvorlig sykdom, behandlingen og alle som er involvert i den. Lovlig også
Gjest ts Skrevet 29. januar 2008 #6 Skrevet 29. januar 2008 Vet du, hvis du forklarer dette og spør, kan du sikkert få en print av notatet legen skriver på deg når du er inne. Da har du de viktigste punktene skriftlig, og kan lese og finne ut ting når du vil, og ignorere hele lappen når du ikke vil. Det er en normal reaksjon å boble over av protester mot en alvorlig sykdom, behandlingen og alle som er involvert i den. Lovlig også Men jeg har prøvd på det.. Jeg har fått evigmasse skriftlig info om dette, men jeg klarer ikke å sette meg ned å lese det. Jeg har ikke lsyt at dette skal skje med meg, og kommer nok antageligvis aldri til å godta at det skjer, og derfor er det veldig vanskelig å sette seg ned å lese hva som skal skje fremmover..
Gjest Kreft Skrevet 29. januar 2008 #7 Skrevet 29. januar 2008 Hvordan er det? Jeg skal begynne med gift nå, og gruer meg veldig. Legen har jo fortalt meg hva som kommer til å skje og hvilke bivirkninger jeg vil komme til å oppleve. Men en lege kan jo bare det han har lært på studie.. Dere som har erfaring? Hvordan var det? Hvordan syk ble dere pga giften? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg gjerne vil vite alle mulige bivirkninger dette har, slik at jeg ikke blir redd når jeg sitter midt oppi det.. Er det noe som hjelper? Jeg vet jo at jeg vil få hetetokter, tung pust, håravfall, kvalme, osv.. Er det noe dere gjorde for at det skulle gå så bra som mulig? På forhånd takk Pass på å forsikre deg om at du får kvalmedempende. De glemte å gi meg det når jeg fikk cellegift og jeg brakk meg 24 ganger første natten. Senere var det i grunnen helt greit å få cellegift, men opplevde mye av de samme du skriver om. Ellers fikk jeg også fatique. Tross alt, jeg ble frisk etterpå og har vært det i 15 år nå. Ellers er det jo viktig å få i seg nok næring. Masse frukt og annen næringsrikt er bra. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2008 #8 Skrevet 29. januar 2008 Men jeg har prøvd på det.. Jeg har fått evigmasse skriftlig info om dette, men jeg klarer ikke å sette meg ned å lese det. Jeg har ikke lsyt at dette skal skje med meg, og kommer nok antageligvis aldri til å godta at det skjer, og derfor er det veldig vanskelig å sette seg ned å lese hva som skal skje fremmover.. Men det HAR skjedd. Kreft er ikke noe som kommer av leger, sykehus og cellegiftkurer, men celler du har i kroppen som bedriver anarki. Om du snur ryggen til dem, så snur ikke de ryggen til deg. Du må møte dem med frontalangrep. Siden du ikke har lyst til å ta kuren med bind for øynene, trenger du i første omgang navn på kuren du skal ha, for å vite hva den koster deg. Mer informasjon trenger du kanskje ikke nå.
Gjest ts Skrevet 30. januar 2008 #9 Skrevet 30. januar 2008 Pass på å forsikre deg om at du får kvalmedempende. De glemte å gi meg det når jeg fikk cellegift og jeg brakk meg 24 ganger første natten. Senere var det i grunnen helt greit å få cellegift, men opplevde mye av de samme du skriver om. Ellers fikk jeg også fatique. Tross alt, jeg ble frisk etterpå og har vært det i 15 år nå. Ellers er det jo viktig å få i seg nok næring. Masse frukt og annen næringsrikt er bra. Lykke til Har allerede fått reseptene på kvalmedempende og smertestillende som jeg skal ta.. Giften begynner jeg med neste uke, så sånn sett så er jeg vel klar.. Er det noe frukt osv som du vil anbefale som du syns var bra? Hvor fort gikk kvalmen over for deg? Merket du noe annet enn kvalme? jeg vil gjerne vite så mye som mulig, selv om jeg kanskje ikke skal ta samme type gift som dere har tatt.. Er greit å vite hva giftfører til på en måte..
Gjest pirjo Skrevet 30. januar 2008 #10 Skrevet 30. januar 2008 (endret) Kjenner ei som fikk cellegift mot lymfekreft. Eneste "plagen" hun fikk, var at hun mistet alt håret på kroppen. Og i den store sammenheng er jo det en bagatell. Hele tiden hadde hun god matlyst også, og gikk faktisk opp i vekt. Litt sliten, men det gikk greit med nok hvile. Det hører også med til historien at hun ble helt frisk. Så prøv ikke å ta sorgene på forskudd. det er slett ikke alle som står på hodet i toalettet 95% av tiden slik man hører om. Ønsker deg masse lykke til! Ikke gi deg!! Endret 30. januar 2008 av pirjo
Gjest ts Skrevet 30. januar 2008 #11 Skrevet 30. januar 2008 Kjenner ei som fikk cellegift mot lymfekreft. Eneste "plagen" hun fikk, var at hun mistet alt håret på kroppen. Og i den store sammenheng er jo det en bagatell. Hele tiden hadde hun god matlyst også, og gikk faktisk opp i vekt. Litt sliten, men det gikk greit med nok hvile. Det hører også med til historien at hun ble helt frisk. Så prøv ikke å ta sorgene på forskudd. det er slett ikke alle som står på hodet i toalettet 95% av tiden slik man hører om. Ønsker deg masse lykke til! Ikke gi deg!! Så godt å høre Håper jeg får en lignende opplevelse.. Hm.. Men jeg tviler.. :/
Gjest annen gjest Skrevet 30. januar 2008 #12 Skrevet 30. januar 2008 Er det noe frukt osv som du vil anbefale som du syns var bra? Sitrusfrukt og eple er veldig bra. Ellers er det også veldig viktig å få i seg grønnsaker. Jo mer farge på grønnsakene jo bedre. Rød paprika, brokkoli, gulrøtter osv. Og drikk så mye grønn te du orker. Stå på og kjemp mot driten. Bra du er sinna - det hjelper deg å kjempe. Prøv å hold fokus på noe positivt i så stor grad som mulig. Vær i bevegelse utendørs så mye du orker.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2008 #13 Skrevet 30. januar 2008 Husk at hvordan du bestemmer deg for å takle dette har masse å si for hvordan du har det i tiden fremover. Desto mer du lukker ørene, desto mer "sykeliggjør" du kanskje deg selv. Siden du spør på dette forumet antar jeg at du faktisk ønsker informasjon, selv om du ikke klarer å ta imot det på annet vis. Selv sørget jeg for å finne ut mest mulig slik at jeg følte at jeg i det minste hadde en viss kontroll på situasjonen. Mange klarer fint å jobbe og fungere normalt selv om de går på cellegift, andre ikke. Hvilken gruppe du havner i vet man jo ikke helt sikkert før kuren starter. Og før du setter deg ned og søker på nettet bør du i hvert fall sjekke ut hvilken kur du skal ha. Om navnet ikke står noe sted kan du prøve å sjekke hvilke kurer som er mest vanlige for din krefttype. Men dette må du eventuelt ta litt tak i selv....behandles må du jo uansett For min egen del gikk behandlingen veldig bra. Gikk på en seks måneders kur og var aldri kvalm. Imidlertid fikk jeg de andre bivirkningene (som jeg da visste om på forhånd) men disse var absolutt til å leve med. De beste rådene jeg kan gi er: - at du prøver å leve så sunt og normalt som du kan. (Immunforsvaret kan bli litt skralt etterhvert) Men ikke pøs på med kosttilskudd og naturmidler da dette kan inneholde stoffer som påvirker effekten av kuren. - planlegg innkjøp av mat, blader, dvd'er ol. slik at du er forberedt i tilfelle du føler deg slapp eller dårlig, ref. bivirkningene du nevner (tenk deg at du skal skikkelig på fylla) - pass på at dere fortsatt er kjærester og finner på normale ting sammen, slik at det ikke blir "hun syke" og "han sykepleieren". viktig å kunne snakke sammen om sykdommen og forberede hverandre på de eventuelle praktiske konsekvensene (f.eks sexlivet), men å også kunne fortsette å snakke om små og store helt hverdagslige ting. Sykdommen blir lett litt altoppslukende og de evige gutteproblemene til venninna di virker plutselig veldig trivielle, men prøv å ikke slutte å være "deg" selv om du er syk. Lykke til!
Gjest ts Skrevet 31. januar 2008 #14 Skrevet 31. januar 2008 De beste rådene jeg kan gi er: - at du prøver å leve så sunt og normalt som du kan. (Immunforsvaret kan bli litt skralt etterhvert) Men ikke pøs på med kosttilskudd og naturmidler da dette kan inneholde stoffer som påvirker effekten av kuren. - planlegg innkjøp av mat, blader, dvd'er ol. slik at du er forberedt i tilfelle du føler deg slapp eller dårlig, ref. bivirkningene du nevner (tenk deg at du skal skikkelig på fylla) - pass på at dere fortsatt er kjærester og finner på normale ting sammen, slik at det ikke blir "hun syke" og "han sykepleieren". viktig å kunne snakke sammen om sykdommen og forberede hverandre på de eventuelle praktiske konsekvensene (f.eks sexlivet), men å også kunne fortsette å snakke om små og store helt hverdagslige ting. Sykdommen blir lett litt altoppslukende og de evige gutteproblemene til venninna di virker plutselig veldig trivielle, men prøv å ikke slutte å være "deg" selv om du er syk. Lykke til! tusen takk
Gjest pirjo Skrevet 31. januar 2008 #15 Skrevet 31. januar 2008 Så godt å høre Håper jeg får en lignende opplevelse.. Hm.. Men jeg tviler.. :/ Noen plager må du vel regne med. Men ikke ta sorgene på forskudd! Husk at det er bivirkninger av medisiner som skal gjøre deg frisk!
Gjest ts Skrevet 1. februar 2008 #16 Skrevet 1. februar 2008 Er det mange av dere som har fått psykiske problemer, slik at dere har oppsøkt psykolog? hvordan taklet dere å miste håret? hvordan fortalte dere det til familien? -jeg har ikke fått meg selv til å gjøre det enda.. hvor lang tid etter kuren bruker man på å komme seg igjenn... hvordan var det for dere?
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2008 #17 Skrevet 1. februar 2008 Ikke beskriv cellegiftkuren som gift, det er medisin, medisin som skal gjøre deg frisk. Cytostatika, som er det medisinske begrepet, er ikke gift. Man gir ikke gift, man behandler kreft med medisiner som skal drepe de ondartede cellene i kroppen din. Se på behandlingen som medisin, ikke som gift.
Gjest pirjo Skrevet 1. februar 2008 #18 Skrevet 1. februar 2008 (endret) Er det mange av dere som har fått psykiske problemer, slik at dere har oppsøkt psykolog? hvordan taklet dere å miste håret? hvordan fortalte dere det til familien? -jeg har ikke fått meg selv til å gjøre det enda.. hvor lang tid etter kuren bruker man på å komme seg igjenn... hvordan var det for dere? Kjære trådstarter! Jeg vet selvfølgelig ikke hvem du er, hva slags type kreft du har eller hvor gammel du er. Men jeg synes du skal fortelle det til familien din. Gråter de, så gråt med dem. Fortell dem at du er redd, at du behøver deres støtte. Du kan starte der. Ha det som ditt første mål - å fortelle dem det. Ikke tenk på å miste håret foreløpig. Prøv så godt du kan å ta en dag av gangen. Videre synes jeg du skal be en lege fortelle deg og en pårørende det slik det er. Hvordan ser det ut? Har de funnet kreften tidlig? Hvordan er prognosene? Selvsagt er det skremmende, men du må jo vite hva du skal kjempe mot! Det å få vite hva "det" er, gjør deg sterkere også. Ikke vær flau over å be om å få informasjon på nytt. Si det som det er; at du er vettskremt, at du ikke husker så mye av det som er blitt fortalt deg, men at du nå vil vite litt. Ikke les informasjon på internett. Der står det mye som kan virke skremmende, uvirkelig og uforståelig. Forhold deg til det din lege forteller deg, og kun det! Jeg har hatt flere tilfeller av kreft i familien. Felles for dem alle, bare det verste sjokket har gått over og de har fått bearbeidet det litt, er at de er blitt mer klare psykisk og veldig kampvillige: "Dette skal jeg klare!" De har etterhvert på en måte akseptert at kreften er der, og de skal kjempe mot den. Det er jeg sikker på vil skje med deg også. En del av denne bearbeidingen er å fortelle det til familien og å få informasjon. Du vet, det går ikke å fornekte det og håpe/tro/ønske at kreften går vekk av seg selv. Den kan ikke ties ihjel!! Så hent fram all styrken jeg vet du har innabords et sted, og hopp i det allerede i dag!! Lykke til!! Endret 1. februar 2008 av pirjo
Gjest ts Skrevet 5. februar 2008 #19 Skrevet 5. februar 2008 Hei, Nå har behandlingen startet.. Og jeg har allerede nå begynt å merke at ting ikke er helt bra.. I natt våknet jeg flere ganger av at jeg ikke fikk puste, og er ekstremt tungpustet.. Jeg har kastet opp i hele dag og fått i meg minimalt med mat... -Det forventet jeg nesten, så det kom ikke så overraskende på.. Men det med å slite med å puste..? Er det noen andre som har opplevd det?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå