Gå til innhold

Å stramme muskler og holde inne magen


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Har det noen effekt å holde inne magen - rette seg opp i ryggen og stramme musklene i rumpe og lår mens man går og ellers når man husker på det? Noen sa det til meg en gang - og siden har jeg prøvd å huske på det, her det noe for seg? musklene jobber jo når man strammer de ...eller ??

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Virgo.

All bruk av musklene gir en effekt.

Det som er problemet med dette, er at sannsynligheten er stor for at dette kun vil gi skader og muskelplager.

Det er ikke naturlig å gå og stramme alle muskler når du går - det du trenger, bruker du naturlig.

Med andre ord: ikke å anbefale.

Ved å trene skikkelig til faste tider, vil det ikke være noe behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Mel her!

Har også lest at hvis man strammer magen hele tiden, klarer man ikke å puste normalt fra magen. Er visst ikke spesielt gunstig.

Tren heller jevnlig! Eller man kan feks bestemme seg for å ta noen knipeøvelser for rumpa hver gang man sitter på bussen - men skal du drive å knipe/stramme muskler hver gang du går tror jeg du kommer til å få en litt artig gange etterhvert :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får nå luft i meg da selv om jeg holder inne magen :ler: hender at jeg glemmer det - men er rask å holde inne da .....vil liksom ikke at den skal synes så godt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du gjør ikke det, Virgo.

Junebug har rett.

Ved å gjøre det der, vil de aller, aller fleste bare puste (enda mer) med brystet enn med magen - og det vil igjen føre til det jeg skrev om i det første innlegget mitt.

Å puste er ikke å puste, nemlig. ;) Seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ingen klarer å stramme musklene hele tiden, ifølge treningseksperter er såkalt isometrisk trening av det gode. Altså at man strammer musklene rytmisk når man husker på det, f.eks når man sitter på bussen... Tror ikke det fører noe negativt med seg. Dessuten er magemusklene naturlig stramme hele tiden! Det er faktisk magemusklene som holder overkroppen vår oppreist (sammen med ryggmusklene). Hadde de slappet av, om så bare for et par sekunder, hadde vi falt sammen som en potetsekk!

Nei fortsett hvis du føler deg vel med det Virgo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sterkt uenig med treningsekspertene. ;)

Jeg er klar over at det ikke er satt fokus på dette problemet med pust her i Vest (i noen særlig grad) - men det er et stort tema å ta fatt i.

Svært, svært få puster riktig - de fleste må lære seg å puste korrekt.

Naturlig stramming av magemusklene er selvsagt ikke det det er snakk om - som sagt, så strammer du de musklene som skal strammes, når de skal strammes.

Du får velge selv Virgo, men jeg fraråder "ideen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med Petruska jeg. Når en ser i sum hvor mye som pustes riktig, og hvor mye som pustes feil pga stramming av muskler, så er det nok et veeeldig lite problem.... Men hva med å ligge og se på tv, og trene statisk (løfte seg ørlite opp og stramme + holde musklene inne/nede da? deter flott trening når en ellers gjør lite....

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så er det nok et veeeldig lite problem....

Beklager, men det er faktisk feil. Det er et utbredt problem, som få er klar over.

Men siden det nå er sagt, er det ingen vits med flere repetisjoner. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et stort problem å puste feil 20 min pr dag, pga gåing og stramme muskler?

At folk puster generelt feil er et problem for mange ja, men litt feil pusting mens du går...? Hva fører det til av konsekvenser da?

Da er det vel vel så ugunstig at man puster "feil" når man har sex?... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget her, Lasse, er at flesteparten av oss puster feil hele tiden.

Å "trene" i 20 minutter per dag, er kanskje ikke noe stort problem.

Men gir det noen effekt?

Om du sitter og ser på TV i en halvtime hver dag, og effektivt strammer musklene i denne tiden, er det ikke noe problem. Men det har jeg heller aldri påstått.

Det er å konsekvent gå og stramme kroppen hele dagen, jeg mener er helt feil.

Og om du først begynner litt, er det fort å gjøre dette til en vane.

Har du ikke sett hvor mange unge jenter (spesielt) som ser ut som om de har et spett kjørt opp der solen aldri skinner (sorry, men det er den mest korrekte beskrivelse, spør du meg)?

Hold inn magen, "opp" med puppene, inn og opp med rumpa...

Det blir feil fokus.

Det er viktig å slappe av i muskulaturen, spesielt overkroppen - der det vanligvis holdes og klemmes inn til den O'store Gullmedalje.

Altså; tren effektivt i et kort tidsrom i løpet av dagen, og la kroppen hvile resten. Om dette er å knipe rumpa sammen i 20 minutter fremfor TVn, eller om det er i en setemuskel-maskin på SATS, er selvsagt uvesentlig.

Men hold det på dette nivået.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men altså ...samme hvor mye situps jeg trener så "henger" magen litt :oops: ...jeg MÅ holde den inne ....ellers er det ikke noe fint .....syns det er flaut med den dumme magen min jeg :( ....og jeg puster jo selv om jeg holder den inne .....og jeg føler meg iallefall litt slankere - den stikker jo to cm lenger ut om jeg ikke holder den inne :o ......Og rumpa ser slankere ut også når jeg strammer den ...... :oops: :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må trene fettforbrennende for å få bort fett - sit-up's trener hovedsaklig kun musklene.

Løping, sykling etc. er tingen for deg.

Du MÅ ikke holde den inne.

Det er selvsagt ditt valg om du vil være smart eller ikke, men at du MÅ holde noe som helst inne, er bare tull.

Ut og løpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Virvel

Jeg holder også inn magen, men jeg bruker ryggen til å holde den inn, hvis dere klarer å se det for dere. :) Altså, ned og litt bakover med skuldrene, strekke halsen og trekke opp bekkenet slik at ryggen blir rett. Da går magen inn av seg selv. Men dette er vel egentlig noe annet, ettersom jeg har fått beskjed av kiropraktoren om å gjøre det til en vane, dessuten dreier det seg om holdning og ryggen min, ikke magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hovedform for "trening" av magemusklene er at jeg strammer magemusklene så ofte jeg husker det, akkurat på samme måte som jeg gjøre knipeøvelser + at jeg også prøver å huske å stramme magen når jeg gjør ting som å løfte, stå, gå osv. Jeg synes sit-ups er dønn kjedelig så det gidder jeg sjelden, men jeg har likevel helt flat mage til tross for at jeg har 6 barn og jeg har faktisk stor tro på at min vane med magemuskelstramming er hovedårsaken til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virgo:

Kanskje du også bør sjekke hvilken type magemuskler du trener. Trener du uten utstyr, så er det oftest øvre delen du trener, men trener du med å løfte beina opp i lufta mens du ligger på ryggen(spør en instruktør), så trener du nedre delen av magen, og den kan være fin med tanke på slapphet. Det er i alle fall min erfaring. :) Og det svir som bare det ;)

wooohoo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...