Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg må legge om livsstilen min og sliter med å spise ofte nok.. Start-planen min er som følger:

Kl 07 - frokost (ett havreknacke med magert pålegg + masse grønt, 1 lite glass juice el ekstra lett-melk)

ca kl 10 - mellommåltid (oppkuttet grønnsaker eller en frukt)

Kl 12 - lunsj (2-3 havreknacke eller 2 tynne skiver grovt brød (hjemmebakt) med magert pålegg + grønt - eller salat eller havregrøt (usøtet)), 1 glass ekstra lett-melk, usøtet te

ca kl 14 - mellommåltid (oppkuttet grønnsaker el 1 frukt el 1 lett-yoghurt)

ca kl 16 - mellommåltid (Ryvita e.l. med magert pålegg og grønt)

Kl 18-19 - middag (fortrinnsvis rent kjøtt/fisk, masse grønnsaker (rå eller lettkokt/dampet), litt potet/ris/pasta/brød)

Evt i løpet av kvelden, etter "behov" - smoothie av bær/frukt, oppkuttet frukt/grønnsaker

I tillegg får jeg i meg minst 3 liter vann i løpet av dagen.

Uten at dere vet mer om meg ;) - ser dette greit ut, både i forhold til "å spise smått og ofte" og næringsinnhold/sammensetting?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg må legge om livsstilen min og sliter med å spise ofte nok.. Start-planen min er som følger:

Kl 07 - frokost (ett havreknacke med magert pålegg + masse grønt, 1 lite glass juice el ekstra lett-melk)

ca kl 10 - mellommåltid (oppkuttet grønnsaker eller en frukt)

Kl 12 - lunsj (2-3 havreknacke eller 2 tynne skiver grovt brød (hjemmebakt) med magert pålegg + grønt - eller salat eller havregrøt (usøtet)), 1 glass ekstra lett-melk, usøtet te

ca kl 14 - mellommåltid (oppkuttet grønnsaker el 1 frukt el 1 lett-yoghurt)

ca kl 16 - mellommåltid (Ryvita e.l. med magert pålegg og grønt)

Kl 18-19 - middag (fortrinnsvis rent kjøtt/fisk, masse grønnsaker (rå eller lettkokt/dampet), litt potet/ris/pasta/brød)

Evt i løpet av kvelden, etter "behov" - smoothie av bær/frukt, oppkuttet frukt/grønnsaker

I tillegg får jeg i meg minst 3 liter vann i løpet av dagen.

Uten at dere vet mer om meg ;) - ser dette greit ut, både i forhold til "å spise smått og ofte" og næringsinnhold/sammensetting?

Jeg synest det er bedre om du tar lunsj kl. 1 i stedet for 12 og kutter ut måltidet kl. 14. Man skal spise hver 3-4 time, om man spiser hver andre time blir det for ofte. Jeg har nettopp begynt å spiste hver 3 time og har hittil gått ned 1 kg, på bare en uke.

Dette går sikkert kjempefint:)

Skrevet

Det er absolutt ingen regel om man man "skal spise hver 3.-4. time"!

Spis når du er sulten, og ikke putt inn flere måltider enn du synes er praktisk og nyttig.

Skrevet
Jeg synest det er bedre om du tar lunsj kl. 1 i stedet for 12 og kutter ut måltidet kl. 14. Man skal spise hver 3-4 time, om man spiser hver andre time blir det for ofte. Jeg har nettopp begynt å spiste hver 3 time og har hittil gått ned 1 kg, på bare en uke.

Dette går sikkert kjempefint:)

Uenig. Det er da ikke snakk om å s p i s e hver andre time, det er snakk om å spise en frukt for å holde energi og blodsukker oppe. Jeg synes tidspunktene var fine, men alt i alt ble dette ufattelig lite mat. Knekkebrød, yoghurt og frukt er det ikke mye kalorier i.

Nå kan det være du skal veldig mye ned i vekt da, og da trenger du jo kaloriunderskudd, men hvis det ikke er planen så synes jeg du spiser for lite.

Skrevet

Takk for svar så langt! Alle blir tatt godt i mot :-D

Som en annen sier litt lenger ned her - to av mellommåltidene mine består for det meste av frukt eller grønnsaker, det er for å holde energien oppe og ikke få den "tom mage"-følelsen....

Nå kan det være du skal veldig mye ned i vekt da, og da trenger du jo kaloriunderskudd, men hvis det ikke er planen så synes jeg du spiser for lite.

Jeg skal ned i vekt ja, rundt 25kg på sikt. Jeg er i utgangspunktet veldig glad i knekkebrød, derfor er det veldig "lett" for meg å velge nettopp det. Jeg har også utrolig dårlig matlyst tidlig på morgenen, men jeg må nesten få i meg noe for det. Å begynne å styre med smoothie osv på morgenen har jeg ikke ork til rett og slett.

Jeg prøver å velge variert pålegg og middagsmat da. Spiser mye kokt skinke, kylling/kalkun-pålegg, mager smøreost og leverpostei, makrell (røkt eller i tomat), elsker Cottage Cheese, egg eller ost en gang i blant osv.

Lager jeg salat, lager jeg det som regel med enten kyllingfilet eller reker, er glad i avocado og har gjerne det, egg eller en liten skive fetaost sammen med grønnsaker, noen ganger også litt ristete pinjekjerner eller valnøtter. I stedet for dressing bruker jeg kesam eller yoghurt, med diverse krydder.

Jeg trenger kaloriunderskudd, men vil også spise "ordentlig" og få i meg de næringsstoffene jeg trenger. Prøver å begrense de fete matvarene (makrell, laks, avocado osv) til "en om dagen" - dvs spiser jeg røkt makrell til lunsj, dropper jeg ofte avocado til middag osv... Selv om det er sunt fett skal jeg ikke ha altfor mye av det.

Ellers er jeg ikke helt nazi. Jeg har lov å ta et glass rødvin og en liten bit sjokolade i helgen f eks. Jeg prøver bare å tenke over hva og hvor mye jeg putter i meg...

Skrevet

Spis kl. 08, 11, 14, 17 og 20.

Bør ikke spise noe etter kl 20:00.

Skrevet

Jeg spiser kl

06.00

08.30

11.30

14.00

17.00

Skrevet
Jeg spiser kl

06.00

08.30

11.30

14.00

17.00

Det er jo kjempebra. Legger du deg tidlig?

Gjest mat - dagen lang
Skrevet

For å unngå å legge på seg er det viktig å holde forbrenningen høy. For å oppnå høy forbrenning bør du spise ofte, og helst 5 måltider per dag.

Les mer om kosthold i Pasienthåndboka:

kosthold.

Gode forlag til når og hva du burde spise får du også!

Gjest Gjest Julie
Skrevet

Jeg syns du spiser for lite til frokost. Og lunchen din var stusselig. Kunne du ikke sprite opp med mer skinke, egg, grønnsaker, litt ost, oliven, osv.?

Du må vel ikke slavisk følge klokkeslett så lenge du oppfyller kvoten med å spise frokost, mellommåltid, lunch, mellommåltid og middag?

Gjest Bolledeig
Skrevet (endret)

.... fordi? Kroppen bygger seg opp også når man sover, så hvorfor skal det være et mål å faste i flere timer før man legger seg?

Dessuten kan det faktisk være du vil føle deg mer sulten av 5-6 måltider om dagen enn av tre, fordi man må spise mindre hver gang og dermed ikke føler seg mett på samme måten. Men det føler du deg frem til :)

Hvordan ligger du på kalorier på en typisk dag? sjekket?

Endret av Bolledeig
Skrevet

Altså, for å gjøre dette enkelt!

Det ENESTE som bestemmer om du går opp/ned i vekt er kcal forbruk mot inntak. Altså det er ingen annen mirakeloppskrift enn å spise mindre enn du forbruker.

Ønsker du å gå hurtig ned i vekt spiser du mindre og trener mer. Ønsker du en sunnere og har en litt mer langvarig plan legger du f.eks. kostholdet ca 500 kcal under det du forbruker hver dag. Da vil du kunne oppnå og gå ned ca 0.5 kg i uka.

Ønsker du å spise det samme som i dag, må du bare trene mer.

Altså , dropp alle råd om når du bør spise, og hva du må spise når o.s.v.

I bunn og grunn er det som jeg tidligere nevnte KUN kcal inntak mot forbruk som gjelder.

Fungerer det å spise mange små måltider for deg uten at du føler deg sulten bør du gjøre dette. Er du derimot av typen som heller spiser litt større men få, og er lenge mett kan også dette være en bra løsning.

Du trenger IKKE sulte for å gå ned i vekt. Spis mat med lite mettet fett, spis lite mindre mat med høy energi slik at kcal inntaket ditt blir mindre.

Det er først DA du vil gå ned i vekt.

Skrevet

OG en siste ting .

Avehengig av HVOR overvektig du er bør du ha en dag i blandt hvor du gir deg litt ekstra. Dette i hovedsak for å "fortelle" kroppen din at alt er normalt slik at den ikke går på sparemodus.

I tillegg er det for mange en god motivator for å fortsette å legge om livstilen.

Skrevet

Hun spiser vel antakeligvis frokost klokken syv fordi det er det som passer best i tidsplanen hennes. Hvorfor skulle det være bedre å spise klokken åtte?

Klokken 20-regelen er idiotisk. Hva med de som trener etter klokken syv om kvelden, noe svært mange i full jobb må gjøre?

Skrevet

Joda, det var da ikke ment så konkret.

For en som jobber fra 9-17 er dette er bra plan.

Du bør iallefall ikke spise de siste 2-3 timene før du legger deg.

1) Slipper magesyre.

2) Du forbrenner mye saktere når du sover.

Skrevet

Om man skal holde forbrenningen oppe gjennom hele dagen så bør man spise hver 3-4 time. Det jeg mente å skrive var at jeg syntest det var bedre at hun droppet det ene mellom måltidet og heller slo det sammen med et av de andre for jeg også synest det hørest ut som veldig lite mat gjennom en hel dag.

Skulle kanskje ha uttrykt meg klarere, dette var mit aller første innlegget her på KG og jeg er ikke vandt med å forklare alt jeg mener.

Gjest Bolledeig
Skrevet
Om man skal holde forbrenningen oppe gjennom hele dagen så bør man spise hver 3-4 time.

Myte. Funker ikke for forbrenningen, men for enkelte blir det lettere å holde matinntaket i sjakk når man spiser sånn.

Skrevet
Altså, for å gjøre dette enkelt!

Det ENESTE som bestemmer om du går opp/ned i vekt er kcal forbruk mot inntak. Altså det er ingen annen mirakeloppskrift enn å spise mindre enn du forbruker.

Ønsker du å gå hurtig ned i vekt spiser du mindre og trener mer. Ønsker du en sunnere og har en litt mer langvarig plan legger du f.eks. kostholdet ca 500 kcal under det du forbruker hver dag. Da vil du kunne oppnå og gå ned ca 0.5 kg i uka.

Ønsker du å spise det samme som i dag, må du bare trene mer.

Altså , dropp alle råd om når du bør spise, og hva du må spise når o.s.v.

I bunn og grunn er det som jeg tidligere nevnte KUN kcal inntak mot forbruk som gjelder.

Fungerer det å spise mange små måltider for deg uten at du føler deg sulten bør du gjøre dette. Er du derimot av typen som heller spiser litt større men få, og er lenge mett kan også dette være en bra løsning.

Du trenger IKKE sulte for å gå ned i vekt. Spis mat med lite mettet fett, spis lite mindre mat med høy energi slik at kcal inntaket ditt blir mindre.

Det er først DA du vil gå ned i vekt.

Kalori inntak er desverre ikke det eneste som bestemmer. Spiser man for lite går kroppen i sparemodus og man får da store problemer med å gå ned i vekt, det har jeg opplevd selv. Jeg har også en venninne som har vært gjennom det samme. I sommer gikk hun 3 timers lange fjellturer hver dag og syklet og gikk turer i tillegg, men hun gikk ikke ned så mye som et gram, rett og slett fordi hun spiste for lite. Nå har hun begynt å spise mer og den første uken gikk hun ned 2 kg.

Så det er viktig å ikke spise for mye, men det er også viktig å spise nok:)

Skrevet
Myte. Funker ikke for forbrenningen, men for enkelte blir det lettere å holde matinntaket i sjakk når man spiser sånn.

Det har i hvertfall funket for meg og flere av mine venninner. Før spiste jeg bare 2 måltid om dagen og hoppet alltid over frokost. Nå spiser jeg hver tredje time og har som sagt tidligere gått ned 1kg på første uken. Og jeg spiser mer nå enn før.

Skrevet
Kalori inntak er desverre ikke det eneste som bestemmer. Spiser man for lite går kroppen i sparemodus og man får da store problemer med å gå ned i vekt, det har jeg opplevd selv. Jeg har også en venninne som har vært gjennom det samme. I sommer gikk hun 3 timers lange fjellturer hver dag og syklet og gikk turer i tillegg, men hun gikk ikke ned så mye som et gram, rett og slett fordi hun spiste for lite. Nå har hun begynt å spise mer og den første uken gikk hun ned 2 kg.

Så det er viktig å ikke spise for mye, men det er også viktig å spise nok:)

Ja, rister meg selv her for å ikke nevne "spisedagen" . Dette er derimot ikke for å holde forbrenningen oppe men for å fortelle kroppen at alt er normalt. ( ok, kanskje samme sak :P)

Du må beregne spisedagen etter hvor overvektig man er. Er du f.eks.ganske overvektig bør spisedagen være hver 14. dag, er det bare noen kilo man vil ta av er det f.eks. mellom hver 5-7 dag.

Men jeg står ved det jeg sier at kalori inntak KONTRA kaloriforbrenning er det eneste som bestemmer.

Selvfølgelig er det viktig å sørge for å ha så stor forbrenning som mulig, men dette er jo ikke motstridende av det jeg hevder.

Altså venninden din fikk nedsatt forbrenning slik at hun ikke greide å forbrenne fler kalorier enn hun spiste, derfor gikk hun ikke ned i vekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...