Gå til innhold

hjelp! frustrert..

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hvor har du lest det?

I en kattedo blir det gjerne rester av urin og avføring som fester seg til selve bunnen og sidene. Selv om du skifter sanda som er tydelig "brukt" etter hvert så vil kassa generelt begynne å stinke gammel dritt. Og ikke får du med all alt bare ved å bytte ut litt og litt sand heller. Ikke rart katten ikke orker å bruke doen da. Kassen er også et yndet sted for bakterier og parasitter, og det har nok katten instinktivt i seg. Det er ikke lurt å ferdes et sted det åpenbart er fare for smitte.

Nei, er det noe jeg ofrer litt tid på så er det å gi katten en ok plass å gå på do. Det koster meg lite, men er viktig for katten. Jeg vasker kassen med klorvann hver 14. dag for å være sikker på at den er ren. Ellers en gang i uken med vanlig såpe.

her, på forumet som jeg skrev fra før har jeg lest det. dessuten står det bak på mange kattesandposer at det behøvs bare å bytte kattesandet f.eks hver tredje eller fjerde uke. jeg synes ihvert fall ikke hver tredje uke er for sjeldent.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
her, på forumet som jeg skrev fra før har jeg lest det. dessuten står det bak på mange kattesandposer at det behøvs bare å bytte kattesandet f.eks hver tredje eller fjerde uke. jeg synes ihvert fall ikke hver tredje uke er for sjeldent.

det er svært vanlig at katter med urinveisproblemer søker til mye underlag for å urinere. om den ene begynner har du det gående med den andre også.

det kan selvfølgelig også være et adferdsproblem, men et adferdsproblem tar det lang tid å utrede, en urinprøve tar bare noen minutter.

begynn med å få kattene underøkt før du gjør noe drastisk.

og å gi de bort uten at du har funnet ut av dette syns jeg er å overføre egne problemer til andre. ...

Skrevet

nuvel, nå er ho ihvert fall gitt bort. :P

Skrevet

Så fint. Da regner jeg med at du har lært til neste gang du ønsker deg et kjæledyr.

Ikke skaff deg et før du vet hva det innebærer.

Skrevet
Så fint. Da regner jeg med at du har lært til neste gang du ønsker deg et kjæledyr.

Ikke skaff deg et før du vet hva det innebærer.

Så det å ha en katt innebærer at den tisser i sengene og alle andre steder den finner passende?

Jeg har hatt noen katter opp igjenom årene som har vært urenslige og de har måtte bøte med livet.

Gjest Sjokkert
Skrevet
Jeg har hatt noen katter opp igjenom årene som har vært urenslige og de har måtte bøte med livet.

je det var jo fine holdinger til dyr det. Bruk og kast. Disse holdningene til katter behøver vi virkelig flere av her i landet. ogå uten å gi de så mye som en mulighet. Kanskje kattene har vært syke fordi du fôrer de feil?Tenk om du hadde fått en dødsdom pga en urinvegsinfeksjon. det hadde du kanskje fortjent....

slike som deg burde bli bura inne!

Gjest Fremdeles Sjokkert
Skrevet
nuvel, nå er ho ihvert fall gitt bort. :P

og dette setter du smiletegn bak????

jeg regner med at du informerte de nye eierne om at katten ikke var renslig og at det nå ble deres problem å finne ut hvorfor ???

Skrevet

Hvis man har matskåla i nærheten av kattadoen så kan det og være grunn til at katten tisser en annen plass. Hvis jeg glemmer en dag og ta ut kattaavfall i doen da går mine ikke inn i kassen, sitter og mjauer utforbi! Gjett om jeg får dårlig samvittighet. Katter er veldig renslige så jeg vasker doen minst en gang i uka og skifter sand 1-2 ganger alt ettersom. Kjøpet lavendel pudder i dyrebutikken som jeg strør på etter rengjøring, da dufter toiletten godt. I en liten hybel er to katter for mye. de trenger plass og røre seg på. Så det er jo bra du har gitt bort den ene. Men hvis den ikke er renslig så hører du nok fra de.

Og til deg som avliver dyra hvis de tisser en annen plass, da er jo fisker en ideel løsning for deg.

Skrevet
je det var jo fine holdinger til dyr det. Bruk og kast. Disse holdningene til katter behøver vi virkelig flere av her i landet. ogå uten å gi de så mye som en mulighet. Kanskje kattene har vært syke fordi du fôrer de feil?Tenk om du hadde fått en dødsdom pga en urinvegsinfeksjon. det hadde du kanskje fortjent....

slike som deg burde bli bura inne!

Jeg hadde kattene hos veterinær først, men de var jo friske.

Var alltid nøye med å rengjøre kattedoen også, men å leke kattepsykolog,det gadd jeg bare ikke!

Jeg er en av de som ikke synes det er noe særlig hygienisk med kattepiss og møkk overalt!

Skrevet
Jeg hadde kattene hos veterinær først, men de var jo friske.

Var alltid nøye med å rengjøre kattedoen også, men å leke kattepsykolog,det gadd jeg bare ikke!

Jeg er en av de som ikke synes det er noe særlig hygienisk med kattepiss og møkk overalt!

Hvis katteholdet ditt resulterte i kattepiss og møkk over alt så er det du som eier som har gjort noe galt!
Skrevet
Hvis katteholdet ditt resulterte i kattepiss og møkk over alt så er det du som eier som har gjort noe galt!

Hm... jasså?

Kattene var urenslige og det var min feil? :roll:

Skrevet
Hm... jasså?

Kattene var urenslige og det var min feil? :roll:

Jeg har tatt inn utallige katter (bor i et landlig område med mange "vill"katter), og levert dem til omplassering etter et par netter hjemme hos oss først. Alle har benyttet dokassa konsekvent, selv om de mest sannsynlig aldri har lært å gå på kasse. Hos omplasseringen får jeg høre at det er uhyre sjelden de får inn en katt som ikke er flink til å bruke kassen. Katter er ikke "urenslige" fra naturens side.

Så om kattene dine tisser og bæsjer rundt i huset så kommer det av årsaker du som eier har ansvar for. Det skyldes enten sykdom, rangproblematikk, at de er fertile, at dokassen ikke er ren nok eller kanskje stress og nervøsitet, dårlig miljø etc. Det er opp til eier å finne ut av hvorfor kattene ter seg på den måten. Kattene har det ikke godt når de viser en slik oppførsel.

Men selvfølgelig, man kan også knerte dem og være kvitt problemet. Det er jo kattene det er noe galt med.

Skrevet (endret)

herregud! hør på dere! hvem er dere her med rett til å kaste dommer ut til andre mennesker? tenk litt på hva dere sier før du kjenner fullstendig til en situasjon!

og for det første til gjest eller hva det var du kalte deg

- jeg hadde to katter, nå har jeg en igjen som jeg har planer om å beholde.

- jeg hadde ikke kapasitet pengemessig til å ta hånd om to katter når den andre som ble gitt bort, spiste veldig mye også. hadde lyst til å kjøpe spesialfor til dem men det er ikke så lett når man er arbeidsløs og får penger fra sosialkontoret! ikke alltid like moro i en alder av snart 23.

- du vet ikke en dritt om MIN hybels hygiene eller mine katter utifra det lille jeg har skrevet ned her.

Endret av Scorpina
Skrevet
Hvis man har matskåla i nærheten av kattadoen så kan det og være grunn til at katten tisser en annen plass. Hvis jeg glemmer en dag og ta ut kattaavfall i doen da går mine ikke inn i kassen, sitter og mjauer utforbi! Gjett om jeg får dårlig samvittighet. Katter er veldig renslige så jeg vasker doen minst en gang i uka og skifter sand 1-2 ganger alt ettersom. Kjøpet lavendel pudder i dyrebutikken som jeg strør på etter rengjøring, da dufter toiletten godt. I en liten hybel er to katter for mye. de trenger plass og røre seg på. Så det er jo bra du har gitt bort den ene. Men hvis den ikke er renslig så hører du nok fra de.

Og til deg som avliver dyra hvis de tisser en annen plass, da er jo fisker en ideel løsning for deg.

katteskålene og toalettet har alltid stått vekk ifra hverandre.

Skrevet

Hvis du har valgt å holde to katter på en liten hybel, og har skiftet kattesanden hver 3. uke så er det jo ikke så merkelig at de ble urenslige. Trivselen har vel ikke akkurat vært på topp.

Som eier av kjæledyr kan det ihvertfall være lurt å spørre seg selv "er det noe jeg gjør feil?" før man stempler dyret som en lost case. Får håpe pusen får det godt i det nye hjemmet sitt, og at du har bedre mulighet til å ta vare på den du har igjen.

Skrevet
Hvis du har valgt å holde to katter på en liten hybel, og har skiftet kattesanden hver 3. uke så er det jo ikke så merkelig at de ble urenslige. Trivselen har vel ikke akkurat vært på topp.

Som eier av kjæledyr kan det ihvertfall være lurt å spørre seg selv "er det noe jeg gjør feil?" før man stempler dyret som en lost case. Får håpe pusen får det godt i det nye hjemmet sitt, og at du har bedre mulighet til å ta vare på den du har igjen.

må bare si at det var bare ikke pga ho var urenslig ho ble gitt bort. og dessuten er det jo ikke sikkert det var ho en gang! kan godt være det var den gjenværende pusen og. uansett så forhåpentligvis skjer det ikke igjen, har fått kastrert ho i dag og satser på bedre urinfrie tider i senga nå.

og jeg vet om flere andre som har hatt katter på små hybler.. og greit nok, kanskje tre uker var for sjeldent. jeg vet ikke. synes de funka ok ihvert fall. nå har jeg også uansett kjøpt bedre kattesand, så da blir det vel litt mer renslig og lettere og håndtere. har kjøpt inn everclean nå.

Skrevet
Så om kattene dine tisser og bæsjer rundt i huset så kommer det av årsaker du som eier har ansvar for. Det skyldes enten sykdom, rangproblematikk, at de er fertile, at dokassen ikke er ren nok eller kanskje stress og nervøsitet, dårlig miljø etc. Det er opp til eier å finne ut av hvorfor kattene ter seg på den måten. Kattene har det ikke godt når de viser en slik oppførsel.

Men selvfølgelig, man kan også knerte dem og være kvitt problemet. Det er jo kattene det er noe galt med.

Som sagt var kattene hos veterinær og ble konstatert friske.

Begge var sterilisert/kastrert, de fikk riktig mat, masse kos, ren kattedo, være ute så mye de ville, men likevel hendte det(litt for ofte) at de tisset i sofaen/senger.

Men selvfølgelig, det kan jo være kattene ikke likte meg da og gjorde fra seg inne for å si i fra :klø: :klaske:

Skrevet
Å skifte sanda hver 3. uke er alt for sjelden, selv om man har utekatt. Ingen katter liker å gå på do i en kasse som lukter gammel bæsj og urin.

Denne kattesanden som jeg bruker (katteperler fra dyrebutikk) - der står det at man kan bruke den i 1 mnd. Jeg bytter etter 2-3 uker, men tar selvsagt bort klumper etc hver dag!

• 2 uker senere...
Skrevet

Hvis du ikke hadde kapasitet til å ta deg av 2 katter synes jeg virkelig ikke du skulle ha skaffet deg 2 i første omgang!

Gjest Katteeier
Skrevet
bor i hybelleilighet. er ikke dør mellom stua og soverommet..

Vi hadde kjempeproblem med at kattene tisset i sengen når vi fikk dem, og hadde heller ikke mulighet til å stenge dem ute fra soverommet. Skiftet regelmessig på kattekassen også, men har hørt at katter ofte tisser på ting som lukter, og det gjør det vanligvis av sengetøy (husk at katter har mye bedre luktesans enn mennesker), har også sett at de har tisset på en t-skjorte som har ligget på gulvet.

Uansett, jeg kjøpte det tykkeste plastdusjforhenget jeg fant på ikea (19 kr), men pressening eller annen plast gjør sikkert samme nytten, og la den over sengen. Når kattene gikk for å tisse i sengen, var den så myk at føttene sank litt ned i plasten, og de kunne ikke tisse uten å bli søkkvåte på føttene, og sengen holdt seg like tørr. De gav seg kjemperaskt med dette, og da jeg fjernet plasten etter en stund, hadde de helt gitt seg. Kan også brukes på sofaer hvis katten tisser der når man er på jobben.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...