salemandra Skrevet 27. januar 2008 #1 Skrevet 27. januar 2008 hjelp! nå vet jeg snart ikke hva jeg gjør lenger.. katta (eller begge, vet ikke hvem av de to som gjør det) tisser i senga om og om igjen! og jeg har vaska sengetøyet, madrasstrekket, dyna og alt hver gang med eddik (som jeg heller oppi med vaskepulveret i vaskemaskinen) men ingenting ser ut til å hjelpe siden de ikke gir seg. har prøvd å spraye hele senga med getoff-spray også. hva skal jeg gjøre? vet snart ikke mine arme råd lenger.. dette tar på også! har skjedd kanskje 5-6 ganger i det siste. orker ikke mer! setter stor pris på alle tips og råd om hva jeg kan gjøre!
Lilith Skrevet 27. januar 2008 #2 Skrevet 27. januar 2008 Kanskje de ikke liker kattedoen? Kanskje de ikke liker å bruke samme kattedo? Har det skjedd noe hjemme i det siste? Flytting, nye familiemedlemmer, ommøblering, som de kanskje ikke liker? Det virker som de forsøker å fortelle deg noe.
salemandra Skrevet 27. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 27. januar 2008 Kanskje de ikke liker kattedoen? Kanskje de ikke liker å bruke samme kattedo? Har det skjedd noe hjemme i det siste? Flytting, nye familiemedlemmer, ommøblering, som de kanskje ikke liker? Det virker som de forsøker å fortelle deg noe. ja.. må være et eller annet ihvert fall! men nei, har ikke vært noe ommøblering eller flytting her. så jeg skjønner ikke hva som kan være grunnen. o_O
Gjest Gitte Skrevet 27. januar 2008 #4 Skrevet 27. januar 2008 Min pus begynte å tisse i senga en periode hvor det var en stund siden jeg hadde byttet all sanden i kassa. Går jo an å begynne der, og se om det blir bedre..
Gjest Britt Banditt Skrevet 27. januar 2008 #5 Skrevet 27. januar 2008 Det kan nok godt hende de ikke liker å gå på samme do. Kjøp en til, og se om det hjelper. Hvor ofte bytter du på kattedoen? Hvilken type sand bruker du?
salemandra Skrevet 27. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 27. januar 2008 Det kan nok godt hende de ikke liker å gå på samme do. Kjøp en til, og se om det hjelper. Hvor ofte bytter du på kattedoen? Hvilken type sand bruker du? bruker sånne katteperler og bytter hver 3 uke ca. tror ikke det har noe med kattedoen å gjøre? vet ikke.. :s skal ihvert fall gi bort ho ene snart. står på en sånn venteliste på dyrebeskyttelsen så vet ikke om det er noe vits å kjøpe enda en do med tanke på at jeg skal gi ho bort om 5 måneder. eller mindre tid, hvis annonsen på finn.no slår igjennom.. noen som foresten vet hvordan man vasker en skumgummi madrass? kanskje lukta sitter igjen der?
Nabodama Skrevet 27. januar 2008 #7 Skrevet 27. januar 2008 Ikke la kattene komme inn på soverommet, kanskje?
Gjest Gitte Skrevet 27. januar 2008 #8 Skrevet 27. januar 2008 Pus tisset på en skumgummimadrass en gang. Vi kjørte den ned på bensinstasjonen og vasket den i bilvasken. Der man vasker selv med høytrykkspyler såklart. Tok lang tid å tørke den men den ble helt fin igjen.
salemandra Skrevet 27. januar 2008 Forfatter #9 Skrevet 27. januar 2008 Ikke la kattene komme inn på soverommet, kanskje? bor i hybelleilighet. er ikke dør mellom stua og soverommet..
salemandra Skrevet 27. januar 2008 Forfatter #10 Skrevet 27. januar 2008 Pus tisset på en skumgummimadrass en gang. Vi kjørte den ned på bensinstasjonen og vasket den i bilvasken. Der man vasker selv med høytrykkspyler såklart. Tok lang tid å tørke den men den ble helt fin igjen. hm.. det kunne kanskje gått ann ja. hva slags såpe og sånn brukte dere der da?
Gjest Britt Banditt Skrevet 28. januar 2008 #11 Skrevet 28. januar 2008 bruker sånne katteperler og bytter hver 3 uke ca. tror ikke det har noe med kattedoen å gjøre? vet ikke.. :s skal ihvert fall gi bort ho ene snart. står på en sånn venteliste på dyrebeskyttelsen så vet ikke om det er noe vits å kjøpe enda en do med tanke på at jeg skal gi ho bort om 5 måneder. eller mindre tid, hvis annonsen på finn.no slår igjennom.. noen som foresten vet hvordan man vasker en skumgummi madrass? kanskje lukta sitter igjen der? Fjerner du ingenting på 3 uker? Går de aldri på do inne, eller? Hvis de pleier å gå inne så bør doen være veldig full innen tre uker.. Jeg har tre katter, og skifter på doene ca hver dag eller annenhver dag (de går både på do inne og ute). Skifter ikke ut all sanden hver gang, men innimellom. Hvis jeg skifter sjeldnere så begynner de å ha uhell inne.
la Flaca Skrevet 28. januar 2008 #12 Skrevet 28. januar 2008 Å skifte sanda hver 3. uke er alt for sjelden, selv om man har utekatt. Ingen katter liker å gå på do i en kasse som lukter gammel bæsj og urin. Jeg fjerner lort og tiss fra kassen minst en gang om dagen, og bytter all sanda en gang i uka eller etter behov. Du vet ikke om du vil investere i enda en do fordri du skal gi bort den ene katten om 5 måneder? Ja, hvis du syns det er ok at katta tisser i senga i 5 måneder til så er jo saken grei. Men jeg tror ikke katten selv trives med det, for katter er egentlig veldig renslige dyr.
Lilith Skrevet 28. januar 2008 #13 Skrevet 28. januar 2008 En ekstra kattedo er ikke dyrt, da. Er det ikke verdt å bruke et par hundre kroner på det for å slippe kattetiss i senga i fem måneder fremover? Jeg ville i hvert fall prøvd
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2008 #14 Skrevet 28. januar 2008 Jeg ville ha kvittet meg med katten. Urenslige dyr har man ikke inne
Lilith Skrevet 28. januar 2008 #15 Skrevet 28. januar 2008 Katten gjør det nok ikke for å være kjip, men for å si i fra om noe den ikke er fornøyd med. Katter er renslige dyr - med mindre noe er galt.
Annie Skrevet 28. januar 2008 #16 Skrevet 28. januar 2008 En liten vaskebalje av noe slag koster ikke mange kronene. I tillegg må du skifte oftere. Er kattene ute?
salemandra Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #17 Skrevet 31. januar 2008 Fjerner du ingenting på 3 uker? Går de aldri på do inne, eller? Hvis de pleier å gå inne så bør doen være veldig full innen tre uker.. Jeg har tre katter, og skifter på doene ca hver dag eller annenhver dag (de går både på do inne og ute). Skifter ikke ut all sanden hver gang, men innimellom. Hvis jeg skifter sjeldnere så begynner de å ha uhell inne. jeg tømmer jo selvfølgelig avføringa når det er da...
salemandra Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #18 Skrevet 31. januar 2008 bare ho eldste er ute.. og er det ikke vanlig å bytte kattesandet ca en gang i måneden? utifra det jeg har lest her tidligere så er det sånn jeg har forstått det jaffal.
la Flaca Skrevet 31. januar 2008 #19 Skrevet 31. januar 2008 bare ho eldste er ute.. og er det ikke vanlig å bytte kattesandet ca en gang i måneden? utifra det jeg har lest her tidligere så er det sånn jeg har forstått det jaffal. Hvor har du lest det? I en kattedo blir det gjerne rester av urin og avføring som fester seg til selve bunnen og sidene. Selv om du skifter sanda som er tydelig "brukt" etter hvert så vil kassa generelt begynne å stinke gammel dritt. Og ikke får du med all alt bare ved å bytte ut litt og litt sand heller. Ikke rart katten ikke orker å bruke doen da. Kassen er også et yndet sted for bakterier og parasitter, og det har nok katten instinktivt i seg. Det er ikke lurt å ferdes et sted det åpenbart er fare for smitte. Nei, er det noe jeg ofrer litt tid på så er det å gi katten en ok plass å gå på do. Det koster meg lite, men er viktig for katten. Jeg vasker kassen med klorvann hver 14. dag for å være sikker på at den er ren. Ellers en gang i uken med vanlig såpe.
Trampe Skrevet 1. februar 2008 #20 Skrevet 1. februar 2008 Vi tømmer doen hver dag, og vasker den ca hver 14. dag. Hver tredje uke er da alt for sjelden, jeg skjønner godt at kattene ikke vil gå i den doen. Du trenger jo ikke en fancy kattedo, bruk 50 kroner på en balje av et eller annet slag og prøv om det funker med to doer. Det kan jo hende det er løsninga.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå