Gå til innhold

Uvenner med mor til gudbarn


Gjest Gjest_Eva_*

Anbefalte innlegg

Jeg forstår ikke hvorfor du behøver å gjøre noe. Som en annen skriver her,la det dø ut.

Jeg valgte en god venninne som fadder for min datter. Vi har i dag ikke kontakt og vi kommer heller ikke til å få det. Hun har helt sluttet å sende gaver til jul og bursdag og det kan jeg egentlig forstå. Vi har ikke noe uvennskap, men det ligger i kortene at vårt vennskapsforhold er helt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Eva_*
I vårt miljø er det en selvfølge at gudforeldre er "på banen", både med oppfølging kirkelig, sosialt, og med råd og hjelp. Det er også en selvfølge at gudforeldre er med og gir varige gaver til konfirmanten. Så jeg kommer ikke unna hvis hun fremdeles står som gudmor ved konfirmasjonen.

For å sitere meg selv; Jeg kommer ikke utenom gudforeldre ved feks konfirmasjon og det er derfor det ikke "dør ut". Er det ikke noen her på KG som

kjenner til om man formelt kan eksludere gudforeldre slik at barnet slipper å forholde seg til et menneske som har gjort oss så vondt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du kan ikke formelt slette en fadder fra kirkeboka. Gjør et googlesøk på sletting av faddere, så finner du informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sitere meg selv; Jeg kommer ikke utenom gudforeldre ved feks konfirmasjon og det er derfor det ikke "dør ut".

Klart du "kommer utenom"! Det er jo bare å la være å invitere dem!

Hvorfor lage så store problemer av ting som ikke betyr noe som helst i det praktiske virkelige liv??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at man i 2008 også bruker begrep som gudmor og guddatter. Dette tilhører katolisismen og som kjent kom reformasjonen til Norge i 1548 (eller deromkring...)

Bortsett fra det - la det dø ut. Du kan ikke slette faddere i kirkebøkene så vidt jeg vet, men hvorfor hause dette veldig opp. Har dere ikke kontakt så vet vel datteren din det også?

Å bekymre seg for gjestelisten til en konfirmasjon om fem år er vel ikke veldig viktig akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Karen_*
Artig at man i 2008 også bruker begrep som gudmor og guddatter. Dette tilhører katolisismen og som kjent kom reformasjonen til Norge i 1548 (eller deromkring...)

Bortsett fra det - la det dø ut. Du kan ikke slette faddere i kirkebøkene så vidt jeg vet, men hvorfor hause dette veldig opp. Har dere ikke kontakt så vet vel datteren din det også?Å bekymre seg for gjestelisten til en konfirmasjon om fem år er vel ikke veldig viktig akkurat nå.

Helt enig med deg :ler:

Jeg for min del vet ikke hvem som er mine faddere ... og ikke husker jeg hvem som er mine barns faddere heller .. Faddere var noe jeg måtte ha da de ble døpt .. ikke noe mer enn det ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg stusser litt på hvorfor du tenker på å melde deg ut av statskirka, som du skriver. Og jeg får ikke dette helt til å stemme med at du er veldig opptatt av hvem som er fadder (gudmor, er det det samme som fadder?) til barnet ditt. En person som vil melde seg ut av statskirka er kanskje ikke så religiøs av seg at gudmor/fadderritualet er så viktig? (Om du ikke tenker på å melde deg inn i et annet trossamfunn, da)

Eller er det å melde seg ut av statskirka en slags løsning på gudmor-problemet, for da blir gudmorstatusen automatisk opphevet?

Ville ikke tenkt så mye på dette. I våre dager er det mange som kan veilede barnet ditt i troen, kanskje det var mye viktigere før i tiden da det ikke var så stor tilgang på åndelige veiledere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden man fint kan bli fadder fordi om man ikke står i statskirka så hjelper det vel lite å melde seg ut. (Mitt barns fadder er ikke ekskludert fordi om hun har meldt sge ut fra statskirka i ettertid.)

Og som andre sier her så er det bare å la kontakten dø ut. Ingen MÅ bes i konfirmasjon, og for alt du vet er det ikke sikkert din datter vil konfirmere seg i kirka en gang, så hva styrer du med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du velger selvsagt selv i hvilken grad du ønsker at familien skal ha kontakt med fadderene til barna dine. For noen er de veldig nære. Hos andre er det bare navn på et papir.

Hvordan har fadderskapet blitt utført så langt da?

Jeg synes det er verre at du da tydeligvis har tenkt å slutte å fungere som gudmor for datteren hennes også. Gjør du det straffer du en uskyldig jentunge for noe du er sint på moren hennes for.

Det synes jeg ikke er greit. Og det minste du bør gjøre da er å si fra på en skikkelig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sitere meg selv; Jeg kommer ikke utenom gudforeldre ved feks konfirmasjon og det er derfor det ikke "dør ut". Er det ikke noen her på KG som

kjenner til om man formelt kan eksludere gudforeldre slik at barnet slipper å forholde seg til et menneske som har gjort oss så vondt?

Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner hvorfor du ikke kommer utenom faddere ved en konfirmasjon, men du er villig til å melde deg ut av statskirka for å slippe å være fadder for denne jenta.... vil det være naturlig for din datter å konfirmere seg i kirken dersom du ikke er medlem av statskirken? vil ikke folk se på det som mer merkelig enn at du rett og slett lar være å invitere noen som har gjort deg og din familie så vondt???? For problemet er jo som de fleste her inne har påpekt at man kan ikke fjerne seg selv eller henne som faddere/gudmor. du sa ja den gangen, og spurte henne og man kan ikke gjøre ugjort det som er gjort... Jeg er selv fadder for to søte gutter,men medlem av statskirka er jeg ikke, og det har aldri vært et problem.....

Jeg ser dessuten et annet problem, dersom det hadde vært slik at man kunne melde seg ut av statskirka og på den måten slutte å være fadder, ville du selvsagt slippe å være fadder, men det ville jo ikke endre noe i forhold til din datter, med mindre hennes fadder også gjøre det samme. du skriver at du ikke kommer utenom fadere ved en konfirmasjon, men det at du melder deg ut av statskirka vil jo ikke endre på det. det endrer jo ikke det faktum at din datter har en fadder som du tydeligvis mener må være med i en konfirmasjon.....

Nå vet ikke jeg noe mer om din situasjon enn det du har skrevet her, og det er derfor vanskelig å si noe hva du bør gjøre.. å fjerne gudmoren fra papirene er ikke mulig, og du kan heller ikke slette deg selv som gudmor for hennes barn. Som jeg forstår deg er det normalt i ditt miljø at faddere er innvolvert og det er derfor du ikke kan ekskludrere henne fra slike ting som konfirmasjoner osv. siden det er noen år til det blir aktuelt hadde jeg nok latt det ligge en stund, dersom det fremdeles er et problem for deg den dagen det blir aktuelt hadde jeg nok heller vært åpen ovenfor de andre gjestene når det gjelder grunnen til at hun ikke er invitert. det er nå engang slik i Norge at ingen kan tvinge deg til å invitere den eller den. Dersom folk rundt deg reagerer på det må du ta et valg, enten må du tåle at folk reagerer, eller så får du svelge i deg alt det vonde å invitere henne.

Uansett ville du jo måtte forklare en del dersom du klarte å fjerne deg selv og henne som faddere, folk vil jo ikke lure noe mindre av den grunn, og en del vil vel kanskje lure mer derom du har gått til et slikt ekstremt skritt....

Det er jo dessuten en sjanse for at din datter vil velge å ikke konfimere seg, det er jo tross alt hennes valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...