FruLuna Skrevet 28. januar 2008 #21 Skrevet 28. januar 2008 Jeg forstår at du blir oppgitt over legene som legger all skylden på overvekten hans. En BMI på 29 er heller ikke en så stor overvekt at det er akutt helseskadelig, og problemene hans burde være utredet ordentlig uansett om han er overvektig eller ikke. Jeg blir selv veldig provosert av den diskrimineringen av overvektige som skjer mer eller mindre bevisst på mange områder i vårt samfunn, og er veldig enige med deg der. Tror dere selv at magesmertene og svettingen har noe med hverandre å gjøre, eller tror dere det er to adskilte symptomer? Det finnes en tilstand som heter hyperhidrose (Hyperhidrosis på engelsk, hvis du vil google på det). I sin primære tilstand er det ukjent hva som fører til dette. Det kan skyldes overaktivitet i den delen av nervesystemet som kalles sympaticus, eller det sympatiske nervesystemet. Jeg har lest et sted (prøver å finne en link) at overvekt kan forverre en slik tilstand. Ikke fordi man svetter mer fordi man er tykk, men fordi overvekten av foreløpig ukjente kjemiske eller fysiologiske årsaker forverrer tilstanden. Når det er sagt, så tviler jeg på at det var dette legen tenkte på da han rådet om vektnedgang...
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2008 #22 Skrevet 28. januar 2008 Jeg blir selv veldig provosert av den diskrimineringen av overvektige som skjer mer eller mindre bevisst på mange områder i vårt samfunn, og er veldig enige med deg der. Lurer på om noen av dere kan komme med dokumentert "diskriminering" som f.eks aldri ville skjedd ved andre "problemer" som røyking, alkoholisme, osv?
FruLuna Skrevet 28. januar 2008 #23 Skrevet 28. januar 2008 Lurer på om noen av dere kan komme med dokumentert "diskriminering" som f.eks aldri ville skjedd ved andre "problemer" som røyking, alkoholisme, osv? Diskriminering skal ikke forekomme uansett. Alle har rett til å bli behandlet ordentlig. Jeg har ingen dokumentasjon å komme med, men som helsepersonell selv har jeg ved flere anledninger opplevd at pasienter som er overvektige/røykere/narkomane/alkoholikere etc. blir snakket om og behandlet på en litt nedverdigende måte. Det er ikke sikkert at dette er bevisst fra legen/sykepleiers side, men mer en holdning som ligger hos mange og som er vanskelig å bli kvitt.
Gjest Gjest_bølla_* Skrevet 28. januar 2008 #24 Skrevet 28. januar 2008 Lurer på om noen av dere kan komme med dokumentert "diskriminering" som f.eks aldri ville skjedd ved andre "problemer" som røyking, alkoholisme, osv? hvordan skal det dokumenteres da? skal hun be sønnen ha med skjult kamera inn til legen for at du som en eller annen anonym gjest på et forum skal ha 'bevis'?? for noe tull..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå