Gjest Gjest_Grethe_* Skrevet 26. januar 2008 #1 Skrevet 26. januar 2008 Jeg har en sønn på 20 år som har en rekke ting som plager han i hverdagen. For det første så svetter han utrolig mye. Han kan komme rett ut av en kald dusj eller han ha gått ut med søpla i -15 grader og likevel kan svetten renne (til den grad at hvis han står stille så blir det en dam på gulvet etter et par minutter). Han har prøvd alt, vært hos flere spesialister, og det eneste de kan tilby han er å prøve botox i armhulene, men det er ikke sikkert det vil fungere. Han har ikke hatt lyst til å prøve dette da han er litt skeptisk til botox i tillegg til at det er veldig dyrt. Han har også, et par ganger i uken, veldige magesmerter. Dette har også vært til undersøkelse hos flere leger, de har undersøkt han i huet og ræva (bokstavelig talt), dietten hans har blitt registrert og studert og de kan ikke finne noe. Det er ikke gluten- eller laktoseintoleranse og det er heller ingen åpenlys sammenheng mellom hva han har spist og når han får disse smertene. I tillegg til smertene "inni" magen, blir magen oppsvulmet og "hard". Han har, siden han var ganske liten, vært overvektig. Jeg og faren hans er normalvektige, og han har 5 søsken som alle er slanke, så jeg tror ikke det er noe genetisk. Kostholdet hans er sunt og variert (spesielt i forhold til hans jevnaldrende kamerater, gutter i den alderen er ikke de mest kostholdsbevisste) men selvfølgelig er det rom for forbedring der. Han trener, og han har vært svært aktiv i hele ungdomstiden med trening fem ganger i uka, og han liker det veldig godt, men jeg tror det er veldig frustrerende for han å aldri se "resultater". Dette ble langt, men til sakens kjerne: hver gang han oppsøker lege så får han bare "du er overvektig" eller "du må gå ned i vekt" tilbake. Det virker som dette er svaret på alt, og det provoserer meg veldig. Ingen vet jo bedre at han er overvektig enn han selv! Det hadde jo vært veldig fint om overvektige folk var "immune" mot alt annet, at roten til alle deres problemer var de ekstra kiloene! Da tror jeg jammen jeg hadde gått inn for å bli overvektig selv! Og en ting er å skylde på overvekten, men ingen av disse legene har prøvd å hjelpe han med å gå ned i vekt annet enn å si "spis mindre, tren mer".. Tror de folk vil være overvektige? jeg blir så oppgitt og lei meg.. Jeg har lurt på om det kan være noe galt med stoffskifte/hormonbalansen hans lenge... Han har alltid vært "annerledes" enn søsknene sine, med konsentrasjonsvansker og at han er veldig emosjonell (mye "topper" og "bunner")..men det er jo ingen som en gang gidder undersøke saken... (Og ja jeg innser jo at som mor så vil jeg tro det beste om barna mine, men jeg tror virkelig ikke han "smugspiser" eller lyver om treningen)
Gjest Gjest_anne_* Skrevet 26. januar 2008 #2 Skrevet 26. januar 2008 Han burde så absolutt ta stoffskifteprøver. Har en datter på samme alder som din sønn, og hun har nå fått påvist at hun har lavt stoffskifte. Og må bruke thyroxintbl. resten av livet. Det er kun en '"liten" blodprøve som skal til for å påvise dette. Fastlegen har ingenting med å nekte dette. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2008 #3 Skrevet 26. januar 2008 Om sønnen din ikke har hatt det allerede,så synes jeg dere bør kreve en gastroskopi-undersøkelse med tanke på magesmertene.
Gjest Gjest_ada_* Skrevet 26. januar 2008 #4 Skrevet 26. januar 2008 Sønnen din trenger en evaluering av en psykolog eller psykiater. Tror du egentlig vet det selv også men at du ikke vil se det i øyene og derfor synes det er lettere å skylde på legene. Plagene som du nevner: svetting, magesmerter, overvekt osv er alle svært ofte fysiske manifestasjoner av psykiske plager. Om du vil at det skal kastes bort enda mer penger på div dyre undersøkelser før du tar ham med til psykolog/psykiater så får du bytte fastlege.
Gjest TS Skrevet 26. januar 2008 #5 Skrevet 26. januar 2008 Sønnen din trenger en evaluering av en psykolog eller psykiater. Tror du egentlig vet det selv også men at du ikke vil se det i øyene og derfor synes det er lettere å skylde på legene. Plagene som du nevner: svetting, magesmerter, overvekt osv er alle svært ofte fysiske manifestasjoner av psykiske plager. Om du vil at det skal kastes bort enda mer penger på div dyre undersøkelser før du tar ham med til psykolog/psykiater så får du bytte fastlege. Vet du hva, det er godt mulig det, jeg er som sagt ikke lege så jeg vet ærlig talt ikke.. Men burde ikke fastlegen da henvise han til en, i stedet for å be han spise mindre?? Hele poenget med innlegget mitt var jo at legene svikter...
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2008 #6 Skrevet 26. januar 2008 Leger er ignorante hvis de ikke kan sitt fag. Hvis din sønns plager ikke finnes som en diagnose (og du sier han er blitt grundig undersøkt), så kan du faktisk ikke anklage de legene han har vært hos for det. Mange mageplager faller ikke inn under definerte sykdomsbilder. Noen av dem er psykiske, og noen er nok mindre fortyrrelser i reguleringen av tarmen. En venninne av meg dro til Sverige for svetteoperasjon, hun var svært fornøyd. En annen jeg kjenner mistet et familiemedlem etter samme operasjon, men det var antatt å være en individuell reaksjon på medikamenter som brukes ved vanlige operasjoner, og ikke inngrepet. Du sier ikke noe om hvor overvektig sønnen er, men overvektige er mer plaget av svette ofte. Med symptomene hans er det lite trolig at ikke stoffskifteforstyrrelser er sjekket ut av saken.
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2008 #7 Skrevet 26. januar 2008 Vet du hva, det er godt mulig det, jeg er som sagt ikke lege så jeg vet ærlig talt ikke.. Men burde ikke fastlegen da henvise han til en, i stedet for å be han spise mindre?? Hele poenget med innlegget mitt var jo at legene svikter... Hvis dere føler det slik så må DERE ta ansvar og bytte fastlege!
Gjest TS Skrevet 26. januar 2008 #8 Skrevet 26. januar 2008 Hvis dere føler det slik så må DERE ta ansvar og bytte fastlege! og det har han gjort.. men man kan kun bytte to ganger i året etter hva jeg har forstått..
Gjest TS Skrevet 26. januar 2008 #9 Skrevet 26. januar 2008 Hvis din sønns plager ikke finnes som en diagnose (og du sier han er blitt grundig undersøkt), så kan du faktisk ikke anklage de legene han har vært hos for det. Du sier ikke noe om hvor overvektig sønnen er, men overvektige er mer plaget av svette ofte. Med symptomene hans er det lite trolig at ikke stoffskifteforstyrrelser er sjekket ut av saken. jeg klandrer ikke legene for ikke å klare å finne ut hva som er galt. Jeg vet at spesielt magetrøbbel er det vanskelig å finne svar på. Det jeg reagerer på er at legene (spesielt allmennlegene, spesialistene er mer hjelpsomme) "skylder" på overvekten og da har funnet sitt svar og ikke er interessert i å høre noe mer før man har gått ned i vekt. Det virker som de mener at alle problemer en overvektig person måtte ha, er grunnet i overvekten og har absolutt ingen annen forklaring! Jeg skal vedde på at hvis jeg hadde vært overvektig så hadde min lege skyldt på overvekten når det gjelder mine kneproblemer, men siden jeg ikke er overvektig så tvang det faktisk legen til å lete litt dypere.. Jeg mener rett og slett at som overvektig så blir man diskriminert i helsesystemet! Og det forbeholder jeg meg retten til å anklage legene for! Han er 178 cm høy og veier ca 95 kg. Det gir en bmi på rundt 29 om ikke jeg husker feil. Han er ikke tjukk nok til at det forsvarer de enorme mengdene med svette, spesielt siden han trener mye og har god kondisjon, og svetten renner uansett om det er varmt eller kaldt, om han har trent eller sovet, osv.
Gjest oppgitt Skrevet 27. januar 2008 #10 Skrevet 27. januar 2008 For noe tull at overektige blir diskriminert. Overvektige er den eneste gruppen som leger ikke tør å stille krav til. Jeg tar av meg hatten for alle leger som våger å si at man må få bukt med overvekten før andre trivielle problemer. Røykere må slutte for å få behandlig, alkoholikere får ikke behandling for relaterte skader. Men overvektige skal behandles ytters forsiktig og få behandlig for alle problemer skapt av overvekten uten at man fjerner roten til problemene?? Nei, skaff ham psyklogisk hjelp til å få bukt med overvekten!
smaksløk Skrevet 27. januar 2008 #11 Skrevet 27. januar 2008 (endret) Lest litt på lommelegen, og dersom det er stoffskiftet, er det høyt og ikke lavt stoffskifte som fører til svetting. "Slapphet og uopplagthet, vekttap (men økt appetitt) og diaré kan være symptomer på høyt stoffskifte. Andre tegn er svette og ubehag i varme omgivelser, rastløshet, fine skjelvinger (mest synlig på fingrene), sjeldnere menstruasjon enn vanlig, hurtig puls og utstående øyne. Skjoldkjertelen kan være synlig forstørret." Ville egentlig bare nevne en venninne av meg som fant ut at hun hadde mer en vanlig av en type gjærsopp som vi alle har, hvilket fører til at selv om hun er aktiv (spiller aktivt håndball og trener mye) virker til å være overvektig. Hun ble satt på en diett med mat som ikke inneholder noen form for gjær eller sukker bla. for å redusere denne gjærsoppen...Det tok mange år før legene fant ut at det var dette hun hadde, hun slet med mange forkjøleleser som oftest ble til lungebetendelser bla. Derfor så de ikke hva det egentlig var, for symptomene ble skjult av dette. Hvor i magen er det han har vondt egentlig? En til ting forresten. For svetten kan han kjøpe aliminiums klorid på apoteket og ta under armene etter han har dusja. Dette hjelper somregel litt. Endret 27. januar 2008 av smaksløk
Gjest TS Skrevet 27. januar 2008 #12 Skrevet 27. januar 2008 For noe tull at overektige blir diskriminert. Overvektige er den eneste gruppen som leger ikke tør å stille krav til. Jeg tar av meg hatten for alle leger som våger å si at man må få bukt med overvekten før andre trivielle problemer. Røykere må slutte for å få behandlig, alkoholikere får ikke behandling for relaterte skader. Men overvektige skal behandles ytters forsiktig og få behandlig for alle problemer skapt av overvekten uten at man fjerner roten til problemene?? Nei, skaff ham psyklogisk hjelp til å få bukt med overvekten! Jeg regner med at du bare er ute etter å provosere, men jeg svarer likevel.. Jeg har aldri hørt om noen røykere som har måttet slutte å røyke for å bli behandlet for f.eks leddgikt?!?!! Eller en alkoholiker som ikke får behandlet influens!?! Poenget mitt er at de ser seg blinde på overvekten og det slår dem ikke en gang at det kan "feile" noen flere ting samtidig! Men du som har et svar på alt; hva skal man gjøre da, når man gjør som man får beskjed om, spiser midre og trener mer, og problemene fortsatt er der? For det er sånn det har vært de siste åra.
Gjest TS Skrevet 27. januar 2008 #13 Skrevet 27. januar 2008 Lest litt på lommelegen, og dersom det er stoffskiftet, er det høyt og ikke lavt stoffskifte som fører til svetting. "Slapphet og uopplagthet, vekttap (men økt appetitt) og diaré kan være symptomer på høyt stoffskifte. Andre tegn er svette og ubehag i varme omgivelser, rastløshet, fine skjelvinger (mest synlig på fingrene), sjeldnere menstruasjon enn vanlig, hurtig puls og utstående øyne. Skjoldkjertelen kan være synlig forstørret." Ville egentlig bare nevne en venninne av meg som fant ut at hun hadde mer en vanlig av en type gjærsopp som vi alle har, hvilket fører til at selv om hun er aktiv (spiller aktivt håndball og trener mye) virker til å være overvektig. Hun ble satt på en diett med mat som ikke inneholder noen form for gjær eller sukker bla. for å redusere denne gjærsoppen...Det tok mange år før legene fant ut at det var dette hun hadde, hun slet med mange forkjøleleser som oftest ble til lungebetendelser bla. Derfor så de ikke hva det egentlig var, for symptomene ble skjult av dette. Hvor i magen er det han har vondt egentlig? En til ting forresten. For svetten kan han kjøpe aliminiums klorid på apoteket og ta under armene etter han har dusja. Dette hjelper somregel litt. Tusen takk for svar. Ja, jeg har vel egentlig ikke trodd det nødvendigvis var stoffskiftet, men mer noe annet "hormonelt". Men når det er sagt, når vi ba om en stoffskiftetest, fikk vi til svar at han fikk heller prøve å gå ned i vekt først (for vi har jo ikke prøvd å få han ned i vekt hele oppveksten hans ).. kort sagt, han går ikke til den legen lenger! Ang. svetten så har han prøvd det produktet, men det funker dårlig. Tror han har prøvd det aller meste på markedet, ja bortsett fra botox da.
smaksløk Skrevet 27. januar 2008 #14 Skrevet 27. januar 2008 Tusen takk for svar. Ja, jeg har vel egentlig ikke trodd det nødvendigvis var stoffskiftet, men mer noe annet "hormonelt". Men når det er sagt, når vi ba om en stoffskiftetest, fikk vi til svar at han fikk heller prøve å gå ned i vekt først (for vi har jo ikke prøvd å få han ned i vekt hele oppveksten hans ).. kort sagt, han går ikke til den legen lenger! Ang. svetten så har han prøvd det produktet, men det funker dårlig. Tror han har prøvd det aller meste på markedet, ja bortsett fra botox da. I see. Synd han ikke finner noe som syntes å virke. Er ikke noe gøy for en ung mann. Synes det hørtes veldig rart ut å nekte en stoffskifte prøve uansett. Den erfaringen jeg har er at legene tar alle mulige tester for å kunne utelukke evt. hva det kan være. Er svetting og vondt i magen de eneste "symptomene" han har?
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2008 #15 Skrevet 27. januar 2008 1. Be om å få sjekket stoffskiftet. En lege som ikke vil sjekke dette pga overvekt ser kanskje ikke skogen for bare trær... 2. Vurder svetteoperasjon, de utfører slike i Norge også, i hvert fall på Ullevål. Antar at han må gjennom en utredning hos ekspertene på sykehuset, og at mange allmennleger ikke har særlig greie på dette feltet. Svetting blir nok ofte avskrevet som psykisk, men det stemmer slett ikke alltid (det har med overaktive nerveceller å gjøre i den delen av nervesystemet som ikke er koblet til bevisstheten). Men jeg synes det virker fornuftig å finne ut av om det er noe med stoffskiftet først, kanskje de to tingene kan ha sammenheng. Jeg kjenner også folk som har blitt avspist med at de må "gå ned i vekt" om de kommer til legen med helseproblemer som ikke er knyttet til vekten. Og gå ned i vekt - hvordan? Ofte gir ikke legen råd om dette engang, eller spør om pasientens livsstil. Om en pasient faktisk har et normalt sunt kosthold og mosjonerer/trener, men fortsatt er overvektig bør kanskje legen hjelpe til å finne ut hvorfor det ikke skjer vektnedgang og gi råd eller henvisning videre...
Gjest Pax Skrevet 27. januar 2008 #16 Skrevet 27. januar 2008 Om du bor i Oslo, send meg en pm så kan jeg anbefale et par leger.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2008 #17 Skrevet 27. januar 2008 Ja han er overvektig, men ikke i den grad at det er snakk om helsefarlig overvekt. Jeg synes det er temmelig ignorant av legene å avfeie plagene hans på den måten. Slike svetteproblemer er jo invalidiserende. Jeg synes dere kanskje bør tenke på om dere har råd til å få han undersøkt privat. Opplever at det i mange tilfeller er mer hjelp å få der. Bla er Balderklinikken flinke, men det koster desverre en del.
Gjest StoreSky Skrevet 27. januar 2008 #18 Skrevet 27. januar 2008 Er vanskelig og gi råd fordi det ikke gjelder deg og fordi vi ikke kjenner til hvor MYE smerter, etc. God råd som KAN minske magesmerter: kutt ned på brød, ris, pasta, poteter, sukker - kort sagt lette karbohydrater. Se om det blir bedre. (ble det for meg, og jeg har sjekket alle mulige slags prøver) Hvis han trener mye, så er jo ikke BMI på 29 så mye egentlig. Menn/gutter får lett mye muskler, og muskler veier som kjent mer enn fett.
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2008 #19 Skrevet 28. januar 2008 og det har han gjort.. men man kan kun bytte to ganger i året etter hva jeg har forstått.. Dersom tre fastleger og x-antall spesialister har kommet frem til det samme så er det kanskje på tide å innse at de har rett!?
Gjest Tigress Skrevet 28. januar 2008 #20 Skrevet 28. januar 2008 Enig med gjest over: hva med å vurdere om legene kan ha rett?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå