Gå til innhold

Har Norge For lavt straffenivå ?


Gjest Gjest_GJEST_*

Anbefalte innlegg

Gjest heidrun

Ja, straffene er for lave. Leser at forsettlig drap har en minimumsstraff på 6 år. Er det tilfelle at dømte kan slippe ut tidligere ved god oppførsel o.l.?

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener at skade som forvoldes, skal straffes likt enten det er mot menn eller kvinner. Vold mot barn mener jeg derimot at er mer alvorlig, da konsekvensene, spesielt psykisk, er mer alvorlige når en voksen angriper et barn enn når det skjer mellom to voksne. Dette bør derfor straffes strengere.

Når det gjelder vold mellom menn og kvinner, skjer dette begge veier, men de største skadene er det menn som forvolder da de jevnt over er fysisk sterkere, i tillegg til at voldtekter utøves mye hyppigere av menn enn av kvinner. Det er derfor volden mot kvinner som er det største problemet.

Hvilke psykiske lidelser som oppstår i forbindelse med vold finnes det ikke noen fasit på. At man skal gå ut i fra at en voldsepisode setter sterkere spor enn en annen blir litt farlig.

At menn kan utgjøre større skade fordi de er sterkere blir også et litt håpløst argument. Hva om kvinnen har en kjøttkniv og mannen har never? Jeg synes også det er forferdelig feil å påstå at det er vold mot kvinner som er det største problemet. Sannsynligheten for å bli slått ned på byen er mye høyere for en mann enn for ei jente - det blir bare ikke snakket så mye om i media. Vold i seg selv er et stort problem. Og noen former for vold er ikke bedre enn andre, noe man fort kan tolke det som om man begynner å sette alvorlighetsgrad på vold basert på kjønn. Generaliseringer som dette kan ikke være grunnleggende i noe rettssystem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DØDSSTRAFF FOR OFRENE!
I Norge straffes forbrytelser ganske mildt i forhold til andre land , den lengste straffen man risikerer å få idømt er 21 år .

Har Norge for lave straffer og burde dette endres?

Selvfølgelig er det feil straffer.Dreper du noen bør du selv avlives.Eller blir det jo bare dødsstraff for ofrene og ikke for gjerningsmennene.Liv for liv er den ultimate rettferdighet.Stjeler du noe bør du betale det tilbake like for like.At dette vil skje fyldest i det sterkt femininiserte Europa er lite trolig,der landene legger seg bakover på rygg for overfallsmenn og voldsforbrytere.Så får de etterhvert det samfunnet de ber om,idet de høster det de sår.Det er en naturgitt morallov.Når dette ikke praktiseres vil urettferdigheten ta overhånd,kjærligheten og troen på rettferdighet forsvinner,og tilbake er det totale anarki.Det blir da de svakeste som taper,mens darwinistene får herje fritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen lovbrudd straffes for høyt, andre for lavt.

Skal en straff virke preventivt, eller som en 'hevn' fra samfunnet? De aller fleste erfaringer viser at straff har dårlig preventiv virkning, nesten uansett lovgruppe. Enkelte land har dødsstraff for utroskap, rusbruk osv, likevel driver folk med det. Et litt mer vestlig eksempel er jo USA hvor drap ofte straffes med døden eller livstid i fengsel, likevel forekommer disse forbrytelsene hyppig.

Som 'hevn' fungerer også straff dårlig, ettersom alle parter taper på dette. Å sette en person i fengsel i Norge koster omtrent det dobbelte av å ha en offentlig ansatt i arbeid, slik sett kan man si at samfunnet straffes hardest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge straffes forbrytelser ganske mildt i forhold til andre land , den lengste straffen man risikerer å få idømt er 21 år .

Har Norge for lave straffer og burde dette endres?

Det høres kort ut i forhold til andre land, men 21 år er en vesentlig del av livet ditt...

I andre land som USA kan du bli dømt til flere hundre års fengsel, uten at jeg kan se at det hjelper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Jeg syns generelt det gjøres for lite for å bekjempe kriminalitet og at hensynet til samfunnet ikke vektlegges nok. De fleste byer i Norge har ett visst antall kjenninger av politiet som begår lovbrudd kontinuerlig. Det er disse folkene som står bak så godt som alle innbrudd, tyveri, og andre enkle former for vinningskriminalitet.

Om de er narkomane, psykisk syke eller har en annen god "unnskyldning" for å bryte seg inn i hjemmet mitt er meg revnende likegyldig. Som alle andre ønsker jeg å føle meg trygg i hjemmet mitt, men tyven blir aldri tatt. Om han blir tatt får han en uke i fengsel (etter ett år eller to når saken kommer opp eg etter soningskø). Dette føles ikke særlig rettferdig for vanlige folk som blir utsatt for slike forbrytelser.

De notorisk kriminelle får stort sett gå løs så lenge de ikke begår grovere kriminalitet, selv om står bak utallige forbrytelser. Systemet er ikke effektivt nok, i alle fall ikke med tanke på hensynet til samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er så enig med det du skriver, men spørsmålet er om straffenivået er problemet... de blir jo ikke straffet i det hele tatt - når hoen bryter seg inn i bilen er det ikke alltid jeg gidder bruke tid på å anmelde det bare for å få det med på statistikken. Så vil det hjelpe å øke straffene for de mer alvorlige forbrytelsene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir da de svakeste som taper,mens darwinistene får herje fritt.

Er det ikke akkurat det du ønsker, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke akkurat det du ønsker, da?

Ikke alle,

jeg har bare en naiv tro på at alle faktisk ønsker retterdighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, straffenivået her er for lavt.

Når man får 21 års fengsel for å feks drepe et annet menneske på en brutal måte, soner man kun 2/3 av straffen og man får så og så mange permisjoner i løpet av et år. I tillegg kan man slippe ut før tiden pga god oppførsel og lange soningskøer.

Latterlig :kjefte:

Enkelte burde være låst inne i en celle resten av livet! :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...