Gå til innhold

Ingrid&Morgan 9.aug2003


stardust

Anbefalte innlegg

Har veldig lyst til å prøve meg på dette med dagbok jeg også....

Det virker som en utrolig kjekk måte å oppdater seg på med hva som er gjort og hva som må gjøres...

Både jeg og min kjære studerer i utlandet, så bryllupsforberedelsene skjer per tlf for det meste. Dvs jeg får sydd brudekjolen min her nede, vi skal kjøpe klær til han, invitasjonene er trykt her, og jeg tror nesten at jeg skal få trykt bordkort også. Jeg så noen skikkelig fine da jeg var og hentet invitasjonene, og det er ikke så veldig dyrt. Ca 3kr per bordkort. Det er vel ikke dyrt, vel...?

Tror jeg skal prøve meg på en liste over det som er fikset:

Kjole- prosessen er i gang

sko- bestilt fra bridalshoes

smykke- skal ha en enkel perle på en tynn gull-"klave"

tiara- kjøpt av augustbrud02

kirke

selskapslokale

Mat

Serveringshjelp

Transport kirke-foto-fest

Fotograf

Frisør

Invitasjoner

Ønskeliste er lagt ut på nett

Forlovere

Toastmaster

Alkohol- delvis, jeg tror vi må ha mer....

Dette er ting som fortsatt må fikses:

blomster- brudebukett, knapphullsblomster, borddekorasjoner, pynt i kirka

undertøy til meg

slør- skal jeg ha eller ikke?

klær til mannen- tror det blir sjakett

Folk til å stå i baren utover kvelden

Vin til maten

Velkomst-koktail (planlegger å kjøpe med russisk champagne herfra)

Noen som kan videofilme, og noen som kan fotografere i kirka osv.

Dette er hva jeg kommer på sånn i første omgang, det kommer vel mer senere. Har jo blitt helt hektet på dette diskusjonsforumet, selv om jeg var ganske tilbakeholden og bare skrev som gjest til å begynne med... Nå klarer jeg jo ikke å la være å sjekke hva som skjer, ihvertfall to ganger om dagen..... Men det er kanskje flere som er i samme båt...? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glemte å skrive at musikken er bestilt.

Og salmer og marsjer er bestemt.

Sitter og gjør ferdig invitasjonene,- fant ut at jeg måtte legge inn litt ekstra-informasjon inni dem. Et hotellforslag til alle de vennene som kommer langveisfra. Har funnet ett som er billig og bra.

Dessuten må jeg skrive navn og telefonnummer på toastmasteren, sånn at alle som har noe å si kan snakke direkte med han. Sånn sett så blir jo alt en overraskelse for oss. :D

sitter og tenker på skoene mine som snart kommer fra bridalshoes... jeg tror kanskje at jeg har ombestemt meg og har lyst på noen andre sko. Lurer på at jeg tok for høy hæl på dem (3"). Men de har jo sånn 100% fornøyd-garanti, så jeg kan kanskje sende dem tilbake og bestille nye.... det er ihvertfall helt umulig å finne sko i min str her nede....41 sikkert vanskelig hjemme i Norge også det. Det blir ihvertfall uaktuelt å stresse med det den ene uka jeg er hjemme før bryllupet!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Lykke til med bryllupet. Selv giftet jeg meg 10 august ifjor.

Det er ikke et problem å planlegge i en annen by (kan jeg spørre hvor dere befinner dere nå - nysgjerrig vet du ;-) ), vi gjorde også det.

Det jeg tenkte jeg skulle si var at du burde få sko så snart som mulig slik at du kan gå dem inn. Jeg gikk inn mine og uten det vet jeg ikke hvordan jeg skulle ha kommet gjennom hele dagen.

Det er jo også viktig i forhold til lengden på kjolen din (mest sannsynlig da).

Lykke til videre og spør hvis det er noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hyggelig hilsen HMSP!:D

Da er det mandag og jeg har fått sendt invitasjonene hjem til Norges land... vi er i Polen og studerer, så vet dere det..... :)

Venter spent på skoene, ja. Lurer veldig på om det blir for høy hæl, altså... vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det.

I dag har jeg vårt og dollet meg!!! Fått ansiktsbehandling og pedikyr. Veeeeeldig fornøyd :D Det er mye billigere her enn det er hjemme, betalte ca 300 kr for herligheten, og det tok 2 1/2 time. Man føler seg jo bare helt fantastisk etter en sånn seanse :briller:

Ellers ikke mye nytt. skal tidlig på skolen i morgen, så get er vel på tide å køye... ihvertfall ifølge sambo! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tiara- kjøpt av augustbrud02

Håper virkelig du blir fornøyd! :D

Forøvrig er det en fantastisk tid på året dere gifter dere. Vi giftet oss 10.august, og det var skikkelig fint. Håper også dere får en like flott dag som oss.

Skal dere ha et stort bryllup med mange gjester eller skal dere ha et lite bryllup?

Hva slags type kjole skal du ha? (Nysgjerrig på slike ting jeg.)

Lykke til videre med forberedelsene, du har mye å glede deg til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for nok en hilsen Augustbrud02!!! :D

Vi skal ha ganske mange gjester, ja. synes jeg ihvertfall. Vi har invitert 88 stk, så får vi se hvor mange det er som kommer. Men jeg regner ikke med avbud fra så veldig mange... De aller fleste har fått vite om bryllupet i god tid, sånn at de kunne holde av den helga.

Vi har invitert veldig mange venner, ihvertfall halvparten av gjestene er venner av oss. Vi satser på at det blir en god fest, hvor vi slettes ikke har tenkt å gi oss så veldig mye før alle andre. Bryllupsnatta kommer neppe til å bli så veldig spesiell uansett, slitne på et gjesterom hjemme hos mine foreldre (har ihvertfall ikke planlagt noe annet ennå). Dessuten har vi jo vært sammen i over 6 år, så jeg tror ikke det ville skjedd så veldig mye revolusjonerende akkurat den natta... :lol:

Tenkte jeg skulle legge ut noen linker:

Her er kjolen min. Jeg tror jeg blir veldig fornøyd med den (ikke ferdig ennå)... den blir laget i krem-farvet sateng med chiffon-armer.

http://www.papillonltd.com/frame.html det er modell 9166 på side 6

Tiara har jeg kjøpt av Augustbrud02 og den kan du se på denne siden: http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic...ic.php?p=333705

Er veldig fornøyd med den, fargene passet kjempefint. Gleder meg til å bruke den. :D

Sko har jeg kjøpt gjennom bridalshoes og kan sees her:

www.bridalshoes.com De heter Julia og har forferdelige høye hæler... :oops:

derfor lurer jeg på om jeg skal sende de tilbake og rett og slett bestille ett annet par helt flate sko, noe sånt som Ribbon i Ivory Satin.

Jeg er ikke vant med høye hæler i det hele tatt, og de skoene hadde litt høyere hæler enn jeg trodde gitt.... Og det er jo egentlig ikke noe poeng at jeg skal gå rundt på høye hæler på akkurat den dagen! Min kjære er dessuten ikke så mye høyere enn meg.... :wink:

Det var jo en liten oppdatering. Tar gjerne imot synspunkter på linkene ovenfor!

Har f.eks fortsatt ikke bestemt meg for om det blir slør eller ikke.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker og bukker Augustbrud02!!! :D

Ellers så er det ikke så mye nytt...

Prøver å undersøke om leie av buss fra kirka til festlokalet. Vi har såpass mange tilreisende gjester, så det hadde vært kjempekjekt å kjøre dem samlet med buss. Det hadde ellers vært nødvendig med en god del taxier, ellers så måtte foreldrene mine kjørt skytteltrafikk frem og tilbake med folk. :roll:

I tillegg så ser jeg etter ting å ønske oss.... det er ikke så lett dette med ønskeliste!!! Fikk tilbakemelding fra svigermor om at den jeg hadde lagt ut på nettet var alt for kort, og att hvis vi virkelig inviterte nærmere 90 mennesker så måtte jeg legge på en god del..... og jeg som trodde det var alt for mye der :o Ja, ja. Har da fått skrevet ned noe nå.

Det som er vanskelig er at vi er i en midt-i-mellom-fase i livet akkurat nå, så vi kan bare ønske oss ting som enkelt kan flyttes på. Vi vet jo ikke hvor i landet vi ender opp etterhvert.

Men vi får vel bare regne med litt pyntegjenstander. det er vel ikke det verste som kan skje det heller.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare minne meg selv på at det nå er på tide å høre med folk som evt kan hjelpe til på bryllupsdagen...

Vi trenger folk til:

Å være vertskap (2 stk)

Å servere champagne og fingermat, Men det kan vel den vanlige

serveringsgjengen ta seg av (ca 3 stk)

Å fotografere i kirka (2 stk)

Å ta video i kirka (1 stk)

Å kjøre bilen vi skal kjøre i (1 stk)

Å stå i baren ( 2 stk)

Å pakke opp og katalogisere gavene (2 stk)

Har jo noen av postene betjent, ihvertfall oppe i hodet mitt, men jeg må få bekreftet om de virkelig kan eller ikke!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått to klassevenninder av meg til å stå i baren. Pakke-utpakker er spurt, men har ikke svart.

Må huske på å instruere toastmaster om at vi IKKE vil opp på stolene og kysse... vil ikke risikere noen beinbrudd.

Folk har begynt å svare på innbydelsene!!!! :D Bare positivt så langt!!!

Det største problemet er å finne noen som kan være vertskap... :cry:

Til uken må vi prøve å finne Klær og sko til min Kjære, samt kjøpe gifteringer... tror vi vil ha gult gull, men vi får bestemme oss etter vi har sett utvalget her nede. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hmmmmmm.

Er litt sløv på bryllupsforberedelsene for tiden... driver bare med litt lister.. hva som må gjøres og en plan for dagen. er ikke helt inne i hvor lang tid jeg skal beregne til alt, så jeg tror jeg må snakke med noen som har litt mer erfaring. Jeg vet vel ikke hvor lang tid man må regne på forrett, hovedrett div taler osv....????? Vet alle sånnt?

Driver og pusher på Mamma for at hun skal dra på befaring på fest-plassen... jeg vet ikke hvor stort det er der, hvor store bordene er, altså jeg får ikke satt opp en bordplan og ikke planlagt pynting så veldig godt. Ber henne ta med digital-kamera så hun kan sende bilder nedover... håper jeg ikke blir skuffa, men det meste kan vel fikses og pyntes på...!!!

ellers driver jeg og pusler litt med en eventuell tale og kanskje en sang oppe i hodet mitt. Kjæresten og jeg lurer litt på om vi kanskje skal holde tale sammen. Tror det er eneste måten den mannen kommer til å holde tale den dagen.. Han har jo totalt angst for sånne ting. Og det er ikke noe jeg bare sier og som veeeeldig mange prøver å føyse bort... TOTALT ANGST!!!! Men så får han så dårlig samvittighet hvis han ikke gjør det også. Pluss at han føler at forsamlingen forventer det. Så jeg tror kanskje at en duett hadde vært tingen. for da er vi sammen om det og alt går så mye bedre... :D Tror det kan bli litt romantisk også, jeg.... :hjerte:

nei nå går jeg og legger meg sammen med Kjæresten min... det blir nok en dag i morgen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gjør jeg ett nytt forsøk på å legge inn linkene til tiaraene til Augustbrud02:

http://www.home.no/brudetiara/bilder/tett_...tett_tiara1.jpg

http://www.home.no/brudetiara/bilder/tett_...tett_tiara2.jpg

http://www.home.no/brudetiara/bilder/tett_...tett_tiara3.jpg

http://www.home.no/brudetiara/bilder/tett_...tett_tiara4.jpg

Nå håper jeg de virker, da. Jeg er visst ikke så flink til dette jeg :oops:

Veldig fin tiara jeg har fått ihvertfall!!!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er jeg drukket ut av venninnene mine her nede....:

Må bare fortelle om alt sammen, for jeg hadde det så utrolig bra!!!!

Da jeg var ferdig på skolen i går ble jeg møtt av en stor hvit limousin (skrives det sånn?) og tre jenter som sto med en banner med "velkommen til utdrikningslag, Ingrid" på. Jeg ble helt forfjamset for jeg hadde absolutt INGEN mistanker om at noe var i gjære, og det er ganske bra siden hele resten av skolen visste det....:ler:

Bilen hadde sotede vinduer, så jeg trodde først jeg skulle sitte aleine i den, men der inne satt de beste venninnene mine her nede, og ei som egentlig ble ferdig i fjor, men som kom nedover for å være med på dette. De sprettet champagne og det var jorbær og jeg ble selvfølgelig rørt til tårer.... blir nesten litt rørt nå også, når jeg tenker på det... :ler:

Så kjørte vi hjem til meg så jeg fikk skiftet til bukse og ta med meg ett skift med litt penere klær. Etter det kjørte vi videre ut til ett ridesenter utenfor byen. Jeg fikk dronning-krone med paljetter og sommerfuglvinger, og det har jeg jo ønsket meg lenge!!!! :hoppe::lol:

Der skulle jeg ri, og det er det jo ihvertfall 6 år siden jeg har gjort, men jeg kom meg igjennom. Men jeg har jo ikke ridd på noen andre hester enn islandshestenr før, og disse hestene var SVÆRE!!!! Er vel ikke så myk og spenstig som jeg var før i tiden heller..... så jeg måtte bruke trapp for å komme meg opp på hesten.... Ja, ja det gikk no bra. :lol:

Etter det dro vi ut i skogen, en plass langt, langt borte, hvor vi spillte paint-ball. Det var utrolig morsomt!!! Konkuranse-instinktet kom fram i alle jentene, og vi kriget ordentlig, rullet oss i sanden og løp fra tre til tre, grop til grop. Og ble oppspist av mygg, men de enset jeg ikke før i dag... Etter vi hadde spilt ferdig så grillet vi ute i skogen. Må si det smakte med mat, men jeg var blitt fyllt opp ganske bra i magen av flytende føde, så det var ikke så mye plass til pølser og potetstappe... :lol:

Jentene hadde laget spørsmål som Min Kjære hadde svart på, og så skulle jeg gjette hva han hadde svart. Jeg klarte ca 5 av 24 spørmål, så det ble mye straffedrikking på meg... måtte ta opp en del av spørsmålene til diskusjon etter jeg kom hjem!!! :wink:

Deretter dro vi hjem til noen jenter hvor vi hadde dusje-stafett... 14 jenter i dusjen mens vannet fortsatt er varmt viste seg å være umulig å gjennomføre, men jeg fikk dusje først så det plaget ikke meg... :kul:

Det ble selvfølgelig mye godt å drikke, og også noe som ikke var SÅ veldig godt, men det gikk. Jeg fikk gave fra alle sammen som skulle symbolisere dem og så skulle jeg gjette hvem det var fra... Ble en del staffedrikking der også, ja, selv om noen var lette...

Så kom det en kjekk, ung mann i hvit navy uniform som begynte å kle av seg klærne til musikk... hyggelig fyr!!! :ler:

Av en eller annen grunn ble jeg plukket ut av gjengen for å sitte på en stol midt på gulvet mens han danset.... Men gulvet var tydeligvis ikke stort nok for han kom borti meg hele tiden...? Og noen ganger måtte han ha snublet litt, for ansiktet mitt ble trykket inn i brystkassa hans... :ler: Ja, ja, det er vel ikke så lett bestandig... vet ikke helt hva som skjedde, men jeg husker at jeg på ett tidspunkt hadde trusa hans på hodet... og måtte hjelpe han å skjule det lille han hadde... :hoho:

Nå er jo jeg vant til å se nakne mannskropper p.g.a det jeg snart er ferdig utdannet som, så det hele ble bare veldig komisk for meg. :ler: :ler: :ler:

Stripperen ville være med på resten av festen (Ja, only in Poland) :hoho::hoho::hoho: Han syntes sikkert det var greit å være eneste hane i kurven... Vi dro uansett ut på byen ganske snart etter, hvor jeg fikk utdelt en kurv med blomster, og som min siste oppgave for kvelden fikk jeg lov å gå rundt med sommerfuglvingene og kronen min (som jeg forøvrig hadde hatt på meg hele dagen bortsaett fra da vi spillte paint-ball) og gi blomster til folk... ble positivt overrasket over reaksjonen til de ellers så sure Polske jentene, men jeg må ha vært ett syn, så de greide vel ikke å la være å bli litt glade... :ler:

Trøtt og fornøyd kom jeg hjem til sengen min i fem-tiden i morges. mange inntrykk må fordøyes. Jeg kan fortsatt ikke fatte at alle greide å holde det så hemmelig. Til og med læreren min var informert... Og Min Kjære hadde jo visst om det lenge!!! :ler:

I dag er det Brudgommen sin tur, da. Jeg tror ikke de skal ta det like langt ut som vi gjorde, men de skal først på skytebanen og skyte litt pistoler og maskingevær og sånn. Litt gutteleker...Håper bare han får en like strålende dag som det jeg hadde i går!!! :D

Det var jo en ganske detaljert fortelling, da. men jeg måtte bare dele det med alle sammen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tabby

Høres ut som dere er godt i gang med forberedelsene til å være så langt borte :) Lykke til med resten da ;)

Og gratulerer med vel overstått utdrikningslag. Høres ut som du hadde en helt toppers dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei og hopp.

Er ikke så aktiv med dette skriveriet for tiden, Eller planleggingen til bryllupet for den saks skyld.

I går fikk jeg ENDELIG skoene fra Bridalshoes. Ribbon i Ivory Satin. Har ventet på dem en stund nå, sydama ville ikke klippe til lengden på kjolen min før jeg hadde skoene å prøve med. Så i går dro jeg selvfølgelig sporenstreks på postkontoret, hentet skoene, prøvde dem i bilen og dro rett videre til sydama. tror dere ikke hun var frekk nok til å ta seg en langhelg, akkurat nå som jeg fikk skoene???? :lol: Må altså vente til mandag, da. Det er forresten kanskje like greit, for da kan en av mine polske venninner være med og tolke. det blir litt bedre da tror jeg. Da må jeg finne ut om jeg skal ha slør eller ikke også... kommer nok til å få henne til å sy ett, det koster jo ikke så mye. Så kan jeg bestemme meg siden,- Det er godt med alt som er utsatt, som vi sier her nede!!!

Jeg må slutte å bekymre meg over alle ting. Får heller glede meg til jeg kommer hjem og til den store dagen vår. Får besøk av hans mor og samboer, samt mine foreldre neste uke. Vi har "graduation" på neste lørdag. Det blir spennende!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Er fortsatt ikke hjemme i Norge, og kommer ikke hjem med det aller første heller. Får prøve på en liten oppsummering på hva som er i orden og hva som ikke er det....

I orden:

* Kirke

* Salmer og marsjer er bestemt fra vår side, men har ikke snakket med organisten fordi det kommer en ny organist.

Salmer: "Å leva det er å elska", "Kjærlighet fra Gud" og "Kom og hør et gledens ord"

Marsjer: Clarke: "Trumpet Voluntary", Nordraak: "Purpose"

* Transport fra kirken til fotografering

* Transport for forlovere til foto

* Fotograf er bestilt

* Invitasjoner er sendt, og de aller fleste besvart.

* Bordkort er bestilt

* Bruden: Kjole, slør, tiara, sko, smykke, undertøy, Frisør

* Brudgommen: Leie av sjakett avtalt

* Blomster: Brudebukett, knapphullsblomster til mannen, forloveren og pappa.

* Frisør er bestilt for min forlover og meg.

* Selskapslokale er bestilt

* Serveringshjelp er avtalt

* Kokker er bestilt

* menyen er bestemt

* Velkomst-champagne er kjøpt

* Toastmasteren er funnet

* Ringene er bestilt og kan hentes i morgen

* pakkeutpakker er avtalt

* Bartendere er avtalt

* det meste av sprit til baren er innkjøpt

* Musiker er innleid

* bryllupskaken er i boks

* det samme er kransekaken

* bryllupsnatten er i boks

Må gjøres:

* avtale pyntng av kirken med det andre brudeparet

* avtale møte med presten

* lage kirkeprogram

* Organisere buss for gjester fra kirken til selskapslokalet

* lage sanghefte

* Snakke med organisten

* Strømper/strømpebukser til meg

* kjøp sko til brudgommen

* Blomster til pynting av bordet

* bestill leie av duker og servietter

* bestill leie av glass

* kjøp engangsglass til velkomst-champagnen

* Inspiser lokalet og tell bestikk, tallerkener, serveringsfat, kakespader, kakegafler, samt toalett og garderobeforhold. Best å ha kontrollen selv!!!

* Lage bordplan

* Kjøp inn drikke til maten: Hvitvin, rødvin, øl, og mineralvann.

* Organisere noe lett mat som kan tilbydes de som er sultne mens de venter på at vi kommer fra fotografen

* kjøp inn blandevann til baren: Sprite, Cola, Eplejuice, Bitter Lemon, Tonic, Russian.

* Kjøp inn nok øl, det kan bli varmt!!

* evt lage cd som kan spilles etter musikeren gir seg og i pausene...

* Bestemme brudevals som musikk-mannen kan spille.

* Kjøp Calvados/ Cognac og likør til kaffen

* Kjøp kaffe, sukkerbiter og fløte

* andre kaker må organiseres

* kjøp engangskamera

* kjøp bok og merkelapper til pakkene

* kjøp gjestebok

* ta ut annonser i næravisene

Hmmm ser ut som om det som skal gjøres er i klar overvekt med mindre enn fem uker igjen :o

men det meste rettes jo opp med en durabelig handletur etter vi kommer hjem... Det aller meste av det andre kan jeg jo organisere her nede fra... det har jo gått an hittil ihvertfall. Sikkert mye jeg har glemt, men listen er vel mer eller mindre kurrant.

Må bare si at jeg er kjempe-fornøyd med kjolen min!!! Fikk den forrige helg og sendte den hjem med Mamma og Pappa. Mamma hadde tårer i øynene da hun så den. Den ble veldig bra til figuren min, og det betyr jo litt... er en tanke rund!! :lol:

nei. nå må jeg lese på eksamen. får heller ta opp tråden senere!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei igjen.

Nå går det kjempefort frem til den store dagen deres, så jeg ville bare ønkse deg riktig lykke til med innspurten jeg! Håper dere får en flott dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hilsen Augustbrud02!

Ja, nå går det sannelig fort. Nå er det akkurat blitt under en måned igjen til Dagen med stor D. Jeg skulle lest fag, men får det ikke til. Jeg gleder meg bare til jeg kommer hjem. Men det er så utrolig mye jeg må gjøre her nede først, bl.a. flytte ut av leiligheten. Det er utrolig mye junk som stables opp etter 5 år på samme plass. Har heldigvis funnet ett nonnekloster som tar imot det meste av det vi ikke vil ta med oss hjem. De fordeler det videre til folk som trenger det, og det er godt å vite. Det er mange her nede som trenger mye!

Når det gjelder bryllupet så går det treigt. Det er ikke så mye som gjøres om dagen, selv om jeg tenker mye på det...

Åh, må huske å gå mer med skoene jeg skal ha på meg den dagen, kjipt å få gnagsår!!!!

Nå får jeg vel legge meg.... God natt KG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med hjemflytting, siste rest av planleggingen og ikke minst den store dagen da.

Håper du kommer med rapport i ettertid også! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke mange uken igjen for oss, Stardust. Gleder meg til dagen, og til å bli Tigergutts kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...