Gjest Wolfmoon Skrevet 31. januar 2008 #41 Skrevet 31. januar 2008 Hvis han er så plaget at han ikke spiser i lange perioder når det er løpetid har han det nok ikke noe godt. Har du vurdert å kastrere han om du ikke bruker han i avl? Vil nok antagelig gi han et roligere og mindre stresset liv. Nå begynner han å bli såpass gammel at det er tvilsomt om kasterasjon vil hjelpe på adferden. Vi har imidlertid merket at alderen også har innvirkning på adferden, og at han i dag ikke "sulter seg" i like stor grad som da han var unghund. Men kasterasjon har absolutt vært diskutert ja. Matlysten er imidlertid absolutt ikke på topp, og det er trist å se han i de værste periodene. Derfor hadde det jo vært flott hvis man fant en fòrtype han faktisk spiste. Alle tørrfòrtypene vi har prøvd har liksom falt litt igjennom, og da kompenserer man gjerne med kjøtt o.l. på tørrfòret for at han iallefall skal få i seg litt.
Sol79 Skrevet 1. februar 2008 #42 Skrevet 1. februar 2008 Tørrfor er faktisk ikke sundt for hunder. Hundemat er ikke ensbetydende med tørrfor. Uansett, så er ikke tørrfor usunt for hunder, selv om jeg er enig i at V&H er et mye bedre alternativ.
smidja Skrevet 1. februar 2008 #43 Skrevet 1. februar 2008 Hundemat er ikke ensbetydende med tørrfor. Uansett, så er ikke tørrfor usunt for hunder, selv om jeg er enig i at V&H er et mye bedre alternativ. Så klart det ikke ensbetydende med tørrfor. Det vet jeg vel. Jeg bruker jo hundefor som ikke er tørrfor Og jo, det er usunt for hunder.
Sol79 Skrevet 1. februar 2008 #44 Skrevet 1. februar 2008 Så klart det ikke ensbetydende med tørrfor. Det vet jeg vel. Jeg bruker jo hundefor som ikke er tørrfor Og jo, det er usunt for hunder. Kan du fortelle hvorfor med henvisning til troverdige kilder?
Leo Skrevet 1. februar 2008 #45 Skrevet 1. februar 2008 Kan du fortelle hvorfor med henvisning til troverdige kilder? Nå er ikke jeg smidja, men jeg tillater meg å svare likevel. Det er rimelig godt kjent at tørrfôr inneholder for mye vegetabilske råvarer og for lite fettstoffer, og da særlig omega 3, i tillegg til diverse tilsetningsstoffer som gjør at det ikke er optimalt å gi hunden kun tørrfôr. Jeg har derfor i mange år gitt hunden min slakteavfall og rå bein i tillegg til tørrfôret. Nå vet jeg ikke hva du mener er en troverdig kilde, men du finner litt mer om det her.
Gjest Gjest_Mari_* Skrevet 4. februar 2008 #46 Skrevet 4. februar 2008 Det eneste som hjelper er å gi samme maten hver dag. La den stå en halvtime, og ta den bort etterpå. Dersom hunden er sulten spiser den, ellers lar den være. Jeg har aldri hørt om en hund som har dødd av sult ved et fullt matfat... Det er klart at hvis en bytter mat hele tiden synes hunden at det er kjempespennende med en gang, for så å bli lei igjen. Den vet jo da at den får noe nytt... Ond sirkel det der! En behøver ikke være bekymret så lenge hunden er frisk og rask ellers
Gjest Wolfmoon Skrevet 4. februar 2008 #47 Skrevet 4. februar 2008 Det eneste som hjelper er å gi samme maten hver dag. La den stå en halvtime, og ta den bort etterpå. Dersom hunden er sulten spiser den, ellers lar den være. Jeg har aldri hørt om en hund som har dødd av sult ved et fullt matfat... Det er klart at hvis en bytter mat hele tiden synes hunden at det er kjempespennende med en gang, for så å bli lei igjen. Den vet jo da at den får noe nytt... Ond sirkel det der! En behøver ikke være bekymret så lenge hunden er frisk og rask ellers Når hunden går 2-3 måneder i strekk uten å spise, tiltross for at den får samme mat og kun tilbud om maten en halv time per dag, så har man et problem. Neida, hunden dør neppe ved matfatet, men jeg vil ha en sunn hund som ikke ser ut som den har blitt sultet over lang tid! Mitt inntrykk er at de som sier at denne metoden funker på alle hunder, er de samme som har hunder som nesten alltid spiser opp maten sin!
Frey Skrevet 4. februar 2008 #48 Skrevet 4. februar 2008 Det eneste som hjelper er å gi samme maten hver dag. La den stå en halvtime, og ta den bort etterpå. Dersom hunden er sulten spiser den, ellers lar den være. Jeg har aldri hørt om en hund som har dødd av sult ved et fullt matfat... Jeg kan jo spørre deg også da: hvorfor skal man sulte hunden hvis man kan finne et alternativ den liker og spiser bra? Nei, hunden sulter seg ikke ihjel, men den lever heller ikke optimalt.
Gjest Gjest_Turid_* Skrevet 4. februar 2008 #49 Skrevet 4. februar 2008 Når hunden går 2-3 måneder i strekk uten å spise, tiltross for at den får samme mat og kun tilbud om maten en halv time per dag, så har man et problem. Neida, hunden dør neppe ved matfatet, men jeg vil ha en sunn hund som ikke ser ut som den har blitt sultet over lang tid! Mitt inntrykk er at de som sier at denne metoden funker på alle hunder, er de samme som har hunder som nesten alltid spiser opp maten sin! Jeg har selv en hund som dette har vært et problem for. Et problem jeg klarte å lage helt selv. Det startet først og fremst da jeg gikk over fra valpefôr til voksenfôr, og jeg ble litt paff for plutselig ville han ikke ha noenting. Han bare så dumt på maten. Jeg byttet da oppi godbiter, vom, kylling etc. og han spiste litt men ble fort lei. Slik fortsatte det helt til jeg innså at jeg ikke kunne fortsette slik. Fikk da et tips fra dyrebutikken om å være streng med hunden. La maten stå fremme en kort periode, spiser den ikke er den ikke sulten. Kutt ut godbiter, tyggeben og alt annen mat for en periode. Og joda, etter 8 ukers "småplukking" i maten og et par kilo ned i vekt begynte han å spise igjen. Nå har jeg en hund som elsker maten sin og spiser til han er mett hver dag Jeg skal ikke kommer her å påstå at alle hunder er slik, men det hjalp iallefall meg!
Gjest Wolfmoon Skrevet 4. februar 2008 #50 Skrevet 4. februar 2008 (endret) Selvfølgelig er det flott at det virker for noen, men i denne tråden har det alt vært tatt opp at en slik metode ikke funker, og man har et ønske om andre forslag. Endret 4. februar 2008 av Wolfmoon
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå