Gå til innhold

Tips og råd til kresne hunder.

Fremhevede innlegg

Skrevet

1-2 % av vekten på hunden er anbefalt porsjon. Men tar han av - gi mer. Legger han for mye på seg - reduser mengden.

Jeg gir ca 100g pr dag til min tispe som var 5,2 kg når vi begynte med V&H. Nå er hun oppe i 5,8 kg, men jeg øker ikke mengden da jeg ikke har ønske om at hun skal legge mer på seg.

Videoannonse
Annonse
Gjest Wolfmoon
Skrevet
Hundene blir jo kresne fordi at dere gjør de kresne når dere diller og daller med maten deres.

En frisk hund spiser bare den blir sulten nok. Gi den mat til faste tider hver dag, og om den ikke har spist etter en halvtime så fjern maten fram til neste måltid.

Bare for å si det sånn: Been there, done that.

Det funker ikke. Når hunden gikk i en måned uten å spise, vekten raste, pelsen ble ødelagt og det samme ble humøret både hos hund og eier. Ja, da prøver man alt for å få hunden til å begynne å spise igjen.

Skrevet

Takk for svar!

det synes jeg hørtes litt lite ut. jeg gir en halvkilos pølse delt i 2 til min på 19 kg... dersom hun får mye mosjon en dag så øker jeg litt.

Det skulle vel bli omtrent 1,3% av kroppsvekten hennes pr. dag og gir jeg min 1/3 dels pølse blir det omtrent 1,2% av hans. Din er vel ganske ung og aktiv, mens min altså er en rolig eldre herre. Jeg synes m.a.o. ikke det virker helt galt etter å ha regnet på det.

1-2 % av vekten på hunden er anbefalt porsjon. Men tar han av - gi mer. Legger han for mye på seg - reduser mengden.
Det var det jeg tenkte og i øyeblikket gjør det ikke noe om han tar litt av. Jeg ville imidlertid ha et noenlunde riktgi utgangspunkt og takket være dere, tror jeg at det blir det nå.
Skrevet
Ok, når jeg tenker meg om så husker jeg ikke om dyrlegen sa ALLERGI eller FÔRALLERGI den gangen. Jeg husker heller ikke om valpen var 4 mnd, 4,5 mnd eller rett under 5 mnd når det ble sagt.

Min portis begynte å vise symptomer bare kort tid etter at vi hentet henne 8 uker gammel. hun var først inne hos dyrlege, da tok de hudprøve, hun fikk spot on (?) og en skikkelig ormekur. hun ble også satt på vanlig hills for. etter dette var vi innom ørten ganger uten at det førte noe sted. dyrlegene klødde seg i hodet, og tok masse prøver som ikke viste noen ting. til slutt ble hun satt på kortison, og dyrlegen sa på neste dyrlegebesøk at pga måten hun reagerte på kortison var de ganske sikre på at det var allergi det var snakk om. da hadde jeg selv spurt om det kunne være allergi flere ganger tidligere. vi tok en haug med blodprøver, noen analyserte de i norge, men allergi-prøvene ble sendt til utlandet. alle prøver var fine. vi prøvde hills sitt allergifor, og endelig ble det en liten bedring. dyrlegen konkluderte med at det nok var forallergi, men så ingen løsning på problemet og kunne heller ikke si med sikkerhet at det var kun dette som var problemet. jeg leste masse på nettet, og fortalte henne at jeg ville prøve NP. Hun var åpen for forslaget, men hadde ikke videre tro på det. Da jeg kom tilbake med hunden 1 uke seinere så hun ut som hun hadde falt ned fra månen og mente det var helt utrolig. hun sa jeg hadde vært heldig, men advarte meg mot mulige problemer seinere. hele denne prosessen synes jeg tok lang tid, flere mnd ja. men hun var vel inne på allergi etter 2 mnd TROR jeg. husker i hvert fall når vi først fant det ut at hun sa det var det verste tilfellet av allergi hun hadde sett på en så liten valp.

I ettertid har jeg vært veldig misfornøyd med hjelpen jeg fikk hos dyrlegene. Jeg synes ikke de virket særlig flinke, jeg synes ikke de behandlet valpen min noe bra når de tok prøver (hun var direkte redd mennesker etterpå, og vi har store problemer med dyrlege den dag i dag), jeg synes de brukte lang tid på å finne ut av ting og følte at jeg sloss mot systemet mens det sto på. med min erfaring så kan jeg se en allergi på annen hund med en gang, og jeg skulle da tro dyrleger hadde mer erfaring enn meg. at de ikke var inne på å prøve allergifor eller gå vekk fra tørrfor før etter 2 mnd synes jeg er rart.

men det er nå mitt syn :)

Beklager at jeg ikke var helt eksakt på faktaen jeg kom med. jeg husker faktisk ikke helt eksakt nå heller, men tror jeg har det litt riktig nå i hvert fall.

Litt OT - men har du prøvd Din veterinær på Kløfta? De er utrolig nøye på hvordan de behandler dyrene så de IKKE skal bli redd for dyrlegen. Min forrige hund var ekstrem, og da mener jeg ekstrem, og det tok de hensyn til. De er flinke til å bruke tid med hunden så den skal bli minst mulig redd. De er utrolig dyktige, anbefales :)

Hundene blir jo kresne fordi at dere gjør de kresne når dere diller og daller med maten deres.

En frisk hund spiser bare den blir sulten nok. Gi den mat til faste tider hver dag, og om den ikke har spist etter en halvtime så fjern maten fram til neste måltid.

Dette er faktisk direkte feil. Noen hunder spiser ikke uansett, og det har ingenting med dilling og dalling å gjøre. Det er som oftest hannhunder man har problemer med å få til å spise. Ganske logisk egentlig også. I naturen er det tvingende nødvendig for en tispe å spise og spise nok for hun skal fø på valper og trenger mye næring. Hannhunden har ikke det behovet og bruker kreftene annerledes. Derfor er det sjelden at man har tisper som er småspiste og ofte man har hannhunder som er det. Jeg ser ikke poenget med å streve med å få de til å spise noe de ikke vil ha, når man kan finne noe de vil ha.

Tenkte jeg skulle oppdatere litt etter å ha servert "Vom og hundemat" for første gang. Hunden min har til dags dato, d.v.s. i løpet av de siste 12 årene, aldri spist hele sin dagsrasjon med mat på en gang, men "vommen" falt tydeligvis i smak og det hele forsvant på et blunk!

Som et lite spørsmål litt på siden lurer jeg imidlertid litt på hva som er passende dagsrasjon til en gammel, rolig hund på ca. 14 kg.? Noen som vet eller har en link? Forhandleren anslo ca. 160 gr., d.v.s. en halvkilospølse delt i tre.

Produsenten anbefaler 2% av kroppsvekten. Men alt må prøves frem. På noen hunder blir det for mye, på noen for lite. Mine hunder ble det for mye på, og de er ganske aktive. Men jeg anbefaler å begynne på 2% og heller gå ned enn omvendt.

Når det gjelder tygge harde ting pleier jeg å kjøpe store rå okse eller elgbein. Dette er populært og det får renset tennene.

Lykke til :)

Gjest Lilleulv
Skrevet

Ja jeg har det smidja, men jeg hadde ikke helt samme oppfatning som deg. hunden min beit faktisk en av jentene der når hun skulle sette sprøyte!! :O hun har aldri bitt verken før eller siden, men jeg synes ikke noe om at hun gikk over den grensen den ene gangen. føler liksom hun har det i seg nå...

Men jeg er veldig imponert over dyrlegene på jessheim dyreklinikk jeg. Bruker bare de nå, og det fungerer faktisk ganske greit.

Skrevet
Ja jeg har det smidja, men jeg hadde ikke helt samme oppfatning som deg. hunden min beit faktisk en av jentene der når hun skulle sette sprøyte!! :O hun har aldri bitt verken før eller siden, men jeg synes ikke noe om at hun gikk over den grensen den ene gangen. føler liksom hun har det i seg nå...

Men jeg er veldig imponert over dyrlegene på jessheim dyreklinikk jeg. Bruker bare de nå, og det fungerer faktisk ganske greit.

Hehe, jeg liker ikke de på Jessheim. Men det er en stund siden jeg var hos noen av de da. Men Cathrine på Kløfta likte jeg iallefall veldig godt.

Nå har jeg forsøkt meg på Nittedal dyreklinikk og er iallefall foreløpig veldig fornøyd :)

Skrevet

vi gir V&H til valpen vår, men mindt på dagen får hun vanlig tørrfor

Skrevet
Produsenten anbefaler 2% av kroppsvekten. Men alt må prøves frem. På noen hunder blir det for mye, på noen for lite. Mine hunder ble det for mye på, og de er ganske aktive. Men jeg anbefaler å begynne på 2% og heller gå ned enn omvendt.
Jeg er nesten 100% sikker på at 2% blir for mye til min hund ut fra tidligere erfaring m.h.p. fôrmengde, men jeg skal selvfølgelig prøve meg litt frem. Noen sultefôring blir ikke aktuelt! ;)

Når det gjelder tygge harde ting pleier jeg å kjøpe store rå okse eller elgbein. Dette er populært og det får renset tennene.
Vi slakter selv både elg og storfe, så fryseren min har allerede egen "avdeling" for hundemat med bl.a. et utvalg grove bein delt i passende stykker. Når jeg går tom, har faktisk dyrebutikken her frosne, rå elgbein.

Uansett, takk for gode råd!

Når det gjelder min hunds hudproblemer, så så jeg faktisk en rask og markant forbedring da jeg begynte å gi hamdenne fiskeoljen. (Og en tilsvarende forverring da jeg glemte å sende flasken med på ferie :tristbla: ... ). Jeg har ikke oppsøkt klinikken ennå, men siden den ikke ligger så voldsomt langt herfra, tenkte jeg at jeg skulle gjøre det hvis jeg nå ikke ser at det blir 100% bra med de tiltakene som allerede er iverksatt.

Skrevet
Ja, den gjør sikkert det - men hva er poenget med å tvinge den til å spise noe den ikke liker? Skulle vi servert deg sure værballer til frokost,lunsj og middag fordi du hadde jo spist bare du ble sulten nok?

Fordi det er en hund og ikke et menneske.

Bare for å si det sånn: Been there, done that.

Det funker ikke. Når hunden gikk i en måned uten å spise, vekten raste, pelsen ble ødelagt og det samme ble humøret både hos hund og eier. Ja, da prøver man alt for å få hunden til å begynne å spise igjen.

Da vil jeg påstå at hunden din hadde vondt et sted psykisk eller fysisk.

En frisk hund sulter ikke over matfatet fordi den har lyst på noe bedre..

Hunden vant over deg igjen kan det virke som.

Skrevet

Og? Du mener jeg skal trumfe igjennom og tvinge fram at den spiser tørrfor fordi det er en hund og ikke et menneske? Er det bare tørrfor som er godkjent hundefor for deg?

Gjest Lilleulv
Skrevet

minner opp at hunden opprinnelig er en kjøtteter og at det mer naturlig for den å spise kjøtt enn tørrfor.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Da vil jeg påstå at hunden din hadde vondt et sted psykisk eller fysisk.

En frisk hund sulter ikke over matfatet fordi den har lyst på noe bedre..

Hunden vant over deg igjen kan det virke som.

Vel, vi har vel strengt tatt funnet ut at han spiser særdeles lite når det er løpetid på tisper i nabolaget så jeg ser ikke bort i fra at det kan ha en sammenheng. Jeg ønsker ikke å se hunden min ekstremt tynn og pjuskete, derfor er det viktig å finne noe som han spiser også når tisper har løpetid (det skal tydligvis noe til for å friste han i disse periodene). Tviler på at det er sundt for en hund å gå opp og ned i vekt så drastisk som det han har gjort i perioder.

Han er jo selvfølgelig undersøkt av veterinær flere ganger i sine værste sulteperioder, men ingen har funnet noe som helst galt med han fysisk. Veterinæren er enig i at det kan ha sammenheng med løpetid, og han er også enig i at det er viktig å prøve og få han til å spise.

Skrevet

Jeg ser i hvert fall ingen grunn til å sulte en hund til den spise når det finnes fullgode alternativer!

Hadde V&H eksistert den gangen min hund nektet konsekvent å spise i lange perioder, hadde jeg sikkert forsøkt det da. I stedet ble det koking av kraft og en og annen boks med kattemat. Hvorfor han nektet å spise tørrfôr er det ingen som vet bortsett fra at han selvfølgelig ble undersøkt av veterinær for å utelukke fysisk sykdom. Det var heller ingenting som tydet på at det var noe psykisk. Mat måtte han imidlertid ha siden han var i vekst.

Skrevet
Og? Du mener jeg skal trumfe igjennom og tvinge fram at den spiser tørrfor fordi det er en hund og ikke et menneske? Er det bare tørrfor som er godkjent hundefor for deg?

Det fins mange forskjellige typer hundemat, men når man koker hønsekraft til bikkja si hver dag så skaper man seg en kresen bikkje.

Jeg ser at du forer på V&H, så da skjønner jeg ikke hvorfor du i det hele tatt føler deg truffet av mitt inlegg.

Skrevet
Det fins mange forskjellige typer hundemat, men når man koker hønsekraft til bikkja si hver dag så skaper man seg en kresen bikkje.

Jeg ser at du forer på V&H, så da skjønner jeg ikke hvorfor du i det hele tatt føler deg truffet av mitt inlegg.

Jeg føler meg overhodet ikke truffet heller - jeg synes bare at uttalelsen din er idiotisk.

Dette stemmer nemlig ikke alltid. Ja, de vil spise for å overleve til slutt - men er det målet da?

Skrevet
Jeg kan fortelle deg at når du har en hundevalp som nekter å spise og står i fare for å bli alvorlig syk, så gjør du nesten hva som helst! Hønsekraften kom "på banen" først etter at det meste annet var prøvd, så det var neppe den som var årsaken til at hunden ikke ville spise i utgangspunktet

Jeg ser at du forer på V&H, så da skjønner jeg ikke hvorfor du det hele tatt føler deg truffet av mitt inlegg.
Som sagt hadde jeg også gladelig forsøkt V&H hvis det hadde vært et alternativ på det tidspunktet. Dette begynner imidlertid å bli ganske mange år siden. Å koke en høne eller to hver 14. dag er for øvrig ikke det mest arbeidskrevende jeg har opplevd i forbindelse med dyrehold...

For øvrig forstår jeg fremdeles ikke hvorfor man som hundeeier ikke skal anstrenge seg en liten smule for at hunden skal få riktig mat som den faktisk også liker å spise...

Skrevet
Jeg kan fortelle deg at når du har en hundevalp som nekter å spise og står i fare for å bli alvorlig syk, så gjør du nesten hva som helst! Hønsekraften kom "på banen" først etter at det meste annet var prøvd, så det var neppe den som var årsaken til at hunden ikke ville spise i utgangspunktet

Om hunden står i fare for å bli alvorlig syk så er det jo en helt annen ting.

Da er ikke hunden frisk.

Derimot er jeg enig med deg at hunden skal få RIKTIG mat.

Gjest Morgan le Fay
Skrevet

Det er ikke alltid teori og praksis stemmer overens. Vi har en fuglehund som har veldig høyt aktivitetsnivå, men til tider sultestreiker han når det gjelder det meste av hundemat. Rådene vi har fått, går selvsagt ut på å tvinge ham til å spise ved uthalingstaktikk, men det holder hardt når du ser at hunden blir tynnere og tynnere. Men han tigger som besatt når det gjelder annen mat, så sykdom er det ikke snakk om.

Når det går så langt at ryggsøylen vises godt på en ikke helt korthåret hund, og han rygger ut av rommet bare han ser matskålen, bør man kanskje kunne bite i det sure eplet og dille litt med dyret sitt for å få i det litt fast føde? De fleste av oss har tross alt dyr som er som familiemedlemmer å regne, og joda, det er et dyr, men skal de nødvendigvis lide av den grunn?

Skrevet
Vel, vi har vel strengt tatt funnet ut at han spiser særdeles lite når det er løpetid på tisper i nabolaget så jeg ser ikke bort i fra at det kan ha en sammenheng. Jeg ønsker ikke å se hunden min ekstremt tynn og pjuskete, derfor er det viktig å finne noe som han spiser også når tisper har løpetid (det skal tydligvis noe til for å friste han i disse periodene). Tviler på at det er sundt for en hund å gå opp og ned i vekt så drastisk som det han har gjort i perioder.

Han er jo selvfølgelig undersøkt av veterinær flere ganger i sine værste sulteperioder, men ingen har funnet noe som helst galt med han fysisk. Veterinæren er enig i at det kan ha sammenheng med løpetid, og han er også enig i at det er viktig å prøve og få han til å spise.

Hvis han er så plaget at han ikke spiser i lange perioder når det er løpetid har han det nok ikke noe godt. Har du vurdert å kastrere han om du ikke bruker han i avl? Vil nok antagelig gi han et roligere og mindre stresset liv.

Skrevet
Om hunden står i fare for å bli alvorlig syk så er det jo en helt annen ting.

Da er ikke hunden frisk.

Derimot er jeg enig med deg at hunden skal få RIKTIG mat.

Da er du jo enig med de aller fleste, for alle vil vel at hunden sin skal få riktig mat. Og for denne hunden er tydeligvis ikke tørrfor riktig.

Tørrfor er faktisk ikke sundt for hunder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...