Gå til innhold

Jente 12, ca 172 cm - vekt

Fremhevede innlegg

Gjest Ida Kristine
Skrevet

Ër 172 cm høy og veier mellom 49-52 kilo. Føler meg ganske tjukk ; S

• 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oj,jeg blit litt overrasket over disse "argumentene"deres

Jeg er 12 snart 13 , jeg er ca 164 og veier 50 kg ...

Har lange bein og når jeg serpå lårene er de helt normale , men magen derimot er smal og tynn (tror jeg :P ) ribbeina syntes men jeg tenker grunnen kan værehøyden (jeg har fått mensen så vokser bare fra 5 cm til :/ )

Skrevet

Jeg var 175cm pg veide 73kg da jeg var 13. Var slank, men ikke tynn. (Kom forøvrig i puberteten tidlig, og fikk mensen da jeg var ti år. Før det var jeg veldig lang og tynn en periode.)

I dag veier jeg 75+ og det er helt greit. Har med årene fått mer kvinnefasong, mer definert midje for eksempel. Har nok en helt annen kroppstype enn de på samme høyde som veier 53 kg, men er fremdeles slank og sunn. Vi er alle forskjellige :)

Skrevet

Den gamle måten for å sjekke normalvekt var å ta høyden i cm og trekke fra 110.

172

-110

= 62

Der har du en rimelig bra pekepinn. 2-3 kg over eller under er også innefor normalen.

Skrevet

Den gamle måten for å sjekke normalvekt var å ta høyden i cm og trekke fra 110.

172

-110

= 62

Der har du en rimelig bra pekepinn. 2-3 kg over eller under er også innefor normalen.

Beklager Vinnie, men den regelen din er riv ruskende gal og svært foreldet.

Skrevet

Beklager Vinnie, men den regelen din er riv ruskende gal og svært foreldet.

Er det riv ruskelende galt å si at en jente på 1,72 burde veie mellom 60 og 65 kg?? Det er normalvektig så sant man ikke driver med elitesport eller noe sånt.

Gjest Anjelika
Skrevet

Det er vel nesten ingen som ser helt normale ut når de er 12-13, noen skyter plutselig opp i høyden og andre har det berømte valpefettet.

Jeg var en av dem som var superhøy og tynn som en strek som tenåring, så helt latterlig ut :fnise: Var fornøyd jeg da, aldri hatt noe særlig komplekser for kropp av en eller annen grunn (innser etter å ha lest tråder her på KG at jeg var unormal som hadde selvironi nok til å adoptere stankelbein som kallenavn og syntes det var morsomt). Men hadde en venninne som var litt smålubben i oppveksten og følte seg feit sammenlignet med meg og ei annen venninne som var et hakk tynnere enn meg igjen og gikk med to stillongser under klærne og misunte de som fylte ut Miss Sixty-buksene sine bedre. De var i tillegg veldig lave, så vi utgjorde litt av en trio av tenårings-kroppsform-varianter. Men vi var jo normale alle 3!

Poenget er vel at det er en tid hvor det er store variasjoner i hvordan folk utvikler seg og veldig mange har komplekser, er sikker på at datteren din er flott og normal. Og når hun begynner å få former så vil de spinkle, flatbrystede venninne være misunnelige på det. Og sånn går no dagan på ungdomsskolen.

Skrevet

Er det riv ruskelende galt å si at en jente på 1,72 burde veie mellom 60 og 65 kg?? Det er normalvektig så sant man ikke driver med elitesport eller noe sånt.

Det er riv ruskende galt fordi det blir for enkelt bare se på høyde kontra vekt.

Det er flere faktorer som spiller inn enn bare høyde og vekt. Skulle man brukt regelen din, så ville utrolig mange ungjenter idag blitt definert som overvektige.

Det er en grunn for at man ikke bruker hverken bmi eller en slik regel når man ser på vekt hos unge. Nettopp fordi den gir et galt bilde. Med din regel ville min yngste på 152 cm, og sine 46 kg ha vært for tung, men hun er syltynn.

Jeg håper aldri mine døtre får se denne regelen, for jammen er det tøft nok å være ung idag, om man ikke skal passe inn i en slik forenklet vektregel.

Denne linken viser en artikkel om KMI som gir en bedre måte å regne vekt på.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainArea_5661&MainArea_5661=5670:0:15,2690:1:0:0:::0:0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...