Paprika Skrevet 25. januar 2008 #1 Skrevet 25. januar 2008 Hei. Har ei jente på snart 13 som er normalt bygget, mens alle venninnen er syltynne. Dette har resultert i en del samtaler fordi hun føler seg tykk. Vi snakker en del sammen om dette, men jeg er likevel bekymret. Hva er "normal" vekt i denne alderen med denne høyden? Kanskje jeg får noen svar som kan "roe" henne litt. Takknemlig for svar.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2008 #2 Skrevet 25. januar 2008 Opp mot 70 kg ville jeg ikke vært bekymret for! Jeg er omtrent like høy, og litt tyngre(10 år etter), men tror jeg kanskje veide 65 kg(tipper veldig nå) da jeg var like gammel og like høy. Syntes jeg var feit, hadde jo mange tynne venninner, men ser på bilder at jeg ikke var feit. Var jo de som var større enn meg og, de var heller ikke tjukke når jeg ser på bilder av dem. Hjelper sikkert ikke jenta nå, men jeg som var ferdig utvokst og ganske tung allerede i sjuende klasse, ble plutselig helt normal i løpet av videregående.. en del av de "lekre" jentene fra ungdomskolen, som brydde seg mye om kropp og utseende, har blitt mye større enn meg nå. Så det er ikke alltid den som er først utvokst som blir størst til slutt!
Rosalie Skrevet 25. januar 2008 #3 Skrevet 25. januar 2008 Jeg var på den høyden, og veide rundt 55 kg. Og var "stor og tjukk" i forhold til de andre jentene i klassen. Hun vil føle seg tjukk uansett hvor tynn hun blir, siden hun er så høy i forhold til resten (vi hadde turnjenter som var så små og magre at de omtrent bikket bare vi så på dem, og det var de som var idealet). Fokuser på kosthold og trening, og følg med på spisevanene hennes. Jeg var på den alderen selv da jeg begynte å utvikle spiseforstyrrelser.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2008 #4 Skrevet 25. januar 2008 Jeg var også ferdig utvokst og over 170 høy på den alderen. Og man føler seg stor uansett hvor tynn man er nettopp fordi mange er små, gjerne under 150 til og med.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2008 #5 Skrevet 25. januar 2008 Normalvekt for jenter på 13 år ca.170 cm.høye, er mellom 50 og 65 kg.Siden man gjerne vokser i "rykk og napp" er det vanskelig å sammenligne seg med andre.Men det finnes vel knapt en eneste tenåring som ikke gjør nettop det...
Gjest Frk Åberg Skrevet 25. januar 2008 #6 Skrevet 25. januar 2008 Jeg tror også at når man er høyere enn en del andre jenter, så vil man føle seg stor i den alderen. Jeg var like høy eller litt høyere da jeg var 13, og var så og si fullt utvokst. Vil tro jeg veide det samme som nå - 60 kilo. Jeg følte meg aldri tjukk, men stor. Det var flere søte, små spinkle jenter i klassen, som ikke var tidlig utviklet som meg. Jeg husker at vi alle skulle skrive opp vekt og høyde på tavlen i en mattetime, og regne ut gjennomsnittet. Jeg følte meg da skikkelig tung, siden jeg var en av de som veide mest blant jentene. Jeg vet at jeg absolutt er slank, men på den tiden følte jeg med stor og bred. Man sammenligner seg gjerne med venninner, og man ser det man ser - at selv om man ikke er overvektig, så er man større enn de andre. Men jeg syns uansett at du bør si til henne at hun ikke er tjukk. Det vil nok ikke endre noe over natten, men det er uansett godt å høre det. Ved å være tydelig på hva du mener, trenger hun hvertfall ikke å føle at du tenker noe negativt om kroppen hennes. Jeg tror mors mening om døtrenes utseende er viktigere for døtrene enn en del mødre er klar over. Fortell henne at jenter utvikler seg og vokser i ulikt tempo, og at akkurat nå føler hun seg større, men at det vil jevne seg ut i løpet av få år. Dersom hun er innenfor normalvekt ved utregning av BMI, er det jo noe du kan fortelle henne. Men jeg ville samtidig vært forsiktig med å fokusere alt for mye på vekt utover det.
FruLuna Skrevet 25. januar 2008 #7 Skrevet 25. januar 2008 Selv om man ikke skal stole blindt på kroppsmasseindeks som et mål på om man er normalvektig eller ikke, så kan man bruke det som en ledesnor. For en jente på 13 år og 172 cm ligger normalvekt på ca 45-66 kg, det tilsvarer en BMI på ca. 15,2-22,3. Grensen for fedme ligger på ca 78 kg. I tillegg må man huske på at folk er forskjellig utviklet i den alderen. Noen er kommet langt i puberteten og fått mer underhudsfett som en voksen dame, mens andre er fortsatt spinkle, flatbrystede småjenter, og begge deler er like normalt.
Annikken Skrevet 25. januar 2008 #8 Skrevet 25. januar 2008 Alle jenter på den alderen føler seg feite, uansett hvor spaghetti de er. Jeg har hørt at britiske jenter faktisk blir feite av å være det de tror er idealet, fordi idealet er å stå og henge på fotballbanen i trange klær og høye hæler og bevege seg minst mulig, istedenfor å være med og spille med. Det er ikke bra når det å være feminint betyr å bevege seg minst mulig. Ideal kommer alltid til å være uoppnåelige og meningsløse, og spesielt i ung alder føler man seg mislykket. Hva som angår vekt, så lenge du vet hun ser frisk ut og du vet at hun er frisk og sunn, så er det bare å finne ut hva hun veier (kanskje ikke det letteste, men) for så å si "det er HELT normalt!" For det meste er normalt i den alderen. Jeg var fullt utvokst i høyden på den alderen, og var nok tyngst av mine venninner. Men selv om jeg hadde perioder av å ville slanke meg og hatet kroppen min, så var det ikke mer unormalt enn vanlig. Dette er en fase som går over. Fokuser på å være sunn framfor å være tynn. Vi har bare en kropp, den må vi ta vare på, og det er ikke så lett å huske på/ vite når man er så ung.
Brella Skrevet 25. januar 2008 #9 Skrevet 25. januar 2008 Å være 70 kilo når man er 12 år er vel litt mye.. Men det kommer jo an på benbygning osv.. Jeg er nå 178 og veier 53.. Ser tilbake på bilder fra jeg var tolv, og jeg var skremmende tynn ;o Det er absolutt ikke pent å se ut som et skjelett.
FruLuna Skrevet 25. januar 2008 #10 Skrevet 25. januar 2008 Å være 70 kilo når man er 12 år er vel litt mye.. Men det kommer jo an på benbygning osv.. Jeg er nå 178 og veier 53.. Ser tilbake på bilder fra jeg var tolv, og jeg var skremmende tynn ;o Det er absolutt ikke pent å se ut som et skjelett. 70 kilo når man er 12 år er ikke så innmari mye hvis man samtidig er 172 cm, det er faktisk bare 4 kg over "grensen for normalvektig" - som jo er en flytende grense.
Paprika Skrevet 27. januar 2008 Forfatter #11 Skrevet 27. januar 2008 Tusen takk for mange bra svar. Lettet litt det ja.
Gjest Gjest_queenie_* Skrevet 27. januar 2008 #12 Skrevet 27. januar 2008 Å være 70 kilo når man er 12 år er vel litt mye.. Men det kommer jo an på benbygning osv.. Jeg er nå 178 og veier 53.. Ser tilbake på bilder fra jeg var tolv, og jeg var skremmende tynn ;o Det er absolutt ikke pent å se ut som et skjelett. Nå er du 178 høy og 53 kilo. Vil tro at du ser ut som et skjelett fremdeles. 1
Gjest Gjest Julie Skrevet 27. januar 2008 #13 Skrevet 27. januar 2008 12 år, normal benbygning og 172 cm høy? Jeg skulle tro 50-60 kg er greit. 1
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2008 #14 Skrevet 27. januar 2008 Synes dere går litt lave tall her. Jeg er 2 cm høyere og nesten 70 kilo og er aldeles ikke tykk! Husk at man kan ikke bare se på vekta, benbygning og muskler kan "lure" oss.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2008 #15 Skrevet 27. januar 2008 Vet det ikke er helt tema her, men jeg syns jeg merker en viss negativ holdning til slanke jenter her. Nå liker jeg å bruke ordet slank der dere bruker radmager, skjelett og beinete. Det er like ille å bruke sånne kallenavn på de slanke som å kalle noen for feite, lubbene osv. Å det er ikke alle som kan noe for ossen kropp de har. 1
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2008 #16 Skrevet 27. januar 2008 Vet det ikke er helt tema her, men jeg syns jeg merker en viss negativ holdning til slanke jenter her. Nå liker jeg å bruke ordet slank der dere bruker radmager, skjelett og beinete. Det er like ille å bruke sånne kallenavn på de slanke som å kalle noen for feite, lubbene osv. Å det er ikke alle som kan noe for ossen kropp de har. Kloke ord.Signerer denne
manducabulla Skrevet 3. februar 2008 #17 Skrevet 3. februar 2008 Hun veier det hun veier. Jeg syns det ikke er diskusjon hva hun burde veie. Når jeg var 12, var jeg 173 høy og veide 55 kg. Alltid klaget mamma på at jeg veide for lite, men uansett hva jeg gjorde la jeg ikke på meg, så.. Så lenge hun ser sunn ut, så betyr ikke vekta hennes noe. Etter min mening.
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2008 #18 Skrevet 3. februar 2008 Her er en BMI-kalkulator beregnet på barn og ungdom. Den kan gi en pekepinn, selv om den ikke må tas bokstavelig.
eximus Skrevet 3. februar 2008 #19 Skrevet 3. februar 2008 Jeg var 172 cm og veide 42 kg. Var veldig tynn da....faktisk så tynn at jeg brukte to stilongser for å se tykkere ut. Så det er jammen ikke bra det heller!!
Brella Skrevet 4. februar 2008 #20 Skrevet 4. februar 2008 Nå er du 178 høy og 53 kilo. Vil tro at du ser ut som et skjelett fremdeles. Det vet du absolutt ingenting om, så tror ikke du skal uttale deg.. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå