Gå til innhold

Barnevakten sviktet

Fremhevede innlegg

Skrevet
Skjønner godt at du er skuffet. Du hadde gledet deg masse til å gå på fest. Selv om man er mor så har man da lov til å ha et sosialt liv utenom barna også og man har lov til å bli skuffet hvis planer man legger går i vasken på grunn av en upålitelig barnevakt.

Jeg var selv barnevakt da jeg var i 14-års alderen og man er mer en stor nok til å ha litt ansvarsfølelse. Synes godt du kan ta dette opp med jenta og fortelle henne at du ble litt skuffet. Kanskej hun ombestemmer seg igjen, eller har en venn som kan steppe inn?

:Nikke:

Helt enig i denne

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Signerer Caramba. Jeg husker godt tilbake til da jeg var 14 og satt barnevakt i nabolaget for mange. Jeg brøt aldri avtaler og satt barnevakt hos veldig mange. Om jeg ikke kunne, så sa jeg ifra med en gang. Det jeg syns var stas var betalingen, fikk kjøpe meg masse godterier og leie video før mødrene skulle gå. 14 åringer er ikke laget av glass og trenger å høre hva som er greit og ikke greit. Syns ikke avtalebrudd på den måten er greit. Tilogmed jeg som 14 åring hadde så pass vett når det gjalt sånne ting.

Hva gir du henne om hun sitter barnevakt så pass lenge foressten?

Gjest Gjest_Gamal_*
Skrevet

Ut fra mange av innleggene her forstår jeg at det er utrolig mange som ikke er villlige til å tillegge 14-åringene sine ansvar. Ikke rart at de får problemer når de skal studere, og heller ikke rart at norske unger presterer dårlig og likevel har et supert selvbilde (PISA). Heldig for landet at vi har fisk og olje, for når det kommer til menneskelige ressurser er vi i ferd med å gå rett i dass. Sorry. Og regningen er det de bortskjemte ungene som må betale en gang i framtida. Da, og virkelig da, kommer mor og far til å oppdage at som man reder ligger man... Det er denne gjengen som skal jobbe for pleien og pensjonen vår. Jeg har ikke kjellern full av gull og er avhengig av at samfunnet skal fortsette å føle et visst ansvar for dem som har gjort sitt. Det er ille nok for dem som er gamle i dag, tør ikke tenke på hvordan det kommer til å bli!

Skrevet

Jeg synes heller ikke denne jenta var så ung. Å sitte barnevakt er en jobb. Hva når hun kommer ut i det ordentlige arbeidslivet? Man skal ha ganske god grunn for å ikke stille på jobb...

Skrevet

Avtaler holder man. Det kan helt sikkert variere fra hvilken alder man kan gjøre det ene eller det andre - men avtaler holdes, ferdig med det.

Da jeg var 14 gikk jeg med avisen hver dag, kunne ikke skulke det. ja, så var jeg kanskje ansvarsbevisst, men jeg var moden for å ta på meg et ansvar og uansett drittvær, måtte jeg ut. Hver dag. Var ikek snakk om annet. Den jobben ga meg karakter, lærte meg ansvar og jeg synes det er skremmende at vi importerer estlendere for å gjøre dette i dag mens "våre" ungdommer sitter på rævva og ikke oppfyller an barnevaktforpliktelse en gang.

(jeg satt aldri barnevakt for jeg kjente ingen å sitte for og like greit for jeg liker egentlig ikke andres barn og har aldri gjort det)

Og til kristine-gjest - jeg har en venninne som er som deg og det er så jævlig irriterende når folk ikke kan gi klar beskjed. Voksne folk som kommer med våsete unnskyldninger tett oppi noe som flere er involverte i og hvor mange har innrettet seg. Til slutt havnet hun i "fint hvis det funker, men ikke til å stole på"-kategorien - kan da umulig være hyggelig å være av dem heller?

Og før du freser - jeg har en driiiiiiit kjedelig rutinejobb i dag - siden du synes at det er av betydning for hva jeg mener fjortiser bør klare.

Skrevet
Mange mødre her som sympatiserer veldig med barnevaktbehovet, og mister gangsynet i forhold til at andre også har behov?

Jeg er ikke mor og jeg mener alikevel at ei jente på 14år bør kunne ta ansvar for det hun påtar seg.

Når vil du si at det er greit at man skal begynne å ta ansvar?

Gjest Stjernedryss
Skrevet

I dette tilfellet er det ikke snakk om å burde ta ansvar eller ikke. 14 åringen har allerede trukket seg fra avtalen og vi vet ikke årsaken. Selv bryter jeg aldri avtaler, men opplever ofte at andre bryter avtaler de har med meg. Alle typer avtalebrudd er dårlig gjort enten det gjelder barnevaktsitting eller kafébesøk. Spørsmålet er vel heller hvordan man skal håndtere det når andre har brutt avtaler som er tilfellet i denne saken. Som vanlig har man to valg. Man kan bli sur på den andre personen og forsøke å presse den til å opprette holde den, eventuellt fortelle jenta at hun ikke er til å stole på. Dette kan føre til et dårlig forhold til jenta langt fremover i tid. Det andre alternativet er å fortelle jenta at det er dumt det ikke passet og at man er lei seg fordi man gikk glipp av festen, men at man skjønner at det dukket opp noe spennende hun gjerne ville delta i. Ved det siste alternativet viser man at man ble lei seg pga avtalebruddet, men at man også er en forståelsesfull person. Det er også større sjanse for at jenta får dårlig samvittighet når hun blir møtt med forståelse, dermed øker også sjansen for at hun forstår konsekvensene av det hun gjør.

Gjest Gjest_Berit_*
Skrevet
Ut fra mange av innleggene her forstår jeg at det er utrolig mange som ikke er villlige til å tillegge 14-åringene sine ansvar. Ikke rart at de får problemer når de skal studere, og heller ikke rart at norske unger presterer dårlig og likevel har et supert selvbilde (PISA). Heldig for landet at vi har fisk og olje, for når det kommer til menneskelige ressurser er vi i ferd med å gå rett i dass. Sorry. Og regningen er det de bortskjemte ungene som må betale en gang i framtida. Da, og virkelig da, kommer mor og far til å oppdage at som man reder ligger man... Det er denne gjengen som skal jobbe for pleien og pensjonen vår. Jeg har ikke kjellern full av gull og er avhengig av at samfunnet skal fortsette å føle et visst ansvar for dem som har gjort sitt. Det er ille nok for dem som er gamle i dag, tør ikke tenke på hvordan det kommer til å bli!

Jeg er helt enig i det Gamal sier!

Vær klar over at dette starter allerede mens ungene skal begynne med do-trening. Mange av dere foreldre sier at ungen ikke er moden osv, men det er jo rart at unger før i tiden ble tørre mye før?! I visse tilfeller kan det være at mekanismene svikter, men ikke fortell meg at "alle" barn nå til dags er sent modne. Det handler om at foreldrene ikke tør å stille krav til barna. De skal ikke presses under noen omstendigheter.

Det var et innlegg her for en tid tilbake hvor det stod: Slutte med smokken - når barnet er klar for det? Skal det være sånn at man må være "klar"? Jeg tror ikke det. Å vente til barnet blir "klart" er jo ikke å hjelpe dem. Hvordan skal de da føle mestring? Hvordan skal de få oppleve at hardt arbeid gir resultater? Hvordan skal de skjønne at de også har et forbedringspotensiale?

Jeg har sagt det og sier det igjen, hvordan skal det gå med barn som aldri blir stilt krav til. Hadde moren min oppdaget at jeg hadde lagt igjen en lapp til noen jeg hadde lovet å sitte barnevakt for fordi det var andre ting jeg heller hadde lyst til, så hadde jeg fått svare for det. Og enden på visa var at jeg hadde måttet ordne opp og fullføre det jeg hadde begynt på!

Jeg er også hjertens enig med Stjernedryss. Jeg kan avlyse pga sykdom - er kroniker - men det skal veldig mye til for at jeg gjør det. Har man forpliktet seg til noe skal man holde seg til det!

Det er ikke sånn at jeg er for et terroregime, men jeg tror at barn lærer mer av å kunne prøve å feile, enn å ta ting i sitt eget tempo. Det vil de jo gjøre uansett. Vi må tenke på hva samfunnet krever av oss, vil vi ikke at barna våre skal kunne håndtere verden på en ok måte?

Jeg har en venninne som alltid gjør alt for barna sine. Datteren skulle ha frikort pga sommerjobb og "torde" ikke sa hun, å gå på ligningskontoret. Dermed gjorde mor det. Datteren hadde reklamejobb - gå med reklame -, men når hun "ikke følte seg bra" overtok moren jobben. Hva lærer unger av sånt?

Dette var et lite utbrudd fra en relativt oppgitt

Berit

Gjest Gjest_Heisann_*
Skrevet

Jeg forstår godt din skuffelse, både over festen du gikk glipp av, og den brutte avtalen med din niese.

Jeg har selv en 14 åring, og for meg er det viktig at hun holder avtaler, og at hun sier ifra på en ordentlig måte og med god grunn visst hun må avlyse, dette lærer henne også å tenke seg om 2 ganger før hun inngår en avtale. Nå er det slik at invitasjoner til fødselsdager og annet gjerne kommer bare en dag før det skal skje, og da får min datter (hvis hun ønsker) ta dette opp med den hun har en avtale med for å finne ut om det er mulig å løse dette til det beste for begge.

Min 7 år gamle datter må også holde avtaler, har hun avtalt å være sammen med "Anna" kl 17, ja så kan hun ikke avlyse dette hvis "Inger" ringer og vil ha henne hjem til seg - da får vi prøve å finne en løsning for alle 3 - men avtaler skal holdes.

Jeg mener at barna skal lære respekt for andres følelser og tid, jeg mener ikke at man kan forvente at de aldri skal feile, men at man skal gjøre opp for seg hvis man har feilet - som i dette tilfellet der tanten er satt i en lei knipe. Hvis man gjør opp for seg, snakker saklig om hendelsen så blir det god lærdom.

Hvis ungene skal få sno seg unna og ikke måtte stå til ansvar for sine handlinger -hvordan i all verden skal de lære da?

En moden 14 åring som er kjent og trygg i familien er etter min mening helt greit som barnevakt, jeg synes det blir feil å si "dette er ikke bra" som en sa i tidligere innlegg - det er høys individuellt!

De som mener at ungene skal slippe å stå for sine handlinger er CURLINGFORELDRE, fin ut hva det er, og tenk over om dere vil at barna skal bli slik.

http://www.lydbokforlaget.no/katalog/boker...8242118493.html

http://www.aftenposten.no/helse/article945524.ece

Skrevet

Jeg ble selv mer eller mindre tvunget til å sitte barnevakt til mammas venninners mindre barn da jeg var i tidlig tenårene. Jeg likte det IKKE, og følte meg aldri komfortabel med det. Men det var nærmest forventet av meg at jeg skulle trø til, og jeg syntest det var ekkelt å si nei når det var venninner av mamma.

Jeg har derfor litt sympati med denne 14-åringen. Og ville tatt dette som et tegn på at hun ikke er interessert i å være barnevakt, det er noe dere voksne har kommet frem til at må være en god idé? (Uansett føler hun kanskje dette)

Hadde hun vært dinteressert i å fortsette å sitte barnevakt, ville hun nok oppgitt en god grunn, og sagt beklager, men at hun håper hun kan være til hjelp en annen gang.

Den beste ideen i denne tråden etter min mening, var å sende en sms eller ringe henne og høre om hun kjenner noen andre/har venninner som har lyst til å tjene en liten slant den kvelden.

Skrevet

Det var ting jeg gjorde for å være grei som 14 åring. Noen ganger angret jeg på at jeg laget avtale om å sitte barnevakt. Men jeg gjorde det fordi jeg har blitt oppdratt å ikke bryte avtaler. I allefall si i fra i god tid.

Jeg er selv mor nå. Mine barn er ikke 14 enda men jeg har fra tidlig av lært dem at enkelte ting gjør man bare ikke. Det ene er å bryte løfter, fortelle videre hemmeligheter som venner sier til dem og man bryter ikke avtaler etc etc.

Har en på snart 9 år og hun sier selv at sånt gjør man ikke, for det er ufint. Barn burde lære dette tidlig. Også at verden fungerer ikke sånn at man skal til alle tider gjøre det vi selv vil. Det skader ikke dem å få føle litt på samvittigheten. Bare sunt å ikke kun tenke på seg selv hele tiden. Spesielt i en alder av 14 år. Da er man jo så store at dette burde blitt lært for mange år siden.

Gjest Gjest_Karen_*
Skrevet
Det var ting jeg gjorde for å være grei som 14 åring. Noen ganger angret jeg på at jeg laget avtale om å sitte barnevakt. Men jeg gjorde det fordi jeg har blitt oppdratt å ikke bryte avtaler. I allefall si i fra i god tid.

Jeg er selv mor nå. Mine barn er ikke 14 enda men jeg har fra tidlig av lært dem at enkelte ting gjør man bare ikke. Det ene er å bryte løfter, fortelle videre hemmeligheter som venner sier til dem og man bryter ikke avtaler etc etc.

Har en på snart 9 år og hun sier selv at sånt gjør man ikke, for det er ufint. Barn burde lære dette tidlig. Også at verden fungerer ikke sånn at man skal til alle tider gjøre det vi selv vil. Det skader ikke dem å få føle litt på samvittigheten. Bare sunt å ikke kun tenke på seg selv hele tiden. Spesielt i en alder av 14 år. Da er man jo så store at dette burde blitt lært for mange år siden.

Unnskyld meg .. men alle vet at det ikke er fint å bryte avtaler .. det vet helt sikkert denne jenta og .. Men som Gjest over her skrev så kan hun ha følt seg presset til det uten å ville det selv .. Jenta er ikke noe dårlig menneske fordi hun gjorde dette .. det er en bagatell og ikke noe man skal måtte stå skolerett for .. Hvis moren er SÅÅÅ vanvittig opptatt av å komme seg på fest så må hun sende barna sine til foreldrene sine eller i det minste sørge for å skaffe seg en voksen barnevakt.

Jeg er selv gift - men vi har aldri gått på fest akkurat når det falt oss inn .. Som foreldre er det VI som må ha det øverste ansvaret og det er VI som må ta følgene av det om vi ikke hadde hatt barnevakt om vi absolutt ville noe en kveld.

Som foreldre har DU ansvar for dine barn .. det nytter ikke å legge det ansvaret over på en 14-åring ... Ærlig talt ..

Skrevet
Unnskyld meg .. men alle vet at det ikke er fint å bryte avtaler .. det vet helt sikkert denne jenta og .. Men som Gjest over her skrev så kan hun ha følt seg presset til det uten å ville det selv .. Jenta er ikke noe dårlig menneske fordi hun gjorde dette .. det er en bagatell og ikke noe man skal måtte stå skolerett for .. Hvis moren er SÅÅÅ vanvittig opptatt av å komme seg på fest så må hun sende barna sine til foreldrene sine eller i det minste sørge for å skaffe seg en voksen barnevakt.

Jeg er selv gift - men vi har aldri gått på fest akkurat når det falt oss inn .. Som foreldre er det VI som må ha det øverste ansvaret og det er VI som må ta følgene av det om vi ikke hadde hatt barnevakt om vi absolutt ville noe en kveld.

Som foreldre har DU ansvar for dine barn .. det nytter ikke å legge det ansvaret over på en 14-åring ... Ærlig talt ..

Det er vel ingen som ikke er enig i at det er foreldrene som har ansvaret for sine barn, og ingen som legger ansvaret for barna over på 14-åringen. Poenget er at "selv" en 14-åring må lære å ta ansvar, holde avtaler, og, om han eller hun må bryte denne avtalen bør det være av en god grunn. Selvfølgelig kan denne jenten ha den beste grunnen i verden, men det kan ikke TS vite noe om. Selvfølgelig har hun stolt på at hun har skaffet barnevakt når de har laget en avtale! Det er fullt lovlig å bli skuffet og irritert når denne avtalen brytes, uansett hvilken grunn det er til det.

Det kan godt være at jenten følte seg presset, men nettopp derfor bør TS snakke med henne og fortelle henne at hun ikke trenger å føle seg presset til å sitte barnevakt om hun ikke har lyst til det. Da sier hun bare nei. Jeg ser ikke problemet i det? Hun dør ikke av en liten alvorssamtale, altså.

Skrevet
Vær klar over at dette starter allerede mens ungene skal begynne med do-trening. Mange av dere foreldre sier at ungen ikke er moden osv, men det er jo rart at unger før i tiden ble tørre mye før?! I visse tilfeller kan det være at mekanismene svikter, men ikke fortell meg at "alle" barn nå til dags er sent modne. Det handler om at foreldrene ikke tør å stille krav til barna. De skal ikke presses under noen omstendigheter.

Vet det ikke har noe med saken å gjøre, men jeg må få påpeke at vi ikke alltid var tørre. Vi bare systematiserte. Foreldrene våre hadde rett og slett kontroll på når det kom noe. De visste at vi ofte tisset etter middag f.eks, og dermed satte de oss på potte da. Men det betyr ikke at vi var istand til å kjenne om vi måtte på do eller ikke. Akkurat den mekanismen kommer nok omtrent samtidig nå som da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...